Dilemma - kat mee of anders..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

black_kelpie

Dilemma - kat mee of anders..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-07 18:02

Verdorie.. Verdrietig

Ik ga ergens halverwege dit jaar samenwonen met mn vriend. Ik wil dolgraag een kat en dat mag gelukkig ook van hem Haha! Maar dan krijg ik dit voor mn kiezen..

Nu thuis hebben we een poes die alweer 3,5 jaar lang alleen maar buiten loopt alleen snachts niet. Ik heb haar toendertijd met mn broer en vader opgehaald van een boerderij en het was allemaal helemaal leuk. Alleen mijn moeder heeft het niet zo op katten, of dieren in het algemeen eigenlijk. De laatste jaren is de gezondheid van mijn vader dusdanig achteruit gegaan dat hij de zorg voor Splinter niet echt meer op zich kan nemen zoals hij dat altijd deed.

Dus ik zeg net tegen mijn moeder hoe blij ik ben dat ik van mn vriend een kat mag als we gaan samenwonen. "Oh, dan neem je Splinter toch mee? Als jullie allebij de deur uit zijn wil ik haar toch niet meer hier". (Mn broer is het huis al uit)
Wat moet ik nou?! Ik verhuis naar een flatje en kan dat dier het toch niet dwingen om altijd binnen te blijven? Ze loopt haar hele leven buiten! Aan de andere kant, ik ken geen mensen die een kat (erbij) willen en Splin naar het asiel doen zou ik niet over mn hart krijgen.

Kan wel janken, een oplossing zie ik zo echt niet Verdrietig

Afbeelding

blensink

Re: Dilemma - kat mee of anders..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 18:15

ach arme splinter Huilen , ik zou ook zeggen neem hem mee hoe rot ook voor het diertje naar je flat.
Hoe woont je broer overigens kan splinter bij hem wel naar buiten?
Het is erger voor het dier als hij in een asiel terecht komt en tenslotte misschien zelfs ook op een flat beland.
Jij wilt graag een kat, je moeder wilt ervan af en je vader kan er niet meer voor zorgen.
Ik denk dat je splinter gewoon mee moet nemen, zo heb jij je kat en het dier is in een geliefde omgeving.

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 18:16

Pff jeetje meid.. Wat een Dilemma...
Ik zou ook zo gauw even niet weten hoe of wat..
Splin is wel een onwijs leuk dier zeg..!!

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 18:18

Jeetje Nagelbijten / Gniffelen
Misschien wilde je moeder het alleen maar aankaarten als mogelijkheid, en was het geen echt 'bevel' om haar mee te nemen?
Als jij nu uitlegt dat je het Splinter echt niet kunt aandoen om d`r op te sluiten nadat ze altijd een buitenkat is geweest, zou ze dan niet over te halen zijn om toch voor Splinter te blijven zorgen?
Zoveel zorg is het toch niet als ze al de hele dag buiten loopt?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 18:19

gewoon meenemen, je blijft misschien niet je hele leven in de flat wonen, en de kat past zich wel aan.

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 18:20

Ik denk dat je beter een ander huisje voor hem kan zoeken, die zijn er echt wel, goed zoeken Knipoog

Meenemen naar een flat is vragen om problemen als in huis plassen, krabben etc. Waar hij vervolgens voor op z'n donder krijgt.

misschien dat hij zich wel aan kan passen hoor, maar ik zou het niet doen. Katten zijn veel lastiger dan honden

Jammer dat m'n vriend niet zo op katten is, ik had hem graag gewild Knipoog

Heb een tijd terug voor mijn poes ook een goed huisje gevonden (die ging niet samen met mn andere kat)
Citaat:
en de kat past zich wel aan.

Dat zal nog tegen kunnen vallen hoor, katten zijn niet zo kneedbaar wat dat betreft

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-07 18:21

Mn broer woont op kamers dus da's ook niet echt een optie. Bij een asiel kun je wel aangeven dat een kat naar buiten moet of een flatkat is, maar ik wil mijn maatje daar gewoon niet naartoe doen! Zou ook lekker zijn, mn kat daar dumpen en een leuk kitten meenemen die ik nog lekker kan laten wennen aan een leven op een flat.
Splin wordt hier al gek als je smorgens beneden komt en ze een nachtje binnen heeft gezeten. Een groot miauw-concert, gekrab aan de deuren etc.

Mn ma is echt geen dierenvriend en vind het serieus al teveel moeite om dat dier elke dag te voeren. Het was al een wonder dat er uberhaupt al één in huis kwam. Ik weet zeker dat ze dit meent. Het was niet letterlijk, maar het kwam neer op "kat mee of kat weg".

Ivm studie blijven we waarschijnlijk voorlopig nog wel op een flat wonen.

