ik zit met nogal een probleem,en misschien dat een van jullie de gouden tip heeft,
wij hebben thuis 3 katten(2 katers en een poes),waarvan de poes maar blijft plassen op de mat bij de voordeur,en dan vaak als de krant door de brievenbus is gegooid. ze deed het plassen in huis altijd al een beetje,alleen nu blijft ze maar plassen op die mat. er zijn 2 kattenbakken in huis die regelmatig verschoond worden. ze doet het vaak heel sneaky,we betrappen haar bijna nooit op heterdaad. we zijn erachtergekomen dat zij het was,omdat we haar tijdens een vakantie eens in een pension hebben ondergebracht,en toen werd er dus niet geplast in huis door de andere katten,dit hebben we nogmaals herhaald,zelfde verhaal,we weten dus zeker welke kat het doet. ik ben een beetje wanhopig,want het stinkt verschrikkelijk,en die mat blijven we maar in de wasmachine gooien. niet dat het daar nou om gaat,maar ik vind het echt heel vies...
Ik heb over hetzelfde probleem ooit contact gehad met de dierenarts. Deze vertelde dat het in eerste instantie kan wijzen op een eventueel blaasprobleem, wat je zou kunnen uitzoeken door urine van de poes te laten analyseren. Een andere invalshoek kon zijn dat een van de katten niet genoeg aandacht heeft en door deze manier dit laat merken. Dat ze ontevreden is zeg maar. Toen werd mij aangeraden om een bepaalde tijd per dag te spelen met de katten.
Ik heb dit probleem dus ook. Ik heb 2 katten mannetje die geholpen is en vrouwtje broertje en zusje. Af en toe gaat het mannetje dus op kleding plassen die bijv voor de wasmachine ligt alleen is dit altijd op mn vriend ze kleding en nooit op het mijne ook heeft hij van de week 2 keer op mijn bed geplast en aandacht krijg hij geloof ik echt wel genoeg. Wat kan dit zijn?
mijn kat doet het eigenlijk de laatste tijd alleen op de krant die op de mat is gevallen 's ochtends en dat zien we dan niet omdat we dan nog slapen zo vroeg
Ik wist eerst ook niet wie van de 2 het deed tot ik hem van de week betrapte. Het is gewoon zo stom want hij doet het precies waar mijn vriend slaapt aan zijn kant als mn vriend bijv een spijkerbroek laat slingeren plast hij er op terwijl ik alles op de grond kan laten liggen en hij doet niets.
Ik ben met hem naar de DA geweest om alles uit te sluiten, maar het bleek dat hij door de geuren van buiten, zó gestresst raakt, dat hij in huis wanhopig zijn territorium gaat afbakenen. Wat bij ons geholpen heeft, is een stekken Feliway in het stopcontact het dichtst bij de plek waar hij plaste, dat maakt hem rustig, hij voelt zich vertrouwd..
Moest ff zoeken in mijn archief, maar in dit topic staan nog wel wat tips.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Mijn ervaring is wel, dat als ze eenmaal ergens op plassen (mat/deken/kussen), je het beter weg kan gooien, want op de een of andere manier blijft de geur toch hangen en doen ze het daarna gewoon weer. Alleen wasmiddel gebruiken is in elk geval niet genoeg.
strooi wat valeriaan kruiden in de kattenbak, katten zijn wild van die geur.Zet het eten neer waar de kat plast(mat) een kat plast namelijk nooit in de buurt van zijn eten.
schoonmaakazijn erop gooien werkt ook perfect! Mijn 2 poezen hebben het ook heel even geprobeerd tot ik elke keer nadat ze dat gedaan hadden azijn erop gooide. Nu niet meer voorgekomen. Verder, wat versta je onder regelmatig de kattenbak schoonmaken? En wat voor bodembedekking zit erin? Ik maak het 1x per dag schoon, en heb er kattenbakzand in liggen. Vaak als het te vies wordt gaan ze ook buiten de bak plassen!
Als het geen medisch probleem is moet je verder zoeken. Als ze op één plek gaan plassen, dan wijst dit dikwijls op gewoontevorming. De kat is het zo gewoon geworden. Probeer het matje weg te doen of zet er eens een voerbakje naast. Nooit kuisen met sterk geurende middelen, dan plassen ze juist eroverheen is mij vertelt. Azijn zou idd wel kunnen helpen. Ook de kattenbak controleren (heb je er wel genoeg?) en de koorels fijner maken eventueel.
