Kittens: op welke leeftijd weg uit het nest?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JustNanno

Kittens: op welke leeftijd weg uit het nest?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-06 08:47

N.a.v. een discussie uit een ander topic die daar niet mocht.

Het valt me op dat er ontzettend veel kittens (behalve bij cattteries) voor een leeftijd van 13 weken bij hun moeder weggaan. Zelfs nog voor 7 weken, wat wettelijk verboden is. Waarom maken mensen deze keuze? Uit onwetendheid, of uit egoisme? Waarom willen de mensen met deze nestjes eerst kittens, en er dan weer zo snel mogelijk vanaf zijn?

Het is een feit dat kittens die met 13 weken het nest verlaten gewoon veel beter af zijn. Ze zijn dan vaak al volledig inge-ent, en hebben een goede basis meegekregen van hun moeder en broertjes en zusjes. Dat kun je van kittens van 7/8 weken totaal niet zeggen. Mensen roepen veelal dat als je kittens zelfstandig zijn ze al wegmogen, maar waarom in hemelsnaam? Ze hebben dan hun moeder en nestgenootjes echt nog nodig, om te leren spelen zonder hun nageltjes te gebruiken, om te leren hoever ze kunnen gaan, en om uit te groeien tot een stabiele, gezonde kater of poes.

Waarom zou het bij raskatten verplicht zijn om de kittens te houden tot en met 13 weken, terwijl htk katten niet geregeld is en daarom ze al vanaf 6 weken weg doen? Die 13 weken zijn er dus niet voor niets.

Katoo71

Re: Kittens: op welke leeftijd weg uit het nest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 08:56

Ik denk zelf dat het niet alleen om de katten gaat maar ook om alle andere jonge dieren , veulens van drie maanden die weggehaald worden andere pas met met anderhalf jaar, puppies die met 6 weken worden opgehaald andere pas met 4 maanden ga zo maar door.
Ik denk dat je hierover kan blijven boos worden maar het zal altijd zo blijven.
Zelf ben ik ook voorstander om een jong dier zo lang mogelijk bij de moeder te laten blijven.

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-06 08:57

Maar daarom lijkt het me juist goed om het hierover te hebben. Al wordt er kan er door dit topic 1 dier wat langer bij de moeder blijven, dan is het al super. Hoe meer mensen weten dat dieren gewoon wat langer de tijd nodig hebben, hoe beter toch?
Met niets zeggen bereik je ook vrij weinig Lachen

mirre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 08:59

Ik denk dat het onwetendheid is (bij mensen die zomaar een nestje fokken), omdat het zoveel gebeurd! Veel kittens gaan rond 6 weken weg, dus mensen denken dat het normaal is. En daarbij denk ik dat mensen die een kitten willen hebben ook zoiets hebben, geef mij hem maar met 6 weken, leuk!!! En die willen dan misschien geen oudere kitten. Er zijn dan nog zoveel andere kittens die je wel met 6 weken op kan halen en dan nemen ze die.

plurkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 09:07

Wij hebben zelf momenteel een nestje kittens, die zaterdag 7 weken worden. Het zijn siberen, dus raskatten en ze blijven voorlopig nog even bij ons. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik 'gewone' huiskatten ook niet met 6 weken weg zou geven. Afgelopen zaterdag waren onze donsballetjes 6 weken en alhoewel ze al even vast voedsel eten en sinds deze week bijna niet meer bij de moeder drinken, zijn het echt nog kleine urretjes die die extra weken echt nog wel nodig hebben. Daarnaast krijgen ze juist in deze extra weken de belangrijkste entingen en worden ze nog een paar keer ontwormd. Ik weet op deze manier zeker dat ik ze de best mogelijke start geef (en ik kan zelf nog even van ze genieten, want ze zijn zó leuk!)

Wij kijken trouwens ook wel heel goed waar onze kittens terecht komen, hebben ook al nee gezegd tegen iemand die ons benaderde, omdat we niet overtuigd waren dat een goed thuis geboden kon worden. Vind persoonlijk dat hier te vaak niet naar gekeken wordt, omdat men al blij is de kat kwijt te zijn. Wij hebben dit nestje gewild en hebben dus als verantwoordelijkheid te zorgen dat het kitten de best mogelijke toekomst krijgt. Onderdeel hiervan is dat wij moeten zorgen dat we de nodige kennis over kittens hebben, voordat we hieraan beginnen, onwetendheid is wat mij betreft geen excuus. Als we die verantwoordelijkheid niet hadden gewild hadden we onze poes moeten laten steriliseren...

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 10:04

ik vind het moeilijk om hier over te oordelen. ik heb diverse kittens in huis gehad en kan me alleen vinden in het spelen met of zonder nageltjes. voor de rest waren mijn voor 8 weken kittens net zo oké als mijn na 8 weken (de laatste heb ik zelfs met een dikke 14 weken gekregen).

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-06 10:06

Ze krijgen gewoon een groot deel van hun opvoeding mee vanuit het nest. En dat is zeker essentieel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 10:19

Ik ben het helemaal met je eens.

