steriliseren hond: ervaringen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

leonie_1986

steriliseren hond: ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 20:37

Onze hond willen we waarschijnlijk laten steriliseren over 2-3maanden (ze is nu loops).
We weten niet of dit de eerste keer is dat ze loops is, omdat we haar uit het asiel hebben. (Week geleden dat we haar gehaald hebben).
Ze wordt geschat op ongeveer 1 jaar oud.
Nou zou ik graag willen weten wat jullie ervaring is met steriliseren van de hond. Wat kostte het, wanneer hebben jullie het laten doen, last gehad van complicaties?
Ohja, waarom hebben jullie het laten doen, of juist niet laten doen?
Ben benieuwd Tong uitsteken

Amrah

Re: steriliseren hond: ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 20:39

Bij ons was ze al geteriliseerd maar haar broer is niet gecastreerd... (hebben ze ook uit het asiel)... ik weet wel dat je ze na de sterelisatie rustig moet houden en de wond/plek niet vies mag worden en te veel belast mag worden gezien de hechtingen:)

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 23:47

Mijn ervaring met steriliseren en over het algemeen met operaties is dat je vooral een aantal dierenartsen moet afbellen omdat het nogal per dierenarts kan verschillen wat je er voor betaald, dat heeft overgens niks met de kwaliteit te maken. Mijn ouders hadden een konijn die geopereerd moest worden en het verschilde 50 euro tussen de ene en de andere dierenarts. Dus voor al ff rond bellen.

Over het wanneer het beste steriliseren, verschillen de meningen in de honden branch ook erg, de ene zegt dat het makkelijk voor de eerste loopsheid kan, de andere zegt dat het beter na de eerste kan en de andere zei dat de hond minimaal 2 keer loops heeft moeten worden. Mijn mening is minimaal na de eerste keer loopsheid dat je laat steriliseren...

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 00:13

Onze drie vorige honden zijn gesteriliseerd nadat een baarmoederontsteking was geconstateerd. De eerste hond was 6, de andere twee waren al 9 jaar. Alle drie de dames hebben het goed overleefd. geen complicaties enzo. De honden geven zelf wel aan wanneer ze weer wat meer kunnen lopen. Bij een jonge hond gaat dat toch wat makkelijker. En de honden waren al ziek vanwege die baarmoederontsteking. Waarom niet eerder laten opereren? Bij collies bestaat het gevaar dat ze overlijden na een operatie, ligt aan de narcose. Dus dachten wij; we zien wel of het goed gaat of niet. Niet dus, ze kregen dus die b.m.ontst. En toen moesten ze wel onder het mes. Een hond op leeftijd hersteld toch wat lastiger, maar bij een jonge hond zie ik geen problemen. De kosten: van de eerste weet ik het niet meer (lang geleden). Die andere twee kosten ongeveer: 300 - 350 euro. Maar daar kwamen nog wat andere dingen bij zoals foto's, echo's opname en extra medicijnen.
Nu hebben we nog een collie-teefje lopen van 2 jaar die (nog) niet gesteriliseerd is. Misschien dat we dat nog doen, misschien dat we haar ooit laten dekken.
Mijn ervaringen verder zijn dat we de hond 's morgens brachten en aan het einde van de middag weer op konden halen. Ook mochten we rond het middaguur bellen hoe de operatie was gegaan. We kregen een formulier mee waarop stond hoe we het pas geopereerde dier moesten verzorgen: de eerste dag alleen drinken, volgende dag kleine beetjes eten, licht verteerbaar (kip/rijst), kleine stukjes lopen, veel rust, wond in de gaten houden. Bij onze honden was het onderhuids gehecht , op 1 hechting na. Dus konden ze niet aan de wond peuteren en de hechtingen los maken. Na een paar dagen moesten we langs komen voor controle, zodat de DA kon zien hoe de wond eruit zag. Je zit best in spanning, maar gelukkig ging het bij ons goed.

ikisik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 15:38

Het enige na deel aan de sterilisatie vind ik dat ze enigzinds incontinent is.. Als ze bv blij is laat ze wel eens iets druppen.. of als ze in spannig op een koekje zit te wachten dan ligt er ook wel eens wat..
En dat kan na mate ze ouder worden erger worden..

