sja en dan heb je 9 hamsters

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

luna1

sja en dan heb je 9 hamsters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-06 12:41

de titel zegt het al ik had een hamstertje gekregen van me vriend 2 weken terug alweer.
een mooi syrisch vrouwtje mooie kleur en erg lief.
tot 2 dagen geleden zagen we haar inenen niet meer zoveel als gewooonlijk.
erg raar wil ik vandaag de kooi schoonmaken liggener dus zon 7 jongen in ik ben er wel van af gebleven maar schrok behoorlijk Clown .
vriendlief gebeld die vond het hartsikke leuk gelukkig wel anders had het hele spul enkeltje dierenspeciaalzaak gekregen.
we houden het aan tot ze oud genoeg zijn om weer te vertrekken. Bloos
ik ben erg benieuwd hoe ze eruit gaan zien.
maarja nu heb ik dus handige tips nodig want ik heb een hoop jonge dieren gehad,veulen kuikens enzz.maar hamsters zijn nieuw.
hoe doe ik het met de kooi verschonen heeft mams nog speciaal voer nodig ofzo enzzz.??:7
en hoe zit het met oppakken van de kleintjes mag dat nu heb ik het niet gedaan omdat ik bang was dat zeze misschien zou doodbijten ofzo....

even om te kort sluiten ik heb deze hamster dus uit een welkoop en heb haar niet bewust gedekt wist ook niet dat ze zwanger was Knipoog .

groetjes gemma

avanoort

Re: sja en dan heb je 9 hamsters

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 15:41

Gefeliciteerd!

De regels:
Alleen jij mag aan de kooi komen, anders komen er teveel geuren in de buurt van het nest. Je mag de kooi zeker twee weken niet schoonmaken. Als er wel teveel geur komt in de buurt van het nest, maak je kans dat moeders de jongen afstoot of doodbijt en opeet.
Voeding: geef de moeder een plakje worst, hiermee voorkom je eiwit tekort en kan ze haar jongen opeten.
Binnen een week hebben ze haar en binnen anderhalve week zijn de ogen open, na drie weken gaan ze door de hele kooi en nar 4 weken moet je ze scheiden.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 15:48

Ik weet niet, maar denk dat je aan Avanoort genoeg hebt Lachen
Wel leuk zeg! Haha! Veel plezier ermee Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 17:20

avanoort schreef:
Gefeliciteerd!

De regels:
Alleen jij mag aan de kooi komen, anders komen er teveel geuren in de buurt van het nest. Je mag de kooi zeker twee weken niet schoonmaken. Als er wel teveel geur komt in de buurt van het nest, maak je kans dat moeders de jongen afstoot of doodbijt en opeet.
Voeding: geef de moeder een plakje worst, hiermee voorkom je eiwit tekort en kan ze haar jongen opeten.
Binnen een week hebben ze haar en binnen anderhalve week zijn de ogen open, na drie weken gaan ze door de hele kooi en nar 4 weken moet je ze scheiden.

Geen worst, dat is veel te vet en er zitten veel te veel kruiden en zooi in.

Gef de moeder in ieder geval genoeg dierlijke eiwitten om te voorkomen dat ze de jongen gaat opeten. Dit in de vorm van meelwormen, moriowormen gekookt eiwit (en zo heel af en toe een klein stukje rauw gehakt.) Overigens moeten ze dit ook hebben als ze geen jongen hebben, maar als ze jongen hebben moeten ze er meer van hebben.

Verder droogvoer. Kwalitatief goed voer, dus geen schepzooi van de dierenwinkel.

Elke dag groente en of fruit.

Het hok zon twee week niet verschonen, alleen het plashoekje, en zeker NIET de jongen oppakken als je niet wilt dat de moeder ze gaat verslinden.
Oppakken kun je pas als ze haar hebben en al zelfstandig door het hok proberen te kruipen.

Met vier weken scheidt je ze op geslacht.

Dan blijven ze nog 1 tot 1.5 week bij hun nestgenootjes (mannen bij mannen, vrouwen bij vrouwen). Daarna moeten ze echt bij elkaar weg want dan zullen de gevechten ook steeds serieuzer worden.

Op een gegeven moment zal moeders ook voer mee nemen voor de jongen, als ze wat ouder zijn. Je moet er dan op letten dat de jongen ook genoeg groenvoer krijgen. En dan kun je geweekt voer geven aan de jongen om ze langzaam over te laten stappen op vast voer ipv melk.

