Hond valt aan!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lottejulia

Hond valt aan!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-06 18:59

Ik heb een hele lieve hond, echt een allermans vriend. Maar sinds een paar weken heeft hij de nare gewoonte ontwikkeld om af en toe iemand die ook maar iets te dichtbij komt (dus gewoon langs loop) tijdens het uitlaten, aan te vallen. Gewoon uit het niets gaat hij dan tegen die persoon opspringen en hem proberen te bijten. Meestal gebeurd dit bij (lange) mannen. Ik vermoed dat het beschermen is maar toch is het raar omdat hij verder altijd lief doet tegen iedereen. Weet iemand hier een goede oplossing voor?

fjordnina

Re: Hond valt aan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 19:05

afstraffen?

Goed kort houden en opvoeden is het sleutelwoord.

Lottejulia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-06 19:12

Aangezien het een mannetje is en hij bij elk paaltje wil plassen kan je hem gewoon niet kort houden (dan gaat 't zo: 2 stappen, stilstaan, 2 stappen, stilstaan en daar krijg je erg last van je rug van..). Elke keer als hij 't doet word ik flink boos op hem maar hij lijkt geen enkel effect te hebben. Clown

Flowerpull

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 19:17

hmff ik weet het ook niet. wij hebben ook n mannetje, dus ken t probleem van paaltjes Clown
ik zal t vanavond s in de groep gooie, vragen wat mn moeder zou doen bij zo'n probleem Haha! mn moeder doet namelijk een hondencursus met die van ons..

chinou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 19:25

Allereerst is het heel belangrijk om te weten te komen waarom dit gedrag is ontstaan. Is er iets gebeurd met m.n. lange mannen? Of anders mannen in het algemeen.
Alleen als je de beweegreden weet is het mogelijk om aan het uitvallen iets te doen. Ook wanneer doet de hond het, donker of alleen bij schemer of altijd. Op alle plaatsen of alleen in het bos.. Veel vragen. Als het echt probleemgevend is kan je altijd om advies vragen. Succes.

Verder hoeft een reu echt niet overal zijn geur uit te zetten, dat heb je zelf in de hand. Een reu kan heel goed leren om te plassen en dan in 1 keer. Verder is het alleen maar markeren wat hij doet en heeft het gedrag niets meer met blaas legen te maken!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 19:43

*Vandaag net les gehad van een hondengedragstherapeut*

Hoe gedraagt de hond zich precies? Hoe staan zijn oren? Naar voren of plat naar achteren? Kun je al zijn kiezen zien? Gromt hij hierbij? Wat voor lichaamshouding neemt hij aan?
Wat doet hij met z'n staart?

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 19:44

_Lotjuh_ schreef:
Aangezien het een mannetje is en hij bij elk paaltje wil plassen kan je hem gewoon niet kort houden (dan gaat 't zo: 2 stappen, stilstaan, 2 stappen, stilstaan en daar krijg je erg last van je rug van..). Elke keer als hij 't doet word ik flink boos op hem maar hij lijkt geen enkel effect te hebben. Clown

Dat hij bij elk paaltje wil pissen wil niet zeggen dat jij dat ook maar toe hoeft te laten. Knipoog

*wacht verder even op reactie op post van Wuis. Schijnheilig*

katrien_neke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 19:46

_Lotjuh_ schreef:
Aangezien het een mannetje is en hij bij elk paaltje wil plassen kan je hem gewoon niet kort houden (dan gaat 't zo: 2 stappen, stilstaan, 2 stappen, stilstaan en daar krijg je erg last van je rug van..).

maakt niet uit hoor ... mijn hond hou ik ook gewoon kort en dat is ook een mannetje.
de hond van de overburen wordt ook gewoon kort gehouden en is ook een mannetje.
zo ken ik er nog wel enkele hoor ...
wel hebben we allemaal een vast plekje waar ze hun behoeften mogen doen ... maar niet zomaar overal.

gr katrien

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 19:47

Behalve de tips die tot nu toe al gegeven zijn zou ik ook contact opnemen met een hondenschool/ gedragstherapeut.
En tot je er uit bent wat er aan de hand is en hoe ermee om te gaan, een muilkorf bij het uitlaten omdoen. Dan loop je in ieder geval niet het risico dat hij echt iemand bijt als je zelf niet snel genoeg bent. Is geen oplossing maar tot je een oplossing hebt naar mijn idee wel noodzakelijk.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 19:48

hier ben ik ook wel nieuwschierig naar, maar een hond hoort tijdens het uitlaten ook niet zomaar anderen aan te vallen.
als jij al heel consequent bent zal en was geweest had hij dit waarschijnlijk ook niet zomaar gedaan.
dus er moet wel wat zijn geweest.
of idd dat hij je probeert te beschermen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 19:53

Hij valt ook niet ZOMAAR aan, er is heus wel een reden voor. En dat hoeft heus niet zijn dat hij je wil beschermen. Wat voor hond is het uberhaupt?

