Kattenbaklucht is niet te harden, tips?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marieke_K

Kattenbaklucht is niet te harden, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 18:45

Wij hebben een gecastreerde kater van ong. 9 jaar oud. Hij heeft beschikking over droog brokvoer (speciaal voer, hij heeft een nierprobleem), maar nu is het 'probleem' zijn ontlasting. En dan vooral de lucht die zijn poep verspreid.

Ik verschoon de kattenbak dagelijk, spoel deze dan uit met heet water met een beetje bleek. Ik gebruik korrels die luchtjes tegen moeten gaan, maar als meneer op de bak heeft gezeten dan is het hele huis enige tijd vergeven van zijn poeplucht.. We wonen niet zo groot (3 kamers), de kattenbak buiten zetten is niet mogelijk.

Herkend iemand dit? Iemand tips? Ik schaam me soms dood als we visite hebben en de kat gaat op de bak...

Eas_Mon

Re: Kattenbaklucht is niet te harden, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 20:02

Dat herken ik! Wij hadden dan een gesterelisserde poes en die kon inderdaad ook vreselijk stinken! Wij hadden dan ook korrels in de bak..

Wij vonden die lucht ook helemaal niks en wanneer ze op de bak geweest was moesten we ook meteen de bak leeg scheppen andere ideetjes hadden we niet ..

In iedergeval succes met zoeken naar de goeie oplossing!

letziforevr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 20:06

wij hebben de kattenbak onder een schuin dak met dakraam op kiepstand staan.
mijn vorige kat had een bak die naast een gewoon raam stond,die stonk altijd (ondanks dat ik hem net als jij goed bij hield!) sinds we de bak onder het kiepraam hebben staan...en mijn kat alles goed begraaft Haha! ruiken we hem niet meer!

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 20:09

Zoeentje hebben wij ook... Knipoog
We kregen haar met 4 maanden en toen liet ze afgrijselijke winden. Haar ontlasting was zacht, maar nog geen diaree te noemen. Met de tijd én wisseling van voer is het wel hard minder geworden. De meeste tijd stinkt het niet zo heel erg, maar zo af en toe legt ze er weer eentje neer waar de vloerbedekking van kromtrekt Haha! Volgens mij is dat meer van opwinding, het valt op dat ze dat vaak doet als ik thuiskom. Dan komt er snel eten en scheurt ze het hele huis door (trap op, trap af Rolleyes) en legt dan ook een hele gore drol neer.

Wat ik bij ons nog meer ga proberen: Carnibest voeren. Een poosje op alleen vers vlees zetten. Schijnt te helpen, zeggen ze Knipoog Misschien is dat bij jullie ook een oplossing?

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 20:11

Mijn vriendin heeft een kat die zo ontieglijk stinkt Misselijk
Die van ons niet...
Dat verschilt dus echter per kat... daar kun je geen luchtverfrissertje tegenop brengen!

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 20:11

@ Elles; ja die luchten herken ik Knipoog wat is Carnibest als ik vragen mag.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 20:18

Kaat18 schreef:
@ Elles; ja die luchten herken ik Knipoog wat is Carnibest als ik vragen mag.

Carnibest is speciaal voor katten en honden. Het is puur vlees en wordt op verschillende verkooppunten verkocht, maar niet in de winkel.
Kijk anders hier eens even: www.carnibest.nl

mickey1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 20:20

bij een dierenspeciaalzaak zou je kunnen vragen naar speciaal spul hiervoor. Het is een soort katoenpluis, weet even niet hoe het heet, maar het neemt vieze geurtjes op en zorgt wel degelijk voor een iets frisser ruikende lucht Lachen

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 11:12

neem een kattenbak met een klepje aan de voorkant, scheelt ook enorm...
of hang er zo'n luchtverfrisser naast die om het kwartier een pufje geeft Lachen

Probeer inderdaad een poosje carnibest, wel in overleg met je DA ivm zn nierdieet. Carnibest is wel goed voor zn nieren, zitten de beste eiwitten in die je maar kunt bedenken omdat het echt vlees is. Neem wel de katten/fretten variant want er is ook een hondenvariant en dat is weer niet goed ivm de andere voederbehoeftes van honden/katten.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 15:54

Je kunt inderdaad eens ander voer proberen in overleg met de dierenarts.. Mijn katten krijgen Iams brokjes en ruiken daardoor veel minder dan met Whiskas brokjes.. Ze hebben overigens ook minder ontlasting..

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 15:59

Chubby schreef:
Je kunt inderdaad eens ander voer proberen in overleg met de dierenarts.. Mijn katten krijgen Iams brokjes en ruiken daardoor veel minder dan met Whiskas brokjes.. Ze hebben overigens ook minder ontlasting..

Meeeens, ander voer kan een gigantisch verschil maken!!!

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 16:00

Zoals boven gezegd, in overleg met de DA misschien ander voer.
Ik heb ook kattenbak korrels gehad die zogenaamde luchtjes tegen moest gaan, maar het hielp niets het stonk echt heel erg. Nu heb ik gewoon grind van het huismerk van SuperdeBoer en ik heb nergens meer last van.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 16:02

Onze kat ging op een gegeven moment lekker buiten schijten, dus de kattenbak kon er gelukkig uit. Scheelde weer 's nachts wakker worden met een verschrikkelijke geur in je neusgaten Haha!

