En weer een nijntje dood :?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

goldflower

En weer een nijntje dood :?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-06 17:50

van de zomer is moeder konijn dood gegaan ze was opgegeten door de made,nou had ze al altijd last met haar darmpjes.
was een langharig nijntje,maar van haar had ik een nestje met 2 hele langharige nijntjes en 2 gewonen hangoortjes net als paps.
Maar nou had die ene ook steeds beetje last van poepballen aan haar haartjes,dat haalde ik er wel af ,maar ze had heel vaak diaree en dan ging t weer goed.
En nou lag ze vanmiddag ook helemaal dood en stijf in hetzelfde hoekje van haar hokje als dat haar mams vd zomer dood lag.
Ze was niet aangegeten door de maden maar wel weer harde klontjes aan haar kontje en in haar vacht.
Dus denk dat ze dezelfde darmziekte had als haar ma (mja das achteraf gepraat he)
ze is net zoals haar mama ook maar 1 jaar geworden.
Maar wat het rare was ze zat met haar zusje en haar pa (gecastreerd natuurlijk) in een heel groot hok,en nou zag ik dat haar zusje gewoon een kale plek had gebeten in haar zij nu ze dood was ,en ik kwam aan en toen zat ze er weer van te eten,wist niet dat t vleeseters waren.
Maar goed zus heeft ook zo,n onwijs lange vacht ,dus heb haar met haar papsie maar weer binnen gezet.
Maar goed lang verhaal ,maar wilde t ff kwijt vind t zooooo zielig Huilen

Hier een foto van lieve Serge ,rust zacht lief moppie van me (L)
Vriendjes zijn? Vriendjes zijn? Vriendjes zijn?

Afbeelding

En nog fototje van haar mamsie die van de zomer dood ging helaas Huilen

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door goldflower op 03-12-06 17:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Sherlock1

Re: En weer een nijntje dood :?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 17:51

wat zielig!
STerkte

_joellover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 17:52

he sterkte !!wel een beetje raar misschien moet je het even aan de DA laten zien

snoeske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 17:54

huh zat het ene konijn van dat dode konijn te eten?? wow scary haha!

zielig joh, ik had een maandje terug 2 konijnen achter elkaar dood, ze hadden diarree en binnen 2 dagen waren ze weg.. erg zielig..

loyalty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 17:54

jeum dat is niet niks!!
ik had het dus ook met mijn 2 hamsters... toen de een dood was en ik vond hem zat er een heel gat in die hamster , heeft die ander dus ook lopen eten ofzo Verward echt zo vies...

misschien keer het hok goed ontsmetten

goldflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-06 18:30

Hoi hoi ja ik had het hok naar mams haar overlijden ook ontsmet,en horgaas ben ik er extra overheen gaan doen tegen de vliegen,maar nu waren t echt haar darmpjes.(nu is t hok leeg en word eerst ontsmet),want heb nog 2 mannetjes buiten en dan gaat er 1 in dat hok want dat is veel groter.
En indd dat eten van elkaar echt raar gewoon een gat erin ,terwijl normaal waren ze zooo lief met elkaar Verward

Iig iedereen harstikke bedankt voor jullie medeleven.

Nevony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 19:04

Wat zielig Ach gut Sterkte ermee

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 19:06

Als een konijn diarree heeft moet je eigen simpelweg gewoon ingrijpen. Dat is inderdaad dodelijk voor een konijn. Wat voer je ze?

Sterkte met het verlies Ach gut

Iepoetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 19:08

Zielig voor die beestjes. Diarree is al gauw fataal bij konijnen. Dat opeten doen ze niet omdat ze elkaar haten, maar om het kadaver op te ruimen zodat roofdieren hem niet meer kunnen ruiken. Dit doen ze in het wild ook. Als ze dat niet doen, ruiken de roofdieren dat er ergens een dood beest is en komen ze om hem op te eten, dat verhelpen ze dus zo. Veel sterkte met het verlies.

goldflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-06 19:22

Faniek schreef:
Als een konijn diarree heeft moet je eigen simpelweg gewoon ingrijpen. Dat is inderdaad dodelijk voor een konijn. Wat voer je ze?

