(halfdood)Reetje langs de weg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cassia

(halfdood)Reetje langs de weg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-06 14:59

Hallo,
Een tijdje geleden kwamen ik en me moeder van de paarden richting huis met de auto en er lag iets groots en bruins op het fietspad. M'n moeder heeft zich dan gedraaid en zich ervoor geparkeerd (half op het fietspad, half op de straat met haar pinkers op)

Het kon even goed een vuilniszak zijn maar het was dus een aangereden ree... Het bewoog nog en we hebben meteen de politie gebeld (niet de 101 hoor, maar de politie v/h dorp Bloos! ) maar die namen niet op. Dan nog 'ns naar de wijkagent en die namen ook niet
M'n moeder heeft het arme dier (dat inmiddels overleden was) maar aan de kant geschoven zodat er geen fietsers over zouden rijden.

Dan zijn we maar rap doorgegaan want te veel mensen hadden ons gezien ( wij hadden het niet aangereden hoor Bloos! maar jah, wat moeten ze denken als wij daar voor een dode ree staan te bellen Nagelbijten / Gniffelen ) .
Later toen mijn moeder op haar werk was (nachtdienst) zeiden haar collega's dat als de politie toch was gekomen, WIJ zouden moeten betalen omdat wij hen zouden hebben opgebeld Bloos! .
Gelukkig stond er geen plakaat van overstekende reeën want dan heb je helemaal geen verhaal.
Dus als je een halflevend dier ziet liggen langs de kant en ergens in die straat staat zo'n bord, en je belt de politie moet jij betalen zonder pardon Bloos! .

's Ochtends was het dier weg. Waarsschijnlijk door iemand meegenomen om op te eten.

ik weet het Lachen zo'n dingen gebeuren ( aangereden dieren ) maar ik vind dan toch wel straf dat wij zouden moeten betalen enzo Bloos! ...

Zo, hebben jullie ook ervaringen daarmee Lachen ?

gr. inèz Lachen

(hoop dat het hier juist staat Schijnheilig )

Caira

Re: (halfdood)Reetje langs de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 15:01

sorry, maar dat is dus gewoon echt niet waar! Je had gewoon 09008844 kunnen bellen of de dierenambulance, en no way dat jij voor de kosten op draait!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 15:02

Ze woont in België he, ik weet niet hoe het daar geregeld is.

Cassia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-06 15:06

@ Caira : Ik woon in Belgie en daar hebben we dat niet Nagelbijten / Gniffelen En het beestje had zijn nek gebroken... Was zeer duidelijk te zien toen m'n moeder het verplaatse Misselijk ...

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 15:37

Lekkere wetgeving in België dan, hebben jullie echt niet zoiets als een dierenambulance?

John_1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 15:56

Ik denk dat de politie eerst maar eens moet bewijzen dat jullie hem dood hebben gereden.....lijkt me lastig wanneer je auto geen grote deuken heeft.

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 16:04

John_1983 schreef:
Ik denk dat de politie eerst maar eens moet bewijzen dat jullie hem dood hebben gereden.....lijkt me lastig wanneer je auto geen grote deuken heeft.

Scherpe opmerking. Lachen

LPtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 16:09

ja inderderdaad , dan hebben ze aan mij een goeie ....
je probeert met je goede gedrag zo'n dier te heloen end an vervolgens wordt jij beschuldigd hem te hebben aangereden ja doeii!!

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 16:34

Dat is hier in Nederland ook zo. Een tijdje geleden was er een pony in het prikkeldraad gelopen, hij staat altijd alleen op een landje en de eigenaar kent niemand. Een groepje mensen, waaronder ik en de vrouw waarmee ik altijd haar paarden ging doen (niet de pony in de wei dus) stonden te kijken bij de pony, ondertussen had iemand de dierenarts gebelt. De vrouw die gebelt had moest weg, want haar trein zou gaan (weilandje was vlakbij een station). Toen de dierenarts kwam wilde hij de pony niet helpen omdat het niet bekend was wie gebeld had, en dus voor de kosten op moest draaien.

Ik vind dit echt belachelijk! Die pony staat daar met pijn en die vrouw wilde alleen maar een goede daad doen en het bellen van de DA lijkt me dan het meest logisch!

Jullie zitten ook in zo'n soort situatie, ik vind het maar krom geregeld! Ze zouden juist blij moeten zijn met mensen die dat soort dingen melden.
Aan de andere kant snap ik dat er iemand voor op moet draaien, maar is daar dan geen "potje" voor te maken ofzo...

Edit: De dierenambulance was voor die pony niet gebeld, het was de DA, daar moet in nederland blijkbaar wel voor worden betaald...

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 16:39

DA is geen liefdadigheidsinstelling. Da's de dierenambulance wel.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 16:40

wat een idioot verhaal ook van die pony trouwens, ja belachelijk als er zo wordt gereageerd, gelukkig zijn er mensen zoals jullie die wel stoppen en in actie komen. Laat je door de rest niet weerhouden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 16:41

Als het geen levensbedreigende situatie was hoeft een DA niet te helpen, of ook? Hoe zit dat? Ze hebben toch een eed om hulp te verlenen, gezworen?

