grijze roodstaart

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bayaatje

grijze roodstaart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 14:44

hoi,
nu een aantal maanden geleden heb ik mijn goed hart nog maar eens laten zien en een grijze roodstaart in huis genomen Haha! . het diertje was achtergelaten in een huis waar hij zo een 2 weken zonder eten en drinken heeft gezeten. mijn zus was hier bij uit gekomen en belde me direct op met de vraag of ik een grijze roodstaart wou hebben. ik na het verhaal gehoort te hebben natuurlijk je gezegt. het beestje samen met een stok kwam bij ons aan. zo mager als iets, enorm bang en met een zware ketting aan zijn poot waarmee hij aan de stok vasthing. mijn eerste gedacht was om hem bij mij in de winkel te zetten waar hij veel sociaal contact zou krijgen,maar dat bleek niet zo een goed idee. je kent dat , een aantal mensen die met hun neus tegen het beest staan en hem woordjes proberen te laten zeggen als "kopje krabben,koko,enz..." ook na een keer ferm gebeten te zijn, heb ik hem bij mij binnen gezet. ik woon aan mijn winkel, dus als ik geen klanten heb zit ik bij hem in de woonkamer. een na een aantal weken bij mij binnen begon hij stilletjes een aantal woorden te zeggen, mocht ik hem voorzichtig aanraken, hij raakte mij aan. als ik mijn hand liet ziendrukte hij zijn snavel tegen mijn hand aan.tot nu toe mag ik hem zelf nog niet echt aanraken, maar kusjes geven doet hij enorm graag. mijn vriend daarintegen mag er alles mee. als hij tv zit te kijken komt kobe (de papegaai) bij hem aangevlogen en moet hij op alle mogelijke plekjes gekrabt worden. onder zijn vleugels,kin,op zijn rug, het maakt allemaal niet uit. en ik geef hem eten doe alles voor mij en ik mag dit allemaal niet . ondankbare vogel Haha! . ook begint hij nu echt zinnetjes te vertellen, te zingen ,enzo... het is echt een schat van een beest. hetgene ik echt spijtig vind is dat ik niets van hem af weet, zijn leeftijd niet, is het een mannetje of een vrouwtje (we denken een vrouwtje aangezien hij veel liever mijn vriend heeft als mij, maar zeker zijn we natuurlijk niet)
nog een klein fotootje
Afbeelding

bayaatje

Re: grijze roodstaart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 14:44

oei wel een heel klein fotootje,ff een groter zoeken.

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 14:46

Afbeelding
Knipoog

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 15:02

ok blijken ze allebei vrij groot te zijn,maar zo zie je ze zeker goed .

wereldhummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 15:04

gaaf dat je hem in huis hebt genomen,,
wij hebben er thuis ook 3, een ara ( blauwe) ook een grijze roodstaart, en een geelkopamazone,,
die geelkop amazone is juist heel lief tegen vrouwen,, eigenlijk alleen tegen mij,
veel succes met 'haar'

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 15:29

tegen mij is ze wel lief, zolang ik maar niet 'te ver ' ga zo ben ik al een aantal keren gebeten geweet, maar ik weet dit, dus hou ik hier wel rekening mee. wat ik nog wilde vragen. als ik bij 'haar' kom dan zet ze altijd haar pluimen open, maakt ze een klikkend geluid met haar bek en houd ze haar hoofd naar beneden. heeft iemand een idee wat dit wilt zeggen?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 19:36

Wat een schitterend dier zeg!
Ze zit mooi in dr veren zeg Ja
Heb er verder geen verstand van helaas,
maar er zaten volgens mij wel wat papegaaien liefhebbers hier op bokt Lachen
Veel succes nog ermee,
o ja dat eenkennige is wel papegaaien eigen hoor, niks persoonlijks.
Wij hebben lang geleden ook een dwergpapegaai gehad die iedereen aanvloog behalve mijn vader die mocht er alles mee Clown

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 22:34

bayaatje schreef:
tegen mij is ze wel lief, zolang ik maar niet 'te ver ' ga zo ben ik al een aantal keren gebeten geweet, maar ik weet dit, dus hou ik hier wel rekening mee. wat ik nog wilde vragen. als ik bij 'haar' kom dan zet ze altijd haar pluimen open, maakt ze een klikkend geluid met haar bek en houd ze haar hoofd naar beneden. heeft iemand een idee wat dit wilt zeggen?

