Ja ik weet het sommige mensen hebben echt geen verstand daar kan ik me zo kwaad om maken :evil: , maarja alles is voor Zoe in iedergeval in orde gekomen. Ik kan je verzekeren dat ze haar laatste jaren hier een luizeleventje mag leiden.
Wat betreft het aanleren Oja hoor in het tuigje hangen kei hard achteruit gaan, vervolgens vooruit en (omdat het een trapportaal was en er geen boom of struik in de buurt was) met nagels en al in mijn hoofd, nek, schouders, armen, benen, enz, enz. Hele zielige jank partijen, een boos miauwende en krijsende kat. Naderhand hele dagen gemeden worden en een echt boze kat om me heen hebben. Flink blazen en te keer gaan noem maar op. Ik heb de hele drama gehad!! Ook wanneer we op straat waren hoor. Bij elke boom waar ze in kon daar hing ze in. Elke struik idem. Een hond kende ze al, maar leuk vond ze, ze niet. Echt ik heb wat moeten doorstaan hoor. En natuurlijk ook van mensen die met hun hond aan het wandelen waren die zeiden ja hoor gaat ze met een kat wandelen en dan behandeld ze hem ook nog eens zo. Laat dat beestje toch lekker binnen. Als ik dan vertelde dat ik in een appartement woonde en de kat neit alleen niet naar buiten mocht van mij en het verhaal achter de kat dan hielpen de mensen vaak nog mee ook. Als ze bijv wisten dat de hond goed met katten om kon gaan dan lieten ze de hond rustig bij Zoe als ik zei dat het kon. Ook hielpen ze mee om Zoe af te leiden met een speeltje of begonnen te lief te roepen naar haar of even te aaien op het moment dat ze ergens van schrok bijv een auto. Zo langzamerhand is het dus verbeterd. En nu vinden ze het allemaal geweldig ik en mijn twee katten. We lopen niet zo heel lang en ook niet elke dag aangezien die meiden van mij ook graag binnen zitten met een raam wagewijd open. Maar het geeft ze wel even de kans om meer van de wereld te zien. Ik kan dus gewoon mijn deur open laten staan en dan zullen die twee nog niet een stap buiten de deur doen dus ze zijn blij binnen en hoeven dus ook niet perse naar buiten dat is wel fijn!! Toen we gingen verhuizen vonden sommige het ook echt jammer dat we weggingen omdat ze het wel leuk vonden zo met die katten.
Ik heb van mijn ouders een goede raad meegekregen. Een dier heeft te luisteren!! Dus als ik zeg we gaan aanleren om je aan het riempje te lopen dan gaan we dat aan leren. En dan hebben ze ook te luisteren ik ben daar heel consequent in. En wanneer ik merk dat het na lang proberen echt niet gaat omdat bijv de kat echt bang is (is wat anders als onwennig of geen zin) tja dan ben ik pas bereid om het op te geven. Het zelfde met kammen enz, enz.
Ik krijg wekelijks klanten in de trimsalon die zeggen (wanneer de hond weer eens in de klit zit) "ja maar hij wil dat niet hoor. Dan gaat hij bijten en dan hou ik op" Dan zeg ik altijd tegen die mensen (en het klinkt misschien hard "sorry hij heeft niets te willen. Hij zal geborsteld moeten worden of ie nu wil of niet!!!" Met wat borstellessen (opvoeding van de baas dus) laat de hond het naderhand wel toe

k: ikke blij de baas blij en de hond blij!!!
Groetjes Kim