kat wil niet eten, tips gevraagd.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JustNanno

kat wil niet eten, tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-07 20:24

Nou ik ben echt ten einde raad.

Heb een opvangpersje, kwam hier 2de kerstdag, veel te mager (slechts 2 kg), met een fikse verkoudheid. Medicijnen hebben prima aangeslagen, verkoudheid is helemaal weg. In het begin at ze wel aardig van de Hill's A/D, maar nadat ze daar 5 dagen redelijk goed van had gegeten (ze moest 1 blikje per dag hebben, ze kreeg daarvan driekwart op) moest ik langzaam overschakelen naar ander voer. Het is een erg doorgefokt persje, van ongeveer 2 jaar.

Wat ik heb geprobeerd:

- brokjes, eet ze niet, ook niet geweest
- vers vlees, moet ze niet, ook niet als het wat warm is gemaakt
- alle soorten blikvoer, alleen de mousse gaat er matig in.
- mousse met wat slagroom, gaat tot nu toe het beste, maar ik kan absoluut niet minderen met de slagroom want dan eet ze niets meer.

Nu eet ze Gourmet Mousse, de blikjes van Hill's ed moet ze allemaal niet. Het is absoluut van belang dat ze blijft eten, dus zomaar weghalen ed is niet echt een optie. Want ze eet niet omdat ze honger heeft, alleen het moet wel heeeeeel lekker zijn wil ze er 2 hapjes van nemen. Volgens mij legt ze de link niet echt: honger= eten.

Wie heeft tips?

JustNanno

Re: kat wil niet eten, tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-07 20:25

Ohja van de Gourmet mousse eet ze nog geen blikje per dag.

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 20:37

Wat ik wel deed is een beetje jus erover, maar ze is flink zinnig lees ik zo dus dan zal de jus ook wel niet werken..
Heeft je DA geen tips?

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-07 20:40

Nope, die weet het ook niet meer....Jus kan ik wel proberen! Wie weet werkt het. Ze MOET echt aan het eten blijven, ik werk sinds deze week fulltime (niet handig, maar dit kwam me zo aanwaaien), dus ze krijgt nu 2 keer eten per dag. Soms 3 keer, als ik vind dat ze 's avonds te weinig heeft gegeten krijgt ze later op de avond nog een keer. Ze eet ook apart van de anderen....

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 20:42

Wat hier goed hielp bij mijn opvangertje is koffiemelk. Volle dus.

Ze ging er niet van aan de schijterij en ze kwam met rasse schreden aan.

In ieder geval, heel veel sterkte en succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 20:43

Als ze écht niet wil eten zou ik gaan dwangvoederen. Ze moet toch wat binnen krijgen.

Is de kat verder medisch wel in orde?

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-07 20:48

Ze krijgt kattenmelk, dat vind ze lekker Lachen

Waar ik mij dan eigenlijk zorgen om maak is dat ze wel eet, maar niet genoeg. Ik dacht dat de maag moest wennen, maar nu eet ze weer minder als in het begin. En een blikje gourmet mousse per dag kan ze niet op leven.

Ze heeft een hele medische check gehad, ze had om precies te zijn een erge verkoudheid, oormijt, vlooien, wormen, zwaar ondervoed, Nu is ze ongeveer 500 gram aangekomen (weegt nu ongeveer 2,5kg), en wordt wel een beetje meer 'kat'. Ze begint af en toe ondeugend te worden.

Verder laat ik haar nog testen op felv/fiv/pkd. Bloedonderzoek wil ik ook laten doen, al is daat geen directe aanleiding voor.

Ik denk zelf dat het probleem is, dat ze zo extreem gefokt is (kan wel foto plaatsen eventueel), dat ruiken erg moeizaam gaat.

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 20:57

Jeetje zeg, wat een portret!
Vind het goed van je dat je zoveel voor het diertje over hebt maar lijkt me erg moeilijk.
Vlees heb je al geprobeerd, ook vis al? Vis ruikt natuurlijk wel sterker dan vlees, misschien wat gekookte vis ofzo en als ze dat lust mengen met voer?

