vraagje ivm nieuw konijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mirriejj

vraagje ivm nieuw konijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-06 19:26

Omdat mijn nu half jaar oude angora voedster nu alleen zit, wil ik kijken voor een nieuwe konijn.
Omdat ik altijd al gek ben geweest van dwergjes is mijn oog gevallen op een dwergje van 2 maanden, deze komt uit de dierenwinkel.
Nu is mijn vraag, omdat mijn andere konijn in de schuur zit, (wel met een deken over der hok en regen/tocht vrij) of ik dit konijntje erbij kan zetten doormiddel van eerst nog een deken over het hok en dik stro etc?
Deze vraag omdat ik dus totaal geen ervaring heb met binnenkonijnen omdat mijn konijnen altijd buiten zaten.

CK88

Re: vraagje ivm nieuw konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 19:42

ik had dan pas een konijn gekocht wanneer het snachts niet zo koud meer is, zo'n babynijntje kun je natuurlijk niet zomaar buiten zetten, die is nog zo vatbaar.

Als je toch graag een nijn wil, kijk dan eens op marktplaats naar een konijn van een half jaar ofzo die mensen weg willen doen en die altijd al buiten zit.

en ALS je er 1 neemt, kijk dan ook even op www.bunnybin.nl en dan onder 'koppelen' want het kan zijn dat je angora de nieuwe niet accepteert

Tropico

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 20:35

Ik heb afgelopen zaterdag een konijn opgehaald dat anders op
het kerstmenu stond, deze zat ook altijd binnen.

Ik heb haar gewoon gelijk naar buiten gedaan bij mijn 2 andere
konijnen. Ze heeft de hele zaterdagavond en nacht in de ren
buiten gezeten.

Ging allemaal prima ze is kern gezond en heeft er geen moeite
mee gehad.

adnariM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 20:39

Ik denk dat het wel goed gaat als ze in de schuur staat, met een dikke pak stro en natuurlijk dekentjes erover heen. Misschien evt. een poosje de lamp aanlaten, misschien dat het dan wat warmer word, ik weet niet, misschien kan het?

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-06 20:42

jaa in principe zal het wel goed gaan, maar heb geen zin dat dit beestje door mijn schuld dalijk dood gaat.
Zal het niet schelen om eerst een deken dan een stuk zeil en dan weer een deken te doen?
en is dit niet slecht voor mijn andere konijn?

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 21:19

Ik zou in principe gewoon geen konijnen uit de dierenwinkel halen. Deze komen vaak bij broodfokkers vandaan. Ik zou deze er alleen halen als ik wist waar die vandaan kwam.
Meestal komen ze ook van buiten als de dierenwinkel inkomen, omdat de meeste fokkers die aan dierenwinkel leveren niet binnen fokken dus het zou in principe kunnen, maar ik zou eerder zeggen zoek een goeie fokker. Ik ken nog wel paar dwergkonijnen fokkers.. ben je ook zeker dat ze buiten gewend zijn.

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-06 21:20

ja, als er in principe een fokker in de buurt van venlo zit, wil ik er daar graag een halen.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 21:48

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-06 21:49

dankje faniek

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 00:25

Als een konijn van binnen naar buiten gaat rond deze tijd is dat hartstikke slecht voor het beestje, dus kan je dat beter niet doen! Het is nou veels te koud, het beestje zou een temperatuurshock kunnen krijgen ...
Gr.
Naatje

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 12:21

Ik heb idd besloten een dier bij mensen thuis te halen, dit konijn is ook 8 weken en deze zitten nu ook in een schuur. Lachen

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 15:39

mirriejj schreef:
Ik heb idd besloten een dier bij mensen thuis te halen, dit konijn is ook 8 weken en deze zitten nu ook in een schuur. Lachen

goedzo Lachen en wat voor konijn heb je al? (mannetje vrouwtje) ivb met koppelen

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 15:59

ik heb nu een vrouwtje en daar wil ik dus een vrouwtje bijzetten Lachen

Boris94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 16:04

2 vrouwtjes gaat heel vaak niet goed (ongeveer 50% van de koppelingen bij twee vrouwtjes lukt niet). Wat je beter kan doen is een gecastreerd rammetje uit de opvang halen, bij een ram en voedster is de kans dat het goed gaat 98%. En daarnaast kan je bij de opvang al koppelen en kan je dus al zien of het klikt. En ze kunnen vaak ook gewoon meteen naar buiten. Ik zou zeker geen konijn halen uit een dierenzaak, als je ze bij een fokker vandaan haalt let er dan op of de fokker wel naar het welzijn van zijn konijnen kijkt. Dus geen kleine hokjes.

