Oeps, Nieuwjaarskonijntjes

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sterre_Nova

Oeps, Nieuwjaarskonijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-07 10:19

Allereerst allen een gelukkig en gezond nieuw jaar!

Wij hebben 4 konijntjes. 1 gecastreerde vent Nanny en die hebben wij 3 dames gegeven Bumba Cola en Rosa. Rosa kwam als laatste zo''n 2 maanden geleden.

Nu gaat mijn man vanmorgen de konijnen eten en vers water geven en komt terug: Moet je komen kijken er liggen baby konijntje in het binnenhok. IK: Huhh? Hoe kan dat? Dus ik kijken. JE ziet een bult zaagsel/stro/haren mengsel bewegen maar kan ze niet tellen. Laat ze liever lekker met rust. Beneden ligt één levensloos konijntje.

Ik ben bang dat Rosa geen Rosa is maar ROSO! Wat dus inhoud dat Cola ook kan gaan werpen!!??

Gelukkig is het niet al te koud en hebben wij een heel groot hok waarvan het nachthok zeker 1 meter van de grond af is.

Hebben jullie nog tips voor de eerste dagen? De andere konijnen komen daat ook in het hok. Is dat erg? Wil nl. niet de kleintje verhuizen.

Nou, dit zijn waarschijnlijk de eerst nieuwjaarsbeestjes van BOKT!!
Laatst bijgewerkt door Sterre_Nova op 01-01-07 10:30, in het totaal 1 keer bewerkt

bergkraai

Re: Oeps, Nieuwjaarskonijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 10:22

haha, wat ontzettend leuk! wel vreemd.. je hoort het wel vaker trouwens. .schijnt toch moeilijk te zijn om het geslacht te bepalen!!!

Gefeliciteerd!

xLaus_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 10:43

iig gefeliciteerd

Maarre ik weet niet hoe het bij konijnen zit, maar bij hamster,ratten,cavia's e.d. moet je het mannetje eruit halen omdat hij anders de jongen opeet

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 10:45

achhhhhhh wat lief toch maar morgen ff met de stiekume heer naar de dierenarts

Sterre_Nova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-07 11:00

De meneer is heel rustig overigens. Volgens mij wel een goede papa. De andere zitten er ook rustig bij. Ben benieuwd of nest 2 er al is? Neem aan dat Roso ze allebei genomen heeft Bloos!

naomivenema

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 11:10

ahhh Bloos liefff

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 11:14

ik heb hier ook 2 nijnjtjes, zijn allebij verkocht voor dwergkonijnen, de witte is al heel groot geworden, en de zwarte is nog klein, de witte is dus geen dwergkonijn.. ze zitten ook wel eens op elkaar, maar dit kan ook rangbepalen zijn, ik ga zo voor de zekerheid maar even kijken of het een vrouwtje is.. Tong uitsteken

Sterre_Nova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-07 11:16

naomivenema schreef:
ahhh Bloos liefff

Over een paar weken mag je er twee komen halen. Haha!

Sterre_Nova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-07 11:33

In hoeverre kan in de dierenwinkel waar ik deze 3 konijnen gekocht heb aansprakelijk stellen voor het verkeerd bepalen van het geslacht? Kan ik bijvoorbeeld castratie kosten eisen'? En de konijntje als ik ze niet kwijt raak bij hun afleveren voor verkoop?
Weet iemand dat? Ze zijn nl. als voedsters verkocht en ik heb daar ook om gevraagd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 12:02

het lijkt mij dat je ze daar idd gewoon heen kunt brengen, ik zou naar die winkel gaan en het verhaal uitleggen.. en dan zien ze maar hoe ze het regelen, het is hun fout, niet die van jou..

ik heb ook 3x gevraagd of het wel echt dwergkonijntjes waren, ja hoor hij wist het zeker, kon ie aan de oren zien.. nou die witte is toch echt geen dwergkonijn, maar goed..
het gaat heel vaak mis met konijntjes, je hoort zo vaak dat het een mannetje is ipv een vrouwtje..

