konijn ziek!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Casca

konijn ziek!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-06 21:56

hallo,
Ik maak me ernstig zorgen over mn jongste konijn, ze zit alleen maar stil met haar ogen dicht, ik kan haar zo oppakken zonder dat ze spartelt en ze heeft een opgeblazen buik! vanmiddag toen ik even bij ze ging kijken (heb er 2) was ze al rustiger dan normaal en wilde ze geen snoepje aanpakken. Ze stromde net ook niet op haar brokjes af en is haar buik helemaal opgeblazen. Normaal is ze de wilde van de 2, en kan ik haar meoilijk pakken en rent ze heel snel weg.. ik heb echt geen flauw idee wat ik moet doen.... (haar achterwerk is schoon, dus het zijn geen maden) ik ben bang dat ze morgen niet haalt... Verdrietig Jullie misschien ideeën?

Audi_16

Re: konijn ziek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 21:59

Ik zou meteen naar de DA gaan!

whissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 22:02

DA bellen!! denk aan trommelzucht/trommelziekte, hoe noemen ze het precies...

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-06 22:05

kan dat nog wel op deze tijd?

is dat trommelzucht besmettelijk?? (omdat mn 2 dames bij elkaar zitten)

whissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 22:06

nee, voor zover ik weet niet, heb het net even gauw opgezocht, ze noemen het ook GAS, oftewel gas in de buik.

je kan het vinden om www.konijnen.nl

whissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 22:07

maar er is vast een DA met weekenddienst, dan bel je die gewoon, want het is wel dodelijk als er niks aan gedaan wordt Verdrietig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 22:51

Snel naar de DA er mee, dit lijkt me écht niet goed. Ach gut

Eydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 22:58

Je konijn heeft last van gas in de buik, trommelziekte genoemd.Zie www.bunnybin.nl voor meer info.En ga snel langs de dierenarts!

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 08:31

Haihai...

Ik heb afgelopen week hetzelfde gehad...Mijn nijn rent ook altijd naar de deur als die open gaat...Dan krijgt ze
wat lekkers...Nu zat/lag ze maar onder het hok...Voor dood...heb echt 3 keer gekeken of ze nog leefde...Wilde
ook niets meer eten...Ik kon haar ineens aaien (rende altijd heel hard weg als ze mijn hand zag) het klopte niet...
Wel heb ik haar nog wat zien drinken...Ik ben meteen naar de dierenarts gegaan...Indigestie was de conclusie...
Zeer gevaarlijk als de darmen al zover plat liggen...Gelukkig was er nog een beetje beweging...Ze heeft een
onderhuids infuus gehad en medicijnen...oa een laxeer middel en pijnstilling...Thuisgekomen begon ze meteen
van een blaadje (van de boom die gevallen zijn) te eten...Maar verder at ze nog niet...Dus 's middags heb ik
haar gepakt (valt normaal gesproken niet mee maar nu was ze nog vrij tam) en gedwangvoerd met papje van
de dierenarts...ook nog medicijnen gegeven...Ze at weer wat...De volgende morgen zag het er al veel beter uit...
Ik heb haar nog wel gevangen (wat inmiddels alweer heel moeilijk ging) en haar haar medicijnen gegeven... en
een beetje dwangvoer...Buiten begon ze meteen te eten...Het gaat nu heel erg goed met haar...Ze eet gewoon...

Probeer je nijn over te halen met iets wat zij heel erg lekker vind...Maakt niet uit wat (wel geschikt voor nijnen
natuurlijk) zo gaf ik een plakje wortel en een gedroogde snee brood (voor 2 nijnen) Maar ik zou zeker even naar
de dierenarts gaan...Als de darmen stil komen te liggen kan het haar wat ze inlikken door te likken een grote
haarbal gaan vormen (vandaar ook het laxeermiddel) en dan moet het geopereerd worden als je er al op tijd bij
bent...Daarnaast is het heel moeilijk om een nijn weer op gang te krijgen nadat de darmen stil hebben gelegen...
is eigenlijk altijd dodelijk...
Dierenarts zou ik zeggen...

mickey1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 08:42

En, hoe gaat het nu?

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-06 16:00

We zijn met haar naar de Da geweest, ik heb nog geen tijd gehad om het hierop te zetten want moest vanmorgen ook weer vroeg weg. Ze heeft een verstopping, we geven haar nu dwangvoer en medicijnen. Morgen avond moeten we weer komen.

@Chichiba; ze eet nog steeds niks vrijwillig, ze reageerde net wel even toen ik naar haar toe ging (hoofdje bijdraaien) wat ze vanmorgen niet deed. Ze heeft al een aantal keer "gemest"dus dat is een goed teken..

Ik heb gelukkig wel van die ouders die 100% voor een diertje gaan als ze ziek zijn. Het kost waarschijnlijk wel 70 a 80 euro..

Maar ik hou jullie op de hoogte!

majijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 16:07

Hey Casca,

Gisteren was mijn konijn ook ziek, waarschijnlijk verstopping door een haarbal. Heb tel.advies gevraagd, en het advies luidde;

Dwangvoeren en masseren! Masseren, hm, oke?! Ach gut Dus ik heb 2,5 uur gemasseerd, konijn op tafel, kontje naar mij toe en handen onder de buik.
Tussendoor eten + drinken gegeven..... En; ze begon weer te poepen!
Nu is ze weer helemaal gezond, hiermee wil k dus zeggen dat masseren wel erg goed is.
Je hoort/voelt ook echt de buik rommelen, (=darmgeluid= Goed!) net als bij ons!!
Succes!!!