@Fjordnina, als iedereen dat zou doen zonder eerst de onderliggende reden op te zoeken zou het een mooie boel worden. Knipoog

Lottejulia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-06 20:49

Okee, hij is misschien niet al te goed opgevoed maar ik was ook nogal jong en onervaren toen ik hem kreeg en heb totaal geen hulp gehad bij het opvoeden van m'n ouders (eerder tegen werken, door hem bijvoorbeeld iets te geven als 'ie bedelt Boos! ). Hem kort en 'naast' houden gaat overigens wel steeds beter maar ik vind 't toch banketstaaf als hij lekker uit gaat en hij de hele tijd maar naast me moet lopen..

goldens schreef:
Allereerst is het heel belangrijk om te weten te komen waarom dit gedrag is ontstaan. Is er iets gebeurd met m.n. lange mannen? Of anders mannen in het algemeen.
Alleen als je de beweegreden weet is het mogelijk om aan het uitvallen iets te doen. Ook wanneer doet de hond het, donker of alleen bij schemer of altijd. Op alle plaatsen of alleen in het bos.. Veel vragen. Als het echt probleemgevend is kan je altijd om advies vragen. Succes.
Er is niks gebeurd wat denk ik een reden zou kunnen zijn om zo agressief te reageren naar mensen. Ik word wel eens aangesproken op straat ofzo maar dan loop ik meestal gewoon door en eerder reageerde mijn hond daar dan ook niet op. Misschien dat er iets voor gevallen is met m'n vader (die laat hem altijd 's avonds uit), maar kan me haast niet voorstellen dat hij dat niet gezegt zou hebben dan. Hij doet het overigens gewoon overdag, alleen niet bij iedereen. In het bos loopt hij los en daar heeft het nog geen enkel probleem gegeven, het is alleen als je een blokje om gaat met 'm.

Wuis schreef:
Hoe gedraagt de hond zich precies? Hoe staan zijn oren? Naar voren of plat naar achteren? Kun je al zijn kiezen zien? Gromt hij hierbij? Wat voor lichaamshouding neemt hij aan?
Wat doet hij met z'n staart?
Even denken hoor. Het gaat meestal heel snel want ik probeer hem gewoon meteen terug te trekken en te bestraffen. Ik zal er volgende keer op proberen te letten. Wat wel heel opvallend is, is dat hij vaak gewoon langs iemand loopt zich dan omdraaid en opeens die persoon nog even besluit aan te vallen. Eerder deed hij dit heel soms maar dan was het alleen ruiken (wat ik ook niet toeliet hoor, want hij valt toch mensen lastig). Soms is het echter dat hij iemand ziet aankomen en meteen al 'in de aanval' gaat.

Wuis schreef:
Hij valt ook niet ZOMAAR aan, er is heus wel een reden voor. En dat hoeft heus niet zijn dat hij je wil beschermen. Wat voor hond is het uberhaupt?
Het gaat om een 3 jarige bastaard met vermoedelijk Mechelse Herders bloed maar verder niet bekend. Foto's staan in m'n profiel (mocht je daar geintresseerd in zijn). Hij is niet gecastreerd.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 21:38

wist je ook dat de politie liever mechelse herders heeft dan duitse herders.
waarschijnlijk ook omdat ze wat fijner zijn gebouwd ( kleiner en smaller)
dus misschien dat het ook een wat feller beestje is en wat sneller reageert

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 21:48

Wuis schreef:

@Fjordnina, als iedereen dat zou doen zonder eerst de onderliggende reden op te zoeken zou het een mooie boel worden. Knipoog

Als iedereen wat zou doen? Afstraffen?
Dat zou hier sowieso gebeuren, er wordt simpelweg niet gebeten dus daar zou die van ons allereerst voor op zijn lazer krijgen.

