willeke16 schreef:zat dat mannetje echt nog boven op haar? of zat die man nog aan haar vast. soort van kont aan kont? als dat zo is. dan is ze bijna zeker zwanger, Maar ene bezoekje naar de dierenarts kan geen kwaad,
maar als het manege alleen boven haar hebt gezeten en niet vast heeft gezeten dus niet kont aan kont dan heb je kans dat ze niet zwanger is,
Dit klopt niet. Koppelen doen reu en teef niet altijd, en is niet noodzakelijk om bevruchting mogelijk te maken. Ook al zijn ze gekoppeld, houdt dit niet altijd in dat een teefje drachtig wordt.
Om zeker te weten of je teefje drachtig is, kan de dierenarts tussen dag 24 en 28 na de dekking een echo maken om te zien of er vruchtblaasjes in de baarmoeder aanwezig zijn. Als dit zo is, kun je de pups eventueel nog laten wegspuiten. De dierenarts weet hoe en wat (er zijn wel risico's aan verbonden, maar die zijn er ook bij dracht en bevalling, zeker als het teefje nog zo jong is).
Volgens mij kan ook via een operatie de baarmoeder inclusief pups weggehaald worden, dan heb je geen kans meer op herhaling van deze onzekere toestand. Alleen weet ik niet zeker of dit (nog) wettelijk is toegestaan, maar je dierenarts wel.
Schijndrachtig kan ze ook zijn natuurlijk. Niet iedere teef wordt schijndrachtig (of schijnzwanger) na een loopsheid. Ik heb 1 teefje gehad die het iedere loopsheid werd (die hebben we uiteindelijk laten steriliseren), 1 teefje die het af en toe wordt sinds ze haar eerste nest pups heeft gekregen (gepland, na alle benodigde onderzoeken en dergelijke te hebben gedaan met goed gevolg) en 1 teefje dat nog nooit schijndrachtig is geweest.
Maar een bezoek aan de dierenarts kan in ieder geval meer duidelijkheid verschaffen over wat je te verwachten hebt.
Het is overigens zo, dat een teefje meestal dekrijp is op het moment dat haar uitvloeiing verandert van dieprood naar roze, waardoor het dus minder duidelijk is dat ze loops is. Juist dan loop je de meeste kans dat ze ongewenst gedekt wordt!