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 15:43

Onze hond heeft daar geen last van, maar dat kan inderdaad wel eens gebeuren(geen al te simpele operatie en er kan een sluitspiertje of een zenuw daarnaartoe geraakt worden).

Overigens is de onze niet van karakter veranderd, niet dikker geworden...We hadden geen complicaties, onze hond was toen geschat op 9-10, nu zo'n 15 Clown en ze zit nog steeds achter de konijnen aan. Vork Wat het koste, weet ik echt niet meer.

Als je wat tijd wil winnen, kan je een "de pil"-spuit laten geven, maar dat is geen oplossing voor de lange duur(daar zitten ook weer risico's aan).

.

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 15:56

Onze hond is met spoed gesterriliseerd ivm baarmoederonsteking maar vond het wel sneu. Ze is niet echt een bikkel en heeft de eerste dagen ook echt alleen maar op dr kleed gelegen, wandelen deden we hele kleine stukjes, dat ze even dr behoefte kon doen.
Toen ging de wond ook nog wat ontsteken (al nadat de hechtingen eruit waren dus was wel dicht), dit heb ik toen een aantal keren per dag met soda water schoongemaakt en dat heeft erg goed geholpen.

Maar incontinentie ofzo heeft ze geen last van gehad..

De prijs zal ik maar niet noemen maar dit ook omdat er nog een paar consulten bij zaten ivm die baarmoederontsteking en extra anti biotica. Bel inderdaad een aantal DA's af want de prijzen verschillen.

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 18:49

die van ons hebben we met 7 mnd laten helpen ideaal nergens lats van niet van de loopsheid of van baarmoederhalskanker.
ze heeft flinke pijnstillig gehad en antibiotica en verder gewoon met rust laten des te jonger je ze laat helpen des te eerder zijn ze beter.....

gr gemma

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 18:54

mijn eerste teef is gesteriliseerd met spoed vanwege een ernstige baarmoeder ontsteking,en mijn andere teefjes heb ik voor hun eerste loopsheid laten steriliseren,ik had een volle reu in huis,en had geen zin in een nestje puppies,of een reu die helemaal op tilt gaat vanwege loopse teefjes.

de kosten waren toen zo'n 600 gulden per hond 9dus zeg zo'n 300 euro).mijn honden zijn beide niet dik,en niet anders in karakter.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 19:02

Eerder was het inderdaad zo dat er gezegd werd dat je beter in ieder geval de eerste loopsheid af kon wachten. dat is achterhaalt. Tegenwoordig worden ze ook al voor de eerste loopsheid gesteriliseerd, omdat het de kans op baarmoederontsteking en mamatumoren verkleint. Zoals in bovenstaande reacties al staat zijn er veel honden die op latere leeftijd door baarmoederontsteking e.d. alsnog gesteriliseerd worden. Dan heeft het meer risico's, omdat alles er dan uit moet.

De kosten verschillen per dierenarts, maar hangen ook erg van de hond af. Narcose gaat namelijk op gewicht.

Jouw hond is al loops. Dan is het het beste om tussen deze loopsheid en de volgende (wat natuurlijk niet preceis te bepalen is, omdat je de hond nog niet lang hebt en de lengte van haar cyclus niet weet).

Shaienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 19:18

Ja, de kosten zijn inderdaad op gewicht. Voor mijn teef van 30 kilo moest ik 350 euro betalen.

De meningen zijn erover verdeeld, ik heb getwijfeld tot op de dag van de operatie. Gelukkig is alles goed verlopen en is ze niet veranderd qua karakter.

