Wie heeft er een kat, die binnen zit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

AaronYve

Wie heeft er een kat, die binnen zit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 19:43

Hallo, ik vraag me eigenlijk iets af, ik ga dit jaar waarschijnlijk samenwonen (we zijn in ieder geval op zoek naar een appartementje) en ik wil heel graag dieren om me heen hebben, we hebben thuis een hond.
Maar omdat me vriend overdag werken is en ik zit dan op school, is het zielig om hem zolang alleen te laten. Daarom dacht ik aan een poes MAAR nu komt het...We gaan in een flat wonen, dus dan kan ie niet naar buiten, ik wil in de zomer wel heel graag de ramen open doen, maar ik weet dus niet wat die katten dan doen? Gaan ze proberen te ontsnappen en hoe moet het dan op het balkon? Ik heb wel gehoord dat er van die katten zijn die er tegen kunnen om binnen te zitten, maar zouden ze nooit naar buiten toe willen?
Ik heb ook gehood dat als ze eenmaal binnen zitten je ze ook niet naar buiten moet doen, omdat ze het anders leuk gaan vinden en alleen nog maar naar buiten toe willen.

Mijn vraag dus, heeft iemand hier ervaring mee???
Groetjesss

pmarena

Re: Wie heeft er een kat, die binnen zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 19:47

Naar het asiel en vragen om een bijpassende poes , er zijn zat theemutsen die het liefst 20 uur per dag een beetje liggen te slapen en voor het raam zitten , en niet eens naar buiten willen.

Balkonnetje kun je veilig maken voor de kat.

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 19:47

Wij hebben 3 katten, waarvan er 2 altijd binnen zitten. Ze waren een halfjaar oud toen we naar Spanje verhuisden, en langs ons wonen Belgen met een Japanse vechthond (ze hebben een bedrijf, en Puma dient als waakhond). Onze oudste kat is altijd buiten geweest, dus die weet wel waar hij wel en niet moet komen. De twee kleintjes (die ondertussen alweer 3 jaar zijn) hadden daar echter helemaal geen ervaring mee, en mijn moeder hield ze daarom liever binnen. We hebben wel een ruime kooi, van 3x2x2, waar ze overdag ingaan als het lekker weer is. Verder zitten ze altijd binnen en dat gaan goed.

Ik denk wel, dat als je de ramen open doet, dat ze proberen te ontsnappen. Een kat blijft toch een avontuurlijk dier, en ze zullen altijd de buitenlucht ruiken. Daar kan ik je dus verder niet bij helpen..

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 19:49

--> BB

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 19:51

mijn kat klimt ook gewoon uit het raam enzo hoor. hij mag altijd wel naar buiten, maar ik bedoel alleen dat het niet gevaarlijk is als je kat via het balkon naar buiten gaat. ze lopen net zo makkelijk over een dak dan over een stoep!

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 19:52

Ja dat van het asiel zou wel eens kunnen kijken dan

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 19:53

ja, yve, had je mijn mening al gegeven. Sommige katten vinden fijn om alleen binnen te zitten, maar die van mij blijven miauwen en proberen elke kans aan te grijpen om te ontsnappen.
Tip voor ramen open zetten en kat niet laten ontsnappen... een hor. Zo krijg je wel frisse lucht maar kan hij niet naar buiten.
Balkon springen ze niet zomaar vanaf hoor,( of je moet een suicidale kat aanschaffen)

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 19:54

Horren zijn niet gegarandeerd veilig Knipoog

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 19:55

Lynn_Nikita schreef:
ja, yve, had je mijn mening al gegeven. Sommige katten vinden fijn om alleen binnen te zitten, maar die van mij blijven miauwen en proberen elke kans aan te grijpen om te ontsnappen.
Tip voor ramen open zetten en kat niet laten ontsnappen... een hor. Zo krijg je wel frisse lucht maar kan hij niet naar buiten.
Balkon springen ze niet zomaar vanaf hoor,( of je moet een suicidale kat aanschaffen)

hahaha nee moet nix van een suicidale kat, te duur Tong uitsteken

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 19:56

Zaina schreef:
mijn kat klimt ook gewoon uit het raam enzo hoor. hij mag altijd wel naar buiten, maar ik bedoel alleen dat het niet gevaarlijk is als je kat via het balkon naar buiten gaat. ze lopen net zo makkelijk over een dak dan over een stoep!