Maar wat ons wel hielp was Catsan, op zich werkte dat goed tegen de pisgeurtjes. De poeplucht is ben ik bang weinig tegen te doen, of je moet hem op groenten zetten? Knipoog

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 16:04

Meestal heeft die lucht toch wel te maken met het voer Misselijk
Vooral van blikvoer gaan ze niet erg lekker ruiken
Wij hebben ze op een gegeven moment behoorlijk duur droogvoer gegeven, de katten hadden minder ontlasting en het stonk ook bijna niet meer. Met vijf katten werd dit echter onbetaalbaar voor ons.
Onze katten stinken op het moment eigenlijk niet heel erg zolang ze het begraven
Helaas is er bij ons maar 1 kat die alles echt goed bedekt. Ach gut
Een oplossing zou natuurlijk zijn de drolletjes eruit scheppen of het zelf even bedekken
Maar aangezien we daar niet altijd tijd en zin in hebben, hangt er nu een luchtverfrisser boven van airwick ofzo (zo een die om de zoveel minuten spuit)
Dit helpt toch wel redelijk
Verder kwam ik laatst ook nog een poedertje tegen in de garage, dit kun je over de kattenbakvulling strooien.
Ik heb het nog niet geprobeerd, maar op de verpakking staat dat het werkt Clown

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 16:05

Gulpje schreef:
Maar wat ons wel hielp was Catsan, op zich werkte dat goed tegen de pisgeurtjes. De poeplucht is ben ik bang weinig tegen te doen, of je moet hem op groenten zetten? Knipoog

Groente is juist het probleem! Het lichaam van een kant is er niet op gebouwd om dat te verteren, dus dat gaat juist stinken Haha!

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 16:11

ow sorry, wist ik niet Haha!

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-06 16:34

Bedankt voor alle tips, ga eens ander voer proberen, en m een cursus poep begraven geven Knipoog want dat doet ie inderdaad niet zo goed (snap ik best met de lucht die er vanaf komt.. Knipoog)

Sunshine80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 16:41

Haha nou komt mij heeeeeeel erg bekend voor. Wij hebben een te grote kater die ook nog es op leeftijd is... Hij legt n goeie grote stinkende drol neer en rent heeeel hard de kattenbak uit Doei, doei
(zou ik inderdaad ook doen Ja ).. waarna het hele huis vergeven is van een geur die zelfs een koe niet kan produceren!!!!!
Wij doen altijd van die poeder in de kattenbak en scheppen iedere dag de drollen eruit. Verder is het toch ook minder geworden sinds we ze Hills voeren, maar dat moet toch wel in je budget vallen.
Airwick-ding is ook een goeie optie, ga ik gelijk halen!!!!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 16:44

ja hoor herkenning mijn kat stinkt ook vreselijk alsof ie rot is.
Maar hebben andere kattenbakvulling BIOCATS wel duurder maar heel fijn en special voor van ROYAL CAINS voor katten die vieze poep hebben en werkt het...................................................
ja hij heeft het nu 1.5 week en vroeger werd het hele huis s' nachts wakker als meneer op de wc zat maar nu ruikt het stukken beter (ruikt niet naar bloemen) het enige nadeel is dat ik 30 euro betaal voor 4kg

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 17:13

als het om voer gaat zijn de premium voeders een heel stuk beter (Hills, RC, Eukanuba etc) en als je het uit gaat rekenen ook nog eens goedkoper dan de supermarkt merken (Whiskas, Felix, Sheba) bijkomend voordeel: ze stinken minder en produceren minder Lachen

maar deze kat zit aan een nierdieet en dan moet je heel erg oppassen wát voor voer je geeft, dan zijn de supermarktmerken eigenlijk uit den boze en moet ie alleen voer krijgen met hoogwaardige en de juiste eiwitten (al naar gelang wat ie aan zn nieren mankeert, is het gruis? of is het nierinsufficiëntie of PKD?).

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-06 17:53

@Cissy:hij heeft toen ie jong was last gehad van lichte niergruis, toen is ie op speciaal voer gegaan (brokvoer) en hij krijgt nu al jaren niets anders, hij mocht toen ook geen vlees meer. Van zijn niergruis heeft hij geen last meer.

Geld uitgeven aan voer vind ik niet erg, als het maar goed is voor mijn meneertje en zijn poep minder gaat stinken! Knipoog

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 18:50

dan zou ik maar eens met mn DA gaan overleggen of je niet op ander voer over kan, Prins heeft voer speciaal voor niergruispatienten en dan hoeft ie misschien het dieetvoer niet meer? Je zou ook Prins kunnen vragen hoe of wat, ze zijn heel goed in hun voorlichting.

Ik had een kater met gruis en sinds ie meer beweging krijgt omdat ik verhuisd ben (lees: meneer moet nu traplopen Knipoog ) is zn gruis ook verdwenen, hij eet nu gewoon met de rest mee Royal Canin fit 32 en/of Iams (omdat ie de RC niet zo lekker vindt, eigenwijze kerel)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 21:58

Wij hebben een kattenbak met deurtje erin, eerst hadden we er een zonder deurtje, dat scheelt nu al een heleboel.
Verder kleikorrels vand e Welkoop, niet duur, maar goed absorberend en daardoor minder stank.
Droge indoorbrokjes en geen blikvoer.
Al met al ruik je dit nauwelijks in de rest van het huid.
In de kattenbak doe ik wel altijd een plastic (kattenbak) zak, misschien trekt de geur ook wel in de bodem van de bak zelf als je dit niet doet en neemt daardoor de stank toe?

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 23:40

Mijn moeder zweert bij de kattenbakkorrels van de C1000. Echt zo weinig mogelijk last van geurtjes en we hebben genoeg om die te veroorzaken. Valt reuze mee.
Krantje erin, klein laagje korrels en klaar. En uiteraard gewoon verschonen als hij er op heeft gezeten.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 15:26

Normaal gezien geldt: hoe meer blikvoer en vers vlees, hoe meer de poep stinkt. Dus raar als hij alleen brokjes krijgt... Ik zou ook eens een andere korrel proberen of misschien zo'n luikje boven de bak. Misschien dat dat helpt... als hij verder gezond is.