'Agressieve' hond.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

March

'Agressieve' hond.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 20:08

Het zit zo... Max is een hele lieve hond, 11 maanden nu, heeeeeeeeeeeel erg sociaal met mensen, maar andere honden die hij niet kent, moet ie echt niks van hebben. Hij wil dan echt oorlog en wil ze pakken enzo, dus gaat vet lopen springen en achterlijk doen en blaffen enzo. De oorzaak hiervan zal waarschijnlijk de andere hond zijn. Deze is 8 jaar, en in het begin, toen ze niet echt met elkaar konden, maar ook niet zonder, ging hij Max echt beschermen tegen andere honden op zijn manier. Dus als ze ook maar bij Max in de buurt kwamen, dan wilde hij ze pakken. Omdat het contact met andere honden op jonge leeftijd toch belangrijk is, heb ik hem ook regelmatig alleen meegenomen zonder de andere hond, zonder effect, want nu gedraagt ie zich dus elke keer vet achterlijk. Heeft íemand ideeën hoe ik dit gedrag hem kan afleren??

Biepmiep

Re: 'Agressieve' hond.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 10:54

Er zijn heel veel goede boeken in de bieb over opvoeden. Vergeet niet dat jouw hond aan het puberen is en steeds anders in het leven zal staan. Daarom haal een goed boek, om zo even wat gedragsadvies neer te zetten is moeilijk en blijf je toch met vragen zitten.

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 10:58

pupy curcus?( eehh basis curcus Lachen )
daar zit ik nu ook, zitten ook 2 honden bij die niet goed met andere honden op kunnen schieten, ehet gaat nu al veel beter Haha!

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 11:42

Waar komt deze hond vandaan, in huis opgegroeid of? Cursus gehad? Welke leeftijd bij de moeder weg?

March

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 11:51

Hij is wel op puppycursus geweest, dat ging gewoon best goed. Er zal inderdaad een deel pubergedrag inzitten, het is ook niet echt zo dat ie ze echt dood wil bijten, maar het is wel vervelend dat je steeds een hond aan de lijn door de lucht hebt te springen en blaffen enzo! Hij wil wel echt vechten.

@JustNanno: het is niet mijn eigen hond, maar laat m wel dagelijks uit, mijn pleeghondje zeg maar. Hij is in huis opgegroeid, samen met de andere hond. Ze hebben m met uuh... drie maanden gekregen ongeveer denk ik..

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 12:04

Hoe is hij opgegroeid bij de fokker?
Wat doe je op het moment dat ie een andere hond ziet?

March

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 12:08

Bij de fokker is hij opgegroeid in het nest.
Als ik een andere hond voorbij kom dan probeer ik gewoon net te doen alsof er niks aan de hand is en zodra hij toch een poging doet of ook maar een beetje begint te grommen dan zeg ik tegen m dat ie negeren moet (zoalstie op de puppycursus geleerd heeft, "Negeer") en loop gewoon verder alsof er niks aan de hand is maar tegenwoordig helpt er helemaal niks meer.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 13:13

Probeer het eens zo te doen dat jij leuker bent dan de andere hond. Lijd hem af met snoepjes, of een balletje. Zo zal hij doorkrijgen, dat als hij braaf op jou let, hij zijn balletje of snoepje krijgt, dat het negeren van een andere hond, een snoepje op levert.

janice

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 13:17

Ja met een balletje zo heb ik het ook een tijdje gedaan, heb een Rottweiller met hetzelfde probleem.

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 13:17

Veel apart uitlaten en leren aandacht te hebben voor de baas i.p.v. andere dingen. Dit moet eerst aangeleerd worden in een prikkelarme omgeving waarna het kan worden uitgebouwd naar situaties met meer prikkels.

ryannuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 13:18

Mijn hond doet dit ook, we kregen haar toen ze anderhalf was.
Ik weet dus niet waarom ze dit doet maar ik denk dat ze voor die tijd weinig contact heeft gehad met andere honden en daardoor gewoon niet goed weet hoe ze zich moet gedragen.
Bij haar is het wel zo dat ze andere honden alleen aan wil vallen als ze aangelijnd is, als ze los loopt is ze veel liever.
Ze gaat nog steeds niet echt spelen met andere honden ofzo (niet vaak tenminste) maar ze laat ze dan wel met rust.
Misschien dat jou hond ook liever is als hij losloopt en dan vanzelf leert dat andere honden dan veel beter om hem reageren?

March

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 13:56

janice schreef:
Ja met een balletje zo heb ik het ook een tijdje gedaan, heb een Rottweiller met hetzelfde probleem.

Kan jouw Rottweiler die rottweiler van mij niet opvoeden Tong uitsteken

March

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 13:57

ryannuh schreef:
Misschien dat jou hond ook liever is als hij losloopt en dan vanzelf leert dat andere honden dan veel beter om hem reageren?

Met loslopen zal het inderdaad wel íets minder zijn, maar omdat het mijn eigen hond niet helemaal is wil ik het risico niet lopen dat hij een andere hond wél pakt als hij losloopt..

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 14:57

Dat kan ik me voorstellen Gemma.
Hebben zijn eigenmaren weleens overwogen om hem te laten castreren?

