Vraag: Guppenjongen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kathmandu

Vraag: Guppenjongen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-07 16:45

Hoi Doei! !

Gisteren is mijn guppenvrouwtje de trotse moeder geworden van zo'n 20 guppenjongen (tellen is erg moeilijk) Haha!. Ik heb ze ieder voorzichtig met een netje gevangen en in een speciaal bakje gedaan voor jongen, dat in het aquarium drijft, zodat ze niet opgegeten worden door de andere aquariumbewoners. Ook heb ik speciaal baby-voer van het merk Tetra. Voor de mensen die ervaring hebben met aquaria en zelf ook al wel eens jongen hebben gehad heb ik een aantal vragen, waarvan ik het wel heel fijn zou vinden als jullie deze kunnen beantwoorden. Andere tips zijn ook zeer welkom Haha!!

Hoeveel guppen zullen overleven? Guppen staan natuurlijk onderaan in de voedselketen, dus dat maakt het wel lastig ivm plaats in het aquarium. Ik wil niet alleen maar guppen Tong uitsteken.
Tot wanneer hebben de jongen dit voer nodig en wanneer moet ik overstappen op ander voer, welk voer?
Hoelang moeten de guppen in het bakje blijven?
Over hoe lange tijd zijn deze vissen vruchtbaar?

Misschien schieten er verderop in dit topic nog wat vragen tussendoor... Tong uitsteken

Ik hoop dat dit hier goed staat, met een goede titel Ja!

Medea

Re: Vraag: Guppenjongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 18:02

Ik ben geen vissenkenner, maar heb wel ervaring met guppen + kinderen.. heel veel kinderen. Haal de mannen en vrouwen zo snel mogelijk uit elkaar, anders zit je straks met een bak vol gupjes, als ze eenmaal bezig zijn, gaat het echt heel hard.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 18:14

edelweis1 schreef:
Hoeveel guppen zullen overleven?
Mijn ervaring is dat alle jonkies die ik appart zet, het ook daadwerkelijk overleven...
Guppen staan natuurlijk onderaan in de voedselketen, dus dat maakt het wel lastig ivm plaats in het aquarium. Ik wil niet alleen maar guppen Tong uitsteken.
klinkt grof, maar dan zou ik de jongen als voer gebruiken en ze gewoon laten opeten door de andere vissen... Al eten niet alle guppen hun jongen op. Bij mij gelukkig wel!
Tot wanneer hebben de jongen dit voer nodig en wanneer moet ik overstappen op ander voer, welk voer?
ik heb ze altijd gewoon guppy voer gegeven, niks speciaals ofzo, dus ik hoefde niet over te stappen
Hoelang moeten de guppen in het bakje blijven?
als je wilt dat alle guppen overleven moet je toch uitgaan van een maand of 3... wil je niet dat ze het allemaal overleven zou ik ze nu al los laten. Als je genoeg schuilplaatsen hebt overleven er altijd wel een paar
Over hoe lange tijd zijn deze vissen vruchtbaar?
volgens mij zodra ze tussen de 6 maanden en een jaar zijn

Misschien schieten er verderop in dit topic nog wat vragen tussendoor... Tong uitsteken

Ik hoop dat dit hier goed staat, met een goede titel Ja!

We hebben hier ook een aquariumtopic
viewtopic.php?f=73&t=679110

Hier kun je ook al je vragen kwijt

Kathmandu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-07 18:19

Bedankt voor jullie reacties!

doossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 23:39

ik heb ook guppen gehad en ook kleintjes alleen wij kregen ze nooit te pakken toen ze waren geboren
dus hadden we er maar extra veel zuurstof plantjes in gedaan en daar schuilde ze voor de grote guppen
dus dat ging ook goed Bloos