Of bedoel je goed kort houden?
Ook daar is niets mis mee. Zodra hij dit geleerd heeft kun je weer wat soepeler worden.

Of opvoeden?
Het lijkt mij dat dat het belangrijkste is van het verhaal van het houden van een hond.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 21:51

Ketaki schreef:
wist je ook dat de politie liever mechelse herders heeft dan duitse herders.
waarschijnlijk ook omdat ze wat fijner zijn gebouwd ( kleiner en smaller)
dus misschien dat het ook een wat feller beestje is en wat sneller reageert

Waarschijnlijk sla je dan de plank volledig mis. Duitse herders zijn de laatste jaren zo doorgefokt dat er van de werklust en belastbaarheid van de Duitse herder niets meer over is. Dat de politie geen Duitse herders heeft is dus gewoon omdat er geen goede Duitse herders zijn.

Wat mij opvalt aan het verhaal is dat deze reu volledig de macht heeft overgenomen. Snel op training gaan voordat er echt ongelukken gebeuren.
Er zit wel herder in, maar zo te zien is het geen Mechelse herder.

Lottejulia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-06 22:21

Albert schreef:
Wat mij opvalt aan het verhaal is dat deze reu volledig de macht heeft overgenomen. Snel op training gaan voordat er echt ongelukken gebeuren.
Volledig de macht overgenomen is wel heel erg overdreven! Hij is nog net zo lief en luisterd prima. Het enige probleem is waar dit hele topic dus om draait, dat hij om de een of andere reden (waar ik dus probeer achter te komen!) mensen aanvalt zo af en toe! Verder heeft hij trouwens meer weg van een Mechelse dan een Duitse Herder. Hij is idd wat Ketaki al zei, fijner gebouwd (kleiner en smaller dan een Duitse Herder). Alleen zit er waarschijnlijk nog veel meer in, maar dat is allemaal niet bekend..

Wat ik nog vergeten te zeggen was, vaak zijn het mensen die in een snel tempo voorbij lopen, dus haast hebben. Ik denk trouwens dat het het beste is toch een muilkorf aan te schaffen, zodat het in elk geval nooit mis kan gaan. En we gaan er maar aan werken.. Dat word korte riem en naast blijven voor hem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 09:13

fjordnina schreef:
Wuis schreef:

Als iedereen wat zou doen? Afstraffen?
Dat zou hier sowieso gebeuren, er wordt simpelweg niet gebeten dus daar zou die van ons allereerst voor op zijn lazer krijgen.

Of bedoel je goed kort houden?
Ook daar is niets mis mee. Zodra hij dit geleerd heeft kun je weer wat soepeler worden.

Of opvoeden?
Het lijkt mij dat dat het belangrijkste is van het verhaal van het houden van een hond.

Ik bedoel dat jij net doet alsof je elke hond superstreng moet opvoeden, kort houden enz. Een hond kan nog zo goed opgevoed zijn maar dan nog kan hij dit wel doen. Het hoeft immers niet vanuit agressie te zijn.
Ik zou iig ook contact opnemen met een gedragstherapeut want zo te horen kom je er zelf niet uit. En misschien is het sowiezo wel verstandig om een cursus met hem te gaan doen gezien hij niet goed opgevoed is.

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 09:17

ik moet mijn hond savonds ook kort houden als ze mensen niet vertrouwt die zal ze waarschijnlijk ook aanvallen als schijnbeweging zeg maar puur om mij te beschermen en daar hen ik haar ook voor.
als er hier oemand op het terrein is dan laat ze iig ook wtene dat ze hier woont.
ik zou ook toch even contact opnemen met iemand die er echt verstand van heeft en tot die tijd kort houden en muilkorvebn indien nodig.

gr gemma

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 09:23

Hej,
Ik zou idd ook een muilkorf aanschaffen. Wij hebben hier ook zo'n hond lopen, en die heeft dat ook gehad. Zijn we mee op cursus gegaan, muilkorf en halt op, en nu is het er vrijwel helemaal uit. maar hij had ook echt iets tegen mannen. Vooral met een zware stem. Hij is dan ook vastgebonden gevonden aan een boom, maargoed.
Ik weet niet of je het wat vind, maar misschien kan je hem ook laten castreren? Dat wil soms ook nog wel eens helpen.
Groetjes, mij

freaky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 09:38

Die van mij doet dat ook sinds 3 dagen!! Ik heb een Ca de Bou. Het is een gecastreerde reu van anderhalf jaar. Hij was altijd superlief naar mensen. Er is nooit wat gebeurd. Eergisteren was hij bij mijn schoonmoeder en is hij uitgevallen naar een vreemde die binnen kwam. Dit heeft hij nog nooit gedaan. Ik maak me heel erg zorgen. Ik heb de hondenschool gebeld waar ik met hem trainde en wordt vandaag teruggebeld door hun gedragstherapeut. Ik hoop dat we er wat aan kunnen doen. Straks kan ik ook geen vreemd bezoek meer ontvangen.. Het is een heel naar gevoel als je je eigen hond niet meer vetrouwd.