De nadelen:

* alle organen gaan minder snel werken,
* de spijsvertering werkt langzamer (dus ze worden eerder dik),
* de vacht wordt minder mooi (bij langharige rassen krijgen ze van dat vette, krullerige haar)
* Teven worden vaak wat 'feller'
* Het leervermogen gaat achteruit
* 20 % kans op incontinentie (vooral bij honden met een gecoupeerde staart)

Het is een hele grote ingreep waar je zeker goed over na moet denken. Je haalt wel een heel orgaan uit het lichaam. Dat is zeker niet niets. Je kan ook nagaan:"ja, dan kan ik alles er wel uit laten halen waar ze kanker aan kunnen krijgen."

De voordelen:

* geen kans op baarmoederkanker
* geen loopsigheid
* niet meer vruchtbaar

Ik ben er voor om zeker te wachten tot na de 1e loopsheid. Als een teef loops is geworden, dan is ze volgroeid. Doe je dar ervoor, dan krijg je van die lange, iele slungels. Ook het karakter is dan goed gevormt.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 19:32

echt onzin dat gesteriliseerde honden lange iele slungels worden...

echt broodje aap verhaal...vrouwelijk hormonen hebben niets met breedte groei of wat ook te maken,wel met vruchtbaarheid...

al jou nadelen lijstje hebben geen van mijn 3 teven last van ,of last van gehad....

Shaienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 19:59

Dit heb ik van deze site: http://norwichterrier.nu/Gezondheid.htm

Effect op het skelet
Katherine R. Salmeri, DVM, Mark S. Bllomberg, DVM, MS, Sherry L. Scruggs, BS, Victor Shille, DVM, PhD publiceerden “Gonadectomy in immature dogs: Effects on skeletal, physical, and behavioural development’. Het onderzoek liep 15 maanden, in mijn ogen erg kort om de lange termijneffecten te kunnen traceren van een castratie op jonge leeftijd. Het onderzoek werd alleen verricht bij niet-rashonden en wel als volgt: 32 puppies uit 5 nesten werden opgedeeld in 3 groepen. Groep 1 werd met 7 weken gecastreerd, Groep 2 met 7 maanden en Groep III werd in takt gelaten. Bij zowel groep 1 als groep 2 sloten de groeischijven later dan bij groep 3. De snelheid van de groei werd door de ingreep niet beïnvloed, maar de tijd dat de gecastreerde honden groeiden was langer en resulteerde in langere beenderen en een hond die groter was dan zijn niet geholpen leeftijdsgenoten.

Dit gaat over teven en reuen. Bij een teef spreek je ook over castratie, omdat alles wordt weggehaald.
Als je die site leest, dan ga je echt wel nadenken over het castreren of niet.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 20:03

ja dus net als bij ruinen,als je deze castreerd dan sluiten de groeischijven ook later,en dus wordt een ruin groter,maar dat wil niet zeggen dat ze dan automatisch ook ielere paarden zijn.

maar ik kan hier zo foto's van mijn honden plaatsen hoor,mag jij zeggen welke gecastreerd of gesteriliseerd en welke man /vrouw is...

daarnaast ik ga zeker niet nadenken over wel/niet castreren,ik heb er zeer goede ervaringen mee,beter als die prikpillen,of met loops worden,en zolang ik niet wil fokken,zorg ik ervoor dat de dieren dus steriel zijn.

Loveable

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 20:07

Ons teefje is ook gesteriliseert op jonge leeftijd al, dit werd ons aangeraden omdat zo de kans op baarmoeder kanker en melkklier kanker aanzienlijk kleiner is. We wisten toch zeker dat we niet met haar wilde gaan fokken dus dat leek ons de beste oplossing. We zijn toen gaan rondkijken en zijn terechtgekomen op deze site: http://www.dierenkliniekwestland.nl/ Het is wel wat duurder dan een gewone sterilisatie maar wij zijn er heel tevreden over. Diezelfde middag was ze wel een beetje zielig maar savonds at ze al weer en gedraagde ze zich alweer als de oude. Ze hoefde dus ook geen antibiotica is niet onder volledige narcose geweest en ze hoefde niet terug tekomen om de hechtigen eruit te laten halen(heel klein). Verder wordt ze miss iets sneller dik maar aan de vacht ed is niks te merken, ook geen goed merkbare karakterveranderingen. Ze is iets rustiger miss en ze durft wat meer. Maar dit is zeker een aanrader, een heel erg diervriendelijke behandeling! Lachen

Even voor de duidelijkheid nog: bij deze behandeling worden alleen de eierstokken verwijderd en de baarmoeder blijft gewoon zitten(operatie via larascopie).

Shaienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 20:15

Ik vind het zeker wel iets om overna te denken, je gooit de hele hormoonhuishouding in de war bij een teef voor de 1e loopsheid.
Veel honden die voor de 1e loopsheid gecastreerd worden zijn in hun karakter nog niet 'uitgegroeid' en blijven altijd een jeugdig karakter houden.

Ja en als je de loopsheid vies of lastig vind, had je geen teef moeten nemen. Het zijn maar 2x 3 weken in het jaar, waarvan de vruchtbare dagen maar 6 dagen zijn.

Tegenwoordig worden bij dierenartsen al zowat een afspraak voor castratie gemaakt als je met je pup voor een inenting komt. Het is zo vanzelfsprekend.
Voor dierenartsen is het ook de grootste inkomstenbron; castreren. Dus logisch dat ze het aanbevelen.

En ook vind het niet nodig om in een gezonde hond te gaan snijden en opereren. Een narcose is ook niet zonder risico's

Shaienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 20:27

Stukje van WHG Dierenartsen: .niet alle dierenartsen willen er dus aan verdienen, gelukkig maar!

Als uw hond een normale cyclus heeft, de loopsheid volledig normaal verloopt, er geen sprake is van schijndracht of melkkliertumoren en als u als eigenaar weinig hinder ondervindt van de loopsheid van uw hond, dan is er geen reden om uw hond te laten opereren. Het is natuurlijk ook min of meer de plicht van een hondeneigenaar om beperkt ongemak te accepteren, zonder daar onmiddellijk op in te grijpen. We moeten niet onderdelen "slopen" voor ons eigen gemak of om een klein beetje meer zekerheid te hebben voor de toekomst. En gelukkig is de gemiddelde teef maar twee maal per jaar gedurende drie weken "ongesteld". Een ovario(hyster)ectomie en een castratie van een hond worden door ons dan ook niet beschouwd als een routinebehandeling die klakkeloos bij iedere teef of reu moet worden uitgevoerd. Het is dan ook van belang dat u, ondersteund door bovenstaande uiteenzetting, afhankelijk van de klachten en/of hinder die met de loopsheid van uw hond samenhangen een goede beslissing kunt nemen over het wel of niet uitvoeren van een toch nog wel ingrijpende operatie. Deze beslissing zal tot stand moeten komen na gedegen overleg met uw dierenarts.

Je laat je eigen borsten toch ook niet afzetten omdat je misschien borstkanker kan krijgen?
En dat je niet wilt dat je honden zich kunnen voortplanten, vind ik ook een stukje verantwoordelijkheid dat je ervoor zorgt dat dat niet gebeurd.
Huppakee, alles eruit is ook wel makkelijk, maar het is echt niet zomaar iets.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 20:39

welnee,mijn honden zijn gewoon volwassen hoor,waarom blijven mensen dat nu denken...

ik snap er niets van,wat heeft loopsheid te maken met volwassen worden??

dat is meer dat ze dan vruchtbaar worden,dus voor kleine hondjes kunnen zorgen.
maar het maakt tegelijk ook de melkklieren aan,en als een hond geen puppies hoeft te gaan maken ooit,heeft deze ze ook niet nodig,en verklein je dus de kans op borstkanker bij honden.