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 00:07

Ik heb ook ervaring. Als je er niet veel meer wil dan je nu hebt, moet je ze gewoon loslaten en niet meer apart zetten als er nieuwe geboren worden. Bij mij werd het wel een spectaculair zicht, alle mannetjes kregen supermooie staarten in kleuren en tekeningen die ik nog nooit had gezien dus ik wou wel veel mannetjes, dan moet je selecteren op jonge leeftijd ende andere jammer genoeg loslaten en als voer gebruiken. Ze konden hun wel verstoppen maar er sneuvelen er toch altijd. Ik denk dat guppen snel geslachtsrijp zijn (heb er wel al een tijd geen meer dus ik ben niet zeker)
Ik had ook een appart bakje ingericht als aquarium voor de jongen zodat er niet steeds een bakje hing te drijven. De laatste maanden liet ik ze gewoon bevallen tussen de rest en dan kwamen er zoveel op korte tijd dat ze het niet meer aan konden en er dus niet veel meer van opaten! maar de natuur redt zichzelf dan jammer genoeg en toen kreeg ik een ziekte in mijn aquarium door 3 nieuwe visjes.. Tja toen had ik plots geen 200 guppen meer, maar nog 2 !! ik zag ze zo sterven als sneeuw voor de zon en het medicijn werkte maar na 3 dagen. Dus let op als je er veel krijgt gaan ze sterven als je bak niet groot genoeg is. Laat ze dus af en toe ook eens zelf hun weg zoeken en zet ze niet appart. Knipoog

Kathmandu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-07 15:31

bedankt Thomas5!

aniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 19:45

iK had laatst ook guppenjongen maar ik had er maar 6 Verward
Nouja ik vond het niet zo erg...

Nu zitten vrouw en man veilig uitelkaar Vork

Lein_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 20:00

Oh god.. Niet GUPPENJONGEN!

Het begon met een paar guppen; groeide uit tot een heuze volksstam! Héél veel weggedaan naar schoolklassen e.d maar oh jee.. ze bléven komen. Dus wij zitten al een jaartje of 8 met guppen, ontzettend veel guppen Haha!:D

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 20:06

Buffy schreef:
Ik ben geen vissenkenner, maar heb wel ervaring met guppen + kinderen.. heel veel kinderen. Haal de mannen en vrouwen zo snel mogelijk uit elkaar, anders zit je straks met een bak vol gupjes, als ze eenmaal bezig zijn, gaat het echt heel hard.

Nee hoor, als je ze in koud water houd heb je ong. eens per jaar guppen. In warm water elke dag. Koe

Kathmandu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-07 21:22

Wij gaan waarschijnlijk eerst kijken naar deze jongen. Hoeveel er gaan overleven is ook maar de vraag. Als we er hierna zo'n 20 overhouden is het te veel en gaan we ze weggeven. Maar zijn ze ook in koud water te houden dan? Dan zou ik in principe er een aantal aan de liefhebbers kunnen geven Ja. (Natuurlijk wel mensen met de goede spullen Knipoog)

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 22:08

Ja, ik heb mijn guppen gewoon in koud water. Het water is dan gewoon kamertemperatuur, kunnen ze gewoon in leven. Ja

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 22:19

Hoeveel guppen zullen overleven? Guppen staan natuurlijk onderaan in de voedselketen, dus dat maakt het wel lastig ivm plaats in het aquarium. Ik wil niet alleen maar guppen:/b]
[b]Tot wanneer hebben de jongen dit voer nodig en wanneer moet ik overstappen op ander voer, welk voer?
Ze hebben het nooit nodig gehad. Mijn guppenjongen eten gewoon het voer van de bodem. Dat is al wat zachter. Ik heb nooit speciaal voer ervoor gekocht. Heb gewoon korreltjes voer, en ze overleven het Knipoog Clown
Hoelang moeten de guppen in het bakje blijven?Eerlijk gezegd; Ik zou ze er gewoon bij gooien.
Je krijg genoeg jongen, het gaat zo snel, dat je er gauw te veel hebt.. Nagelbijten / Gniffelen Ik zou ze gewoon bij de volwassene gooien, er wordtwel een deel opgegeten, maar je houd genoeg, en soms wel teveel over! Tong uitsteken
Over hoe lange tijd zijn deze vissen vruchtbaar? Zou ik niet weten eigelijk.

