waarom willen mensen geen oudere katten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Prescious

waarom willen mensen geen oudere katten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-06 12:04

hoi wij zijn lid van kattenzorg, dat houdt in dat je zwerfkatten/kittens opvang thuis.
Kattenzorg belde anderhalf jaar geleden op dat ze een zwerfkat gevangen hadden, alleen geen adresje om dr op te vangen, of ze bij ons in huis kon, nou wij waren net van de kittens af die bij ons opgevangen werden, hadden allemaal een goed tehuis, ja en toen mocht zij komen.
ze werd gebracht met een leeftijd van een jaar oud dachtte ze,net uit de narcose van dr sterilisatie werd ze gebracht, en in een bench gestopt, indien ik zelf nog 2 katten heb,en 2 honden leek het me niet verstandig haar los te laten.
Na toch weer stukje bij beetje bij te komen,en mevrouw uiteindelijk weer helemaal de ouwde was, leek het wel een tijger grommen, blazen pootjes uitslaan,er was niks mee te beginnen,maar ja dat konden we t beestje ook immers niet kwalijk nemen, wordt ergens buiten gevangen,geholpen, ontwormt en ingeeent,en in een bench gestopt,terug naar de dierenarts na een week was ook een ramp,t beest was helemaal in de stress,maar dr hechtingen moesten er toch uit van dr sterilisatie, en ze moest terug voor controle, nou na alles gehad te hebben ,mocht ze weer mee terug naar huis, en nu maar wachtten totdat er een leuk nieuw baasje zou komen voor dr,die veel geduld met haar zou hebben.
Maar niks er kwam niemand,tot op de dag van vandaag ruim anderhalf jaar later zit ze nog steeds bij ons, nu hebben wij dr maar hier gelaten en gaat ze niet meer weg, ze is zo ontzettend lief geworden,loopt ze inmiddls buiten en gaat t perfect met de andere katten, voor vreemde is ze nog schuw,maar waarom willen mensen toch alleen maar jonge poesjes,en lieten ze deze nu inmiddels lieve meid zitten,Omdat ze wat schuwer was dan andere katten? omdat het een echte tijger was? kijk nou anderhalf jaar later hoe onze zwerver, van tijger veranderd is, in de grootste kroelpoes uit de buurt!
nu gaat ze niet meer weg, en mag ze de rest van dr jonge leventje hier slijten,maar soms snap ik gewoon niet, dat de nu inmiddels 2,5 jarige sarah nooit is opgehaald,de mensen belde hoorde dat ze schuw was en niks meer van zich lieten horen, zulke katten verdienen ook een kans!!! ze zijn echt de moeite waard

somokkele

Re: waarom willen mensen geen oudere katten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 12:09

Ach ja, de meeste vallen toch voor die schattige poezelige bolletjes. Met het idee dat ze een kat helemaal kunnen 'vormen'.

Mensen vinden kittens schattig, en de volwassen kat, maar een gewone kat. Tenminste dat is wat ik wel eens om me heen hoor.

Ook ik snap hier niets van, heb ook een volwassen, 13 in een dozijn kat in huis genomen. Nooit een dankbaarder dier gehad. Over een paar maanden komt er weer een volwassen exemplaar bij, heerlijk!! Er zijn al zoveel katten op de wereld.....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 12:11

ik zou ook kiezen voor een volwassen kat,gewoon omdat er zoveel kittens zijn en inderdaad de oudere dieren vaak vergeten worden Knipoog

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 12:18

Toen wij op zoek gingen naar een kat in het asiel, wees een man ons op een kat wat daar al een tijdje. Zag er leuk uit, precies wat ik wilde hebben; zwart-wit en geen kitten.
Helaas kon je niet in de buurt van de kat komen, omdat ie uithaalde, daarom heb ik niet voor haar gekozen.
Dit had niets met leeftijd te maken (aangezien ik juist voor de wat oudere ging), maar een kat waarbij ik niet in de buurt kan komen, hoeft van mij niet.
Uiteindelijk een rood-witte donderstraal gezien van 2 jaar, en die hebben we mee naar huis genomen.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 12:21

Ach, kittens blijven niet zo lang klein, op een gegeven moment zijn het ook grote katten. Ik heb er zelf twee uit het asiel gehaald die op dat moment 9 jaar waren, de grootste lieverds in de wereld. Maar eerlijkheidsgehalve moet ik wel zeggen dat ik niet echt zit te wachten op een schuwe, blazende, uithalende kat. Tuurlijk is er een kans dat zo'n beest met veel geduld en liefde een lieve kroelkat wordt, maar de kans is ook groot dat die kat z'n leven lang afstandelijk blijft en tja, ik neem toch een kat voor de gezelligheid.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 12:28

Wij hebben ook oudere opvangkatten. Overigens, een jaar vind ik nog jong...

