Vraagje over mn hamster

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

TijnieJjJ

Vraagje over mn hamster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-06 20:48

hallo,
ik heb een poosje terug denk een grote maand geleden een goudhamstertje gekocht, hij begint nu aardig dik te worden en krijgt tepeltjes, mijn vraag is zal hij jonkies krijgen?? (ik had hem als jonkie gekocht in de dierenwinkel)
maar kon hij toen al vruchtbaar zijn geweest?
alvast bedankt Knipoog

Groetjes Jackelien

TijnieJjJ

Re: Vraagje over mn hamster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-06 21:16

niemand wat??? Huilen

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 21:20

als je hem al een maand hebt kan dat niet meer.
de draagtid van een hamster is 16 dagen.
ik had ook een hamster gekocht als jong zijnde helaas zijn ze al met 4 weken vruchtbaar op het moment heb ik er dus 7 lopen...
misschien dat je hem teveel voert dan kan....
kijk ander shier even

http://www.dehamster.nl/fokken.html
gr gemma

TijnieJjJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 11:13

bedankt voor je tip en de site Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 11:41

Een syrische hamster is idd 16 dagen drachtig en een enkele keer loopt dat uit tot 17 of 18 dagen maar nooit langer. Ze kan dus nooit drachtig zijn.
En van een vrouwtjeshamster kun je de tepeltjes zowieso zien, als je ze bijvoorbeeld over een glazen tafel laat lopen.
Hier een foto van een van mijn vorige hamster, Wuis:

Afbeelding

Deze foto staat trouwens ook in de FAQ op dehamster.nl

Hier nog een foto van Wuis:

Afbeelding

TijnieJjJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 12:31

oh oke ja ik wist niet of je de tepeltjes altijd zach ik heb eigenlijk nog nooit een goudhamster gehad alleen maar dwerghamstertjes en toen lette ik daar nog niet op haha Knipoog

hier een foto van Miss Penotti

[img]C:\Documents and Settings\Jackelien\Mijn documenten\Mijn afbeeldingen\Afbeelding\Afbeelding 215.jpg[img/]

TijnieJjJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 12:31

oeps sorry verkeerde link Bloos

TijnieJjJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 18:25

Heb nu een mannetje gekocht Pling zitten nog wel apart hoor mannetje is nog jonger dan het vrouwtje dus nog eventjes wat groter laten worden Vork en dan hopen dat ze elkaar dadelijk lief gaan vinden gheghe Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 18:29

Tijniej, wil je ze bij elkaar in gaan zetten? Dan is een heel slecht plan, niet doen als je ze in leven wilt houden!! Syrische hamsters zijn solitair en zullen elkaar vermoorden. Ze kunnen absoluut niet samen.

Daarnaast raad ik het je absoluut af om te gaan fokken met dierenwinkelhamsters. Ze komen in de meeste gevallen van broodfokkers en daarnaast weet je niks van hun achtergrond en dus ook niks van erfelijke afwijkingen als knikstaart.
En er is al een groot overschot aan hamsters zonder stamboom die niet uit een goede foklijn komen.
Wat je dan aan het doen bent is doelloos vermeerderen.

Het is trouwens ook geen kwestie van huppa mannetje bij vrouwtje en je bent klaar. Een keer in de zoveel tijd is het vrouwtje maar willig en daarna moeten ze meteen bij elkaar weg. Je kun een mannetje ook zeker niet zomaar bij een vrouwtje in de kooi zetten, deze zal genadeloos afgemaakt worden.

En zeker als je niet veel ervaring hebt zal ik het je afraden. En dat blijkt wel uit je berichten... Knipoog

Trouwens, je vrouwtje is dan wel geslachtsrijp, maar zéker nog niet fokrijp. Met fokken kun je het beste wachten tot het vrouwtje een half jaar oud is. Dan zijn ze helemaal uitgegroeid. Maar dierenwinkelhamsters zijn meestal ook nog eens extreem klein (goeie tentoonstellingssyr is rond de 200/ 250 gram, dierenwinkelhamster rond de 100 gram) als gevolg van inteelt bij broodfokkers.