Sterkte met het verlies Ach gut

Ja ik greep ook altijd in als ze diaree had ,maar ze zitten buiten en je kijkt wel steeds,maar soms ben je gewoonweg te laat,,ze had laats diaree ,en toen heb ik haar alleen hooi gegeven en water.
En haal ook altijd de poepkluitjes weg maar soms kijk je een paar dagen niet naar haar kontje (en t valt dan niet op vanwege haar gigantishe vacht) en dan zit er ineens weer heel veel aan.
Van de zomer liet ik ze scheren ,maar dat kon nu niet ivm t weer natuurlijk.
Ik heb voor de rest ook niets gemerkt ,,ik gaf ze eten en zij at niet mee op dat moment ,dus dacht :heee wat is dat nou.
Maar verder niet bij nagedacht en de dag ernaar was ze al dood Verward
Ze eten bij mij trouwens gewoon bix en hooi .

En over t opeten ,,ok dan weet ik dat,want vond t al vreemd omdat ze zo bevriend waren ,dacht eerst miss doet ze t omdat ze nie snapt dat ze niet meer beweegt ofzo Clown

Veertje jij ook thnx Lachen

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 20:20

Bij niet eten is het bijna altijd meteen mis.
Misschien volgende keer een idee om het haar bij haar kontje weg te halen maakt niet uit of het daar winter is of niet. Hebben ze geen last van.. dat doen ze hier ook met de langharige.

goldflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-06 23:01

Ja indd ,dat heb ik nu ook gelijk bij haar zusje gedaan want die had ook zo,n onwijslange haren,,maar die staat nu ook voor de zekerheid binnen ,,want 2 in een half jaar kwijt raken vind ik te vreselijk Verward
En dan te bedenken dat die stumpertjes maar net 1 jaar zn geworden Verdrietig

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 23:29

Heeey!
Sterkte met het verlies!
Wat bij mij binnenschiet is dat de moeder een erfelijke aandoening had, waardoor ze snel last krijgen van diaree. Of ze hebben last van dikkebuikenziekte, coccidiose, etc. Ben je een keer met ze naar de dierenarts geweest om te laten kijken voor slechte darmparasieten? Was denk ik eigenlijk wel handig geweest ...
Gr.
Naatje

x_Lys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 23:34

Wat sneu, nu ga ik me ook zorgen maken om mij konijn.
Hij heeft dus inderdaad wat aan zijn darmen, maar de DA had gezegd dan moet die geopeerd worden en je hebt dan nog kans dat het later weer terig komt, is ook weer zo'n zonde omdat het heel zwra is voor een konijn.
Mijn konijn heeft dus ook elke dag diaree, maar is al 7. Ook heeft hij maat wat steeds maar niet weg gaat, zelfs met de hulp van de DA nog niet. Wat kan ik hier dan aan doen?

goldflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-06 23:47

Nathachou schreef:
Heeey!
Sterkte met het verlies!
Wat bij mij binnenschiet is dat de moeder een erfelijke aandoening had, waardoor ze snel last krijgen van diaree. Of ze hebben last van dikkebuikenziekte, coccidiose, etc. Ben je een keer met ze naar de dierenarts geweest om te laten kijken voor slechte darmparasieten? Was denk ik eigenlijk wel handig geweest ...
Gr.
Naatje

Ben met de moeder niet naar de arts geweest want dat kwam wat meer onverwachts en vatte het toen ook niet.
Die andere heb ik van de zomer laten scheren bij de DA en gelijk onderzocht ,maar volgens de arts was ze in topconditie.
Dus tja daarna was t natuurlijk weer gewoon veel hooi en water bij diaree dat was wat de arts zei als ze last had van haar darmpjes.
Kijk nu is te laat maar er zn nog 3 kiddies over uit hetzelfde nestje en die houd ik goed in de gaten maar die hebben altijd mooie keuteltjes nooit diaree ofzo .

@x_Lys ik weet niet echt een tip maar je ziet hoe snel t gaat 1 dag niet eten kan al dodelijk zn.
Dus vertrouw je het niet en heeft tie last dan gelijk naar de DA doe ik nu ook hoor !!

