Wat kan ik nu nog doen? Problemen met hond..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Babsiej

Wat kan ik nu nog doen? Problemen met hond..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-06 13:44

Hoi,

Wij hebben sinds een jaar een mechelse herderteef. Zij was 4 maanden en is alleen in de bench geweest bij haar vorige baasjes en mishandeld (wisten wij toen nog niet).

Nu heeft zij dus gedragsproblemen, heel erg wegloperig, en dan echt heel erg, heb wel eens 20km achter dr aan moeten rennen, en nee ze komt echt niet terug als je verder loopt, hebben we ook al zo vaak geprobeerd.

Ze blijft achter fietsers brommers en dergelijke aanrennen, is er niet uit te krijgen.
Ik zit dus met haar op cursus en ook met een gedragstherapeute bezig, maar er zit gewoon geen schot in, lijkt alleen erger te worden.

Wij worden niet boos op haar als ze niet komt, we belonen heel erg, maar mn vriend is het eigenlijk heel erg zat en begint zn geduld te verliezen, wat ik mij wel kan voorstellen. Ik vind het ook echt niet meer leuk en begin zelfs te twijfelen of zij bij ons wel op haar plaats is.

Als wij buiten lopen, is alles intressant behalve de baas, aan de riem is ze ook nog eens ontzettend lelijk naar andere honden, wat ze los gelukkig niet doet.

Iemand hier nog tips?

Groetjes Barbara

Bluem

Re: Wat kan ik nu nog doen? Problemen met hond..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 13:47

Tja, een tip van mij is toch haar aan de leiband houden? Want als ik dit lees heb ik de indruk dat je haar los laat lopen en dat vind ik toch echt géén optie voor een hond die niet luistert.
In een afgemaakte tuin (in de veronderstelling dat je die hebt) kan ze dan toch los? Of je moet al zo'n gek hebben zoals die van ons die graag over alles heen springt, ook al is dat 2m hoog. Rolleyes

Ook toch echt bezig blijven dat zo gauw ze je voorbij loopt, te stoppen.
Mij is verteld dat een hond ofwel net achter je hoort te lopen, ofwel naast je.
Niets zo onleuk als een hond die met jou gaat wandelen ipv andersom.
Laatst bijgewerkt door Bluem op 29-11-06 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-06 13:49

Dat klopt, alleen in het bos gaat ze nog los, daar waar mag.. Uiteindelijk komt ze daar wel en die beweging heeft ze ECHT nodig, anders word ze gek. En die van ontsnapt inderdaad ook de tuin uit, maakt niet uit hoe voor haar... Steeds stoppen heeft ook geen zin, doet dr niks daarvoor lopen we nu al met een gentle leader..

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 14:41

Aha, ook zo'n draakje waarvoor niets te hoog is! Wel, bij ons gaat het om een waakhond die 's nachts dus wel op het erf rondloopt, daarom hebben wij overal een klein electriciteitsdraadje boven de omheining gehangen, ondertussen is dat alleen nog maar het idee van een draadje want er zit helemaal geen stroom op maar leerde die wel van op ons domein te blijven. Weet eigenlijk niet of dat voor jou een optie is, maar zo hebben wij het dus gedaan. Lachen

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-06 18:05

Ik ben vandaag bij de dierenspeciaalzaak geweest, we gaan nu clickeren proberen. Ze krijgt nu ook een dag of 3 geen eten zodat ze honger krijgt en veel voor eten gaat doen..

Als iemand meer tips heeft zijn ze natuurlijk welkom Haha!

Pinot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 18:16

wij hebben een kruizing mechelseherder groenendaeler, hij loopt niet echt weg zoals jou hond.
Maar hij gaat ook achter alles aan, ook doet hij lelijk tegen andere honden.
Ik moet zeggen dat dit met de jaren wel een stuk minder is geworden.
Maar helemaal over is het niet. Hij loopt gewoon haast nooit los.
Daarnaast kon onze hond ook niet goed aan de riem want dat trok hij je over de weg.
Wij hebben daarom een halti gekocht, dat is geloof ik net zo iets als een gentel leader.
Trekken doet hij nu niet meer, en lelijk doet hij alleen nog tegen andere mannetjes.
Maar hij gaat nog steeds graag achter alles aan. Eerst wilde we het ook oplossen door lief te zijn.
Maar dit werkte gewoon niet, onze hond had gewoon een strenge baas nodig.

