Katten kunnen WEL door hun baas bijgehouden worden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Desiree

Katten kunnen WEL door hun baas bijgehouden worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-06 15:29

Op het hondenforum dus een discussie over andermans katten in de tuin. DAar is een katteneigenaar die op een appartement woont, en zij kan haar katten dus niet buiten los laten lopen. Zij schrijft het volgende:
Citaat:
Ja ik weet het sommige mensen hebben echt geen verstand daar kan ik me zo kwaad om maken :evil: , maarja alles is voor Zoe in iedergeval in orde gekomen. Ik kan je verzekeren dat ze haar laatste jaren hier een luizeleventje mag leiden.

Wat betreft het aanleren Oja hoor in het tuigje hangen kei hard achteruit gaan, vervolgens vooruit en (omdat het een trapportaal was en er geen boom of struik in de buurt was) met nagels en al in mijn hoofd, nek, schouders, armen, benen, enz, enz. Hele zielige jank partijen, een boos miauwende en krijsende kat. Naderhand hele dagen gemeden worden en een echt boze kat om me heen hebben. Flink blazen en te keer gaan noem maar op. Ik heb de hele drama gehad!! Ook wanneer we op straat waren hoor. Bij elke boom waar ze in kon daar hing ze in. Elke struik idem. Een hond kende ze al, maar leuk vond ze, ze niet. Echt ik heb wat moeten doorstaan hoor. En natuurlijk ook van mensen die met hun hond aan het wandelen waren die zeiden ja hoor gaat ze met een kat wandelen en dan behandeld ze hem ook nog eens zo. Laat dat beestje toch lekker binnen. Als ik dan vertelde dat ik in een appartement woonde en de kat neit alleen niet naar buiten mocht van mij en het verhaal achter de kat dan hielpen de mensen vaak nog mee ook. Als ze bijv wisten dat de hond goed met katten om kon gaan dan lieten ze de hond rustig bij Zoe als ik zei dat het kon. Ook hielpen ze mee om Zoe af te leiden met een speeltje of begonnen te lief te roepen naar haar of even te aaien op het moment dat ze ergens van schrok bijv een auto. Zo langzamerhand is het dus verbeterd. En nu vinden ze het allemaal geweldig ik en mijn twee katten. We lopen niet zo heel lang en ook niet elke dag aangezien die meiden van mij ook graag binnen zitten met een raam wagewijd open. Maar het geeft ze wel even de kans om meer van de wereld te zien. Ik kan dus gewoon mijn deur open laten staan en dan zullen die twee nog niet een stap buiten de deur doen dus ze zijn blij binnen en hoeven dus ook niet perse naar buiten dat is wel fijn!! Toen we gingen verhuizen vonden sommige het ook echt jammer dat we weggingen omdat ze het wel leuk vonden zo met die katten.

Ik heb van mijn ouders een goede raad meegekregen. Een dier heeft te luisteren!! Dus als ik zeg we gaan aanleren om je aan het riempje te lopen dan gaan we dat aan leren. En dan hebben ze ook te luisteren ik ben daar heel consequent in. En wanneer ik merk dat het na lang proberen echt niet gaat omdat bijv de kat echt bang is (is wat anders als onwennig of geen zin) tja dan ben ik pas bereid om het op te geven. Het zelfde met kammen enz, enz.

Ik krijg wekelijks klanten in de trimsalon die zeggen (wanneer de hond weer eens in de klit zit) "ja maar hij wil dat niet hoor. Dan gaat hij bijten en dan hou ik op" Dan zeg ik altijd tegen die mensen (en het klinkt misschien hard "sorry hij heeft niets te willen. Hij zal geborsteld moeten worden of ie nu wil of niet!!!" Met wat borstellessen (opvoeding van de baas dus) laat de hond het naderhand wel toe Bloosk: ikke blij de baas blij en de hond blij!!!