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 18:19

Voor alle konijneneigenaren waarvan de konijnen vaak diaree hebben: diaree wordt heel vaak veroorzaakt door de korrels, omdat er in de korrels veel bestanddelen zitten die een konijn eigenlijk niet nodig heeft en eigenlijk ook de darmen een beetje kapot maken ... Dus niet te veel ervan geven, je kan beter veel en vooral verschillende soorten groente voeren (niet in combinatie met korrels, anders krijg je gasbuiken en diaree!) en wat vooral heel belangrijk is: hooi, hooi en nog een keer hooi!

Ook zou ik even laten controleren op coccidiose en wormen (ookal hebben de konijnen geen diaree, coccidiose betekent niet altijd gelijk diaree), dit doe je d.m.v. een paar keutels langs brengen bij de dierenarts. Is meestal niet zo heel erg duur.
Gr.
Naatje

goldflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-06 18:23

Nathachou schreef:
Voor alle konijneneigenaren waarvan de konijnen vaak diaree hebben: diaree wordt heel vaak veroorzaakt door de korrels, omdat er in de korrels veel bestanddelen zitten die een konijn eigenlijk niet nodig heeft en eigenlijk ook de darmen een beetje kapot maken ... Dus niet te veel ervan geven, je kan beter veel en vooral verschillende soorten groente voeren (niet in combinatie met korrels, anders krijg je gasbuiken en diaree!) en wat vooral heel belangrijk is: hooi, hooi en nog een keer hooi!

Ook zou ik even laten controleren op coccidiose en wormen (ookal hebben de konijnen geen diaree, coccidiose betekent niet altijd gelijk diaree), dit doe je d.m.v. een paar keutels langs brengen bij de dierenarts. Is meestal niet zo heel erg duur.
Gr.
Naatje

Ok thnx ga ik vd week maar ff vier potjes brengen van de overige familieleden voor de zekerheid.

Maar korrels dat juist dat bix goed was en geen gemengde konijnenvoer.
en natuurlijk het hoofdvoer moet heel veel hooi zn de rest komt er alleen maar een beetje bij.
Maar wat voor groente want soms geef ik sukje peen of appel en dan hebben ze ook gelijk de poeperijtjes Verward

x_Lys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 18:24

Mijn konijn mag geen hooi meer, vanwege de meid. En op het eten letten we al, sommige eten weet die zelf ook wat goed is en niet. Hij eet nog maar bepaald voer en van het groen van peen wordt het alleen nog maar erger. Ja tegen mij zij de dokter dan moet er een hele moeilijke operatie ondergaan worden en je hebt dan kans dat het nog terug komt en konijnen zijn niet de sterkste in operaties, dus zou ik het die van mij helemaal niet willen doen op zijn 7e jaar.

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 18:32

Ik denk dat het probleem door het geen hooi geven komt, lys ... Hooi is heel belangrijk voor konijnen, heel belangrijk voor de darmen. Hooi heeft een reinigende werking, helpt doorgroeiende tanden en haarballen voorkomen. Hooi is de absolute basis van konijnenvoer! Als je konijn mijt gehad heeft, zou ik op een ander merk overgaan, maar om door mij geen hooi meer te geven is wel een beetje heftig ... Mijt kan altijd een keer voorkomen, hoeft niet eens door het hooi te komen.

Dat ze diaree krijgen kotm waarschijnlijk door het feit dat ze het niet gewend zijn en het in combinatie krijgen met korrels (korrels bedoel ik in dit geval gewoon biks en gemengd voer Knipoog).
Ik geef mijn konijnen van alles, venkel, peen met groen, witlof, appel, heel soms een stuk verse ananas of kiwi (tegen haarballen), etc. Ook sommige kruiden kunnen gedroogd en vers gevoerd worden.
Gr.
Naatje

goldflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-06 18:40

Ok nou ik ga t eens heel voorzichtig proberen en indd steeds meer bix weglaten Knipoog

x_Lys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 18:43

Uhm ja, ik probee rhet afd en toe ook wel te geven inderdaad, maar hij mag het echt niet. Dat zei de DA, omdat hij bijna altijd mijt heeft en het waarschijnlijk van het hooi komt. In de vriezer moest ik het leggen om mijt te doden, maar toen kreeg die het weer, weer terug en toen moesten we veel gemengd voer geven om toch de benodigde voedingsmiddelen te krijgen. Ik moet inderdaad wel hooi geven, maar niet te vaak, want hij is zo gevoelig vor mijt., Ik heb ook geen probleem konijn Tong uitsteken

