ik word gek van mijn degoe's

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

paardje2005

ik word gek van mijn degoe's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-06 17:06

Hallo,
ik had eerst 3 degoe's een paar dagen geleden is er 1 overleden. Dus nou heb ik nog 2.

maar ik word helemaal gek van die beesten. Ze knagen de hele dag door. Ik heb ze in de huiskamer staan en word er echt helemaal simpel van. Ze knagen overal aan.
Ik heb een aquarium met opbouw van gaas en hout. En ze knagen alles kapot, zowel gaas als hout. Ik vanalles voor ze gekocht als afleiding maar niets helpt.

Visite rent hard weg omdat ze gek worden van het geknaag.

Ik zit er sterk overna te denken om ze weer terug te brengen naar de opvang waar ik ze vandaan heb.daar heb niemand last van ze. Ik kan ze ook nergens anders neer zetten want heb maar 1 slaapkamer.

Maar nou wil ik wel graag weer een ander dier. Om meerdere redenen.
- ik vind het gezellig
- mijn katten vinden het leuk
- en een vriend van mij heeft dit hok gebouwd dus die zou het niet zo leuk vinden als al het werk voor niets is geweest.

Welk dier kunnen jullie mij aanraden? Rat of chinchilla ofzo? een dier dat niet alleen maar de hele dag knaagt maar ook af en toe slaapt en die ik kan oppakken enz.

groetjes

Leo

Re: ik word gek van mijn degoe's

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 18:23

Misschien helpt eventeel een dode, bladloze boomtak door het hok te steken? Dan gaan ze die kaal vreten.
Degoe's knagen nu eenmaal, ze knagen op alles wat ze tegen komen (dat idee heb ik tenminste soms. Knipoog )

Verder heb ik geen verstand van degoe's, maar bij ons wilde een tak nog wel eens helpen. Ze klimmen er ook in.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 18:26

Ik heb 1 degoe (waren er 2, maar 1 is overleden) en die zit een grote glazen bak zonder gaas. Dat gaat prima hoor. Hij knaagt wel aan zijn huisje (hout), maar ja, dat doen knaagdieren nou eenmaal...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 18:32

Kun je ze niet als je visite hebt ze gewoon in de kast oid zetten? Nagelbijten / Gniffelen
Ik zou het ook echt niet weten, jij moet er niet onder lijden dat je beesten je gek maken. Ik vond mijn luchthappen van mijn goudvissen al vreselijk Nagelbijten / Gniffelen heb nu guppys en weg is dat luchtgehap!
(en de goudvissen zwemmen nu bij ons in de vijver Lachen )

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-06 18:54

mijn hok is 80(b) x 40(d) bij 115(h) dat zet je niet even weg.

ik heb vaker knaagdieren gehad, maar die waren niet zo erg als dit. ze knagen ook aan gaas.

alleen een aquarium vind ik te klein, en kunnen ze nergens in klimmen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 18:54

Als je er een doek overheen gooit oid zijn ze dan niet rustiger?

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 18:56

paardje2005 schreef:
mijn hok is 80(b) x 40(d) bij 115(h) dat zet je niet even weg.

alleen een aquarium vind ik te klein, en kunnen ze nergens in klimmen.

Je hebt ook aquaria's met die maat, dus dat is geen beletsel. En je kan allemaal leuke trappetjes en dingetjes maken en kopen waar ze op en in kunnen klimmen.

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-06 22:54

ja een aquarium van 115 hoog?heb ik nog nooit gezien. mijn aquarium is 80 x 40 x 50 de rest is opbouw. en daarbij zijn grote aquariums echt niet te betalen. zit je volgens mij wel over de 150 euro. en dat geld heb ik echt niet, ben student.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 19:52

Nee sorry, 115 lang, ik had niet goed naar de maat gekeken. Ik hoop dat je een oplossing vind.

libra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 17:40

ken dat, ik heb een chincilla zitten en die knaagt ook de hele dag door aan de tralies. terwijl er takken en een knaagsteen in de kooi ligt.

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 17:44

Heb helemaal geen idee wat voor beest dat is een gedoe??

Heb je er een foto van??

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 20:12

ehe sorrie maar waarom ben je dan begonnen aan degoe's?
Het is geloof ik toch algemeen bekend dat die aan alles knagen? Bloos

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 21:08

Dat is nou eenmaal de aard van het beestje, weinig aan te doen. Veel afleiding geven, maar dat doe je dus al...
Misschien zal je dan toch naar een aquarium moeten kijken *MP*, die kan je ook wel op zn kant zetten Knipoog.