Groetjes Kim
Laatst bijgewerkt door Pink_Horizon op 12-10-06 21:41, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam verwijderd uit Quote

Anoniem

Re: Katten kunnen WEL door hun baas bijgehouden worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 15:31

Een kat akn je dat niet aanleren! Ik weet dat je katten buiten er niet van houdt (zwak uitgedrukt) maar een poes ia nders als eenhond en je kan dat niet aanleren. So what dat ze buiten zijn, heb meer last avn de hondenpoep overal.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-06 15:32

Kun je het niet lezen dan? zou die persoon dan liegen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 15:42

Ik denk dat het wel gewoon aan te leren valt hoor.
Gewoon een kwestie van geduld en wennen Knipoog
Maar omdat het voor mensen vreemd is gaan ze er denk ik vaak van uit dat het niet mogenlijk is,

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-06 15:43

DAt denk ik ook. Het kost alleen wel energie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 15:46

Ja, ik denk ook wel dat het veel energie kost Knipoog
MAar wil je je hond goed opvoeden dan duurt het ook lang Knipoog..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 15:46

Bij ons op stal loopt iemand rond met 2 katten, en die neemt ze volgens ons mee van huis laat ze daar los, en die lopen dan de hele tijd achter haar aan.
Dus ja, volgens mij kan je ook een kat opvoeden Haha!
En dingen aanleren!
Het heeft alleen wat meer tijd nodig denk ik Nagelbijten / Gniffelen

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 15:47

Natuurlijk kun je een kat zoiets aanleren.
Pijn, moeite en frustratie die het met zich meebrengt daar gelaten Rolleyes

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 15:49

desiree..
ik begrijp dat je een hekel hebt aan katten (heb ik ook)
maar elke keer als er een topic is met iets over katten (en dan MEESTAL niet al te positief) dan staat die op jou naam..
je kunt echt niet heel bokt er van overtuigen hun katten in een ren te doen of binnen te houden...
hoe graag je dat ook wilt..

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-06 15:50

Ier schreef:
Ja, ik denk ook wel dat het veel energie kost Knipoog
MAar wil je je hond goed opvoeden dan duurt het ook lang Knipoog..

DAt klopt zeer zeker, maar je hebt onder honden ook rassen die qua eigenzinnigheid voor een kat ook niet onder doen hoor.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-06 15:51

darkmoona schreef:
desiree..
ik begrijp dat je een hekel hebt aan katten (heb ik ook)
maar elke keer als er een topic is met iets over katten (en dan MEESTAL niet al te positief) dan staat die op jou naam..
je kunt echt niet heel bokt er van overtuigen hun katten in een ren te doen of binnen te houden...
hoe graag je dat ook wilt..

Nou, dan reageer je toch niet in dit topic? Ik wilde deze dingen nog even graag aanvullen, ze waren namelijk nog niet gezegd.

pubeliaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 15:52

Ik ben het hier helemaal mee eens, waar een wil is is een weg. Je kan zelfs een hamster leren om zindelijk te zijn... en op een klein bakje te plassen en te poepen, waarom zou dat bij een kat niet lukken, je kan ook een kat leren op een kattenbak te laten plassen. bange wilde katjes kan je tam maken, waarom zou dit dan niet kunnen...?

Ik ben dus geen katten fan, maar ik werk wel met katten, heb respect voor ze en dat verwacht ik ook van hun naar mij.

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 15:53

oke..
dat doe ik dan ook maar niet meer Haha!
was verder niet aanvallend bedoelt hoor Knipoog

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 15:57

Desiree schreef:
Ik heb van mijn ouders een goede raad meegekregen. Een dier heeft te luisteren!! Dus als ik zeg we gaan aanleren om je aan het riempje te lopen dan gaan we dat aan leren. En dan hebben ze ook te luisteren ik ben daar heel consequent in. En wanneer ik merk dat het na lang proberen echt niet gaat omdat bijv de kat echt bang is (is wat anders als onwennig of geen zin) tja dan ben ik pas bereid om het op te geven. Het zelfde met kammen enz, enz

