Ze zal toch niet wéér... (drachtig)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ylana

Ze zal toch niet wéér... (drachtig)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-06 13:07

Onze poes Muis is op 24 augustus bevallen van 3 schitterende kittens.
Het was zeker niet de bedoeling.
Niet gepland, maar o zo welkom!
Ik heb mijn verantwoordelijkheid genomen en besloten om de kittens te houden.
Toen Muis beviel, stonden er namelijk tíg nestjes met kittens op marktplaats...
Na de bevalling heb ik haar binnen gehouden. Nog consequenter dan voorheen! Ook mijn schoonvader en dochtertje duidelijk gemaakt dat Muis absoluut niet naar buiten mocht.
Dít zou mij geen tweede keer gebeuren...
Iemand zei dat ik haar het beste kon laten helpen wanneer de kittens 6 weken waren.
Dat vond ik veel te vroeg. De kittens dronken nog en trokken erg naar de moeder. Ook de twee "vondelingen" mochten mee drinken, dus vandaar dat ik besloot om de sterrilisatie even uit te stellen.
Maar nu...
Gisteren lag ze languit op de grond. Ze had een buikje... Toen ik mijn hand erop legde voelde ik het bewegen... Ik schrok me rot!
Mijn man voelde ook en zei dat het haar darmen waren.
Gelijk de DA gebeld wat het zou kosten om haar te laten scannen... € 130,00!
Nuh, ze kan eigenlijk niet zwanger zijn, dus dat heb ik er zéker niet voor over.
Vandaag had ik weer de DA kliniek aan de bel. Voor de kippen.
Gelijk even gevraagt wat de kans was dat de castratie van Mick, de broer van muis, mislukt was...
Nee, dat kon zeker niet!
Ook gezegt dat ik dus geen € 130,00 over had om te kijken of ze ook écht zwanger was. € 130,00??? Nee, joh. € 20,00!
Kijk! Dat maakt de keuze een stuk makkelijker!
Dus vanavond gaan we even langs om te kijken hoe het nou precies zit...

bokjes

Re: Ze zal toch niet wéér... (drachtig)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 13:12

zo das een heel verhaal! succes vanavond en maar hopen dat het niet waar is!

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 13:15

uhm vreemd verhaal als ze niet buiten is geweest... we duimen voor je voor vanavond

SDKuiper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 13:16

haha heel verhaal! nou ik ben benieuwd!!

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 13:17

idd wel vreemd, maar ik ben toch wel benieuwd!

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-06 13:19

moyra schreef:
uhm vreemd verhaal als ze niet buiten is geweest... we duimen voor je voor vanavond

Ík weet zeker dat ze niet buiten geweest is.
Maar... wanneer ik de stallen doe ben ik zo'n 45 minuten achter bezig en is mijn dochtertje binnen.
Wanneer er iets is of wilt roept ze me vanuit de tuindeur.
En zij let nog wel een niet op...
Toen ik haar net vroeg of Muis misschien buiten geweest was zei ze in eerste instantie van niet.
Toen ik vroeg of ze het zeker wist zij ze van wel, maar ze was snel weer binnen gekomen... Nors opkijken
Dus, het ís mogelijk blijkt nu...

Iemand ervaring met het sterriliseren van een kat tijdens (beginnende) dracht..?
Laatst bijgewerkt door Ylana op 03-11-06 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt

tanya89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 13:20

Ik ben ook heel benieuwd!! En wat een verschil zeg 130 of 20!! Nou heel veel succes en laat het ons weten Knipoog

Riemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 13:21

ze kunnen gewoon op een rontgen foto al zien of er kleintjes inzitten hoor, zo kwamen wij er ook perongeluk achter dat niet alleen de staart van het beestje gebroken was, maar er ook nog eens 3 nieuwe leventjes in het beestje zaten hihihi. Alleen wel zielig was toen dat de poes niet geopereerd kon worden aan de staart vanwege de drachtigheid, en dat het dode stukje staart er maar gewoon 'af' moest vallen... Bah! en dat gebeurde ook, heel vies was dat (ze had er geen last van hoor, alleen likte er heel veel aan, maar ze deed verder gewoon alles weer)