Ik ga met mn vriend overleggen of het geen eengezinswoning kan worden ipv een flat, maar ik ben bang dat we niet zoveel keus gaan hebben.

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 18:23

ik heb 2 katten en woon ook in een flat
alletwee zijn ze gewend om naar buiten te gaan
ik doe dat ook gewoon
maar ik heb een open portiek waar ze gewoon naar buiten kunnen lopen
ik heb eerder in een flat gewoond met een dicht portiek met een dichte deur beneden
was even puzzelen naar een oplossing
uiteindelijk heb ik hem zelf elke dag naaar beneden gedragen en daar naar buiten gelaten
(ik h toen nog maar 1 kat)
ik keek een paar keer per dag naar buiten of hi beneden bij de deur zat en zo ja dan haalde ik hem op
met etens tijd (ik had een vaste tijd voor het eten ) op den duur wist hij dat en om die tijd zat hi ook beneen bi de deur
mijn ervaring is dus dat het prima wil
het kot even wat meer moeite maar dat heb je wel voor je kat over lijkt me
Laatst bijgewerkt door Zappa op 22-01-07 18:24, in het totaal 1 keer bewerkt

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 18:24

Ja het zal even wennen zijn , maar hij went hopelijk welen desnoods doet een vriendin ook (die woont 5 hoog) zet je m na de weken wennen buiten als hij zeurt en weer naar binnen wanneer hij wil cq jij kan?
geen idiale oplossing maar toch..

Succes met beslissen

og optie kan hij bij vrienden waar je vaak komt dat je m weer terug neemt als je ooit een ander huis hebt? of uiteindelijk ziet dat ie t daar ook naar zn zin heeft daar laten maar dan kan je m iig nog geregeld zien.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 18:25

Ken je niemand die Splinter in huis wil nemen ?

Ik weet niet of jullie zoiets hebben, maar bij ons in de buurt is een "asiel" waarbij de katten tijdelijk naar opvangtehuizen gaan, en van daaruit worden geplaatst. Dus 't is geen echt asiel, katten lopen dan ook niet het risico op een spuitje. 't Is meer een soort herplaatsingsdienst.
Jammer voor jou is Leuven wel een beetje heel erg uit de buurt, anders kon je je kat daar ook opgeven. Ach gut

Of wat Zydeco zegt, mijn zus woont ook op een flatje, kat loopt gewoon hele dag buiten en komt 's avonds binnen om te eten, ligt in zetel en gaat na paar uur weer op wandel. Lachen

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 18:30

Onze Senna netzo, toen wij haar uit het asiel haalde ze kwam van een boerderij, maar wij woonde op vier hoog achter.
Dat arme dier werd alleen maar gegrepen door de andere katten. De keuze voor ons was haar te nemen.
Normaal duurt het een paar dagen dat katten wennen in een nieuwe omgeving zij ging gewoon languit over de vloerbedekking rollen.
Ze was zo blij en ik denk ook dat Splinter best gauw went aan zijn nieuwe woonomgeving zeker omdat ze jou ook kent.
Het mooiste zou natuurlijk zijn als ze lekker op een boerderij kan wonen, maar ik denk toch als je dat niet vind dat je haar mee moet nemen.

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 19:12

Meenemen! Zal prima gaan, mits je haar voldoende afleiding geeft.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-07 19:18

JustNanno schreef:

Ja en daar heb je nog zo'n punt. Mn vriend en ik zullen allebij een volledige dagopleiding gaan doen, dus overdag weinig thuis. Speelgoed blieft mevrouw niet - óf slapen, of buiten zijn, dat was zelfs als kitten al zo. Met andere katten kan ze slecht overweg op het moment, dus een maatje voor haar zie ik ook niet zo zitten al zou dat misschien wel een oplossing zijn.

Kennissen waar ze evt. naartoe zou kunnen heb ik niet.

_MV_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 19:19

meenemen! heb twee katten, woon ook in een flatje, gaat prima, ze hebben zich keurig aangepast. ze gaan 's ochends met me mee naar buiten als ik naar mijn werk ga en 's avonds tegen een uur of 10 roep ik ze weer binnen. wanneer ze naar binnen willen beginnen ze gewoon hard te miauwen. Werkt erg goed, ze waren er zo aan gewend. Ik kan ze ook nier binnenhouden, dan breken ze de boel af, ze willen echt naar buiten, weer of geen weer. Succes!

Zilie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 19:20

Eightlegged schreef:
JustNanno schreef:

Ja en daar heb je nog zo'n punt. Mn vriend en ik zullen allebij een volledige dagopleiding gaan doen, dus overdag weinig thuis. Speelgoed blieft mevrouw niet - óf slapen, of buiten zijn, dat was zelfs als kitten al zo. Met andere katten kan ze slecht overweg op het moment, dus een maatje voor haar zie ik ook niet zo zitten al zou dat misschien wel een oplossing zijn.

