info gevraagd over gerbils of andere kleine knaagdiertjes

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

spatter

info gevraagd over gerbils of andere kleine knaagdiertjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-06 10:02

ik wil voor mijn dochters( 8 en 10 ) een klein klaagdiertje aanschaffen
ze hebben al ratjes gehad maar die zijn pas overleden en hadden allebei een gezwel
ze zijn wel 2 en 3 jaar oud geworden maar zo was het niet leuk

vandaar op zoek naar een ander knaagdiertje
ze moeten wel een beetje tam te krijgen zijn en nu kwam ik gerbils tegen
is dat wat voor kinderen en kunnen ze die ook vast houden of beter niet

een hamstertje is ook nog een optie maar dan moet ik weer 2 kooien nemen en ze slapen ook nog overdag

wie helpt me verder?

leonie_1986

Re: info gevraagd over gerbils of andere kleine knaagdiertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 10:56

ik heb ook 2 gerbils, het zijn wel leuke beestjes maar vind ze niet geschikt voor kinderen aangezien ze erg snel zijn.
Gerbils slapen ook overdag en maken 's nachts een hoop lawaai vaak. Onze gerbils zitten in een mega groot aquarium, die van ons knagen ook heel veel.

mirre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 11:11

Ik zou ook geen gerbils nemen, zijn meer kijkdieren en ze zijn errug snel! Vinden ze een cavia niet leuk bijv?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-06 11:14

cavia's en konijnen vind ik in een kooitje weer zo zielig en dan verhuizen ze al snel naar buiten waar ze de ruimte hebben maar dan hebben hun er weer niets aan

dan is een hamstertje dus eigenlijk meer geschikt, als gerbils ook nacht dieren zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 11:15

Hamster vins ik niks voor kinderen. In ieder geval syren niet. Het zijn geen dieren om echt mee te spelen, maar meer om gewoon los te laten lopen in een kamer zodat ze wat beweging krijgen. Syren slapen ook de hele dag en het verschilt hoe laat ze er uit komen. Eentje die ik nu heb ik altijd wel redelijk vroeg maar een van mijn vorigen kwam pas 's avonds na 11 uur.
Een kind heeft daar niks aan.

Een dwerghamster is ook nog wel eens overdag actief maar hoofdzakelijk 's nachts.

Overdag wakker maken is erg slecht voor ze en de levensduur wordt hierdoor ook aanzienlijk verkort.

Waarom neem je geen ratten? Zijn ook leuke dieren en die zijn ook wel overdag wakker. Het enige nadeel is dat ze zo ruiken.

Edit: Zie net dat je geen ratten weer wilt..
Dan zou ik gaan voor cavia's ofzo.. Wel in een groot hok en met voldoende schuilmogelijkheden.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-12-06 11:17, in het totaal 2 keer bewerkt

mirre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 11:15

Als de keus is of een hamster of een gerbil zou ik voor een hamster gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 11:16

Ik zou niet voor en hamster en óók niet voor een gerbil gaan. Knipoog

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 11:18

mijn zusje is 11 en heeft ook 3 gerbils, ze heeft er super veel schik mee maar ze blijven wel snel. maar als je ze meteen goed tam maakt scheelt dat wel veel hoor.
ik zou eerder voor een hamster gaan denk ik, zoon grote.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 11:20

zo'n grote heet een syrische hamster en dat zijn nachtdieren dus waarom zou je daar voor gaan vraag ik me af, als het voor kinderen bedoeld is....

Trouwens, als ik nog één advies mag geven, koop geen dieren bij een dierenwinkel maar ga naar een goede en serieuze fokker.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-12-06 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 11:27

Als je een gerbil koopt bij een goede dierenwinkel, dan heb je daar heel veel plezier aan.
En zijn zeer geschikt als huisdier voor kinderen!

Mijn eerste eigen huisdier was ook een gerbil, Piepje heette hij. We hebben hem bij een goede dierenwinkel gekocht. Hij was super tam, poepte alleen soms op je hand, maar naarmate je hem vaker vast had werd hij tammer en minder zenuwwachtig, waardoor hij nauwelijks meer poepte.
Piepje sliep altijd heel rustig op mijn hand, met zijn hoofdje in mijn handpalm en zijn staart tussen mn vingers door. Ik aaide hem dan rustig terwijl ik tv zat te kijken. Zo'n lieverd.
Hij werd alleen na een jaar ziek, en hij is dood gegaan.