mijn eerstvolgende teef zal weer voor haar eerste loopsheid worden gesteriliseerd,bevalt me prima,en echt,ik heb hier echt volwassen honden lopen,ik heb echt nog nooit iemand horen zeggen....gohhh wat heb jij een onvolwassen jeugdige hond Clown

en hond is geen mens,een hond is een dier,dus geef het geen mensenlijke eigenschappen mee.

oke 1 keer dan,hier staan 2 honden op,volle zusjes...tel me 1 is helemaal volledig teef de ander vroegtijdig gesteriliseerd...

welke is wat..
Afbeelding

teefje 1(rechts op de eerste foto)
Afbeelding

of teefje 2(links op de eerste foto)
Afbeelding

graag de foto's beoordelen op de bevindingen van hierboven,dus het groter worden,onvolwassenheid en het dik zijn.dit zijn 2 volle zussen!!!

jemig en wat een onzin om dus je honden maar loops te laten worden,omdat het teven zijn....

simpel ik heb wel een volle reu lopen,2 zelfs,en wat met die dan,3 weken onder de drugs stoppen om ze stil te houden??in kennels houden??

nee dat is echt heel fijn..

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 20:39

sorry was een dubbelpost....eerst pakt ie hem niet,doe je weer op verzenden blijkt ie er al te staan Zij zijn groot en ik is klein!

Shaienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 20:48

Je honden zien er prachtig uit. Ik zou niet kunnen zeggen welke geholpen is of niet.

Het is gewoon een verschil van mening, kan toch?

En ja, ik vind het ook zielig voor een reu die kán en wíl dekken, maar die niet mag dekken.

Citaat:
simpel ik heb wel een volle reu lopen,2 zelfs,en wat met die dan,3 weken onder de drugs stoppen om ze stil te houden??in kennels houden??

Dat ben ik met je eens.

Ik ga nu naar behendigheid met mn hond, doeg! Doei!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 21:06

tuuurlijk kan je een verschil van mening hebben,maar ik heb het hier laten doen,en heb 6 grote honden en zit absoluut niet op puppies te wachten of op piepende hysterische reuen.

en ik ben dus totaal niet van mening dat die honden nooit volwassen worden,echt niet...

maar ben benieuwd of iemand de teef herkent welke geholpen is,aan de hand van de feiten die hierboven gegeven zijn Haha!

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 22:13

onze honden werden niet dikker van sterilisatie en ook hun karakter werd niet veel anders. Maar zoals ik ergens hierboven al had beschreven waren de honden al redelijk op leeftijd tijdens hun sterilisatie. Onze reu is op 3 jarige leeftijd onder het mes gegaan. Ook hij is niet dikker geworden. Je krijgt hem ook heel moeilijk wat dikker. Hij blijft slank. Het dikker worden kan je zelf tegen gaan door de hoeveelheid voer aan te passen.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 22:33

Mijn hond is gecatsreerd na haar eerste loopsheid.
De enigste complicatie dat we hebben gehad is dat de wond een klein beetje is opengegaan na een week. De DA heeft dat dan hernaaid.

We moeten wel erg letten op haar voeding want ze word vlug (te) dik, maar dat had ze ook al voor de operatie. Kwa karakter is ze ook niet merkbaar veranderd Lachen.

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 22:56

onze hond laten we ook steriliseren. 3, 4 maanden naar de loopsheid. dus dat is maart, april. maar worden onderdanige honden dan ook wat feller. want onze hond is zo onderdanig

Loveable

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 23:43

miekelover schreef:
onze hond laten we ook steriliseren. 3, 4 maanden naar de loopsheid. dus dat is maart, april. maar worden onderdanige honden dan ook wat feller. want onze hond is zo onderdanig

Ja, wel een beetje! Die van ons is ook vrij onderdanig en dit is wel iets minder geworden, ze is iets assertiever. Vooral ook naar andere honden toe is ze niet meer echt bang voor zichzelf op te komen. Het is denk ik ook bij onze hond een samenkomst van omstandigheden; de sterilisatie maar ook dat ze nu volwassen is.