Brokjes/blikvoer weken in heel veel kattenmelk werkt ook niet? Poes van een vriendin van me (oudje) at ook slecht, at alleen nog maar blik want ruikt sterker. Op een gegeven moment hebben we de gewone brokjes in warm water geweekt, rook sterker en lekker smeuig.
Vind het altijd zo'n nadeel dat die blikjes voer voor zo'n groot deel uit water bestaan. Moeten ze flink van eten willen ze daarop normaal kunnen leven.

Succes in ieder geval, je wordt wel creatief op deze manier!

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 21:01

Als ze kattenmelk erg lekker vindt, zou je als extra brintapap kunnen maken. Meestal lusten ze dat wel en dan eet ze tenminste iets. Misschien lust ze ook wel gekookte rijst met wat kip of vis.

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-07 21:06

Bjarni schreef:
Jeetje zeg, wat een portret!
Vind het goed van je dat je zoveel voor het diertje over hebt maar lijkt me erg moeilijk.
Vlees heb je al geprobeerd, ook vis al? Vis ruikt natuurlijk wel sterker dan vlees, misschien wat gekookte vis ofzo en als ze dat lust mengen met voer?

Brokjes/blikvoer weken in heel veel kattenmelk werkt ook niet? Poes van een vriendin van me (oudje) at ook slecht, at alleen nog maar blik want ruikt sterker. Op een gegeven moment hebben we de gewone brokjes in warm water geweekt, rook sterker en lekker smeuig.
Vind het altijd zo'n nadeel dat die blikjes voer voor zo'n groot deel uit water bestaan. Moeten ze flink van eten willen ze daarop normaal kunnen leven.

Succes in ieder geval, je wordt wel creatief op deze manier!

het is zeker een portret Haha!

probleem is dat ze niets eet wat ook maar iets van een vaste vorm heeft. Haar gebit is ook erg slecht (niet ontstoken!), dus misschien daarom. Ik kan wel eens een blikje tonijn halen in water, en dat dan een beetje fijnprakken.

Weken in kattenmelk heb ik nog niet eens gedaan Bloos Wel blikvoer vermengd met slagroom, dat ging al iets beter, maar wil niet dat ze teveel slagroom binnenkrijgt. Kattenmelk ga ik proberen! Kan wel een nachtje staan in de koelkast toch?

Brintapap is dat goed als ik dat met kattenmelk maak? ivm met de vezels?

allegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 21:10

Toen mijn kat laatst flink verkouden was at ie ook echt superslecht. Het enige wat hij toen wel graag at was kaas (extra belegen). Het schijnt dat als een kat het niet ruiken kan hij het ook niet eet. Gewoon voer lukte hierdoor niet, kaas om een of ander reden wel. Misschien het proberen waard.
Sterkte!!

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 21:11

En gourmet diamond of van die speciale sheba blikjes. Het kost wel wat maar die kat van mij is net een varken als ie zo'n bordje voor zn neus krijgt die schrokt het naar binnen. En die is toch ook wel behoorlijk kieskeurig.
En je zou koolvisfilet kunnen koken, worden ze niet dik van maar het vult in ieder geval wel Lachen

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 21:13

Maak wat pap dat vinden ze vaak lekker,en spuit dat in het bekkie.Van pap worden ze vaak ook wat voller.

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-07 21:29

allegro schreef:
Toen mijn kat laatst flink verkouden was at ie ook echt superslecht. Het enige wat hij toen wel graag at was kaas (extra belegen). Het schijnt dat als een kat het niet ruiken kan hij het ook niet eet. Gewoon voer lukte hierdoor niet, kaas om een of ander reden wel. Misschien het proberen waard.
Sterkte!!

Klopt, en dat is denk ik precies het probleem, door haar extreme neusje. Heb net kaas geprobeerd, maar lust ze niet. De andere katten ook niet overigens Haha!

Heb nu klaargezet: mousse fijngeprakt in kattenmelk, Krijgt ze over ongeveer een uurtje. Ben benieuwd....Morgen kan ik dan brinta halen en wat aanmaakjus (ik heb nooit jus).