Ilona: http://www.seniorennet.be/Images/Huisdi ... /degoe.jpg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 21:12

Misschien is het inderdaad beter om ze weer terug te doen naar de opvang, voor degoes vind ik dat hok trouwens ook wel bijzonder klein! Bloos!

Knaagdieren knagen en maken lawaai, maar over het algemeen hebben hamsters/ muizen/ ratten wel minder lawaai dan degoes. Alhoewel, die kunnen er ook wat van. Clown

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 23:54

Ahhh ik heb het niet zoo op die beestjes,
ben echt als de dood voor ratten, muizen en dergelijke.. Haha!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 12:24

Wist je dat niet van tevoren dan dat ze zo knagen?
Voordat je een dier aanschaft kan je er beter eerst informatie over zoeken e.d.

Maar goed, misschien heb je dat wel gedaan en had je het niet verwacht dat het zo erg zou zijn.
Een leer voor de volgende keer zou ik maar zeggen!
Knipoog

Misschien een konijn of een cavia??

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 12:57

een konijn knaagt ook en een cavia ook. Zou lekker geen huisdieren meer nemen als je je er zo snel aan irriteerd, die beestjes worden er ook niet beter van als je ze meeneemt en weer wegdoet. Bovendien is het algemeen bekend dat degoes juist lekker knagen, ik vind dat juist heel leuk aan die beestjes. Zet voor de gezelligheid lekker de radio aan, die kun je uitzetten als je het zat bent, verkoop het hok aan iemand die het wel leuk vind (geef het geld aan die vriend heeft hij er ook wat voor terug).

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 14:06

libra schreef:
ken dat, ik heb een chincilla zitten en die knaagt ook de hele dag door aan de tralies. terwijl er takken en een knaagsteen in de kooi ligt.

Een chinchilla alleen? Lijkt me niet zo best.

Maar goed over de degoes... denk dat het inderdaad beter is als je ze terug naar de opvang hebt, hebben ze wat meer de ruimte. Als je dan echt een beestje wil ook geen chinchilla, maar doe dan bijv. een rat die passen zich wat makkelijker aan.

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 17:46

Ik vind het nogal raar om je beestjes zomaar 'in te wisselen'.
Als je je beter geïnformeerd had, had je dit geweten.
Als je toch een ander diertje neemt informeer je er dan ZEER goed over.
Er wordt al genoeg met dieren heen en weer gezeuld. Het zijn geen stukjes speelgoed, je moet er verantwoordelijkheid over nemen.

Over andere diertjes..
Ik houd mij al enkele jaartjes bezig met ratjes.
Zeer leuke beestjes maar ook zij maken lawaai (en dit moet niet persé knagen zijn..)
Ze staan bij mij op mijn slaapkamer want ik slaap door alles heen.
Maar toen ze nog in de woonkamer stonden kon mijn mama ze tot boven in haar bed horen en dacht ze dat er inbrekers waren Clown .

Denk alsjeblieft goed na over je volgende diertje dat je niet terug voor dezelfde problemen komt te staan!

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 18:29

Wuis schreef:
Misschien is het inderdaad beter om ze weer terug te doen naar de opvang, voor degoes vind ik dat hok trouwens ook wel bijzonder klein! Bloos!

Knaagdieren knagen en maken lawaai, maar over het algemeen hebben hamsters/ muizen/ ratten wel minder lawaai dan degoes. Alhoewel, die kunnen er ook wat van. Clown

klein hok??? het hok is 115 hoog 80 cm breed en 50 cm diep. de minimumafmeting voor 2 degoe's is 60 x 40 x 50 ik heb bijna het dubbele.

ik heb mij er wel degelijk in verdiept voor ik ze nam. in het enige degoe boek wat bestaat staat dat ze wel knagen net als hamsters en muizen. maar die slapen ook. die degoe's van mij doen niks anders dan knagen. speelgoed hebben ze genoeg. ook takken om in te klimmen en koop elke week van die knaagstokjes.hier hebben ze niet van die knaagstokjes met granen enz erop alleen voor cavia's en konijnen.en die mogen degoe's niet hebben.
ik heb ze uit een opvang gehaald omdat die eigenlijk alleen vogels opvangen en dus geen geschikt hok hadden voor degoe's. ze zatten daar in een klein parkieten hokje. ben ook hard op zoek geweest naar nieuwe baasjes maar omdat het een onbekent diersoort is willen veel ze niet hebben.

ik heb ze al meer dan een half jaar. en heb ze denk ik ruim de tijd gegeven om zich aan te passen en rustig te worden.

het is dus niet zo dat ik ze net vorige week heb opghaald en ze nu weer terug wil brengen. is echt wel tijd over heen gegaan.en ben ook zeker geen puberkind dat graag een dier wil en er vervolgen weer zat van is. dat is al heel wat jaren terug