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 18:45

Bix weglaten ook geleidelijk doen, als je van vandaag op morgen ineens nog maar de helft geeft, zullen ze dat niet zo goed oppakken ... Kunnen ze heel mager van worden. Maar het is inderdaad goed om nog maar heel weinig biks te geven ... In de winter ongeveer een eetlepel per konijn, in de zomer hebben ze niet meer nodig dan een theelepel!

Mhm, k vind het raar dat de dierenarts zegt dat je konijn geen hooi hoeft, want dat is absoluut niet waar! Mag ik vragen wat voor hooi je voert? Misschien is het een optie om ergens anders hooi te gaan kopen, of een ander merk?
Trouwens, hoe heeft de dierenarts je konijn onderzocht, heeft ie een kweek aangemaakt en onder de mikroskoop onderzocht?
Gr.
Naatje

MoOnliGhT_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 19:07

haahaai,
ik zou voor de zekerheid maar idd even het hok goed ontsmetten, en je andere konijnen ook even na laten kijken, je weet maar nooit. ik vind het erg zielig voor je dat je konijnen dood zijn gegaan.

o ja, even nog een opmerking, als je toch een dochtertje, (=>neem aan dat dat een meisje is Vork )
bij de vader zet, heb je dan niet dat ze beetje bovenop elkaar gaan?

deze opmerking is niet rot bedoeld hoor, als hij zo klinkt...

x_Lys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 19:32

Mijn konijn moet nog wel hooi, maar met minder, omdat hij al 7 jaar lang met diaree leeft en mijt kan hem helemaal kaal vreten en dan kan hij zo'n jeuk krijgen dat hij zichzelf nog harder gat bijten, soms zelf tot dood bloedens toe heeft hij verteld. Hetmerk weet ik neit precies, maar ik ga inderdaad even een ander merk proberen. Eerst heeft mijn konijn katalax gehad, voor de haar ballen hiervan kreeg hij nog meer diaree, wij dus weer terug. Toen heeft hij hem met een scan geloof ik bekeken (ik was er niet bij me moeder). Toen heeft hij ook nog een ander spuitje geprobeert, dit sloeg niet aan. Toen heeft hij een drolletje onderzocht en met nog een scan er geloofik bij bleek dat hij geopereerd zou moeten worden. Dit zou vrij veel geld kosten en hij vond het te riskant. Voor de mijt heeft hij toen nog 3/4 spuiten gegevn. Normaal maar 2 maar omdat het dus echt vrij erg was. Toen heeft hij als tip gegevn dat in veel hooi mijt zitten en het in de vriezer moet. Ook kunnen bvliegen eitjes leggen in diaree drollen, hier dus al weer punt 2 dat heeft hij dus vrij vaak. Daar kwamen we dus pas achter, wij dus weer terug, Nu moeten we hem regelmatig in bad doen, lekker badderen en moeten we heb af en toe insmeren. Ook zomers zijn hok uitspuiten. Door het warme wer krijgt hij het ook en daarom gaat het 's winters ook altijd beter, want dan vriest de mijt dood.
Hooi is dus inderdaad heel belangrijk, maar ik moet met 2 dingen rekening houden en zal ik het du smoeten beperken. Dus ik ga inderdaad ook maar even ander hooi rpoberen. Ik ben heel erg benieuwd.
Groetjes Lysanne

goldflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-06 19:32

Nee paps is gecastreerd nadat hij een nestje had gemaakt ,met t vrouwtje wat ik toen had,ze waren geen familie.
Maar toen dat vrouwtje overleed (dus de moeder)was papa zo alleen dus heb ik zn 2 dochters erbij gezet.
En dat ging vreselijk goed hij rijd nooit heeft helemaal geen last meer van hormonen (komt door de castratie he )
Dus nu zit alleen zn ene dochter nog bij hem.