Ja maar ja, als je op 3-4 hoog woont dan is het weer anders hé

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 19:56

Wij wonen dan wel niet in een flat maar onze kat komt ook nooit buiten omdat wij aan een hele drukke straat wonen.
Mijn moeder heeft op haar slaapkamer een hor voor haar raam en daar is onze kat nog niet door heen geklommen.
En verder houden wij goed in de gaten of we de deuren goed dicht doen

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 19:58

ik en mijn vriend hebben 2 katten die we binnen houden. Ze mogen wel op het balkon e.d. hier springen ze dus ook niet af (terwijl ze het makkelijk kunnen) Ook als de ramen helemaal open staan gaan ze hier niet uit, ze kijken wel naar beneden en steken hun koppies naar buiten maar ze hebben geen behoefte om naar buiten te springen o.i.d. Als bij ons de voordeur open staat durven ze niet verder dan drempel omdat ze vanaf kleins af aan al binnen gehouden worden en het buiten dus ''eng vinden'' Ik ben wel van mening dat je kat die gewend is buiten te lopen, niet ineenkeer binnen moet houden. Begin met een kitten of een kat die gewend is dat ie alleen binnen mag zijn.

Onze katten hebben verder hun eigen kamertje met kattebak, krabpaal en mandje e.d. hier gaan ze in als we weg gaan zodat ze de boel niet afbreken.

Suusjeher

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 19:59

Ik heb 3 katten die niet gewend zijn om naar buiten te kunnen.
We wonen op een appartement, komen niet op het balkon en klimmen niet uit het raam.
We hebben van die draai/kiepramen en daar kunnen ze niet door heen.
Ze vinden het niet erg om binnen te zitten.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 20:01

MSQuincyTE schreef:
Wij wonen dan wel niet in een flat maar onze kat komt ook nooit buiten omdat wij aan een hele drukke straat wonen.
Mijn moeder heeft op haar slaapkamer een hor voor haar raam en daar is onze kat nog niet door heen geklommen.

En maak ie nix kapot dan? uit verveling ofzo?

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 20:03

die van ons niet, ze hebben wel de neiging als we thuis komen en ze mogen dus gewoon de woonkamer in om aan de bank te gaan krabben uit vreugde, maar nu we nieuwe banken hebben zijn wie hier strenger op geworden en doen ze het niet meer.

zorg er voor dat ze genoeg aandacht krijgen dan valt het reuze mee

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 20:10

onze katten mogen ook niet naar buiten,
we doen de dueren altijd dicht, of hordeur ervoor,
moet je wel even goed opletten want die ene van ons klimt er soms in,
plantenspuit erbij en ze was het zo afgeleerd Lachen
en voor de ramen ook gewoon een hoor..
maar ze gaan wel als het kan 1x per dag naar buiten,
dan hebben ze zo'n tuigje om en dan aan zo;n hondenriem, en dat zijn ze zo gewend nu,
en het gaat prima met binnenhouden Lachen

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 20:11

AaronYve schreef:
MSQuincyTE schreef:

Nee ze maakt niks kap[ot ze heeft een hele mooie grote krappaal tot haar beschiking.
En verder springt ze wel eens tegen de muren omhoog een racet ze lekker door de gang.
Of ze speelde met onze hond maar dat kan helaas niet meer omdat hij vorigjaar in april is overleden

http://i17.photobucket.com/albums/b99/1 ... c00218.jpg
Dit is onze kat Kelly

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 20:27

MSQuincyTE schreef:

[/quote]
Nee ze maakt niks kap[ot ze heeft een hele mooie grote krappaal tot haar beschiking.
En verder springt ze wel eens tegen de muren omhoog een racet ze lekker door de gang.
Of ze speelde met onze hond maar dat kan helaas niet meer omdat hij vorigjaar in april is overleden

http://i17.photobucket.com/albums/b99/1 ... c00218.jpg
Dit is onze kat Kelly
[/quote]

Leuke kat!! en jammer van je hond, de hond waarmee ik ben opgegroeid is ook een paar maanden geleden gestorven uit ouderdom. Verdrietig
Zijn er nog dingen waarop ik zou moeten letten als ik toch besluit een kat te nemen? misschien dat je hierop wilt antwoorden, anders voor de mede-bokkers, een nieuwe vraag Tong uitsteken

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 23:13

Ik denk dat je in dat geval het beste naar een asiel of kattenopvang kunt gaan en daar een kat meenemen die graag binnen blijft.