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 18:37

mystery1980 schreef:
een konijn knaagt ook en een cavia ook. Zou lekker geen huisdieren meer nemen als je je er zo snel aan irriteerd, die beestjes worden er ook niet beter van als je ze meeneemt en weer wegdoet. Bovendien is het algemeen bekend dat degoes juist lekker knagen, ik vind dat juist heel leuk aan die beestjes. Zet voor de gezelligheid lekker de radio aan, die kun je uitzetten als je het zat bent, verkoop het hok aan iemand die het wel leuk vind (geef het geld aan die vriend heeft hij er ook wat voor terug).

een uurtje knagen kan ik nog wel aanhoren. maar niet de hele dag en nacht.

konijnen heb ik ook. maar die lopen lekker buiten in de ren. nou ja, nu niet meer ze zitten nou in het winter hok omdat het te nat is. en die hebben bij mij nog nooit wat kapot geknaagt. op 1 na dan, die had een heel tussenschot weggeknaagt,inmiddels overleden. heb nu nog 2 konijnen maar heb in totaal tussen de 20-30 konijnen gehad. ook vele hamsters, die waren ook lang niet zo erg. op 1 na, een zwarte hamster die ik in duitsland gekocht had. een teddyhamster ofzo. verschrikkelijk beest. hij viel aan enz..

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 19:18

Als je niet van knagen houdt moet je in ieder geval niet aan Chinchilla's beginnen. Die knagen nog veel meer en dat hoor je een stuk beter.
Bovendien kan je een Chinchilla niet alleen houden, dus moet je er minimaal twee hebben.
Ook kun je een Chinchilla niet in een aquarium houden, die hebben echt heel veel frisse lucht nodig en zomers zouden ze dood neervallen in een aquarium. En dan worden ze ook nog makkelijk 15 jaar oud, iets om ook goed rekening mee te houden.
Knuffelen vinden de meeste Chinchilla's ook helemaal niets, dus daarvoor hoef je het ook geen Chinchilla's te nemen.

Ratten kunnen ook knagen en lawaai maken en is ook een dier wat je absoluut niet alleen moet houden.

Als ik alles zo lees kun je beter vissen in je aquarium doen.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 19:28

Tja degoe's he heerlijk eigenwijs en echte knagers!

Als je, je degoe's wilt inwisselen voor ratten of chinchilla's of welk ander knaagdier dan ook zal je het probleem blijven houden dat ze knagen, en je kooi kapot gaat.
Dus ik zou je kooi vervangen voor bijvoorbeeld een glazen bak of bijvoorbeeld een terranzani kooi geheel van gaas. Misschien dat je de kooi die je hebt kan aanpassen zodat hij degoeproef wordt al denk ik dat het goedkoper is een nieuwe te kopen.

Verder hebben degoe's één regel alles waar ze niet aan mogen knagen daar knagen ze dus wel aan, en wat je er speciaal voor ze in zet kijken ze niet eens naar om. Tenminste dit is over het algemeen genomen.

Ik weet niet of je een loopwiel hebt? Maar daar zijn die van mij verzot op en heeft ook een hoop herrie weggenomen aangezien ze daar de gehele tijd in doorbrengen. Haal hem er s'avonds uit en dan gaan die van mij ook slapen.

Voor meer informatie en ervaringen van andere degoeeigenaren wil ik je verwijzen naar www.degoeforum.nl daar hebben meerdere hetzelfde probleem en sommige hebben ook oplossingen gevonden door bijvoorbeeld dus het loopwiel, andere kooi en kooiverrijking in de vorm van kartonnendozen en hangmatjes.

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 19:33

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 19:36

Haha die hamster is ook mooi!

ThePast03 schreef:
Als ik alles zo lees kun je beter vissen in je aquarium doen.

OK dan!
mss niet zo'n slechte optie....als je niet de juiste huisvesting hebt of ze niet genoeg bezig houdt kan je dat de degoe's niet kwalijk nemen. Of wat voor ander knaagdier je ook neemt.

Het leuke aan degoe's is juist dat ze zo actief zijn. En gek zijn op alles wat je ze geeft, hangmatjes, loopradjes(of bal), takken, knaagstenen, noem maar op.

Een groot aquarium duur, welnee, plaats eens een oproepje op marktplaats voor een grote bak waar het glas mss van gekrast is of anderzijds niet meer geschikt voor siervissen. Daar kan je dan een mooie degoebak van maken. Zelfs goede 2e hands aquariums zijn niet duur.
Kijk ook idd eens op het forum, daar zitten veel liefhebbers.