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-06 16:09

ow, dan ga ik ook even haar buikje masseren Lachen

majijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 16:26

Doen, én volhouden!!!

Heel veel succes, en t is echt een opluchting als ze straks (hopelijk) weer beter is!!

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-06 16:32

ik heb het net even gedaan maar volgens mij doet dat haar veel pijn Verdrietig ze probeerde de hele tijd weg te komen terwijl als je haar gewoon vast hebt ze wegzakt (oogjes halfdicht en stijfjes)

doet het haar ook pijn? maar moet ik gewoon doorgaan? (vind het nogal zielig, ze heeft al zo veel last)

majijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 16:37

Jeetje Ach gut Wat vervelend...

Ik zou niet doorgaan als je denkt dat ze pijn heeft. Mijne bleef rustig en ging er zelfs een soort voor liggen, is dus anders dan bij jouwe...
Houd d'r warm, voor de verwarming in een doos bv.
Verder door blijven gaan met water geven, ze moet echt vocht binnen krijgen! (En dwangvoer, heb je zo'n zakje Science Recovery gekregen?)

Ennehh; Je nijn is nu belangrijker dan bokt he, wij wachten wel af!

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-06 17:02

(ik heb bokt de hele tijd aanstaan, dat ik steeds naar dit topic kan, en mn moeder zorgt ook voor haar Lachen )

Ze staat nu in de gang, daar het is niet zo warm als binnen, ik ben bang dat ze anders zo'n temperatuur schok krijgt!

ik heb haar net nog wat water gegeven en sience recovery idd (ze krijgen altijd al selective)

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-06 17:07

ze wordt echt al behoorlijk wat levendiger!! ik hield net een paardenbloemblad voor haar neus en dat vond ze irritant, ze pakt het aan en gooit het weg Haha! Haha! ze reageert ook meer!!

EDIT!!!::: ZE HEEFT HET BLAADJE NET GEPAKT EN BEGON ERAAN TE ETEN!!!! Haha! Haha! ikke blij!

majijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 18:59

Hey Casca!

Ik zit echt helemaal mee te leven, en vind t super om te lezen dat ze weer vooruitgaat. Goed dat je er mee aan de slag gegaan bent, je ziet het, waarschijnlijk gaat t nu gewoon goedkomen!!
Science recovery is erg rlxd, altijd handig om in huis te hebben Haha!

Veel succes nog, en laat je ff weten hoe t verder gaat?!

(PS ik heb mijn wijfje net uit de ren gehaald, en ze gromt alweer en wil weer aanvallen, dus is weer de ouwe Bloos )

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-06 19:50

zodra ze je weer weg willen hebben zijn ze weer in orde Lachen

ze heeft al meer gekeuteld, ze is ook weer wat meer wakker, het gaat de goede kant op met dr Haha! Wat ik wel jammer vind is dat ze zelf nog niet naar het waterflesje gaat, ze drinkt heel goed zolang ik het maar breng (ze likt het van het spuitje)

majijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 20:05

Mooi dat ze keutelt en al wat beter reageert!
Ik heb het drinken gisteren een paar uur gelaten voor wat het was. Had eerst heel dunne S.Rec. gegeven, maar onder dwang.
Later wilde ze dus zelf opeens weer veel drinken, dus idd, net als jouwe, likken van het spuitje. OK dan!
Ik zou niet teveel haasten met het drinkflesje, komt vanzelf wel weer toch, als ze er de bekende 'kracht' weer voor heeft Knipoog

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 20:47

Mijn konijn heeft dit ook gehad, wij hebben hem toen binnengebracht bij de DA. Daarvoor zelf gedwangvoedert, maar dat ging niet vooruit. Na een week bij de DA is hij erboven op gekomen. Ik hoop dat het ook goed gaat!

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 12:05

gister leek het steeds beter te gaan, ik heb haar vanacht nog een keer gevoerd en laxeermiddel gegeven. Maar vanmorgen lijkt het weer bergafwaarts te gaan, ze heeft enorme stuiptrekkingen als ze probeert haar ontlasting kwijt te raken en nu begint ze daar ook mee te piepen. Echt vreselijk om te zien!! Ze hadden gister ochtend ook al een afspraak gemaakt voor vandaag, maar dat is pas om half zes (dan is mn moeder pas terug van 't werk, we moeten nl naar wierden vanuit almelo)..

ik heb haar net nog maar wat laxeermiddel gegeven, ze heeft het er echt heel erg moeilijk mee... ze stinkt ook vreselijk! ik probeer haar achterkant zo schoon mogelijk te houden maar dat wil niet echt als ze zo dunne diaree heeft... Ik zie het nu steeds somberder in... Verdrietig

majijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 13:35

Jeee wat een pech Verdrietig
Je weet t ook nooit he met die beesten. Nou veel sterkte nog vandaag, houd nog even vol, en dan eind van de middag weer naar de d.a.
Doe je best, succes!! Ach gut

mickey1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 13:37

he bah wat naar, ik hoop dat ze d'r gauw weer bovenop komt Ach gut