een geit of toch maar....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Harvest_Moon

een geit of toch maar....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-07 18:09

We zitten er al een tijd over te denken over een geit (geen bok !) te nemen, ook voor gezelschap van mijn shetlander.
Nu heb ik alleen van veel bokkers gehoord 'nee je moet geen geit nemen die zijn alleen maar lastig, ze kunnen tog geen goede vrienden worden met je shet, ze mekkeren altijd, ze bijten in de manen en staart van je pony' enzovoort.
Nu wil ik graag weten of dit waar is en of jullie het me aanraden of niet.
Wat ik ook wil weten is of er de optie zou zijn om in plaats van een geit een shet te nemen, en of een shet veel duurder is dan een geit etc.
Bedankt alvast Knipoog

HippoLogic

Re: een geit of toch maar....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 18:14

Zowel pony's als geiten zijn kuddedieren. Ze zullen beide liever bij soortgenoten staan. Over geiten heb je al de nodige informatie verzameld. Als je wilt leren vloeken moet je een geit nemen (boerenuitspraak die maar al te waar is). Zet je pony in pension als je geen tweede wilt aanschaffen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 18:16

geen geit nemen,want die vreten vaak de staart aan van paarden als ze zonder soortgenootjes staan..dus zou je eigenlijk twee geiten moeten nemen.
maar als je dan 2 geiten moet nemen,kan je net zo goed 1 shetlander erbij nemen,want die zijn net zo duur Tong uitsteken

Harvest_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-07 18:26

maarja een geit lijkt mij toch ook wel super dus is erook iemand die me een leuk verhaal over een geit kan vertellen Tong uitsteken

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 23:32

Een geit zou een prima oplossing kunnen zijn. Echter moet je dus een hele goede omheining hebben, want de meeste geiten zijn meesters in het uitbreken. Zorg voor goede afleiding voor de geit en een 2e geit zou inderdaad beter zijn.
De kans dat het staart en manen kost is erg groot.
Maar dat hoeft niet en die 2 kunnen goede maatjes worden.
Laat je nog even weten wat je beslissing wordt?

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 07:28

inderdaad, een geit is leuk, alleen je moet wel echt een goede omheining hebben, een schrikdraadje volstaat echt niet! En ze moet droog kunnen staan, dus een schuilhokje!

herbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 07:33

Mijn shetlander heeft vroeger altijd met een witte melkgijt gestaan. Die 2 liepen altijd samen. Toen de gijt overleed was mijn pony ook zeer vanslag! Dus een gijt is leuk gezeld schap.

hessy8

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 08:16

haha, maar neem geen schaap! Tong uitsteken
mijn 3 shetlanders staan bij 2 kleine mini schapen in de wei.
Ze zijn wel lief met elkaar, maar als er 1 shet aleen in de wei moet blijven dan heeft ze niks aan die schapen ! Koe

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 09:45

hey, ja geiten zijn wel goede gezeldschaps dieren voor sommige pony's. Ik ken een fjord en een wels die samen staan met een geit, erg leuk maar hij breekt wel telkens uit Clown dus inderdaat een goede omheining is vereist.
En inderdaat moet je ook voor goede schuilmogelijkheden zorgen voor een geit, aangezien ze apsolut niet van regen houden.... Knipoog
Ik vind het wel leuke diertjes, alleen ik weet niet of je manen en staart van je pony heel blijfen, niet alle geiten hebben de nijging om deze aan te vreten maar de meeste wel.

veel succes met je beslissing.

p.s is het niet een iedee om iemand te zoeken die ook een shet heeft en opzoek is naar een stalling? als je de ruimte voor 2 pony's hebt temenste.

of hem in een pension stalling te zetten? samen met een andere pony is wel leuker als een geit voor ene pony.

Eas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 12:21

PeruaansePas schreef:
Zowel pony's als geiten zijn kuddedieren. Ze zullen beide liever bij soortgenoten staan. Over geiten heb je al de nodige informatie verzameld. Als je wilt leren vloeken moet je een geit nemen (boerenuitspraak die maar al te waar is). Zet je pony in pension als je geen tweede wilt aanschaffen.

Dat klopt inderdaad Bloos Wij hebben zelf in de tuin 3 geiten maar we hebben ze van 10 dagen oud(zelf melk gegeven, we hebben ze van zo'n melkboederij..) Dus ze zijn zo mak al een lammetje..

Easy(tinker) heeft een tijdje alleen gestaan toen hebben we de 3 geiten erbij genomen wat we altijd al wilde, in het begin ging het redelijk Easy voelde zich wat beter maar later voelde hij zich ook weer wat eenzaam nu hebben we een hafje erbij en voelt ie zich top..

Geiten zijn echt mietjes als er 1 drupje regen valt staan ze al binnen Vork dus een stalletje is dan wel vereist.. ze hebben ook hun wormenkuren etc. nodig..

In iedergeval veel plezier met de keuze Haha!