Heb je verder nog vragen dan mag je me altijd pb'en. *Syrische hamsterliefhebber in hart en nieren Haha! *

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-06 18:53

dankjulliewel voor he antwoord hier heb ik wat aan.
meelwormen hebben we zat hebben ook kippen die vinden ze ook lekker dus dat scheelt groenvoer kreeg ze al en verder s was ik ook niet van plan ze nu aol te gaan op te pakken dus dan komt alles goed.
ik zal zodra ze goed ter been Clown zijn eens fotos maken ben benieuwd wat voor kleuren het worden en hoe ze eruit gaan zien.
kweet niet wat vaders was dus das een verassing,en ik heb een hekel aan verassingen Bloos Clown .
gr gemma

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 18:56

Wat ik ook gelezen heb is dat je beter de 1e paar dagen niet teveel lawaai kan maken zoals stofzuigen enzo want dan kunnen ze hun jongen ook opeten, dood bijten.
Succes met ze Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 19:26

Sanniej_ schreef:
Wat ik ook gelezen heb is dat je beter de 1e paar dagen niet teveel lawaai kan maken zoals stofzuigen enzo want dan kunnen ze hun jongen ook opeten, dood bijten.
Succes met ze Knipoog

Klopt als de moeder in een stressvolle en lawaaiige omgeving zit kan ze de jongen opeten. Nu zal dat niet zo snel gebeuren als ze gewend is aan de stofzuiger, maar zo te lezen heb je haar nog maar net.

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-06 22:06

jep ik heb haar nu vanaf zaterdag,a.s.,14 dagen nog geen 2 weken dus.
ze staat wel in de huiskamerik zou haar graag ergens anders neerzetten maar dat gaat helaas niet het huis is vol ze staat in de boekenkast niet vlakbij de tv of boxen ofzo.

en sorry maar als ik 1 dag niet stofzuig word een hel hierbinnen Vork met stof door de vogels dus stofzuigen kan echt niet anders Sigaar .
en trouwens dat doe ik vanaf dag 1 vermoed dat ze daar geen probleem mee heeft is ook heel mak kan gewoon met mijn hand de kooi in om de voederen enz..
verders lijkt het nu goed te gaan.

gr gemma

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 22:09

Gefeliciteerd!!! Wij hebben ook een nestje gehad, maar wel redelijk bewust Knipoog Beide ouders zijn er niet meer, en er zijn er 2 verkocht, weten we nu dus niets van Boos!, 1tje is doodgebeten door onze kat, en toen kreeg ik de laatste 2, en daar is er 1 van weg (dood) , en heb er nu dus 1tje: ichi Tong uitsteken

miilou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 22:10

dat is nog eens een surprise Tong uitsteken gefeliciteerd!

heb je ook foto's of niet?

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-06 23:45

miilou_ schreef:
dat is nog eens een surprise Tong uitsteken gefeliciteerd!

heb je ook foto's of niet?

nog niet zal ze morgen eens maken. Knipoog

gr gemma

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 00:07

Gefeliciteerd met de gezinsuitbreiding! Dochterlief (16 jaar ) is ook helemaal maf van hamsters en die zal dit wel heel leuk vinden.
Ik heb voor haar hammie een keer een stukje kipfilet gekookt voor de dierlijke eiwitten. Nou ja, ik ging kippesoep maken en zij heeft een stukje (heel erg ieni-mini) kipfilet gekregen om aan hammie te geven. we hebben ook wel eens een klein beetje tonijn uit blik geprobeerd, maar kip vindt tie lekkerder. Die van ons eet geen meelwormen. Een hondebrokje mogen ze ook wel. Er is ook wel een hamsterforum, volgens mij te vinden op www.dehamster.nl of www.dwerghamster.nl Daar hebben ze vast ook wel tips.
Succes met alle babietjes en zie dat je ze groot krijgt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 09:10

Hondenbrokjes zijn idd ook goed, maar geef geen kattenbrokjes. Die zijn veel te zout.
Zelf geef ik wel eens van die markies die vinden ze erg lekker.

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-06 09:13

nou ik heb meelwormen geprobeert die moet ze niet nooit gehad ook waarschijnlijk.
ik zal haar wat kattenbrokjes voeren mogen ze ook kipfilet?????

gr gemma

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 13:25

GEEN kattenbrokjes geven, die zijn veel te zout. Knipoog

Rauwe kipfilet zou ik in ieder geval niet doen. Geef dan een stuk gehakt.

Ja dat heb je vaak met dierenwinkel hamsters, die hebben in hun hele leven nog nooit fatsoenlijk eten gehad en lusten daarom vrij weinig...

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-06 13:50

ik bedoelde idd hondenbrokjes.
ik merk idd dat ze niet vel gewend is om te krijgen....
dat komt wel goed.

gr gemma

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 15:32

Sommige dierenwinkels hamsters die het niet kennen gaan het ook nooit eten. Dat is wel jammer, maarja resultaat van de broodfok... Die helaas nog steeds bestaat.