Tevens heb je bij bepaalde aftekeningen ook nog eens kans opp lethale factoren en oogloze hamsters, maar dat even terzijde.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-11-06 18:38, in het totaal 4 keer bewerkt

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 18:31

Wuis: Ja idd;meeeens Lachen

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 18:41

Ik heb wel 2 syrische hamster mannetjes bij elkaar. Zitten nu al 1,5 jaar bij elkaar en het gaat super. Maar dat komt denk ik omdat het broertjes zijn en dus vanaf hun geboorte al vriendjes zijn. Er heeft nog nooit een gevecht plaatsgevonden. Ja nu zullen jullie wel zeggen: Dan heb je puur geluk gehad maar ik zou het nooit doen! Mijn vader heeft vroeger thuis áltijd een stuk of 3 goudhamsters bij elkaar gehad en dat ging ook altijd goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 19:08

LilianR schreef:
Ik heb wel 2 syrische hamster mannetjes bij elkaar. Zitten nu al 1,5 jaar bij elkaar en het gaat super. Maar dat komt denk ik omdat het broertjes zijn en dus vanaf hun geboorte al vriendjes zijn. Er heeft nog nooit een gevecht plaatsgevonden. Ja nu zullen jullie wel zeggen: Dan heb je puur geluk gehad maar ik zou het nooit doen! Mijn vader heeft vroeger thuis áltijd een stuk of 3 goudhamsters bij elkaar gehad en dat ging ook altijd goed!

Het kan goed gaan. Maar in de meeste gavallen gaat het fout. En bovendien zijn het van nature super solitaire dieren, gelukkig zullen ze er ieder geval nooit van worden!

Hetzelfde als dat je een cavia of rat alleen houdt terwijl dat juist groepsdieren. Die zullen ook nooit gelukkig zijn!

Ik vind het erg dom om tegen beter weten in deze hamsters samen te houden. Je gaat geen solitaire dieren samenhouden met het risico dat er op een morgen een half aangevreten in de kooi ligt.
Met nestgenootjes is de kans idd wel groter dat het goed gaat. Maar dan nóg raad ik het om bovengenoemde redenen af.

Als ik hamster fok en mensen willen ze samen houden kunnen ze het wel vergeten, die krijgen de dieren niet mee. Doei, doei

Het samenhouden van deze hamstersoort doe je dan puur in eigenbelang omdat je het zogenaamd leuk vindt. En dat is de verkeerde intentie om ze te houden.

Zowieso worden de meeste syren op een totáál verkeerde manier gehouden en meestal ook met een wiel van 15 cm voor dwerghamsters, maar laat ik daar maar niet over beginnen...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-11-06 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt

LiinDseyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 19:11

mijn hamster werd toen hij ongeveer 8 maanden was ook ineens heel dik... de keer erop dat ik hem zag ( hij stond niet bij mij thuis maar bij mijn moeder ) was het een echte volwassen hamster...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 19:12

Dik kunnen ze zeker zijn, naar verhouding, maar een dierenwinkelproduct haalt echt geen gewicht van 200/250 gram.

Heb jij ooit wel eens goede tentoonstellinghamsters in handen gehad ter vergelijking?

TijnieJjJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-06 11:37

hoi, ik heb mn hamstertje bij een dierenhandel gehaald en weet wel hoe hij gefokt is mijn vriendin werkt daar namenlijk! zelf heb ik nog niet echt een hamster laten dekken idd. vroeger toen we ook hamstertjes hadden was het wel een keer perongelijk gegaan dat we niet wisten dan het een mannetje en vrouwtje was. wil graag wel mn hamstertje laten dekken maar mn vriendin zal wel ff langs komen en er ook ff bij blijven als we ze bij elkaar doen Knipoog
zij fokt namenlijk ook met hamsters dus heeft er wel verstand van

bedankt nog! groetjes.. Knipoog

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 20:36

das onzin... als die hamsters echt gaan vechten ga jij echt niet met je handen in die bak hoor!
ik heb ook in een knaagdierenfokkerij gewerkt en heb ze daadwerkelijk zien vechten.