Gourmet diamant zou ik haar heel graag voeren, maar helaas. Die blikjes die ik heb gekocht voer ik maar op aan de andere katten Haha!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 21:35

Las dat de kat erg last hadt van wormen. Heb hier een hond die dat ook heel erg hadt en daar zo beroerd van is geweest dat hij daarna niet meeer durfde te eten. ga er eigenlijk van uit dat hij zijn misselijkheid met eten ging associeren. Het enige wat hij wilde was blikvlees maar daar hadt hij niet genoeg aan. Met heel veel moeite heb ik hem weer aan het eten gekregen. Nu heeft hij helaas maag en darm griep gehad en kan ik zo ongeveer weer opnieuw beginnen,

Bij katten wil het verwarmen van blikvoer in de magnetron wel eens helpen. Dan wordt de reuk en de smaak sterker.

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-07 21:39

nee, de wormen vielen juist wel mee Lachen ze had wel vlooien, die zijn nu weg. Vandaag krijgt ze nog een extra wormenkuurtje.

Wat een gedoe als ze niet willen eten....Magnetron heb ik niet, mar kan het wel proberen door heel eventjes in de oven Lachen

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 21:40

Is het niet wat om dan ipv gewone kattenmelk die kit-i-mel ofzo te gaan geven? Zit wat meer in en is geloof ik ook voor zieke dieren.

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 00:11

Verwarmen gaat ook goed door er heet water over te gieten. Krijgt ze in ieder geval ook genoeg vocht binnen.
Als kattenvoer warm is ruikt het veel sterker idd.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 02:46

dwangvoederen met Nutrigel en blikvoer. Van niet-eten wordt een kas misselijk en dan wil die niet eten en zo belandt je in een vicieuze cirkel. Dat moet je doorbreken met dwangvoederen. Niet leuk, wel noodzakelijk vaak.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 10:19

Onze kat had eens diaree en was ook verkouden, toen hebben we vis zakjes gaan halen van wiskas, en daar is ze dan beginnen van eten. Ik zou ook niet te lang wachten met een sonde of infuus, katten die echt niet eten, zijn heel ziek...
Bij niesziekte, FELV FIV FIP ...willen ze ook niet meer eten, maar dat zal je DA wel zien zeker. Veel succes!

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 12:53

Ken je Nutro? Dat is meen ik pate, in ieder geval de kittenblikjes, die vinden ze meestal heeeeeeeeeeeeel lekker, en is gewoon supergoed voer.
Om aan te sterken is zowiezo kittenvoer wel goed.

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 13:17

Ze eet dus WEL, alleen veel te weinig.

Waar kan ik Nutro kopen? Mousse met kattenmelk heeft ook geen effect.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 14:13

Nutro choice zijn de blikjes/brokjes en Nutrigel is een tube vitaminepasta, dus 2 verschillende dingen, niet doorelkaar halen...
Nutrigel kun je gewoon bij de dierenarts halen, zit alle vitaminen etc in , goed spul! stinkt behoorlijk dus als ze dat niet ruikt is er echt wat mis! Knipoog Ik heb er eentje die lebbert het rechtstreeks uit de tube zoooo lekker vindt ze het!

Je zou ook nog speciale kittenmelk bijv van Royal Canin kunnen proberen ipv slagroom. Koemelk is nl niet goed voor katten vanwege de te grote hoeveelheid lactose en de lans dat ze dan aan de dunne gaat is vrij groot.
Kittenmelk moet je met warm water aanmaken en dan ruikt het ook lekker, je zou er wat Hills A/D doorheen kunnen doen en dan geven.

Nog meer tips zou je bij de kattenmensen van bij www.kattenplaza.nl of www.kattenpraat.nl kunnen vragen. Daar zitten heel veel fokkers die genoeg ervaring hebben met dwangvoeding, of www.wijzeweeskitten.nl die vangt ook heel veel verwaarloosde katten/kittens op en heeft enorm veel ervaring.
succes!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 16:14

JustNanno schreef:
allegro schreef:

Heb nu klaargezet: mousse fijngeprakt in kattenmelk, Krijgt ze over ongeveer een uurtje. Ben benieuwd....Morgen kan ik dan brinta halen en wat aanmaakjus (ik heb nooit jus).

jus kan je heel makkelijk maken door wat water van je aardappels over het vlees te gooien Knipoog of bij het vocht wat uit het vlees is gekomen

probeer eens tonijn in water van john west
mijn portret is daar dol op
het is in zakjes en in blikjes te krijgen

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 16:56

die water over vlees tip kan ook, maar GEEN echte jus geven, veel te vet! krijg je weer darmproblemen van en ze eet al zo weinig.