Wij hebben 3 katten; 2 katers en 1 poes (wel geholpen) die allemaal naar buiten mogen. De katers worden helemaal gestoord als ze binnen moeten blijven. Ze gaan druk doen, aan deuren krabben, miauwen etc.
De poes zit in de winter alleen maar binnen en wil ook absoluut niet naar buiten! In de zomer wil ze nog wel eens in de tuin gaan liggen, maar verder is het een echte huiskat. Hiervoor hadden we ook een poes die altijd binnen zat.
Het zal dus voor een groot deel ook aan het karakter van de kat liggen of ze zich goed voelen binnen. Ik heb zelf wel de ervaring dat poezen er minder moeite mee hebben om binnen te zitten dan katers.. maar misschien is dat toeval?

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 23:33

Wij hebben 2 katten, van nu 6 maanden en 7 maanden oud, en blijven altijd binnen, mogen niet naar buiten, misschien van de zomer aan een tuigje Clown

Zijn raskatten en die ga ik niet los buiten laten. Wel hebben ze een eigen kattenkamer met klimmeubels, speeltjes beneden een grote krabpaal, het hele huis mogen ze gewoon komen, en nee ze slopen niks Knipoog

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 23:52

Ik heb ook 2 katten in een appartement, gaat prima.
Heb ondertussen wel ervaren dat je dus bij het uitzoeken van een kat/kitten al rekening moet houden met binnenblijven of niet. Mijn eerste kat was de brutaalste en onderzoekendste kitten uit het nest, die was echt een ramp om binnen te houden in het begin, elk kiertje kroop ze door en als de deur openging schoot ze naarbuiten.
Ondertussen is ze bijna 10 en er wel redelijk aan gewend, al zit ze wel graag op het balkon.
De andere die ik nu heb, heb ik bij het uitzoeken bewust rekening gehouden met het binnenblijven. De fokster had 3 precies dezelfde kittens, je kon ze vooral goed onderscheiden door het karakter, 1 heel erg onderzoekende en brutale, 1 hele verlegen en teruggetrokken en 1 er precies tussenin. Die heb ik genomen en het gaat heel erg goed, die is nooit zo'n terrorist geworden als de andere die ik heb. Zit ook wel graag op het balkon maar is te verlegen om uit ramen te klimmen of de voordeur uit te glippen.

_sjors_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 23:58

Hier hetzelfde, ik heb ook twee katten in een appartement, de ene is 14 en de andere 1 jaar. Alleen in de zomer mogen ze van mij op het balkon als ik thuis ben en dat gaat prima hoor, ze maken niks kapot. Het jonge poesje doe ik wel een tuigje om als ze op het balkon gaat anders zit ze zo beneden en heb ik binnen de kortste keren een heel nest jonge poesjes Haha! .

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 00:10

Ik denk dat dit prima te doen is. Als je een kat zoekt zou ik of bij een asiel kijken waarbij ze meer info over het dier hebben of kitten uit het nest die binnen opgegroeid zijn.
Persoonlijk zou ik ook 2 katten nemen zodat ze wel wat aan elkaar hebben.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 00:13

Die van ons zitten ook gewoon binnen en in de zomer aan een lijntje naar buiten Haha!
Al is dat op een balkon wat lastig Knipoog

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 02:16

AaronYve om je kat binnen te laten kun je beter een jong katje nemen.
En speeltjes voor je kat of een doos waar ze in kunnen kruipen en liggen slapen, en een krappaal niet te vergeten.

Mijn moeder haar vriendin had ook een kat uit het asiel en die heeft hem daar ook weer heen gebracht omdat ze heel erg agresief is geworden en dus niet meer te benaderen was.