9 van de 10 keer is het de vrouw die de man echt doodbijt.

en dan nog iets.....
bij de goudhamster heerst een virus die nu eindelijk een beetje aan het verminderen is. je kan het vergelijken met natte staart.

met een hamster uit de handel moet je NOOIT gaan fokken. de kans dat hieruit een slecht nest komt is groot. zo kan je weer krijgen dat er een bepaalde ziekte word doorgefokt.

TijnieJjJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-06 21:13

hoi, ja van die virussen wist ik niks maar heb vandaag mn hamstertjes eventjes bij elkaar gedaan om te kijken hoe het ging ze vonden elkaar helemaal leuk enz. en vochten niet

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 22:24

dat is dan een positief ding.

maar jou hamster kan ook een drager zijn van het virus.
zker omdat je zei dat ze nog maar jong zijn.

vraag maar aan je vriendin, als zei een echte fokker is moet zij van dit virus weten...

succes met je hamstertjes

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 23:27

TijnieJjJ schreef:
hoi, ja van die virussen wist ik niks maar heb vandaag mn hamstertjes eventjes bij elkaar gedaan om te kijken hoe het ging ze vonden elkaar helemaal leuk enz. en vochten niet

Ik snap jou niet?
Alles word je afgeraden. Nee wat doe je, juist het tegen over gestelde. Als je vriendin bij een groothandel werkt, ja, dan is ze niet anders gewent. Daar zitten ze allemaal bij elkaar. Of ze nou op worden gevroten of niet.

Mensen die er wel verstand van hebben nemen de moeite om het je uit te leggen. En je negeert het gewoon letterlijk!
Wuis wijst het af. Ten eerste; Je hamster is nog veelste jong! Je verteld zelf dat je er een geruime maand hebt. Dan zal ze nu ongeveer 2 maanden zijn. Dat zie ik nog steeds niet als een half jaar hoor? Jij wel?
Ik heb Robo's. Die horen samen te kunnen. Zelfs dit werkt niet altijd even goed! Inmiddels heb ik ook 4 kooien staan omdat ze met mekaar vechten.

Luister naar mensen die verstand hebben van hamsters.
Zo niet, stel hier dan niet zo'n vraag.

Punt.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 23:51

Ik ben het met HardcoreLady helemaal eens.

Ik fok dan russische dwerghamsters, ik heb er twee van onbekende (geen) broodfokkers, en 2 keer een hamster uit de dierenwinkel. Ik merk heel duidelijk het verschil. Ik raad het dus ook af. En idd ook bij rusjes moeten samen kunnen, en dit gaat ook gewoon wel eens nog niet.

Dus bezint eer ge begint...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 11:08

Ik vind het ook echt idioot dat je hier om advies vraagt, en vervolgens niet luistert naar mensen die zo'n 15 jaar ervaring hebben met Syren.
Als je hamster bij dezelfde handel wegkomen zullen ze ook wel verwant zijn. En wat voor kleurtjes hebben ze eigenlijk? Ooit wel eens gehoord van lethale factoren door kleurfactoren? Knikstaart? Oogloze hamsters? Dubbel satijn? Resorbtie? Fokrijp? Te jonge hamsters die zelf volledig vernielt worden omdat ze een dracht nog niet aan kunnen?

Je hamster had ook nog eens ene vreemde plek op z'n rug wat in een ander topic te lezen was en je wist niet wat het was. Tóch wil je er mee gaan fokken.

Erg sneu dat een diertje zo'n eigenaar moet hebben. In het begin dacht ik nog dat je wel verstandig zou zijn. Maar helaas.

Jij houdt en fokt die diertjes puur in eigenbelang en denkt niet om het welzijn van de dieren. Ook al zijn het kleine diertjes, dat ebtekent niet dat je er zó mee om hoeft te gaan.

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 13:59

Ik vindt dit ronduit egoïstisch van jou tegenover je hamster!
Alles wat ik in gedachte had is al gezegd. Ik ben het dan ook volkomen eens met Wuis, Hardcorelady, enz.. Neem de verantwoordelijkheid voor je dier en informeer je beter !

TijnieJjJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-06 18:19

nou laat ook maar!! alsof ik niet van die diertjes hou!!!

TijnieJjJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-06 18:19

hoef hier geen reactie meer op!!!!!!!!!!!!!!!

TijnieJjJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-06 18:20

wat zijn sommige hier ook aardig ppff