Volgens mij vind ze je dan een beetje bedreigend?
Ik heb er geen verstand van, maar de papegaai op m'n stage doet dit ook als ik te dicht bij kom, en volgens de baas houdt ie niet van vreemden, en is ie een beetje boos dan.
Maar mss is dit wel heel iets anders Lachen

lundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 22:40

bayaatje schreef:

Dit deed mijn grijze ook altijd,als het koppie naar beneden gaat wil hij/zij gekroeld worden op het koppie!
Wat heb je toch een rare mensen om zo een beestje achter te laten he?
Mocht je hem kwijt willen.........ik houd me aanbevolen hoor!

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 23:07

ik vind het een geweldig beestje. ik wil hem dan ook voor geen goud meer kwijt. mijn vriend is nu een liedje aan het fluiten en hij maar mee fluiten en dansen.het is verschrikkelijk wat sommige mensen hun beestjes aan doen. ik hoop dat kobe niet te veel negatieve dingen heeft meegemaakt.

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 15:43

Geweldig dier Haha!, fijn he zo'n vogel waar je alles voor doet maar alleen mag kijken hoe iemand anders hem aaien mag.. Haha! Vind het wel erg leuk dat papegaaien vaak onderscheidt maken tussen mannen en vrouwen.
Is het moeilijk om erachter te komen of t nu een mannetje of een vrouwtje is?

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-06 18:39

je moet een endoscopisch onderzoek laten doen wil je weten wat het geslacht is, maar omdat het zo een streskippetje is wil ik niet dat ze het vervoer moet doorstaan en dan nog eens onder narcose gebracht moet worden. nee , laat het maar een twijfelgevalletje blijven dan.

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 21:53

Oke.. grasparkietjes zijn dan ff wat makkelijker qua geslacht te bepalen Haha!..
Maar is t ook niet van t gedrag en de bouw af te zien of t een mannetje of een vrouwtje is?

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-06 22:23

ik dacht dat de mannetjes een iets rodere staart hebben,maar den nog is het moeilijk te zien.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 02:02

Uit 'broodje papegaai verhalen van www.demodernepapegaai.nl

Vooroordeel:
6. Papegaaien, met name grijze roodstaarten, zijn éénkennig en hebben vaak voorkeur òf voor mannen, òf voor vrouwen. Daaraan kun je ook zien of de papegaai een man of een pop is.

Antwoord:
Papegaaien zijn groepsdieren, en leven in grotere of kleinere groepen, omdat hen dat voordeel oplevert. Het zijn namelijk ook prooidieren. Je kunt dat zien aan het feit dat de ogen zijwaarts gericht staan, wat ze een gezichtsveld van 360 graden oplevert. Ze zijn in staat om hele kleine bewegingen waar te nemen en dus van alle kanten roofdieren op te
merken. In een groep papegaaien zul je zien dat de onzekerste de meest alerte is, en die gaat bovenin de boom zitten om roofdieren te "spotten", maar ook om deze plek te verdedigen. De rest van de groep profiteert van deze "uitkijkpost!". Samen sterk!

Een papegaai, ook onze handtamme huiskamergaai, is in feite nog een wild dier. Het is niet gedomesticeerd, dus niet gefokt op eigenschappen die hem geschikt maken in onze maatschappij te leven. Instincten zijn dus nog van het grootste belang voor een papegaai of parkiet.
De papegaai zal dan ook de blik van een mens die, net als een roofdier, de ogen naar voren gericht heeft, instinctief associëren met de blik van een roofdier, en daar onzeker van worden.