Dit vind ik een beetje een gevraarlijke opmerking. Vergeten we hier niet iets? dat een dier een levend wezen is, met een eigen wil een eigen leven enz?
Natuurlijk kun je als baasje zeggen, ik wil dat je dit niet doet enz. maar dit gaat inmijn ogen iets tever.. Wie heeft voor ons bepaald dat "een dier naar ons heeft te luisteren?" zou mooi zijn als een dier dat van ons zou zeggen;"dat mens heeft naar mij te luisteren" eenn compromie sluiten lijkt me een iets beter plan... Mijn mening.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-06 16:00

Sja Rianna, (ik heb overigens die woorden niet gezegd, let goed op wat je quote), het is wel zo dat de mens de maatschappij zich eigen heeft gemaakt, met het gevolg dat we leven in een mensenmaatschappij waarin beperkt ruimte is voor dieren. Ik zeg niet dat dat juist is, maar ik zeg alleen dat het zo is. En dat heeft gevolgen.

VAn huisdieren wordt over het algemeen niet veel gevraagd dus die kunnen dat beetje wel luisteren. Dieren waar wel veel van gevraagd wordt, is van honden die echt met mensen moeten werken of in de sport, zoals paarden dat ook moeten. En dan wordt er VEEl van ze gevraagd en dan is een compromis volgens mij wel eens noodzakelijk ja.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 16:01

Ik heb 2 katten en zij hebben wel degelijk respect voor mij! Luisteren is luisteren en dat weten ze dondersgoed, ok soms beter dan een andere keer maar over het algemeen mag ik niet klagen, ik hoef vaak alleen maar af te tellen 3....2.... hup bij 1 luistert ie Haha!
De jonge moet het nog leren!

MeggieMea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 16:06

Wij hebben 2 poezen, 2 burmese poezen. Ze staan bekent om socialevaardigheden.
We hebben vorig jaar zomer de 2de gekocht als kitten.
Je kunt ze dergelijk iets aan leren want ik heb haar (Farah is haar naam)
Als ze een snoepje krijgt, moet ze gaan zitten om haar kontje, voorpootjes in de lucht en mauwen.. Haha!
Vinden jullie het niet lief??? Clown
Maar daarbuiten hebben mijn poezen respect voor mij en ik voor hun..

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 16:15

Desiree, opnieuw, begrijp me niet verkeerd, maar wat probeer je nu eigenlijk te bereiken?

Het ene topic valt stil en dus open je maar een nieuwe omdat jij het nog niet voor elkaar gekregen hebt dat heel de bokt-kattegemeenschap jou gelijk geeft en spontaan besluit zijn kat op te sluiten?
Zie je dan echt niet in dat deze topics geen zin hebben? Het enige resultaat dat je krijgt is dat mensen spontaan reageren met "ohjee, daar is ze weer met haar 'katten horen binnen' topics"

Ik woon in een heel kat-vriendelijke buurt, midden in een woonwijk met veel groen en iedereen kent iedereen zijn kat. Moet ik dan maar besluiten om mijn kat binnen te houden, omdat jij, een paar 100 kilometer verderop, er niet tegen kan dat katten in je tuin rondlopen?

Ja, inderdaad, katten kun je leren aan een tuigje lopen, katten kun je leren zitten op bevel, katten kun je een hele resem truukjes aanleren, en mijn oudste is er het bewijs van. Maar ik ga echt mijn katten niet binnen houden omdat een wildvreemde op internet beweert dat dit verplicht zou moeten zijn.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 16:17

mijn katten hebben zich ook gewoon netjes te gedragen net als mijn paard of vroeger mijn hond. ze krabben en bijten niet en als ik ze roep komen ze ook netjes. De 2 mainecoons lopen aan een tuigje en zodra ik het tuigje pak staan ze te kwispelen voor de deur. Ze mogen niet loslopen maar hebben een ren ter beschikking waar ze dag en nacht in en uit kunnen lopen. De 2 birmanen lopen niet aan de lijn want dat zijn 2 luie katten die liever in de zon liggen dan dat ze mee gaan wandelen. Met straffen en belonen kun je met alle dieren wel wat bereiken en katten zijn veel slimmer dan dat ze vaak doen voorkomen, je kunt ze best een hoop leren, ze zijn alleen vaak behoorlijk eigenwijs en je moet een oefening wat vaker herhalen voordat het knopje omgaat. Onze oudste coon kan pootjes geven, omrollen, miauwen en zijn kopje scheefhouden. een kat is niet heilig (alhoewel veel katten daar anders over denken Knipoog) dus moet zich ook gewoon netjes gedragen net als een hond.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 16:17

mijn poezen kunnen ook beide zitten op commando, een kan ook een pootje geven.
en ja waarom zou een kat niet aan de lijn kunnen lopen??
ik zie zat mensen ermee lopen, en op campings zie je ze zoveel aan een lang touw rondhuppelen..