Houd je ons op de hoogte?

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-06 16:15

ik heb wat fotos gemaakt moeders vond het prima en alle kleintjes maken het goed zo te zien.
volgens mij is dit igg niet haar eerste nest helaas Ach gut .
maar wel haar laatste...... Haha!

http://www.mijnalbum.nl/Album=YCNL8BW4

de fotos zijn niet zo duidelijk slechte camera en moeders die niet stil kan zitten spelen vooral mee Clown
ik heb zon 7 jongen gezien.
we zullen zien voorals nog gata alles naar wens.....

gr gemma

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 17:03

Och gut... Dat lijkt nog wel een héél kleintje. Arm beestje...

Als de jongen wat groter zijn zou ik dan verdieping ding ruit halen als ik jou was, daar kunnen ze alleen maar met de poten tussen komen.
Verder heb je een wieletje op dwerghamsterformaat, deze is erg slecht voor de rug van jouw hamster. Je kunt er het beste een kopen van minimaal 18 cm doorsnee, voor een syrische hamster.
Dat wiel die je nu hetb is er ook wel in dat formaat, op een stander. Gewoon even vragen bij de diernwinkel of ze die voor je bestellen, dat is gewoon gratis. Want de mensen die daar werken hebben vrijwel nooit ergens verstand van en verkopen bijna altijd alleen maar dwerghamsterwieletjes.

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-06 17:11

ik heb idd een ander wiel al liggen.
ik zal de verdieping eruit halen....
ze idd nog erg jong als ik het geweten had was die chef van die winkel van mij geweest Duivel Whoosh! maar goed we doen er niks meer aan tis al gebeurd......

gr gemma

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 17:16

Ik zal dat dingetje er nu nog even in laten ivm stress door veranderingen bij de moeder. Maar later kun je hem wel beter weghalen, hebben ze ook meer ruimte. Ja Een paar kartonnen doosjes van koekjes e.d., wc rolletjes en een leuk slaaphuisje voldoen dan. Ja

Ik zal als ik jou was in ieder geval nog wel even naar de winkel toe gaan en hier een klacht over indienen, dit hoort niet (sowiezo horen dieren niet in een winkel, maar dat is een ander verhaal Haha! )

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 23:16

Ik kreeg nog de tip van dochter Anouk dat hamsters ook brinta mogen hebben. Vooral als ze jongen hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 11:48

Dat klopt, maar als je het met water aanmaakt zit er weinig meerwaarde aan. Dan zijn het puur granen en dat zit ook in het voer.

Je kunt het beter aanmaken met sojamelk of kattenmelk. Hier zit geen lactose in.

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-06 17:55

even een up-date:
moeders was van de week vermist en de kleintjes lagen uit het nest en waren koud enige paniek gezien hondlief die dag uit de bench was ontsnapt....
moeders bleek achter de grote kastr te zitten en liet zichzelf redelijk makelijk pakken.
snel in t hok gezet ze was een beetje gedesoienteerd en sleepte een jong van hot naar her dus even de enigzinds kale kooi,ik heb alle spullen eruit gehaald op hooi en etensbakje na zodat ik haar wat beter in de gaten kon houden,weer wat spullen terug gezet en prompt sleepte ze het jong naar het nest en ging liggen pitten bij kinders.
vandaag weer het hok zo gemaakt dat ik gewoon alles kan zien en het gaat goed met de kleintjes.
moedres is totaal niet agressief en makkelijk te paaien met wat voer.
zo heb ik evne goed gekeken en het blijken 6 jongen te zijn dus minder dan we dachten....
dat geeft niet.
er zitten 3 donkere tussen 2 lichte en de ander kan ik nog niet echt zien.
ik wil er graag eentje houden dat weet alleen vriendlief nog niet.
ik ben ook naar de betreffende winkel geweest en heb er wat van gezegd alleen keek de kassamedewerkster me aan alsof ik een idioot was ofzo.
maar goed ik ben blij dat alles goed gaat en ik hoop een paar leuke baasjes te vinden voor ze....
dus als iemand nog een leuk hamsterje zoekt.....
ze zijn maandag 2 weken en mogen over 2 weken naar hun nieuwe eigenaren.....

gr gemma

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 12:42

Je kunt ze beter nog even iets langer houden hoor, als ze vier weken zijn moet je ze gaan scheiden maar het beste kun je de mannen nog even een weekje bij elkaar laten zitten en de vrouwen ook.

Dat hadden ze bij mij niet hoeven doen, me aankijken alsof ik een of andere idioot was.