Bij ons op t werk zit nl een vrouwtje, die imo aardig dik is. Toen ik haar gister vast had vond ik haar ook vrij zwaar ten opzichte van de andere. Haar buik is bij haar voorpootjes normaal, maar verder naar achteren zit er een duidelijke verdikking. Verder lijkt ze wel gewoon gezond en levendig, dus ik vroeg me af of ze misschien drachtig is.
Vaak kan je de jongen ook voelen bewegen als ze al zo dik zijn. Gewoon je handen zacht om haar buik sluiten en dan even geduld hebben.
Heb meerdere nestjes cavia's gehad Dat vond ik altijd het leukst van de hele dracht!
@Picassox: wat maakt het uit? Nu weet in ieder geval iedereen wat ze bedoeld En volgens mij is een hond ook drachtig... ik denk niet dat het woord drachtig zo gebonden is aan een diersoort.
Haha, ik dacht ik noem het maar drachtig, wist niet hoe ik het moest noemen.
We hebben haar ongeveer 1,5 week geleden gekregen van de man die onze dieren leverd. Bij ons kan ze niet zwanger geraakt zijn, dus ik denk dat dat dan bij hem gebeurd is.
Iemand enig idee hoe lang de draagtijd is? En vanaf wanneer ze duidelijk dikker worden?
Lees net op internet dat ze tussen week 4 en week 6 een buikje beginnen te krijgen... Dus als ze zwanger is, dan zou het nog een week of 3 duren. Ze zit nu apart in de winkel, in het kantoor. Zolang we niet zeker weten of ze wel of niet zwanger is, gaan we haar uiteraard niet verkopen. Zou het beter zijn als ik haar mee naar huis nam? Dan krijgt ze iig voldoende aandacht en kan ik haar beter in de gaten houden..
Wij hebben zelf al een aantal cavia nestjes gehad in het verleden, je ziet zoiezo een buikje opkomen, ookal zit er maar een caaf in. Als ze verder in de zwangerschap zijn en je kijkt vanaf boven, lijken ze net een pannekoek. Ook kun je de baby's goed voelen bewegen na een week of 6.
Een cavia draagt 10 weken en de laatste drie weken is er idd als alles goed gaat leven te voelen van de kleintjes. Soms voel je van tevoren al wel wat harde bolletjes zitten zeg maar, maar als het nestje kleiner is of een eerste dragt, wil je dit ook nog wel eens missen. Wil je het zeker weten, blijf haar dan gewoon even wegen. Als het een jonge cavia is, zal ze van zichzelf natuurlijk wel wat aankomen, maar dat gaat meestal niet met tientallen grammen per week.
Succes in ieder geval en veel plezier alvast van de kleintjes mocht ze toch zwanger zijn!
Ik begin nu heel hard te twijfelen nl. of ze wel zwanger is.. Normaal gesproken krijgen wij de dieren binnen als ze ongeveer 8 weken zijn. Als ik dan reken, zou ze nu ongeveer 10 week oud zijn en dan 4 week zwanger, maar volgens mij kan dat helemaal niet??!
Dus zijn er 2 opties, ze is helemaal niet zwanger, of ze is ouder dan wij dachten.. Maar dan nog lijkt het me niet goed dat dat diertje met een maand of 3, misschien 4 moet bevallen?
Cavia's zijn al vroeg vruchtbaar. Soms hoor je weleens dat ze zelfs in het nest al zijn gedekt door een broertje bijvoorbeeld. Dan zijn ze hoogstens 4 weken oud. Met 8 weken zouden ze dus al wel dragend kunnen zijn.
Te jong bevallen is zeker niet goed, soms raak je zelfs mama met jongen kwijt. Zeugjes horen naar behoren pas gedekt te worden als ze minstens 5 maand zijn en ca. 750 gram wegen, dan zijn ze volwassen genoeg.
Euh ff rekenen. Toen we haar kregen was ze 6 weken, als het goed is. Dat was rond 1 december. Dan zal ze nu dus ongeveer 12 weken oud zijn als ik me niet verreken.
dan is de dame te vroeg uit het nest gehaald. Een goede fokker haalt de kinders pas bij de moeder weg als ze min. 300 gram wegen en 4 weken oud zijn. Ze zou nou eerder rond de 600 gram moeten zitten. Daar is in ieder geval niks meer aan te doen. Als je je handen rond haar buikje legt, kun je dan ruggetjes of bewegingen vernemen? Zoja, dan drachtig, zo nee niet drachtig. Het is op zich niet heel erg dat een vrouwtje met 3-4 maanden bevalt, zolang ze maar genoeg voedingsstoffen en Vit C binnen gehad heeft. Dan kan ze het aan.
Heb hier vorig jaar een zeug gehad die bij haar fokker per ongeluk gedekt was met een leeftijd van nog geen 3 maanden (lang verhaal en de schuld ligt niet bij de fokker om dat even duidelijk te maken) en is bevallen van een prachtig nest toen ze nog geen 5 maanden was. Inmiddels is het een theemuts eerste klas en heb ik haar noodgedwongen weer bij de beer moeten zetten ivm vervetting.
Ik probeer wel steeds of ik wat kan voelen, maar tot nu toe is dat niet gelukt. Toen we haar kregen was ze ook niet wat je noemt hand tam, nu gaat het wat beter, maar ze is een beetje een adhd caaf volgens mij Vandaag woog ze 439 gram..
geef haar anders een tijdje dikmakers..... (havermoutvlokken, banaan,volkoren/bruin brood), ik denk haast niet dat ze drachtig is, dus dan kan dat wel gevoerd worden
Het is natuurlijk ook niet goed als je caafje te licht is. Ze lijkt wel klein voor de leeftijd, maar de een is natuurlijk groter dan de ander. Ze is volgens mij te weinig aangekomen om dragend te zijn. De meeste caafjes zijn met 12 weken wel iets zwaarder.
Zo, das mager mijn cavia woog bijna een kilo, was wel een mannetje, maar toch. denk niet dat ze zwanger/drachtig is, dan zou ze nu een stuk dikker zijn