We hebben meer gerbil gehad, zelfs nog baby's gekregen. Met opzet hoor! De oudste gerbil is meer dan 5 jaar geworden.

Ik heb als vervanging voor piepje weer een nieuwe gerbil gekocht, na een paar maanden. Bij een andere dierenwinkel. Deze gerbil was een gemeen kreng. Hij beet en ik kon hem alleen met een handschoen oppakken. Rotbeest!

Maar alle andere gerbils waren heel lief.
En erg leuk als huisdier. Inmiddels zijn ze er geen van allen meer. Maar als kind heb ik er veel plezier aan gehad!

Taron

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 11:30

wij hebben thuis 4 gerbils, ze zijn erg mak, maar supersnel. en ze springen ook zo van je hand af als ze de ruimte hebben Lachen
ze hebben een grote bak nodig met zand waar ze kunnen graven en dingen om te knagen, ze zijn wel leuk om naar te kijken.
ze bijten niet, alleen als je ze pijn doet

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 13:22

Ik zou geen gerbils nemen en ook geen hamster

Gerbils zijn veel te snel en niet zo tam. Wij hebben die ook en een hamster is ook niet echt wat voor kinderen, omdat die overdag slapen.

Misschien een konijn of een cavia, dit zijn meer 'knuffel'dieren..

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-06 14:32

mijn kinderen zijn niet van die stadse doodknuffelkinderen Haha!
ze zijn wel wat gewend en vertrouwd met dieren en hoe daar mee om te gaan
we hebben heel wat dieren en ook gehad
ik denk dat ze dus best voor wat snellere kleine diertjes kunnen zorgen
ook zal ik zorgen voor een goede kooi waar ze zich happy in voelen als er eens iets minder tijd voor ze is
zelf hou ik natuurlijk ook een oogje in het zeil

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 14:55

waarom geen cavia? die heb ik vroeger gehad toen ik een jaar of 7/8 ong was. die kon ik zo even op de grond zette en die bleven altijd rustig zitten.

Francien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 14:57

Ik denk dat een cavia leuk is Ja Ik heb en had vroeger ook cavia's die zijn meestal wat 'slomer' dan gerbils. Lachen

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-06 15:28

spatter schreef:
cavia's en konijnen vind ik in een kooitje weer zo zielig en dan verhuizen ze al snel naar buiten waar ze de ruimte hebben maar dan hebben hun er weer niets aan

ik qoute mezelf maar even

elexis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 15:36

Ik ben ook van mening dat gerbils geen dieren zijn voor kinderen... Het zijn zoals eerder gezegd diertjes om naar te kijken, niet om mee te spelen.

Hamsters heb ik zelf ook gehad maar zijn echt voornamelijk 's nachts wakker, ook niet zo erg leuk dus.

Ons konijn stond overigens gewoon binnen en dat was wel leuk! Die kon gewoon los in de gang bijv en daar konden we wel mee spelen.

Maar als je dat niet wilt, dan denk ik dat je toch het beste weer terug ratjes kan nemen of misschien muizen? ( heb ik verder zelf geen ervaring mee)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-06 15:47

ik denk dat muizen net zo snel zijn als gerbils, misschien wel wat tammer te krijgen, dat weet ik niet

maar als gerbils echt kijkbeestjes zijn dan is het natuurlijk niets
ze moeten ze wel op de hand kunnen nemen

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 15:49

spatter schreef:
mijn kinderen zijn niet van die stadse doodknuffelkinderen Haha!
ze zijn wel wat gewend en vertrouwd met dieren en hoe daar mee om te gaan
we hebben heel wat dieren en ook gehad
ik denk dat ze dus best voor wat snellere kleine diertjes kunnen zorgen
ook zal ik zorgen voor een goede kooi waar ze zich happy in voelen als er eens iets minder tijd voor ze is
zelf hou ik natuurlijk ook een oogje in het zeil

Ik heb zelf alle beesten die genoemd zijn gehad, op de cavia na (eerlijk is eerlijk).

Mijn ervaring:
Gerbils: erg snelle, niet zo mensgerichte beestjes. Zullen sneller bijten dan bv hamsters of ratten. Leven voornamelijk 's nachts, zijn wel te porren voor een speeluurtje overdag.

Goudhamsters: erg lieve, betrouwbare knuffels. Nadeel: slapen overdag, in de avonduren wel wat mee te doen. Ook weer 's nachts vrij actief.