March

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 15:09

Hij is gecastreerd, het is eigenlijk ook pas echt na zijn castratie begonnen Scheve mond

shirley23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 15:24

ik heb altijd geleerd om een pup met zo veel mogelijk honden te laten gaan. Als ik zie dat een hond los loopt dan laat ik die van mij ook los. Zodat ze kunnen snuffelen en kunnen spelen wanneer ze willen. Zo heeft ze dus ook geen hekel aan andere honden. Misschien wilt deze hond gewoon spelen en probeert hij op zijn manier duidelijk te maken dat hij er heen wilt.

Die van mij is nu dus 14 wk.

March

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 15:28

Hij wil echt niet spelen, als ik m laat gaan dan valt ie echt aan, dus dat is het zeker niet. Hij heeft al een paar honden te pakken gehad. Ik heb hem in het begin ook vaak inderdaad alleen meegenomen, zonder de andere hond, om zoveel mogelijk in contact te kunnen komen met andere honden, en toen was het dus wel ok, maar nu gaat het gewoon niet meer..

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 15:35

niet meer met die andere hond gaan wandelen tot hij sociaal is naar andere honden denk ik.

en probeer het eerst te negeren geen resultaat een waarschuwing nog geen resultaat een flinke ruk aan de riem zodat hij merkt dat jij de leider bent en bepaalt wat wel en niet mag. Als je een automatische lijn hebt weg doen en een riempje kopen.

een automatische( dat de lijn langer word als hij trekt) is eigenlijk niet echt goed. een dominante hond kan denken dat hij de leider is omdat hij voorop mag lopen. en dan moet jij onderdanig zijn.
dat is dus niet goed. jij bent de leider en de hond moet jou volgen.

succes er mee!

March

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 15:39

Hij heeft gewoon een halstertje en een gewone leren lijn. Negeren en rukken helpt dus niet. Goed zou het inderdaad waarschijnlijk wel zijn om zonder de andere hond te gaan lopen. Maar het is een beetje vervelend om eerst de ene en dan de andere uit te gaan laten. Als ik eerst Max uit ga laten en daarna de andere hond (die al 8 jaar is en ik dus ook al 8 jaar uitlaat) wordt ie strontjaloers en zodra ik dan terug ben met Max gaan ze vechten (ja echt waar, het is echt te triest voor woorden Tong uitsteken) Als ze het zelf doen dan is dit vast wel ok, maar ik kan dus niet de ene meenemen en de andere niet omdat ze dan ruzie krijgen haha. Ik zal het eens aan de eigenaren voorleggen.

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 15:41

en als iemand anders nou tegelijkertijd, in het begin met de andere hond gaat wandelen, wel een andere richting. zodat ze allebeide tegelijk bezig zijn geweest?

mischien een nog hardere ruk geven zodat hij omvalt? beter een keer een harde ruk dan allemaal muizen rukjes

March

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 15:46

Haha, ik ruk echt hard hoor, hij slingert nog nét niet door de lucht. Geloof me, hij is níet onder de indruk.. Verder luistert hij prima aan de lijn, netjes naast lopen als ik het van hem vraag etc..

Wat betreft het apart uitlaten, dan moet ik wel eerder terug zijn dan die andere hond, anders is het alsnog heibel. Punt is, dat ik altijd een heel groot eind ga lopen (anderhalf tot twee uren) en zelf lopen ze maar een kwartiertje/half uurtje oid..

Ja of ik moet bellen dat ik er bijna weer ben en dat ze dan ff een klein blokje gaan doen nog een keer ofzo..

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 15:50

wat doet hij als je hem niet aan de lijn hebt? vaak voelen honden zich sterker als ze aan de lijn zitten, en zullen vaak rustiger zijn als ze los zijn (niet altijd, bij onze vorige hond werkte dit dus niet en wilde andere honden wel op eten/bijten)

March

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 15:53

Pytje schreef:
wat doet hij als je hem niet aan de lijn hebt? vaak voelen honden zich sterker als ze aan de lijn zitten, en zullen vaak rustiger zijn als ze los zijn (niet altijd, bij onze vorige hond werkte dit dus niet en wilde andere honden wel op eten/bijten)

Deze suggestie was eerder ook al, het zal inderdaad zo zijn dat hij misschien wel wat rustig is als hij los is, maar omdat het mijn eigen hond niet helemaal is, wil ik het risico niet lopen dat jij een andere hond wél pakt als hij los is. Haal ze dan maar weer eens uit elkaar... Heb dat één keer gedaan, dat was met hem en de andere hond, maar echt safe is het niet! Stond daarna ook helemaal te shaken, heb wel eens vaker honden zien vechten, meestal laat je ze ook gewoon uitvechten, maar dit ging echt heeeeeel ver!

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 16:20

Probeer is met een halfcheck. Heb je net wat meer kracht. Of een halti/gentleleader. Ik leid uit een antwoord van jou op dat je een rotweiler hebt? Die zijn nou een maal onwijs sterk.

March

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 16:39

Die halti is zo'n halstertje toch? Die draagt hij al.. Als je een slipketting of een halfcheck gebruikt, dan issie echt heel sterk, dus dat halstertje voldoet verder wel goed, beter dan gewoon een halsband of ketting, nu kan je gewoon zijn hoofd omtrekken, dat scheelt wel al heel erg.