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 17:33

Ik heb ook met de eigenaar afgesproken dat als het niet klikt ik het konijntje terug kan brengen.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 17:36

Mijn konijnen hebben ook bijelkaar gezeten, waren ook twee voedsters en zijn naeen poosje toch gaan vechtn. De ene een beste wond, gehecht enz. Kunnen nu niet meer bijelkaar helaas.
volgens de dierenarts kunnen ze later dus ook nog gaan vechten. bijvoorbeeld als enentje (of allebei) bronstig zijn.
Hou daar ook rekening mee. want kan je het konijn ook terug brengen als het gewond is?

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 18:31

Boris94 schreef:
2 vrouwtjes gaat heel vaak niet goed (ongeveer 50% van de koppelingen bij twee vrouwtjes lukt niet). Wat je beter kan doen is een gecastreerd rammetje uit de opvang halen, bij een ram en voedster is de kans dat het goed gaat 98%. En daarnaast kan je bij de opvang al koppelen en kan je dus al zien of het klikt. En ze kunnen vaak ook gewoon meteen naar buiten. Ik zou zeker geen konijn halen uit een dierenzaak, als je ze bij een fokker vandaan haalt let er dan op of de fokker wel naar het welzijn van zijn konijnen kijkt. Dus geen kleine hokjes.

Nou 50% is wel overdreven hoor ik heb jaren konijnen en heb er nu ook weer 6 bijelkaar zitten waaronder 5 voedsters en dit gaat prima. Komen straks nog paar voedsters bij in.

En niet alle dierenwinkels over 1 kam scheren he. Als je de achtergrond weet is het prima. Hier zitten ze keurig vanaf 8 week ingeent in de dierenwinkel en geven de juist voorlichting. Een ander hier in de stad is juist weer een slechte van broodfokker met konijnen van 6 week, maar om alle dierenwinkels dan over 1 kam te scheren

Ik ben hobbyfokker van NHD en Franse Hangoren en ben wel van mening dat je inderdaad bij een fokker ook moet kijken naar welzijn van het konijn. Bij mij leven ze als ze geen jongen hebben in een grote groep in een ren van 6x4m hebben ze wel jongen of krijgen ze jongen dan leven ze in een riant hok.

Ik hoop dat het goed gaat met de koppeling Lachen

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 18:37

ik hoop het ook, ik ga haar vrijdag middag halen Lachen

Boris94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 00:34

Toch ken ik wel behoorlijk wat verhalen waarbij het niet echt goed gaat met 2 voedsters, wel als er ook een gecastreerde ram bij is, dan gaat het vaak prima, maar alleen 2 vrouwen is vaak vechten. Ik werk zelf in een konijnenopvang en daar komen nogal wat voedsters binnen omdat ze deden vechten met hun zus, moeder of een ander vrouwtje. Ik vind zowiezo dat het verboden zou moeten worden dat dieren verkocht worden in een dierenzaak, 9 van de 10x gaat het alleen maar om snel veel geld te verdienen. En geven ze foute informatie mee om zo nog meer geld te verdienen, met die hele ruime hokken voor ze (maar niet heus) en die heerlijke knaagstenen. Nee, ik raad het echt iedereen af om een konijn uit een dierenzaak te halen, want heel vaak wordt het geslacht niet goed bepaald en belanden ze zo weer in de opvang, of is er weer een onverwachtsnestje en die komen weer in de opvang. Je wilt niet weten hoeveel konijnen er soms binnenkomen, door impulse aankopen van mensen uit dierenzaken als mensen ze bij een fokker halen, moeten ze al meer moeite doen, dus dat remt al meer af om zomaar even een konijntje te kopen.