Dat geldt ook voor een hand die uitgestrekt wordt. Een onzekere papegaai, die niet op een respectvolle manier wordt benaderd en opgevoed, zoekt het hoogste punt op, en klimt bijna als vanzelf naar de schouder van de baas.
Daarvandaan kan hij de omgeving overzien. Hij zit daar dus niet uit genegenheid voor de baas. Hij heeft zelfs geen respect voor de baas, want maar al te vaak gebeurt het dat de papegaai op de schouder uithaalt naar oor of wang van de baas als hij zich onzeker voelt. Net zoals hij in een boomtak zou doen. Dit gedrag is onzekerheid, en géén "eenkennigheid" of "dominantie" zoals het wel vaak wordt geïnterpreteerd.

Het begrip éénkennigheid suggereert een band tussen baas en papegaai, een vorm van genegenheid en/of respect. Daar is echter bij een onzekere papegaai, die zich gedraagt zoals hier omschreven, geen sprake van. Eerder integendeel!

Wel kan het vóórkomen, dat de papegaai, bij gebrek aan soortgenoten, zijn baas als partner gaat beschouwen. Het maakt dan helemaal niets uit of de baas mannelijk of vrouwelijk is, óf dat de gaai mannelijk of vrouwelijk is. Zó kieskeurig zijn ze niet. Als de papegaai (v/m) zijn baas (v/m) als partner gaat beschouwen, zal hij zich defensief gaan opstellen tegenover anderen. En ja, dat is wel een vorm van éénkennigheid. Maar nee, dat komt niet door de aard van het dier, maar door de verkeerde omgang ermee.

Dit "partnerschap" kan ontstaan wanneer je je papegaai knuffelt, hem uit je mond laat eten of warm voedsel geeft. Dit zijn dingen die koppels papegaaien ook bij de partner doen: poetsen, kokken en uit elkaars snavel eten. Je merkt dan, dat je papegaai dus ook zelf voedsel begint op te geven voor jou (kokken). Is je gaai een popje, dan kan haar hormoonhuishouding hierdoor gestimuleerd worden, en kan ze eieren gaan leggen. Uiteraard is dit iets, wat veel energie kost, en heel slecht is voor de conditie van het dier. Is je papegaai een man, en dit geldt dan vooral voor kaketoes, dan kan hij zijn cloaca uit gaan stulpen, en in een enkel geval moet hij daar dan aan geopereerd worden. Dus probeer te voorkómen dat je papegaai jou als partner gaat zien!

Je kunt "éénkennigheid" voorkomen door ten eerste je papegaai niet op je schouder te laten, ten tweede lekker veel met hem doen, van alles te laten zien en beleven, en hem ten derde ook bij anderen op te laten stappen. Die anderen moeten dan wel bekend zijn met de juiste manier van benaderen van papegaaien, volgens het gedragsprotocol! Natuurlijk heeft je papegaai, net als wij mensen, zijn voorkeuren vóór of zelfs antipathieën tegen bepaalde mensen. Maar met een goede omgang, en vooral het hanteren van het gedragsprotocol, wordt elke papegaai een sociaal dier. En zo hoort het ook! En het voorkómen van partnerschap doe je door je papegaai niet te knuffelen, en op het moment dat je sexueel getint gedrag bij hem ziet, hem af te leiden met behulp van het gedragsprotocol.

En natuurlijk, het belangrijkste: ga naar een gedragsconsult, bij een gedragsdeskundige die precies ziet hoe het met jou, je gaai en je huisgenoten gesteld is.

Staat nuttige info op, deze komt weg bij 'publicaties'! Leuke vogel, echt schandalig dat mensen zo met hun dieren omgaan!!