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 12:10

gefeliciteerd. Ik heb ook vaker gehoord dat mannetje de kleintjes kan doden. Zou toch eens opzoeken of DA bellen en navragen. Ook zou ik dus terug gan naar de winkel, castratie kosten doen ze denk ik niet, denk dat ze wel de kleintjes willen overnemen, en evt het volwassen konijn ruilen tegen een echt vrouwtje. Is voor hun goedkoper dan castratie kosten betalen.
veel plezier met de kleintjes, hoop dat snel foto`s komen, ben wel benieuwd

Sterre_Nova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-07 13:13

Momenteel regent het hier maar over een half uurtje is dat over. We hebben gelukkig nog een buitenhok en daar gaat meneer dadelijk in. En van de week maar even laten helpen want ik ga een konijn waar ik aan gehecht ben niet ruilen. Dan betalen we zelf de castratie wel, toch! Straks ook het nest checken of er nog geboorte resten inliggen en of de konijnejes niks mankeren.

Jullie horen nog van me. Foto maken zal nu nog moeilijk zijn want is best donder achterin het hok. ZO maar ff een zaklamp meenemen.

Tjuus

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 13:21

haha wel leuk, maar zijn het konijnen uit het zelfde nest? Tong uitsteken anders is het niet zo goed denk ik Tong uitsteken

Toen wij onze 3 konijnen kochten zei de verkoopster met zekerheid dat we 2 vrouwtjes en 1 mannetje dan kregen, en dat bleek dus fout te zijn Boos! bleken 2 mannetje en 1 vrouwtje te zijn, precies het omgekeerde van wat zij dacht Nagelbijten / Gniffelen Maarja... mannetjes zijn nu gecastreerd gelukkig.
En het zouden 3 dwergkonijntjes zijn, maar een is volgens mij een vlaamse reus geworden ofzow Tong uitsteken whahah maargoed...

Sterre_Nova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-07 13:35

Nee, het mannetje is een voskonijn en de twee andere dames zijn dwerg. Dus zal het wel goed zij. De regen trekt voor bij en ga nu mijn jas pakken.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 13:49

Het mannetje moet er in principe per direct en dan wel nu uit. De voedster is na de bevalling direct weer vruchtbaar dus mogelijk alweer gedekt en krijg na maandje dan alweer jongen.
En je kan beter ook de gecastereerde ram en andere voedster eruit halen, want ook deze kunnen het nest verstoren zeker als de ander ook nog mogelijk moet jongen kan het nare taferelen bezorgen.

Je kan verder de jongen wel naar de dierenwinkel brengen, maar vind je dat nodig? Persoonlijk zou ik dat niet doen.. de meeste willen ze van 6 weken en het is veel beter voor de jongen t/m 8 weken bij de moeder te zitten. Bij de dierenwinkel zitten ze binnen? Ze zijn buiten gewend.. Bij dierenwinkels heb je vaak impulsmensen... Ik zou ze zelf gewoon verkopen.
Ik denk ook niet dat je casteratie op ze kan verhalen dan zeggen ze wel geef ons de ram maar en dan wil ik niet weten wat er met een volwassen dier gebeurd. Maar de ram kan dan toch nooit oud zijn als jullie hem van de dierenwinkel hebben?

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 13:54

Nou, ik ben benieuwd hoe het met ze is en of de andere dame ook dragend is. Dien is is iig wel erg groot, gezien de reputatie van konijnen Nagelbijten / Gniffelen .

Ovgerigens hebben ze bij het gros van de dierenwinkels geen flauw benul van wat ze precies verkopen. Mijn hangoor zou ook een dwerg zijn. Nou, dan was het toch wel een reuzendwerg!

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 13:58

Faniek, dan moet je wel ruimte hebben voor zoveel beestjes en nu ook zeker weten dat je op tijd de geslachten uit elkaar haalt. Als je dan de mannetjes weer bij elkaar zet zonder die te castreren heb je kans dat die gaan vechten als je ze bij elkaar zet. Bij de dierenwinkel is ook niet altijd alles, dat is zo, maar je moet zelf ook maar net de mogelijkheden hebben of de beebjes snel kwijt kunnen raken. Als dame 2 ook dragend is moeten er veel beebjes een nieuw huisje krijgen.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 13:59

Haha wel grappig eigenlijk! Lachen Ik zou ook even naar de winkel gaan en het 'probleem' uitleggen. Roso haha die sloeber Lachen

En zoals Gwen zegt, het lijkt me eerder vreemd als de andere dame niet dragend is haha Nagelbijten / Gniffelen

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 13:59

Gwen schreef:
Nou, ik ben benieuwd hoe het met ze is en of de andere dame ook dragend is. Dien is is iig wel erg groot, gezien de reputatie van konijnen Nagelbijten / Gniffelen .

Ovgerigens hebben ze bij het gros van de dierenwinkels geen flauw benul van wat ze precies verkopen. Mijn hangoor zou ook een dwerg zijn. Nou, dan was het toch wel een reuzendwerg!