O,ja en de kans dat het werkelijk een dwergkonijntje is, is vrij klein, vaak zijn het kruizingen en die groeien dan vaak veel groter uit dan een dwergkonijn. Bij een fokker weet je zeker dat ze klein blijven.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 12:05

@Boris94,
Ik denk dat je ook in gedachte moet houden dat de meeste voedsters met zijn tweeën in een hokje van 60x40 worden gepleurd. En het maar raar vinden dat het fout gaat...
Ik heb ook altijd een ren gehad met 9(!) voedsters.
Totdat één voedster een ram bleek te zijn...
Ongeveer 5 weken na de bevallingen ging het niet goed meer onderling.
Ik heb alle voedsters moeten scheiden. Toen alle jongen waren afgespeend, heb ik alle voedsters laten helpen.
Nu zitten ze per 2. Op één na. Die tollereerd zelf geen ram bij haar in de box.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 14:14

@ Boris94
Ik vind nog steeds dat je niet alles en iedereen over 1 kam mag scheren. Nee, ik ben geen voorstander van dierenwinkeldieren verkoop, maar ze zijn niet allemaal slecht.
Hier verkopen ze zelf getatoueerde en ingeente dieren en geven zoveel info mee.
Natuurlijk zag ik het liever anders, maar het gaat wel steeds beter.

Ook gaat bij mij dus de voedsters prima met of zonder gecastereerde ram wel moet je de ruimte hebben, maar dat is bij elk konijn. Ook is mijn ervaring dat hangoren makkelijker met elkaar omgaan dan de wat fellere rassen. Niet dat elk konijn zo is, maar dit is mijn ervaring.

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 20:53

Het gaat er volgens mij niet zozeer om of de dierenwinkels nu hun best doen om de konijntjes toch gezond en met voorlichting af te leveren. Het gaat er meer om wat voor een volk er op de eerste plaats al op af komt. Hoe vaak hoor je wel niet: ik heb 'even' een konijn uit de dierenwinkel gehaald. En hoeveel mensen komen wel niet op het leuke idee om een konijn als cadeau te geven, en ja dan is het toch veel makkelijker om even de winkel in te lopen. Dus alle moeite van de dierenwinkelverkopers ten spijt: het werkt gewoon niet. En iedereen weet de voorbeelden waarom het niet werkt.

@ Faniek: inenten met 8 weken is niet altijd zo best, dwergkonijnen mogen pas met 12 weken ingeent worden

Verder over de voedster + voedster discussie: ik heb nu al jaren allerlei combinaties geprobeerd: zusjes, moeder en dochter etc....(en niet in kleine hokjes, ook in rennen!) Ik heb misschien twee koppeltjes gehad die elkaar niet bevochten, de rest rolden tijdens de bronst over elkaar heen. Nu hebben we ook in een ren 3 voedsters met een gecastreerde ram erbij. Dat ging wonderbaarlijk goed. Ik denk dat het wel invloed heeft dat de konijnen volwassen zijn. De konijnen die in de puberteit zijn (en dus bronst e.d.) gaan bij ons altijd vechten.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 23:04

Mijn konijnen zoals ik al eerder schreef konden na een tijdje ook niet meer samen, hadden veel ruimte en zijn hangoren....

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 23:58

@ Sjen
Ik bedoel hiermee de jongen van 8 week zijn middenmaat/groot konijnen en de dwergen zijn 12 week. Ik weet dat inenten onder de 12 week voor dwergen slecht is.

En nee, ik keur een dierenwinkel verkoop niet goed, maar bestrijden doe je het niet en dan vind ik niet dat je iedereen mag bestempelen met dierenwinkel konijnen zijn slecht, want ze komen van broodfokkers. Dat stempeltje kan ik niet zo goed tegen.
Ik zou mijn konijnen er ook niet vandaan halen en zie ze liever uit de winkel dan in, maar ja dat is nou eenmaal niet anders.

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 18:53

Het kan wel anders *LOL* Zo zijn er al van meerdere politieke partijen (ook voordat de pvdd er was) plannen om de verkoop van dieren in winkels en op markten e.d. verboden te maken. Deze plannen zijn zelfs al in een redelijk vergevorderd stadium.
De concrete plannen zijn ook om asiels (meer) steun te geven en verkoop alleen nog maar mogelijk te maken bij gecertificeerde fokkerijen. Ik ben daar zeer voor, omdat ik ook weet hoe de dieren er soms bij zitten bij een 'erkend' fokker. Als de fokkers een certificaat moeten verdienen op basis van hokgrootte, verzorging etc. wordt er al een veel betere basis gelegd. De fokkers die dan echt graag willen fokken zullen hun fokkerij dan ook zo aanpassen dat ze ook gecertificeerd zullen worden. Al met al meerdere vliegen in 1 klap.