ja tuurlijk valt een kat van alles te leren..alleen we doen het nooit Knipoog

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 16:27

Citaat:
Desiree schreef:

Ik heb van mijn ouders een goede raad meegekregen. Een dier heeft te luisteren!! Dus als ik zeg we gaan aanleren om je aan het riempje te lopen dan gaan we dat aan leren. En dan hebben ze ook te luisteren ik ben daar heel consequent in. En wanneer ik merk dat het na lang proberen echt niet gaat omdat bijv de kat echt bang is (is wat anders als onwennig of geen zin) tja dan ben ik pas bereid om het op te geven. Het zelfde met kammen enz, enz

Dat zal de reden zijn dat jij honden hebt en geen katten. Honden zijn (in vergelijking tot katten) relatief makkelijk "slaafs" te maken. Honden zoeken leiding, honden luisteren (en dat zal jou kennelijk bevallen).
Katten zoeken geen leiding, maar nemen leiding, zijn zelfstandig en hebben hun eigen leven.
Katten valt absoluut dingen te leren, dat ben ik met je eens. Er zullen ongetwijfeld katten zijn die makkelijk aan een riempje meelopen en die daar plezier in hebben, maar katte zijn eigenwijs en niet iedere kat zal dit accepteren.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-06 16:32

De kat in omschreven verhaal liep bepaald niet makkelijk aan een lijntje mee voordat hij het geleerd had!

Ik denk dat ook katten bepaalde leiding zullen moeten accepteren. MAar ze hoeven niet van hun eigenaren want die zeggen dat dat niet kan, terwijl dat WEL kan.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 16:38

Ik volg dit even.
Laatst bijgewerkt door Amandavd op 12-10-06 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 16:39

Vergeet ook niet dat een kat nog steeds een solitair levend dier is en nooit het nut zal inzien van groepsleven, leiders en onderdanen. Een kat doet wat hij doet omdat hij daar zin in heeft, niet omdat zijn heer en meester dat van hem verlangt. Ok, als er een beloning aan vasthangt die de kat nu toevallig leuk vind, dan zal hij je wel een pleziertje doen en zijn kunstje tonen. Maar als poeslief toevallig geen honger heeft, kan je staan zwaaien met je snoepje zoveel je wil, maar in je kat krijg je geen beweging. Een hond daarintegen, zal dit wel doen, omdat jij de leider van de roedel bent. De beloning is voor de hond geen hoofdzaak. De baas plezieren, dat is zijn hoofdzaak.

Kat en hond leven in een totaal omgekeerde wereld, hou daar rekening mee. Hond, paard, konijn en cavia, zijn allemaal sociale diersoorten. De kat niet, die maakt zijn eigen beslissingen. Van een hond kun je nog iets eisen, van een kat niet... of je hebt voortaan een serieus pissig dier bij je op de bank zitten die je alleen nog in de buurt dult omdat hij anders geen eten heeft.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-06 16:42

Als dat nu zo keihard gesteld wordt, is een kat dan eigenlijk wel geschikt als huisdier? WAnt volgens jou wil hij zich niet aanpassen, waar vaak omwonenden dan de dupe van zijn.

Ik denk dat je katten wel degelijk dingen aan kunt leren. DAT heb ik ooit gezien in een show in Seaworld in Florida. De honden en katten die ze toonden kwamen uit het asiel en die katten konden toch allerlei kunstjes. Springen door een hoepel op commando en zo. Het gaat dus WEL.

En dat solitaire van een kat is ook maar betrekkelijk hoor.