Reuzendwerg, haha Tong uitsteken Clown

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 14:06

Gwen schreef:
Faniek, dan moet je wel ruimte hebben voor zoveel beestjes en nu ook zeker weten dat je op tijd de geslachten uit elkaar haalt. Als je dan de mannetjes weer bij elkaar zet zonder die te castreren heb je kans dat die gaan vechten als je ze bij elkaar zet. Bij de dierenwinkel is ook niet altijd alles, dat is zo, maar je moet zelf ook maar net de mogelijkheden hebben of de beebjes snel kwijt kunnen raken. Als dame 2 ook dragend is moeten er veel beebjes een nieuw huisje krijgen.

Het valt opzich wel mee hoor qua vechten en vruchtbaarheid. Ik fok dus zelf konijnen en in principe ben je ze altijd wel kwijt voor de 10 weken. Heb nu een groot nest die zijn maar 3 week, maar de meeste zijn alweer gereserveerd.
Met 8 week zijn ze voorlopig nog niet vruchtbaar en de eerste 2 maanden zullen ze ook nog niet gaan vechten (waarschijnlijk langer nog niet).

De andere dame hoeft niet dragend te zijn. Het is niet de tijd van het jaar en veel voedsters willen nog niet. Ik had ook een voedster en per ongeluk een ram destijds voordat ik er zelf mee fokte. Hij zat bij 3 voedsters en 1 gecastereerde ram, maar slechts 1 voedster heeft 1 jong gekregen. Het hoeft niet altijd te betekenen dat het zo raak is.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 14:12

Dan heeft TS misschien geluk en valt het mogelijk mee met het aantal konijntjes en de kans dat er snel weer wat mis gaat of dat ze gaan vechten Ja .

Wat voor ras fok jij, Faniek Lachen ?

rozahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 14:16

Hoi

Wat de anders al zeggen het mannetje er gelijk uithalen.
Maar waarschijnlijk heb je over 4 weken weer een nestje zodra de vrouw heeft geworpen dekt het mannetje weer.
Zorg dat ze de gehele dag eten tot haar beschikking heeft.
Ze moet goed eten.
Voor de rest moet je wel kijken of er geen dode bij zitten.
Anders kan het dode jong gaan rotten.
Belangrijk is dat je de moeder dan eerst goed aait.
Dan heb je haar geur en zal ze de jongen geen kwaad doen.
De andere konijnen moet je even kijken hoe het gaat ik zou ze eruit halen de moeder heeft alle rust nodig.
Als je vragen heb zeg het maar
kijk eens op mijn site
http://members.lycos.nl/animalhome
Hou er rekening mee dat als je je jonge dieren naar de dierenwinkel doet ze al met 6 weken weg moeten terwijl ze eigenlijk 7 weken bij de moeder moeten blijven.
Verder gaan ze als ze 8 a 9 weken zijn weer naar de handelaar en het is geen uitzondering dat ze dan bij slangen terrecht komen.
Nou succes.

Sterre_Nova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-07 14:22

pfff, had een heel verhaal getypt. Druk ik hem weg!

Er zijn 2 levende nijnen en 1tje lag er dood bij. De Moeder is Cola maar Bumba was ook haar vacht aan het plukken geweest dus ik ben bang dan die ook binnenkort baart.

Verder heb ik eventueel wel ruimte maar ik vind 4 nijnen wel genoeg. Het was ook niet mijn bedoeling om er meer te nemen. Ik probeer eerst zelf iemand te vinden die ze hebben wil en ze gaan echt niet met 6 weken weg! Dat vind ik veel te vroeg.

Ik heb de mannen Nanny en Roso nu maar samen in één hok gedaan en dat gaat goed. Zijn echte vrienden.

Morgen maar een afspraak met de DA maken ...zucht...

@roza Horses: 2 moeder konijnen kunnen neem ik aan?

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 14:57

Goed dat je de mannen er nu tussenuit haalt. Als Bumba al aan het plukken is kan je binnen 24 uur jongen verwachten.
Twee moeder konijnen gaat niet altijd samen, maar dat ligt er wel aan hoe ze zijn het is een kwestie van proberen je kan Bumba nu niet meer weghalen in ieder geval, omdat ze aan het plukken is.
Als je nog vragen hebt kun je me gerust pben.

rozahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 23:37

Ja net wat ze zegt ik zet moederkonijnen nooit bij elkaar ze eten soms hun jongen op.