Overigens heb ik mijn kat gekregen toen ze twee/ drie weken was. Maar dit omdat ze anders de emmer in was gegaan.

Ik vind het ook een beetje lijken van, ja ik doe ze maar weg want dan ben ik er van af. Ik zou juist zo lang mogelijk van mijn nestje willen genieten. Haha!

Maarja zo'n klein pluizebolletje is natuurlijk wel veel schattiger dan eentje van drie maanden. En als het beestje zelfstandig eet enzo denken veel mensen dat ze al wel weg kunnen...

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 10:24

wij hebben veel kittens weg gedaan met 8 weken
hartstikke sociale en lieve katten geworden.
(wat door kleine mij altijd met heel veel huilen gepaard ging, maar goed Knipoog )
alleen mijn ene weeskittentje is met 11 weken weggegaan. (ook met tranen Knipoog)
de andere twee heb ik hier nog lekker en gaan niet weg Haha!

saden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 10:25

Ik heb ook een nestje gehad. (Ongepland omdat we een bedrijf over hadden genomen waar 3 katten rond liepen.) Toen de kittens 10 weken waren zouden ze weg. De eerste mensen die kwamen kijken die zeiden: We willen liever een kleiner katje.

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-06 10:26

Dan weet je toch dat dat niet de juiste mensen zijn voor de kittens?

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 10:28

Ben het helemaal met je eens..
En denk dat het vooral om de schattigheidsfactor gaat waardoor iedereen ze zo jong mogelijk wil.
En aangezien er zoveel mensen zijn die maar nestjes krijgen bij hun katten zonder dat ze er echt verstand van hebben, en de kittens ook maar zo vroeg weg doen..

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 10:29

Hier mijn ervaring:
Ik heb twee katten van de boerderij afgehaald ongeveer 7 jaar geleden. De een was toen een week of 8, de ander kwalijk 6 weken oud.
Best jong. Maar in tegenstelling tot een opvoeding aldaar, was met name de oudere kitten aan het verwilderen. Boerenzolderkatten zijn immers helemaal niet zo aanhalig en als kittens wat in hun krachten groeien wil je niet dat ze bevestigd worden in het schuw-zijn.

Hoewel mijn katten dus vrij jong al bij mij zijn gaan wonen, sta ik wel volledig achter mijn keuze toendertijd. Beide zijn trouwens joekels van katers geworden, allebeide heel aaibaar. De jongere is wel veel aanhankelijker dan de oudere, die meer zelfstandigheid toont.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 10:30

JustNanno schreef:
Dan weet je toch dat dat niet de juiste mensen zijn voor de kittens?

Nou inderdaad
bij mij zijn er ook mensen geweest die ik heb afgewezen
ik heb ze vanaf dag 1 geflest, dus dan ben je heel kieskeurig
(het is er dus op neergekomen dat er maar 1 kitten weg is gegaan.. naar mijn schoonfamilie, puur eigenbelang, nu zie ik haar heel vaak Haha! )

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-06 10:35

Dees schreef:
Hier mijn ervaring:
Ik heb twee katten van de boerderij afgehaald ongeveer 7 jaar geleden. De een was toen een week of 8, de ander kwalijk 6 weken oud.
Best jong. Maar in tegenstelling tot een opvoeding aldaar, was met name de oudere kitten aan het verwilderen. Boerenzolderkatten zijn immers helemaal niet zo aanhalig en als kittens wat in hun krachten groeien wil je niet dat ze bevestigd worden in het schuw-zijn.

Hoewel mijn katten dus vrij jong al bij mij zijn gaan wonen, sta ik wel volledig achter mijn keuze toendertijd. Beide zijn trouwens joekels van katers geworden, allebeide heel aaibaar. De jongere is wel veel aanhankelijker dan de oudere, die meer zelfstandigheid toont.

Tja als die 'fokkers' er geen aandacht aan besteden krijg je dat soort praktijken....Hadden ze 3 netjes tegelijk? Omdat de 1 8 weken was, de ander 6 weken en nog een oude kitten?

shirley23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 10:38

7 wk vind in inderdaad te vroeg ja.

Maan mijn kat is ook met 8 wk weg gegaan bij ze moeder.

Nou ik kan niet zeggen dat hij er slecht van is geworden hoor.

het is een gezonden je-weet-wel-kater van 6 kilo Bloos
En een ontzettend knuffel kont.

Dus kan niet zeggen dat hij er slecht van af is.

Hij is bij ons gelijk ingeent en heeft ze wormen keur gekregen. Nou het gaat super met hem. En hij is super gezond.
Dit is hem

Afbeelding
Afbeelding

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-06 10:41

Hij hoeft ook niet slecht af te zijn, maar het kan altijd beter!

Lottejulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 10:42

Het is nou eenmaal zo dat mensen doller zijn op jonge dieren, en het liefst willen dat ze altijd jong blijven. Natuurlijk ziet een jong dier er schatiger uit maar als 'ie ouder word word 'ie meestal alleen maar liever (spreekt uit ervaring). Wij hebben ook zo'n 3/4 jaar geleden een nestje gehad, 7 kittens waarvan er 2 dood zijn gegaan ( Huilen ), deze zijn gelukkig op 1 na allemaal naar vrienden gegaan en die zien we dus nog af en toe. Deze kittens zijn zeker niet te vroeg weg gegaan, maar de preciese leeftijd weet ik niet meer. Zijn wel allemaal hele leuke katten geworden! Het rare is alleen dat de poes (enige poesje, rest katers) die wij hebben gehouden heel schuw is geworden terwijl de andere heel aanhankelijk zijn.. Tong uitsteken

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 10:51

Ik vind het met boerderijkittens toch een ander geval...
En dan bedoel ik de kittens die daar buiten geboren worden en waar dus geen mensen wat mee
kunnen of doen...Ze verstoppen zich en verwilderen idd na de 8 weken...In zo'n geval is het voor
het kitten beter vroeger (geen 6 weken dus) dan later (12-13-14 weken) weg te halen...Anders
zijn ze idd schuw en is het zeker moeilijk om er een huiskat van te maken...

Verder ben ik helemaal voor het na de 12 weken weghalen bij de moeder...Toen ik mijn Birmanen
katertje opging halen was hij 14 weken en hij en zijn broertje (die ook nog geen thuis had) lagen
nog bij moeders te drinken!!!...Het was inmiddels dus wel heel erg tijd...whahaha...Maar ik heb dan
ook nooit problemen gehad dat ze in de gordijnen of meubels klommen...aan de meubels krabden...
aan de planten eten...op het aanrecht of de tafel springen...Krabben deden ze zeker niet...Het
waren beide zeer goed opgevoede en evenwichtige kittens...Dat is echt een wereld van verschil...

Katoo71

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 11:21

gisteren op t.v hoorde ik een presentator zeggen dat 'ie kleine katjes leuk vond en grote niet , wat een opmerking!
Mensen moeten weten dat dat schattige er gauw af is, mijn kater heb ik met ongv. met drie maanden van een boerderij afgehaald we hebben hem nu twee maanden en als je ziet wat een grote lobbes het is geworden in twee maanden tijd , heerlijk toch ...

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 11:49

In mijn ogen kan dit verschillend zijn per situatie.

6 of 7 weken is inderdaad erg vroeg. De kitten van mijn zus is met 9,5 weken weggegaan, als laatste van het nest. Ze was nog wat klein, dus hebben we ervoor gekozen haar langer daar te laten.

Een jaar of 5 geleden hebben wij voor het laatst een nestje gehad, van 4 kittens. Zij zijn met 8 a 8,5 weken weggegaan, omdat de moederkat het niet meer aankon. Ze besteedde zoveel tijd aan haar nest met grote kittens dat ze haast niet meer aan eten toekwam. We hebben haar zelfs geleidelijk aan steeds van haar kittens gescheidden zodat ze wat tijd voor zichzelf nam.
Het was echt niet goed geweest voor haar om de kittens langer te houden. Imo moet er dus ook rekening gehouden worden met wat de moederpoes wel en niet aankan.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 11:51

Leo_ke schreef:
In mijn ogen kan dit verschillend zijn per situatie.

6 of 7 weken is inderdaad erg vroeg. De kitten van mijn zus is met 9,5 weken weggegaan, als laatste van het nest. Ze was nog wat klein, dus hebben we ervoor gekozen haar langer daar te laten.

Een jaar of 5 geleden hebben wij voor het laatst een nestje gehad, van 4 kittens. Zij zijn met 8 a 8,5 weken weggegaan, omdat de moederkat het niet meer aankon. Ze besteedde zoveel tijd aan haar nest met grote kittens dat ze haast niet meer aan eten toekwam. We hebben haar zelfs geleidelijk aan steeds van haar kittens gescheidden zodat ze wat tijd voor zichzelf nam.
Het was echt niet goed geweest voor haar om de kittens langer te houden. Imo moet er dus ook rekening gehouden worden met wat de moederpoes wel en niet aankan.

Daar heb je een heel goed punt ja!

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 12:04

Ik heb een nest van 3 katers van een boerderij af gehaald, dit waren de kittens uit het nest waar ze geen plek voor konden vinden. Dit was een nest zonder toezicht op een zolder. De katertjes waren toen al 12 weken oud en gingen mee met moeders op jacht. Ze waren redelijk schuw de een meer dan de ander. De schuwste is bij mij de grootste kroelkater geworden, maar geen van allen zijn ze erg aaibaar voor vreemden.

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-06 09:14

Maar nesten zonder toezicht op zolder zijn andere nestjes dan die bij mensen thuis die een foutje hebben gemaakt en er nu zo snel mogelijk vanaf wilden.

Feitje: afgelopen zomer stonden er op marktplaats elke dag minimaal 6000 nestjes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 09:27

JustNanno schreef:

Feitje: afgelopen zomer stonden er op marktplaats elke dag minimaal 6000 nestjes!

Verschrikkelijk is het he, en dat alleen omdat men te lui of te gierig is om hun kat te laten steriliseren/ castreren.

En dan ook nog denken dat je goedkoop uit bent met zo'n gratis kitten. Slapen