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-06 10:48

hoi,
bedankt voor de verhelderende uitleg. zo bekijk je ineens alles anders. nu begrijp ik hoe het komt dathij/zij mij altijd kusjes wil geven.
groetjes

Dakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 12:17

je hoeft geen endoscopie te laten doen.. ik loop nu momenteel in een winkel stage waar 28 papegaaien staan.. en 8 in de schuur.. er zijn in de hele winkel maar 2 papegaaien te koop en die hoeven niet weg en worden niet verkocht als de eigenarese het niet vertrouwd...

zoals ik lees is jou vriend closer met de papegaai.. je kan de geslacht van een papegaai ook laten bepalen door veren.. dan moet je een afsluitbare zakje hebben en 3 a 4 borst veren er uittrekken (dit doet overens niet zeer bij een papegaai). dat moet dan naar het labaratorium.. neem anders ff contact op met je dierenarts.. of hij een lab weet waar de veren heen moeten ik weet het namelijk zo niet uit mijn hoofd..

ik heb moest laast ook mee helpen.. ze hadden in de winkel 2 jongen blauwe voorhoofd amazone's te koop van eigen kweek.. werden ook ff borst veertjes eruit geplukt.. en normaal kan het 2 week duren de uitslag, maar we kregen binnen 4 dagen bericht dat het bijde mannen waren...

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 12:25

Je hebt wel gelijk Dakie, al is je post wat verwarrend.. Bv bij vogelkliniek De Toren in Drachten, wel wordt dit als minder betrouwbaar gezien bij echte kwekers omdat je veren kan omruilen en bij een endoscopie je zeker weet dat je de goede vogel voor je hebt. Voor jou maakt dit niets uit, doorverkopen ga je hem toch niet!

Rijan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 12:28

alls de papagaai en licht randje om zijn pipul heeft is het een vrouwte (en trekt erig naar manen !)
alls het en manetje is heftie zwarte ogen en trektie veel naar vrouwen Knipoog heb er zelf ook een Knipoog

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 12:37

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 12:39

Rijan_ schreef:
alls de papagaai en licht randje om zijn pipul heeft is het een vrouwte (en trekt erig naar manen !)
alls het en manetje is heftie zwarte ogen en trektie veel naar vrouwen Knipoog heb er zelf ook een Knipoog

Tuurlijk.. Zijn er niet ook verschillende soorten grijze roodstaarten? Heb je het stuk hoierboven al gelezen wat ik geplaatst heb? Het gaat puur om degene die het betrouwbaarst overkomt, of dat nu een man of een vrouw is...

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 12:51

volgels mij is dit een vrij jong dier om zo te zien ik heb er zelf ook 1 en die is 35 jaar

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-06 16:09

ik heb absoluut geen verstand van papegaaien. ik heb altijd gezegt dat ik er ooit wel eentje wou, maar pas over een aantal jaren,maar ja toen kwam kobe Knipoog . mijn eerste idee is dat ze nog vrij jong is, de meeste grijze roodstaarten die ik gezien heb zijn toch wel iets groter , zij is een kleintje.voor mij maakt het niet uit of het een mannetje of een vrouwtje is, en of ze 1 of 80 is. ik ga gewoon proberen om deze vogel een zo goed mogelijk leventje te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 16:21

Wij hebben ook zo'n gevonden voorwerp.Volgens de dierenarts is hij al vrij oud.Het schijnt hoe donkerder van kleur hoe ouder.
Die van mij is erg gek op mijn man.Mij accepteert hij alleen omdat hij niks anders heeft.
Ik neem aan dat wij een Hij hebben, omdat op één van de papagaaien site's staat dat meestal alleen de mannen voedsel opgeven.
Die van ons is wel geen makkelijk exemplaar hij sloopt bij voorkeur alles.Ook zijn splikplinter nieuwe kooi van 1 bij 2 meter hoog.Geen slot werkt er nog.

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-06 16:29

tja dat ken ik . ik ben er enkel om hem eten te geven en een propere kooi. als mijn vriend s'avonds thuis komt, begint hij op hem te roepen "kom jom" en als mijn vriend niet snel genoeg iets zegt tegen kobe, dan gaat kobe naar hem. ook hij sloopt alles. kobe zit niet in een kooi, maar los op een stok , met een schotel onder, maar als hij het in zijn veren krijgt vliegt hij van zijn stok en kruipt hij op de stoel die er intussen ook al verschrikkelijk uit ziet, maar ja. nu geef ik hem takjes die hij mag stuk maken en dat vindt ze geweldig.