Laat het eens checken door de dierenarts. Wij hebben eerst ook 2 katten gehad die dit beiden deden. Oorzaak bleek dat ze beiden geruis hadden, en we hebben ze toen in laten slapen. Kattenbak minstens om de 1,2 dagen schoonmaken en genoeg kattenbak korrels erin doen. scheelt een hoop. Wij hebben hier 3 katten en 2 kattenbakken. We maken ze zeker om de 2 dagen schoon, nu nergens last van, maar zogauw de kattebak iets later gedaan wordt, is het ook meteen raak.
hallo allemaal,bedankt voor de reacties tot zover; de bakken worden minimaal 3x per week helemaal schoongemaakt,soms zelfs nog een keer vaker. er ligt kattengrind in,zou dat ermee te maken hebben? haar plas is kortgeleden getest,en ze heeft geen ziekte,of wat dan ook. ik ga eens proberen haar te voeren bij de mat in de buurt,kijken of dat werkt.
en van het azijn,moet je daarmee wassen of het over de mat gooien?
Anders kun je ook proberen de kattebak in de buurt van de mat te plaatsen. Als ze dan besluit om de bak te kiezen boven de mat, en ze is het al wat gewoon, dan kan je om de 2 à 3 dagen de bak een tiental centimeter verplaatsen, tot het ding weer op zijn originele plaats staat. Bij de kat van mijn tante heeft dit geholpen.
Eén van onze jonge katten deed het ook elke dag heel sneaky in huis, eigenlijk altijd op dezelfde plekken. De deurmat had ik al eens grondig onder handen genomen met de hogedrukreiniger, maar zodra ik de mat weer op de plaats legde, plaste ze er weer. Wij hebben 3 katten, 2 kattenbakken, die minimaal 1x per dag verschoond worden. De peper. azijn en andere bekende trucjes werkten bij ons in ieder geval niet.
De jonge katten worden sinds een aantal weken 's avonds laat naar buiten gestuurd en sindsdien heb ik er geen last meer mee gehad. Normaal was het 's ochtends zodra ze in de gaten had dat je wakker was, raak. Ze vinden het in ieder geval veel prettiger om hun behoefte buiten te doen.
Nu moet ik er wel bij zeggen dat wij op het platteland wonen, en er geen rekening gehouden hoeft te worden met tuinen van buren e.d.
Als het plassen geen medische oorzaak heeft dan zou je kat toch ontevreden kunnen zijn. Je zou bach bloesems kunnen proberen....
Je moet dan even inschatten wat het beste van toepassing kan zijn voor jou kat, Het zou namelijk zo kunnen zijn dat jouw kat haar behoefte niet op een "vieze" plaats wil doen. Ik heb vier katten en ik heb drie kattenbakken staan, deze worden twee per dag schoongemaakt. Als dit het geval is dan zou je de combinatie van Crab Apple en de Beech kunnen proberen.
Als het zou gaan om onzindelijkheid uit "wraak"of een behoefte aan extra aandacht dan zou je de combinatie van Holly en Chicory kunnen proberen.
Katten zijn niet onzindelijk omdat ze hun zin niet krijgen. Het kan wel zo wezen dat ze op zo’n moment bang zijn omdat het anders gaat dan gewoon, of dat ze veel stress ervaren. Een kat die onzindelijk is, moet altijd even nagekeken worden door de dierenarts voor we deze aannemen voor behandeling. Onzindelijkheid is normaliter binnen twee maanden te verhelpen.
Ik zou zeggen, neem eens contact op met zo'n peut en hou ze aan deze uitspraak
Wij hebben ook een jonge kater die dat ook deed.. (hij was al wel gecastereerd!) Toen hebben we de kattenbakken meer verplaatst over het hele huis en dat hielp.. We verschonen ze trouwens 2x per dag en we hebben meer dan 6 kattenbakken... We hebben dat ook 10 katten
Maargoed.. Het eten bij de mat leggen, de kattenbak dichtbij zetten en verplaatsen enz. helpen ook heel goed! Misschien er géén mat neerleggen? Of iig een nieuwe mat kopen.. Misschien dat dat ook helpt.
We hebben trouwens ook een poes die overal wat een vreemde geur heeft pist... Zij is het 'baasje' dus.. Ze doet het trouwens niet als wij kijken
Naja mijn moeder had een keer nieuwe kleren aan en de poes piste tegen haar rug aan en rende weg ..
Succes! En ja, het is vies! De stank blijft erin zitten..