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 12:25

Ik heb hier ook een geit en een bokje bij de pony's staan.
Als je een geit neemt kijk wel of je een supermak exemplaar hebt.Want als je steeds achter het beest aan moet is het ook niet leuk.
Ons mieke is zo tam als een hond.
Ze gaat mooi angeleind mee naar de weide,en als je ze roept komt ze sneller dan een hond naar je toe(moet er geen voer voor bij hebben)
Een geit is tof als je een goede geit hebt.
Maar een grote geit vreet bijna evenveel als een shet

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 12:27

Een schaap nemen!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 12:56

Tja, ik weet natuurlijk niet wat een geit kost, maar als je op MP kijkt dan heb je voor vrij weinig geld al een shetlander. Een geit erbij is beter dan alleen, maar het is natuurlijk geen echte vervanging van een soortgenootje.

Geiten zijn wel heel leuk, dat dan weer wel. Eigenwijs, en ware Houdini's, maar wel erg leuk.

aniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 15:49

bij de pony's staan ook geiten die mekkeren heeel erg. Ik vind dit persoonlijk heel irritant. En ze mollen ook vanalles.. Maar voorderest zijn ze wel lief :p

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 15:52

die geit zal wel de staart eraf eten..

mickey1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 15:52

nimber hier op bokt heeft ook een geit bij haar shetlanders staan, gaat voor zover ik weet prima Ja

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 17:54

Van geiten leer je vloeken Nagelbijten / Gniffelen Ik zou er nooit aan beginnen, maar de keus is natuurlijk aan jezelf... Knipoog

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 17:54

Wij hebben hier geiten staan, ze zijn nog nooit ontsnapt Haha!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 17:55

bij mij op stal lopen de 2 shetten overdag in het geiteweitje,gaat altijd goed alhoewel de shetten wel es achter de geiten aanzitten Knipoog

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 18:05

Wij hebben onze shet vanaf 4 maanden bij ons en ze mocht toen bij de geiten (toen nog 3) maar die waren er bang van omdat een veulen wil spelen en geitjes dat niet zo leuk vinden als er zo'n langbenig ding op hen wilt springen! Tong uitsteken Gestoord
Nu hebben we nog 1 geit over (wordt een van de dagen gedekt dus uitbreiding op komst Haha! ) en die woont in de stal, de andere kant van de gang waar geen paardenboxen zijn, dus waar stro, hooi en het eten staat. Ze doet het daar prima en komt niet buiten zolang dat niet nodig is (natte voetjes zijn wel eng Tong uitsteken) Als de paarden naar buiten gaan gaat ze gewoon mee als ze zin heeft en dat gaat altijd goed, behalve als ze er te dicht achter loopt, dan wil mijn haflinger wel eens een mep geven.. Ze kan alleen nog in de wei staan als de schapen thuis staan want anders is een draad van 1m20 geen enkel probleem voor een dwerggeitje.. En geraakt ze er niet over, dan forceert ze het wel ... Ze heeft trouwens nog nooit aan de staarten gebeten.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 19:07

Als je gezelschapsdieren wilt waar je weinig aandacht aan wilt dan kan je ook kippen nemen. Werkt ook goed Lachen

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 19:22

Ik heb zelf ook twe geiten bij mij paard gehad. Ging harstikke goed, nooit staart of manen aan gevreten.
Maar het duurde wel een maand voordat wij de afrastering helemaal geit proof hadden. Ze wisten telkens weer een manier of een gaatje vinden om er uit te komen.
Ik heb de geiten verkocht, en een shetje terug gekocht omdat ik vind dat het toch beter is voor een paard om een soortgenoot erbij te hebben. Maar mijn paard heeft toen wel een dag niet gegeten toen zijn geiten vriendinnetjes zijn opgehaald.

hier een foto van Ziggy en zijn vriendinnetjes
Afbeelding

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 19:28

bij de haf die ik rij hebben ze ook 2 grote geiten staan die 1x per jaar ook kleintjes hebben. Dit is erg leuk en erg gezellig. Er staat ook nog een merrie bij haar met een veulen. Er is alleen 1 probleem die beesten ontsnappen altijd!
Als ik ga rijden en haal die haf uit de wei dan rennen die 2 dus altijd mee en het veulen ook als het even kan. Ik moet dus altijd met iemand samen de wei in en snoepjes meenemen en die een paar meter verderop gooien en dan snel de wei uitrennen terwijl persoon B weer snel het hek dicht doet. Hier moet je dus wel rekening mee houden en wat op verzinnen Haha!
Verder zijn ze heel lief en heel erg dom vooral. Soms staat de één met flaporen in de sloot en staat de andere geit er dom naar te kijken, je lacht je echt dood om die beesten.

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 19:45

geiten zijn leuk voor jou misschien, maar ik zou eerder aan het welzijn van je shet en de eventuele geit denken. het is voor anders normaal dat mijn dieren het naar hun zin hebben, dan geef ik toch echt minder om mijzelf Lachen

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 21:54

Hier bij mij op de kinderboerderij staat de shet ook tussen de geiten. Sterker nog hij deelt zijn stal met een geit. Ze zijn echt dikke vrienden. Onze Snowy en Bobo doen alles samen en ze wachten bij het van en naar de stal gaan altijd op elkaar.

Laatst betrapte ik zelfs een geit die boven op zijn rug was gesprongen. De schat bleef rustig staan. Bobo woont trouwens bij de geitjes, omdat de andere 2 pony's wat groter en jonger zijn. Bobo heeft artrose en die 2 wildebrassen zijn gewoon te ruw met hem.

Linkje naar een foto:
Zie zijn staart en manen, niks aangevreten toch?
http://www.mijnalbum.nl/Foto=MK8DUA3Z