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 16:44

@Kieffer: als de mevrouw de dierenambulance of politie had gebeld dan hadden zij hun eigen dierenartsen er naartoe gestuurd. Dan hoeven jullie de veearts niet te betalen. Op het moment dat je direct een dierenarts belt zullen die niets doen zolang niet bekend is of erw el betaald gaat worden. Daar moet je dus echt de politie of dierenbescherming voor hebben.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 16:49

Cassia schreef:
@ Caira : Ik woon in Belgie en daar hebben we dat niet Nagelbijten / Gniffelen En het beestje had zijn nek gebroken... Was zeer duidelijk te zien toen m'n moeder het verplaatse Misselijk ...

denk eerder dat ie in schock was..dan laten ze hun nek ook zo achterover e.d vallen. wel heel sneu...

denk ook verder dat er een instantie het hert heeft opgehaald, gebeurd wel snel..en dat ie niet mee ris opgegeten Ach gut

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 16:54

Merilyn schreef:
@Kieffer: als de mevrouw de dierenambulance of politie had gebeld dan hadden zij hun eigen dierenartsen er naartoe gestuurd. Dan hoeven jullie de veearts niet te betalen. Op het moment dat je direct een dierenarts belt zullen die niets doen zolang niet bekend is of erw el betaald gaat worden. Daar moet je dus echt de politie of dierenbescherming voor hebben.

Tjah, dat hadden we naderhand ook wel kunnen vertellen, maar er was al gebeld toen wij kwamen. Aan het hek van de weide hing een bordje waarop het nummer van de DA stond en de tekst "bij nood bellen" en dat is voor een leek (die mevrouw wist niks van paarden, de omstanders ook niet) best misleidend... Die weet niet waar ze aan "begint" maar denkt gewoon dat ze wat goeds doet.

*Nummer 1000 Haha! (sorry, kon t niet laten)*

gewoongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 21:09

Klinkt heel erg harteloos misschien, maar gewoon zakmes erbij en de keel door, dan heeft t arme beest er het minste last van en is het snel uit zn lijden verlost.
Dat zeg ik wel heel erg makkelijk, maar ligt natuurlijk aan de verwondingen van het beest, alleen een gebroken poot of een grote buikwond..

Cassia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-06 21:27

@ Gewoongek : dat waren we ook van plan hoor Knipoog we zouden het hebben gedaan als ie echt pijn aan het lijden was en maar niet stierf. Hij had geen verwondingen (bloedde) niet maar bewoog nog een beetje (geen
stuiptrekkingen) . Maar uiteindelijk is ie zelf gestorven Lachen .

@ Elinax21 : Nee, toen m'n moeder het beest verplaatste naar de berm (het lag recht op het fietspad) lag de nek in een onnatuurlijke houding... Scheve mond

en Allemaal : wij zouden voor de schulden moeten opdraaien omdat wij ze hadden gebeld en dan moeten zij dat weghalen en dat zouden wij dan moeten betalen als ze de telefoon hadden opgenomen Boos!

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 21:29

Ik had daar gewoon het algemene nummer voor gebeld. Ik heb vaak zat gebeld voor dode reeën (we woonden midden in het bos), altijd het landelijke nummer. Nooit problemen mee gehad... Ik kan me niet voorstellen dat je daarvoor in België wél moet betalen. Het is een wild dier, niet in bezit van iemand... Als het een hond was geweest was het een heel ander verhaal geweest.

@gewoongek: voor zover ik weet mag jij een ree niet zonder meer de keel doorsnijden (of op welke wijze dan ook doden). Dat is in elk geval wat de politiemensen toendertijd wel eens tegen me gezegt hebben. Als ze nog leven als zij ter plekke komen en het is niet meer te redden wordt er een jager gebeld.

mietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 21:37

ze zullen hem vast niet hebben meegenomen om op te eten... maar misschien hebben mensen hem verderop uit het zicht gelegd of iets dergelijks...

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 21:41

Cassia, hoe kun jij trouwens bepalen dat ie geen pijn leed? Vaak hebben aangereden reetjes interne bloedingen en als de nek in een onnatuurlijke positie lag dan heeft ie ook pijn gehad. Geholpen had ie niet meer kunnen worden.

pingu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 22:06

@cassia
jammer dat er bij jullie in vlaams brabant niet zo iets bestaat als het natuurhulpcentrum in limburg. Anders had je hen kunnen bellen, zij zouden het beestje wel zijn komen halen of op zijn minst eens komen kijken

Cassia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-06 22:26

@ Sylvia : lees alles, ik zei als ie echt pijn zou hebben geleden en niet zou sterven snappie? Maar toen we er stonden zagen we dat hij aan het sterven was Lachen

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 22:32

je had gewoon het hoofdje moeten omdraaien hoe hard dat t ook is ... in een keer goed omdraaien en het dier voelt er niks van

_AB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 23:02

ALs je zelf zo'n beest met pijn neit durft/ wil doden kan je overdag geloof ik ook met Staatsbosbeheer ofzo bellen, die schieten hem dan af voor zover ik weet.
Klinkt zielig ,maar dood is minder zielig dan veel pjn...

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 23:12

-> BB