Russische dwerghamster: Venijnige bijters (heb er 4 gehad). Allen hetzelfde, schrikachtige karakter, terwijl ik toch altijd rustig was, niet plots mijn hand in de kooi stak oid... Geen leuke kindervriend in mijn beleving (misschien heb ik gewoon 4 verkeerde getroffen).

Muizen: beetje hetzelfde als gerbils.

Ratten: erg leuke, aanhankelijke beesten, bijten nooit (in ons geval, anders zelden). Zijn leuk te temmen en houden van mensen. Spelen overdag, in mindere mate 's nachts. Groot voordeel: ze knagen niet aan alles wat los en vast zit!!!

Konijn: nu ja, is in mijn optiek niet in te scharen bij bovenstaande beesten, want is heel anders soort knaagdier. Ze hebben veel ruimte nodig, veel aandacht (want ook deze kunnen flink bijten) en een top verzorging. Zouden niet in een klein hokje moeten zitten.

BTW: ratten, hamsters, gerbils, ze worden allen niet veel ouder dan 2-3 jaar. Natuurlijk ben ik bekend met de uitzonderingen op de regel.

Ik zou toch weer voor tamme ratten gaan Knipoog

Oh en voor alles geld: niet de vingertjes door de tralies steken Haha!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-06 15:53

weet je ook een oplossing voor het geur die bij zo'n bak komt?
ratjes blijven stinken, tenminste wij kregen het niet opgelost en dus stonden ze hier in de grote hal en niet op hun slaapkamer

jakkiwakki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 15:55

Onze kinderen hebben ze ook gehad. Ik vind ze erg leuk, maar niet om te knuffelen(ze zijn snel). Ze zijn schitterend om naar te kijken, vooral als je ze veel 'zooi' geeft zoals wc-rolletjes enzo. Als papierversnipperaar zijn ze ook super!
Eigenlijk vind ik geen enkel knaagdier geschikt voor kinderen, omdat ze niet zo knuffelbaar zijn en dan maar worden 'vergeten'. Dus...kies een knager die je zelf leuk vindt, je bent uiteindelijk, als je pech hebt, toch de enige die er voor zorgt.

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 16:02

wij hebben ook gerbils, we hebbe een paar drukke bij zitten, maar we hebben ook gerbils gehad die echt lief waren en rustig op je hand zaten.
Ikvind ze ook geweldig om naar te kijken, en de gerbils die ik heb gehad,, (heb ze gefokt voor hobby maar dat liep nogal uit tot 67 gerbils haha) maar van de 67 hebben er maar 6 wel eens gebeten, ik hoorde ook dat ze niet zo bijterig zijn als de meeste kleine knaagdiertjes.

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 17:56

Zoals jakkiwakki al zegt, geen enkel klein diertje is geschikt voor kinderen ... Het zijn allemaal geen knuffeldieren of dieren waar je mee kan spelen ... Konijnen worden bijvoorbeeld telkens als knuffeldieren gebruikt, maar ondertussen vinden ze dat eigenlijk helemaal niks, daarom kunnen ze snel bijten en krabbelen ... Niet echt leuk voor een kind Knipoog ...
Kan je beter een hond of zo nemen, die gaan lang mee en willen ook nog wel eens spelen.
Gr.
Naatje

mealyan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 18:10

Ik denk dat een hamstertje meer geschikt is voor kinderen dan een gerbil. Meestal zijn hamsters goed tam te krijgen ( uitzonderingen daar gelaten).
Het verschilt natuurlijk per diertje of het overdag ook wakker is. Mijn laatste hamstertjes, dwergjes, waren meer overdag wakker dan mijn goudhamsters, maar dat kan natuurlijk toeval zijn.
Het is wel zo dat hamsters toch beter in aparte kooien gehouden kunnen worden. Bij dwerghamsters vrouwtjes gaat het wel eens goed om ze samen in een kooi te doen maar het is toch een risico.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 18:16

Zoals al word gezegt het enige dier dat ik een beetje zou aanraden voor kinderen is nog ratten. Die vinden veel dingen nogal leuk en zijn onderzoekertjes.

Konijnen raad ik ook erg af, maar zoals je zelf al aangeeft die wil je de ruimte geven en dat hebben ze nodig. Het zijn natuurlijk ook geen knuffeldieren en geen knaagdieren Haha!