Ik weet niet hoe het met jou hond zit. Maar misshien heb je er wat aan.
misschien ligt het aan het ras, maar twijfel vooral niet aan jezelf.
En het is misschien een kleine troost, het kan minder worden met de jaren.
Onze hond is nu 9.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 18:17

??????? een dag of drie geen eten geven????? Wie heeft je aan dat idiote idee geholpen! Waarschijnlijk staan zowel jij als je vriend niet sterk genoeg in de schoenen om met deze probleemhond verder te kunnen! Een Mechelse herder is natuurlijk niet voor niets DE politiehond bij uitstek! Het zijn geen gemakkelijke honden en als baas moet je absoluut boven de hond staan anders gaat het mis! In jullie geval is het dus al mis gegaan bij de vorige baas! Ik weet niet of dit jullie eerste hond is?? Anders zou ik zeggen ( hoe naar ook ) zoek een andere baas voor haar, die meer ervaring heeft met dit soort honden!

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 18:24

Een hond een paar dagen (dan niet een hele week ofzo hé!) niets geven kan geen kwaad, dit is in de natuur ook zo dus Aerdenhout1 je moet zo niet reageren, dit is gewoon zo, een hond maakt dit in de natuur ook mee, het is niet omdat mensen hun honden alle dagen eten geven dat dit nodig is.. Een dagje of 2-3 vasten kan echt geen kwaad, in de natuur vinden ze ook niet elke dag voedsel!

En ook, een hond die ooit eens weggelopen heeft, zal dit altijd opnieuw doen, vele mensen gaan dan elektriciteit gaan spannen of zo iets met een bandje en als hij door het hekken gaat krijgt hij een elektrische shok, ik zelf vind dit wat extreem, maar voor sommigen is er geen andere optie...

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 18:27

Clickeren is een goede optie, moet je het wel goed doen!

Maar het klinkt als onervaren mensen die een mechelaar opgevangen hebben, vaak een recept voor niet goed gaan helaas....

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 18:37

Bla bla bla....daar gaan we weer...in de natuur is dat ook zo !! Ja dat weet ik ook, maar onze huishond kan je moeilijk vergelijken met een wolf of vos!!! De mens at in de oertijd ook rauw vlees en alleen als er wat gevangen was!! Met andere woorden... kunnen wij toch ook makkelijk drie dagen zonder eten! Sorrie, maar als ik op deze manier een dier naar mijn hand zou moeten zetten dan zou ik me er niet fijn bij voelen!

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 18:39

Clickeren is eigenlijk een heel delicate oplossing, vooral als je zelf niet goed weet hoe en wat. De minste seconde dat je te laat of te vroeg reageert kan hij het al niet meer snappen.
Helpt de therapeut hierbij?
Je kan misschien al beginnen met gewoon clicken en dan een beloning geven, dat is alvast de eerste connectie die je moet leggen. Gewoon geen eten geven leert de hond niets bij, je moet natuurlijk wel het eetschema aanpassen. Als ik de rest van het verhaal zo lees, is het inderdaad een hele moeilijke hond waar waarschijnlijk nog meer onbekende kantjes aan zitten. Ik zou hem ook niet los laten als hij niet terug komt, alleen in een omheinde ruimte, waar je dan daaraan kan werken. Anders wordt het steeds meer een spelletje. Begin met de basiscommandos zoals hier komen, zitten, liggen, blijven, ....
En dan kan je verder gaan werken aan de problemen van los loen en uitvallen naar andere honden.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-06 18:39

Dat is niet helemaal waar Clown

Wij hebben nog een mechelse herder en die luistert dus wel perfect.... Die kan werkelijk altijd en overal los, en doet alles voor je.
Simba is gewoon het vertrouwen kwijt, en daardoor een hond geworden die heel erg op zichzelf gericht is.
En ja ik sta ook voor de mogelijkheid open, als het echt allemaal niet gaat lukken een nieuwe baas voor haar te zoeken, omdat zij hier gewoon ook niet gelukkig van kan worden ...

Maar zoals ik aangaf zoek ik meer tips. En elektriciteit enzo gaat me echt tever.. Bloos

@ aerdenhout, van een paar dagen zonder eten gaan ze niet dood hoor Haha! Knipoog En nee ik voel me er ook zeker niet fijn bij, maar een hond die steeds de benen neemt en waardoor ik steeds weer in de stress zit voel ik me ook niet fijn bij Knipoog

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-06 18:43

Dank je AstraGirlie. Ik heb een boekje mee genomen en ga inderdaad zelf beginnen met de link leggen van clickeren is lekkers. Verder gaan zij mij helpen met clickeren op training, vanaf zaterdag, dus tot die tijd ga ik de link proberen te leggen.

Het is inderdaad een moeilijke hond, maar binnenhuis voor ons echt heel erg lief, ook voor mn andere hond, dat maakt het zo ontzettend moeilijk.

Zolang er geen prikkels in de buurt zijn, heeft ze ook alle aandacht voor je zoals op training. We hebben namelijk de basiscursus glansrijk afgerond, met bijna alleen 10en, en zijn nu bezig met de A cursus, wat ook goed gaat, omdat ze daar verder geen prikkels mee maakt, daar heeft ze wel alle aandacht voor me.