Hmm, nog een kat nemen? Haha!

Angs1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 19:21

Naar hoe hoog ga je verhuizen?
Hier in de buurt zie je ook dat ze een lange plank van het balkon naar beneden doen (op 1 hoog) zodat de kat zelf het balkon weer op kan klimmen.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-07 19:22

Angs16 schreef:
Naar hoe hoog ga je verhuizen?
Hier in de buurt zie je ook dat ze een lange plank van het balkon naar beneden doen (op 1 hoog) zodat de kat zelf het balkon weer op kan klimmen.

Ik weet nog niet precies waar ik terecht kom, dus dat is moeilijk te zeggen. Dan is er dus ook nog het punt of er huisdieren toegelaten worden of niet..
Nu verhuis ik nergens naartoe waar ik mn spinnen en dergelijke niet mee naartoe mag nemen, maar da's voor veel huisbazen een pak anders dan een kat of hond.
Laatst bijgewerkt door black_kelpie op 22-01-07 19:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Nanouschka_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 19:23

ik vind ook dat je haar mee moet nemen!
ik snap het dilemma wel, maar ik vind ook dat als je een dier koopt, dat je daarmee ook verantwoordelijk wordt voor het dier en dat je gewoon totdat het dier dood gaat je er goed voor moet zorgen!
Splinter zal het niet leuk vinden om binnen te blijven, maar in ieder geval kan zij bij jou blijven en weet je zeker dat er goed voor haar gezorgd wordt Lachen

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 19:25

Och meis.. Ach gut Wat een rotsituatie. Aan de ene kant zeg je; meenemen. Maar aan de andere kant... dat diertje is iets heel anders gewend.. Ik zou haar zó in huis willen nemen voor je, wij wonen op een boerderij enzo, maar helaas.. dan leeft ze niet lang meer i.v.m. onze 3 honden.

Veel sterkte ermee ! Ik vind de optie van Zilie wel een goeie.. Meenemen en een kat erbij ?

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-07 19:25

wolliewollie schreef:
maar ik vind ook dat als je een dier koopt, dat je daarmee ook verantwoordelijk wordt voor het dier en dat je gewoon totdat het dier dood gaat je er goed voor moet zorgen!

Dat vind ik hier niet eens van toepassing omdat Splin met het HELE GEZIN is aangeschaft, niet alleen door mij. Ik wil haar niet kwijt dus ik probeer nu een oplossing te zoeken.

konijn

Zou ook zeggen meenemen naar de flat. Heb met mijn eigen katten ervaring dat ze van buitenkat naar binnenkat zijn getransformeerd en dat verliep eigenlijk heel soepel.
Natuurlijk moet er wel genoeg te doen zijn qua spelen en genoeg aandacht, maar bij jou op een flat is altijd beter dan in het asiel!

Tetris

Kan je haar niet mee nemen en het even een maandje (?) aankijken. Als het echt niet gaat kan je besluiten een ander baasje voor haar te zoeken, en als het wel gaat dan is het gewoon goed Haha!
Ik hoop dat je een goeie oplossing zult vinden!!

(Btw... Wel super dat je over een half jaar ong gaat samen wonen Haha! heb je al een woning gevonden??)

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 19:26

dan doe je haar naar buiten als je naar je dagopleiding gaat
en neem je haar me naar binnen als je weer terugkomt.
aan deze regelmaat zal ze snel gaan wennen.
helemaal als je aan het thuiskomen ook nog een keer eten koppelt , zal ze dit heel snel doorhebben .
als ze klaar is met eten en ze wil weer naar buiten doe je haar toch weer naar buiten
als ze wil slapen blijft ze binnen .
als je overal een vaste routine in maakt zal ze het heel snel oppikken
als je dit aanhoud zal ze hier aan wennen en kun je er donder op zeggen dat ze om de tijd dat je weggaat , weer komt of eten geeft voor de deur zal staan
en als je kat overdag buiten is dan hoef je haar ook geen afleiding te geven
het enige wat misschien moeilijk zal zijn is het moment dat je haar (eventueel) meeneemt ze zal dan een tijd binnen moeten zijn
maar als dit maar een klein tijdje is zal ze er wel overheen komen ook zonder afleiding
wat zijn 6 weken nou op een heel poezenleven

edit* typefouten verbeterd

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 20:52

Macho van ons is van een boerderijkat verandert in een huiskat. Hij vraagt er zelfs niet om om naar buiten te gaan. Hij was ruim een half jaar toen ik hem mee nam.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 11:27

Ik zou dr ook meenemen, zorgen voor genoeg speeltjes en afleiding, een flinke krabpaal etc een leuk maatje erbij en ze zal best aarden. Zo niet kun je dr altijd nog herplaatsen (alleen zit dan die andere kat weer alleen....)