Ik zou als ik jou was ook een deskundige inschakelen. Nu is er gelukkig nog niks gebeurt, maar stel je voor....

freaky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 09:43

Je schrijft dat je vroeger jong en onervaren was met de opvoeding.....In je profiel lees ik dat je 14 bent. Dat vind ik nog steeds er jong voor de opvoeding van een hond. Dat is niet iets wat je alleen moet doen. Je ouders horen eindverantwoordelijk te zijn!

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 10:22

een ca debou staat bekend om de gereserveerdheid tegen onbekenden........

veel trainen dan komt het igg wel goed met jullie.....

gr gemma

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 10:33

_Lotjuh_ schreef:
Albert schreef:

Volledig de macht overgenomen is wel heel erg overdreven! Hij is nog net zo lief en luisterd prima. Het enige probleem is waar dit hele topic dus om draait, dat hij om de een of andere reden (waar ik dus probeer achter te komen!) mensen aanvalt zo af en toe! Verder heeft hij trouwens meer weg van een Mechelse dan een Duitse Herder. Hij is idd wat Ketaki al zei, fijner gebouwd (kleiner en smaller dan een Duitse Herder). Alleen zit er waarschijnlijk nog veel meer in, maar dat is allemaal niet bekend..

Wat ik nog vergeten te zeggen was, vaak zijn het mensen die in een snel tempo voorbij lopen, dus haast hebben. Ik denk trouwens dat het het beste is toch een muilkorf aan te schaffen, zodat het in elk geval nooit mis kan gaan. En we gaan er maar aan werken.. Dat word korte riem en naast blijven voor hem.

Ik ben het met Albert eens. Jullie hond neemt zeker bij jou de leiding over en bepaald wat er gebeurt. Ik maak mij sterk dat hij dit niet doet bij jouw vader. Met een muilkorf verhelp je wel de symptomen, maar de oorzaak blijft. N.l. dat hij bepaalt wat er gebeurt en niet jij.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 10:35

freaky schreef:
Die van mij doet dat ook sinds 3 dagen!! Ik heb een Ca de Bou. Het is een gecastreerde reu van anderhalf jaar. Hij was altijd superlief naar mensen. Er is nooit wat gebeurd. Eergisteren was hij bij mijn schoonmoeder en is hij uitgevallen naar een vreemde die binnen kwam. Dit heeft hij nog nooit gedaan. Ik maak me heel erg zorgen. Ik heb de hondenschool gebeld waar ik met hem trainde en wordt vandaag teruggebeld door hun gedragstherapeut. Ik hoop dat we er wat aan kunnen doen. Straks kan ik ook geen vreemd bezoek meer ontvangen.. Het is een heel naar gevoel als je je eigen hond niet meer vetrouwd.

Ik zou als ik jou was ook een deskundige inschakelen. Nu is er gelukkig nog niks gebeurt, maar stel je voor....

Dat ie tot nu toe vreselijk lief was heeft in jouw geval met de leeftijd van jouw hond te maken. Het feit dat ie dit soort dingen doet heeft m.i. te maken met het feit dat ie volwassen begint te worden. Een Ca de Bou is zeker geen makkelijk ras en ik denk dat je een hele goede beslissing hebt genomen om een gedragstherapeut in te schakelen.
Een goede kennis van mij met zeer veel ervaring met honden heeft ook een Ca de Bou en zij heeft haar handen vol gehad aan zijn opvoeding.

freaky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 10:56

Hij is altijd al moeilijk geweest met andere honden, dit is erger geworden sinds we een teefje erbij hebben. Zij is net gesterriliseerd. Kan het daarmee te maken hebben? Dat hij uitvalt naar andere honden vind ik vervelend maar geen ramp. Dat is goed hanteerbaar. Maar uitvallen naar mensen en kinderen....afschuwelijk