Heb zelf een tropisch aquarium met grote deel guppen en platty's. Heb ze nu 2 of 3 jaar.
En eerst wou ik de jongen er ook uitvangen, maar gaat nu zo snel, als je aquarium eenmaal op gang is, wil je er snel een paar kwijt.. Nagelbijten / Gniffelen

Ik raadt je dus aan die beestjes weer terug te gooien.. Nagelbijten / Gniffelen

Kathmandu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-07 00:45

Het is verder het aquarium van mijn broertje, dat hij voor sinterklaas heeft gekregen. Hij wil de guppen nu apart houden, dus daar kan ik niet veel aan doen. We zijn wel van plan als er veel overleven de meeste aan mensen weg te geven. Ja!

Lein_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 12:39

Wij hebben onze guppen ook in koud water.. maar echt waar; de jongen blijven komen! Inmiddels gelukkig minder dan een paar jaar geleden, wow, tóen was 't echt niet normaal meer.

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 21:35

guppen geven inderdaad een ware explosie aan nieuw leven Nagelbijten / Gniffelen . Zelf liet ik ze altijd gewoon in de bak zwemmen.... die drijfbakjes hielpen niks, de maanvissen zogen de jongen er zo uit Vingers aflikken . Wil je geen jongen meer (of je broertje) dan zou ik een mannenbak nemen met alleen maar mooie mannen erin.

Kathmandu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-07 21:37

@Annechien: Gelukkig hebben wij geen maanvissen, lijkt me niet echt leuk Nagelbijten / Gniffelen!! Ja, we willen wel in iedergeval als we een mooi mannetje hebben die houden Ja!

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 20:36

op dat moment vond ik het ook niet leuk.... kan er nu eigenlijk alleen maar om lachen als ik er aan terug denk op de manier hoe het ging hahaha

rick_erika

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 20:41

Ik heb guppen in mijn schildpaddenbak zitten, deze krijgen regelmatig jongen en er overleven er altijd een paar, soms zitten er 40 of 50 guppen in mijn aquarium en dan krijgen mijn padden gewoon geen eten is dat zo weer opgeruimt. De sterke overleven dan en is mijn voedselketen rond. Bovendien eten de guppen alle rotzooi in mijn aquarium op! erg handig!! Haha!

Kathmandu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-07 21:48

Haha, dat is zeker functioneel, ik denk niet dat wij zo'n cyclus hebben in het acquarium Clown

nO0rtjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 18:29

edelweis1 schreef:
Het is verder het aquarium van mijn broertje, dat hij voor sinterklaas heeft gekregen. Hij wil de guppen nu apart houden, dus daar kan ik niet veel aan doen. We zijn wel van plan als er veel overleven de meeste aan mensen weg te geven. Ja!

Elise, dan wil ik er wel een paar hoor Nagelbijten / Gniffelen
Denk dat mijn vader en moeder daar géén problemen mee hebben. Koe

Kathmandu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 22:28

Is goed Lachen!

Onyx88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 21:15

Ik hield altijd de guppen een paar weken apart, dat ze redelijk groot waren (maar nog niet volwassen) en dan mikte ik ze er weer bij. Sommigen sneuvelden alsnog maar veel overleefden het gewoon. De mijne kregen gewone vlokken, niet eens speciaal guppenvoer.

Mijn vriend heeft overigens een kikkertje in zijn aquarium en die eet de zieke en verzwakte guppen eruit. Ik zag vrijdag een hele, volwassen mannengup zo in z'n bek verdwijnen. Misschien een tip voor de mensen met een guppenoverschot.

Ik vind het altijd wel leuk om ze op te zien groeien. Vaak zijn ze mooier dan die uit de winkel.

BabsieJana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 21:17

ik heb er ook ontzettend veel..
heb ze ook apart in een bakje, en dan moeten ze wel overleven denk ik Tong uitsteken

Kathmandu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 21:54

@Onyx88: Leuk dat ze mooier zijn dan in de winkel Haha!! In wat voor'n opzicht dan? In kleuren? Lovers