We hadden ook een kat die waarschijnlijk drachtig was toen we de knip erin lieten zetten (ik neem aan dat dat zo was aangezien ik haar onder een kater vandaan getrokken had Sigaar , we hebben het eigenlijk niet meer nagevraagd) maar volgens mij aborteren ze dan gewoon.
We hebben ook onze zogende kat niet laten opereren aan het staartje, omdat dat te intensief zou zijn: en een operatie, en een melkstuwing, en de stress van de kittens. Het staartje viel er dus wel vanzelf af, maar moest tussentijds nog wel een keertje een sunilbadje doen omdat er ontlastingresten aan waren blijven plakken, dat was echt ontzettend smerig Lips are sealed
Laatst bijgewerkt door Riemke op 03-11-06 13:26, in het totaal 1 keer bewerkt

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 13:22

hoi hoi gezinsuitbreiding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 13:23

Hoop met je mee dat het loos alarm is.

Wij hebben vorig jaar 2 "ongelukjes" van een Noorse boskatten fokster gekregen, een broer en zus. Nou, heeft zussie deze zomer zelf een ongelukje gehad omdat ik haar naar buiten liet gaan terwijl ik dacht dat ze niet krols was Boos!
Uit dit slippertje zijn 4 kittens geboren, 2 hebben een prima plekje bij een bokster gevonden en 2 zijn hier gebleven Haha!
Maar om verdere ongelukjes te voorkomen ben ik toen de kittens 1 week oud waren gelijk de pil aan moeders gaan geven, op advies van de DA, dit om meerdere ongelukjes te voorkomen.
En van het voorjaar gaat ze onder het mes samen met dochterlief die tot die tijd ook aan de pil gaat. Katers zijn hier ook allemaal gecastreerd want dat ik zo'n kattengek ben wil niet zeggen dat iedereen dat maar moet zijn.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-06 13:25

tita schreef:
hoi hoi gezinsuitbreiding

Misschien dat je niet helemaal begrijpt dat ik hier dus alles behálve blij mee ben...!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 13:26

Ylana schreef:

Iemand ervaring met het sterriliseren van een kat tijdens (beginnende) dracht..?

Niet met een kat maar wel met een hond en dat ging prima.
We hebben de hond na het ongelukje gelijk dezelfde week nog laten helpen en dat kon zonder problemen.
Maar je weet natuurlijk niet hoever je kat al heen is.....

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 13:27

Ben heel benieuwd.

Maar lopen er veel katers in de buurt dan,..?
Want als ze maar ong. 10 min. buiten is geweest lijkt me de kans heel klein

Riemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 13:28

we hebben de kat toen aan de kattenpil gehad toen ze zogende was trouwens... het is namelijk echt een slettebak van hier tot tokio Haha!

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-06 13:40

Ze zal waarschijnlijk niet meer dan 15 minuten buiten geweest zijn.
Ik controleer mijn dochter namelijk elke 15 minuten.
Maar ik weet dus niet of Muis ook daadwerkelijk binnen was bij de eerste controle...

@Ilindra,
Ik vermoed dat ze dan zo'n 3, eerder 4 weken zal zijn, aangezien ik al echt beweging voel, mits het de darmen niet zijn naturrlijk...

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 13:52

Ylana schreef:

Ja ikke, met verschillende. Ik had aan de stal een hoop zwerfkatten zitten (niet van mij maar van zo een vies oud boertje verderop je kent dat wel) In ieder geval bevielen die katten elke keer in mijn hooischuur en op den duur was ik dat ZO beu al die kittens her en der dat mijn veearts had aangeboden de volwassen poezen te sterilliseren (3 stuks)
Nou waren dat écht wilde katten dus die stop je niet zomaar ff in een doos, dmv van vangkooien heb ik ze dan 1 voor 1 weten te vangen. Probleem met wilde katten is dat je dus echt niet kan zeggen of ze zwanger zijn en hoe lang al... alle katten waren vanzelfsprekend al in verwachting, de 1 al wat verder dan de ander. De laatste die we gevangen hebben die liep al tegen het einde aan en had dus echt al grote kittens in haar buik zitten. Gruwelijk idee ik wil er geeneens aan denken maar ze lag al op de operatietafel en omdat we écht niet nóg meer kittens konden hebben en je een wilde kat niet zomaar ff weer dicht naait, los laat en opnieuw vangt toch maar alles eruit gehaald. De wond was groter dan normaal maar de poes heeft er niets aan over gehouden en loopt zelfs nu een jaar later nog steeds aan de stal rond Lachen
Ideaal is het niet zo op het eind van de zwangerschap maar van de 3 katten die zijn geholpen tijdens een zwangerschap heeft er niet 1 wat aan over gehouden.
Ik geloof wel dat de operatie duurder wordt dan maar dat weet ik niet omdat mijn VA zo lief was te sponsoren OK dan!

NoaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 13:55

Oeh, ben benieuwd. Er zijn inderdaad al zoveel katten op de wereld dat ik er ook niet op zou zitten wachten.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 13:56

er zijn zelfs dierenartsen die zeggen: gooi de krolse poes maar bij de kater en dan na een week opereren, dan is alles wat opgezwollen en opereert het makkelijker... moet er niet aan denken maar goed....het gebeurt blijkbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 13:58

Denk idd dat het wat of misschien zelfs wel een stuk duurder is dan normaal omdat in geval van zwangerschap de hele baarmoeder weggehaald wordt en het dus een grotere operatie is. Bij normale sterilisatie is tegenwoordig de wond niet groter dan zo'n 2 á 3cm omdat ze dan de eileider omhoog halen door dat kleine sneetje en doorknippen. Vlgs mij hoeft de peos dan niet eens terug voor het verwijderen van de hechtingen wat bij zo'n grotere operatie als baarmoeder verwijderen denk ik wel het geval is.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-11-06 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 14:01

Uhmm...Poezen castreren ze vaker als er nog kittens bij zijn hoor...Dan maken ze de snede op een iets andere plek zodat het zogen niet belemmerd word...Zo is ze geholpen en kunnen de kittens gewoon blijven drinken...

Als ze nog niet erg ver is kan ze gecastreerd worden...Dan halen ze dus de hele baarmoeder met inhoud weg (aborteren) Ligt ook aan de dierenarts tot wanneer hij het weg haalt...Na 3 weken is het lichaam al helemaal ingesteld op kittens en is de operatie gewoon een stuk zwaarder...Daar moet is wel bij zeggen dat een 2de nestje in 4 maanden nog veel zwaarder is en een enorme aanslag is op de lichamelijk en geestelijke gezondheid van je poes...

Alles bij elkaar hoop ik echt voor je dat het loos alarm is...

Edit: nog een dingetje...wanneer is je kater geholpen? Hij is natuurlijk niet direkt steriel als hij bij de DA vandaan komt...Is het mogelijk dat het daarna nog gebeurt is? (zomaar een gedachte)...
Laatst bijgewerkt door Chichiba op 03-11-06 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Carla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 14:04

succes vanavond!
en laat het ons horen!

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 14:20

Anoniem schreef:
Denk idd dat het wat of misschien zelfs wel een stuk duurder is dan normaal omdat in geval van zwangerschap de hele baarmoeder weggehaald wordt en het dus een grotere operatie is. Bij normale sterilisatie is tegenwoordig de wond niet groter dan zo'n 2 á 3cm omdat ze dan de eileider omhoog halen door dat kleine sneetje en doorknippen. Vlgs mij hoeft de peos dan niet eens terug voor het verwijderen van de hechtingen wat bij zo'n grotere operatie als baarmeoder verwijderen denk ik wel het geval is.

In ons geval allezins niet. Alles werd verwijderd via een snee op de flank en de draadjes die losten vanzelf op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 14:27

Denk dat het idd per DA verschilt. In het geval van de verwilderde poezen lijkt het me ook wel logisch dat ze oplosbare hechtingen gebruiken omdat je dan die poezen na een week weer opnieuw moet zien te vangen. En mischien dat via de flank de genezing minder risico's loopt zoals het openbarsten van de wond wanneer ze ergens overheen klimmen/springen of zo? Zeker bij van die verwilderde poezenbeesten.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-06 15:06

Chichiba schreef:
Edit: nog een dingetje...wanneer is je kater geholpen? Hij is natuurlijk niet direkt steriel als hij bij de DA vandaan komt...Is het mogelijk dat het daarna nog gebeurt is? (zomaar een gedachte)...

Ik heb het na gekeken en hij is op 24 februari al geholpen.
Dus hij zal niet meer papa kunnen zijn... Knipoog

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 15:09

Ben benieud, ik duim voor je dat je kat niet drachtig is Lachen