Het zijn echt de prikkels waar ze in haar puppy tijd niet mee om heeft leren gaan, en meteen los heeft mee leren lopen, want ze moest aan de riem als ze al buiten kwam .

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 18:49

tja electriciteit te ver.. Nochtans maakt men daar toch ook fikse reclame voor voor zo'n spul dat dan contact maakt met de halsband en een schokje geeft (als ik mij niet vergis), dus zo'n ramp zal het dan niet zijn. Daar ben ik persoonlijk eerder voor als voor 3 dagen geen eten geven. Met 1 keer was het die van mijn nonkel gelijk afgeleerd. 't Is maar net wat je wil natuurlijk, ik hoop allesinds dat het goed komt met de hond en je van hem kan gaan genieten als huisdier. Lachen

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 18:54

Dan moet je echt gericht gaan opbouwen met de training. Ga terug naar de plaats waar je zelf helemaal onder controle hebt, en ga dan steeds een stapje verder tot waar ze nog net gehoorzaamd. Dit kan je prima combineren met clickeren.
Beloon ze ook direct als ze iets goed doet dan, als ze iets niet goed doet, gewoon negeren en opnieuw vragen. Van coorigeren kan ze bang worden en het vertrouwen verliezen. Werk aan de lange lijn kan ook iets zijn, net niet los, maar toch nog controle. Probeer in elk geval echt haar vertrouwen te hebben door eerlijk met haar om te gaan, consequent te zijn als leider, en veel leuke dingen te gaan doen. En bouw die spelletjes uit, die ze goed kan, ook goed voor het zelfbeeld.
Een schokhalsband is funest voor een hond die wat angstig is, dan krijg je nog ergere resultaten mee, want vaak snapt de hond niet wat hij slecht doet en raakt in zichzelf gekeert.
Succes!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 18:55

Nee dat ze er niet dood aan gaan weet ik ook wel!
Maar schrikdraad om je hond binnen het hek te houden gaat je te ver (Wat trouwens bij paarden de meest gebruikte oplossing is ) maar haar drie dagen geen eten geven niet??? Sorrie maar dat begrijp ik niet! Ik neem aan dat zij nu gewoon elke dag haar portie eten krijgt??? Denk je nu echt dat zij het gaat begrijpen dat zij geen eten krijgt???? Trouwens op het moment dat je haar weer gewoon eten geeft is het hele effect weer teniet gedaan!
En begrijp me niet verkeerd...ik vind het heel goed dat je alles probeerd!! Het weglopen zal ten alle tijden een heel groot probleem blijven!

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 18:59

Mijn hond is van 1 ding gek.. en dat is zijn bal.
Je moet iets nemen waar je hond gek van is [ geen voedsel] als JIJ een brommer/hardloper/fietser al aan ziet komen.. pak je het speeltje af.. en zorg je dat ze op JOU gericht is.. je moet proberen haar aandacht alleen voor jou te krijgen.. beetje klieren met dat speeltje zodat ze die fietser niet ziet..
op een gegeven moment kijkt je hond niet meer naar iets anders om dan zijn speeltje..
Ook kun je het proberen door als ze dat wilt, haar iedere x met een teletak [ weet niet of je het zo goed schrijft] een klein schokje te geven.. het klinkt misschien zielig.. maar het het helpt ontzettend goed.. het is het zelfde als een blafband.. alleen kun jij zeggen wanneer ze het schokje krijgt.

succes nog

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-06 19:00

Wat ik zeg een paar dagen geen eten geven is ook niet mijn ideale oplossing Clown Maar als je alles al hebt geprobeerd, wil je dit ook nog wel proberen...

En ja stroom gaat me tever, zoveel vertrouwen heeft ze al niet en als ze dan ook nog een klap in de tuin krijgt is het natuurlijk ook afgelopen met het in de tuin komen, dat weet ik wel zeker Knipoog

En nee, na die 3 dagen krijgt ze niet weer "gewoon" te eten, maar heel stuk minder, de rest zal ze moeten gaan verdienen door te luisteren.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-06 19:01

Urbann schreef:
Mijn hond is van 1 ding gek.. en dat is zijn bal.
Je moet iets nemen waar je hond gek van is [ geen voedsel] als JIJ een brommer/hardloper/fietser al aan ziet komen.. pak je het speeltje af.. en zorg je dat ze op JOU gericht is.. je moet proberen haar aandacht alleen voor jou te krijgen.. beetje klieren met dat speeltje zodat ze die fietser niet ziet..
op een gegeven moment kijkt je hond niet meer naar iets anders om dan zijn speeltje..
Ook kun je het proberen door als ze dat wilt, haar iedere x met een teletak [ weet niet of je het zo goed schrijft] een klein schokje te geven.. het klinkt misschien zielig.. maar het het helpt ontzettend goed.. het is het zelfde als een blafband.. alleen kun jij zeggen wanneer ze het schokje krijgt.

succes nog

Hoi,

Dank je wel, maar een speeltje waar ze helemaal gek op is werkt dus niet, de andere prikkels zijn te sterk om nog geintresserd te zijn, in haar speeltje, das net het probleem... In ieder geval bedankt voor het meedenken!

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 19:03

Kan je dan met brokjes werken waarmee je haar afleiden en eventueel een oefening bij vragen buiten?
Is er geen één favoriet speeltje waarmee je ze kan zot krijgen?
Vraag ook basisgehoormzaamheidsoefeningen buiten, zoals zitten en zo, vooral als je in zo'n situatie terecht komt. Die teletac zou ik echt pas als laatste oplossing nemen, want je kan er veel fout mee doen en het is geen lange termijnsoplossing.
Laatst bijgewerkt door AstraGirlie op 29-11-06 19:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 19:03

Denk je dat mijn hond dagelijks op het zelfde uur eten krijgt? Dan ben je fout, want mijn hond heeft vaak eten staan en eet wanneer ze wil, en krijgt niet altijd op hetzelfde uur te eten. En soms krijgen ze ook eens een dagje niets, hebben ze geen problemen mee hoor, want ik zie ze hier nogaltijd lopen. En mager zijn ze zeker niet! En wij hebben die tip gekregen van een goede fokker.

De mijne hebben niet altijd eten staan, maar vaak wel, en dan is het niet zo dat het in één keer op wordt gegeten.. Andere honden die altijd op het zelfde tijdstip te eten krijgen, zullen altijd hun pot leeg eten, en blijven eten tot er niets meer is, dat doen de mijne niet, ze laten het staan en eten ervan wanneer het hen uitkomt. Vind ik persoonlijk stukken beter!

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 19:05

En weglopen is erg complex, honden die dit één keer gedaan hebben, willen het vaak opnieuw, en dan weer opnieuw en opnieuw.. En zo blijf je door gaan.. Ja, een schok geven wanneer ze door het hekken gaan kan inderdaad het vertrouwen afbreken dus daar zou ik dan niet voor kiezen.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 19:07

Wat zei de therapeut er eigenlijk over, en wat moet je nu doen?
Belangrijk is dat je de hond niet direct alle prikkels van op 1 meter afstand laat zien, = opbouwen !!! en veel geduld hebben, ze gewoon laten kijken op een afstand en belonen, de dag erop een meter verder , ...

Krijgt ze de hele dag door eten? (niet doen dus)
Dan kan je ook niet werken met voedsel als beloning.

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 19:11

Babsiej schreef:
Wat ik zeg een paar dagen geen eten geven is ook niet mijn ideale oplossing Clown Maar als je alles al hebt geprobeerd, wil je dit ook nog wel proberen...

En ja stroom gaat me tever, zoveel vertrouwen heeft ze al niet en als ze dan ook nog een klap in de tuin krijgt is het natuurlijk ook afgelopen met het in de tuin komen, dat weet ik wel zeker Knipoog

En nee, na die 3 dagen krijgt ze niet weer "gewoon" te eten, maar heel stuk minder, de rest zal ze moeten gaan verdienen door te luisteren.

Dan ben ik het er inderdaad mee eens dat dat geen geschikte mogelijkheid is. Die van mij nonkel had dan ook helemaal geen angst, die zette gewoon graag een stapje in de wereld. Clown

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-06 19:38

De therapeut zegt elke keer als ze ergens op af wil, of geen aandacht meer voor mij heeft achterwaards lopen, ik heb een gentle leader waardoor ik haar dus bij me houd, ook haar hoofd zodat ze dat moet gaan leren negeren.

Daar ben ik nu dus ook mee bezig. Ik ben haar aan het aanleren dat zodra ze de riem strak heeft achterwaards te gaan zodat ze met mij mee MOET lopen. En haar dan ook continue belonen, en het werkt op zich wel als ik het op tijd in de gaten heeft dan vergeet ze het weer, ben ik echter te laat dan onthoud ze zeg maar die leuke prikkel en kan ik het vergeten.

Ik laat allebei mijn honden nu dan ook apart uit, zodat ik echt alle aandacht voor haar heb. En alles heel erg goed in de gaten kan houden.

Edit: ze krijgt inderdaad niet de hele dag te eten, maar normaal 2x per dag, geen gezette tijden.
Ik kan sowieso niet de hele dag door voer neerzetten, omdat mn andere hond darmproblemen heeft en op een dieet zit. Lachen