Wat mij tegenstaat bij oudere katten is de gebreken die ze gaan krijgen, en de reden waarom ze afgestaan zijn. Een heel a-sociale kat die zn jaren vol angst onder een bed door moet brengen, wie wordt daar nou blij van?
Of een oudere kat die kapitalen aan medicijnen kost vanwege allerlei aandoeningen..

ALs een kat geen last heeft van bovenstaande, dan zie ik het probleem niet zo.. Net wat je zegt, een kitten wordt ook een keer groot, en dan ruil je em ook niet in....

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 12:29

omdat oudere katten in hun ogen sneller dood gaan, en omdat de kleine kittens zijn natuurlijk schatig...

Bij ons in het asiel hebben we er ook last van...

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 12:52

ik ben rustig aan het kijken naar een oudere poes voor mijn buurvrouw

die wil juist geen kitten omdat die vaak dingen slopen e.d.
ze is alleen bang dat als ze een keer per ongeluk de deur open laat dat de poes ontsnapt, dus het moet een echte binnen kat zijn.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 12:58

De belangrijkste redenen die ik gehoord heb (van asielmedewerkers én van mensen persoonlijk):
1. bang voor kwaaltjes en medische kosten
2. kat gaat misschien over 2 jaar al dood (en daar zien ze tegenop)

Beide argumenten vind ik behoorlijk egoistisch.
De meeste oude katten worden afgestaan omdat mensen geen zin hebben in dierenartskosten. En nu erover nadenk: zouden er misschien ook mensen zijn die hun kat op latere leeftijd afstaan, omdat ze niet bij hun dood willen zijn? Het zelf niet willen meemaken? Verward
Dat zijn dezelfde redenen voor mensen om géén oude kat te nemen. Ik heb laatst een collega horen zeggen (toen ik haar voorstelde om dan een oude kat uit het asiel te nemen): "Nee, ik wil geen oude kat, daar heb je zoveel werk aan. En ze gaan zo gauw dood". Toen ben ik maar opgestaan en weggelopen, voordat ik héél erg boos zou worden Boos!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 12:59

Nou ja, het is toch iemands keus? Ik zie niet in waarom je daar boos om zou worden?

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 13:01

heb mijn kat gekregen toen ze 9 jaar was en wie weet neem ik er nog 1 bij binnenkort, ook 1 van dezelfde leeftijd, kittens vind ik zo druk.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 13:08

Cer schreef:
Nou ja, het is toch iemands keus? Ik zie niet in waarom je daar boos om zou worden?

Omdat ik het persoonlijk een POEPargument vind. Om dat ZIJ er niet tegen kan dat zo'n dier misschien bij haar thuis op de bank doodgaat, moet dat beestje maar op z'n ouwe dag in een hokje in het asiel blijven zitten. Dat het beestje nog jaren heel tevreden op diezelfde bank kan slapen, staan mensen kennelijk niet bij stil.
En dan kan ik op zo'n moment beter even een ommetje gaan maken, anders floept er misschien iets uit m'n strot wat op z'n zachtst gezegd íets tactischer had gekund Knipoog

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 13:11

Dat vind ik nog steeds idioot hoor..

Kijk, als zij een kitten heeft, en ze doet het dier weg als het 10 is omdat ze er niet meer tegenkan, heb je alle reden om boos te zijn.

Echter, die oude kat die in het asiel zit, zit er niet door haar schuld, en zij hoeft ook de afdankers van een ander geen plaats te geven. Daartoe is ze niet verplicht.
Daar hoeft ze ook niet bij stil te staan.

Dan moet dat diertje uit t asiel gehaald worden door iemand die daar geen problemen mee heeft, en die mensen zijn er best Ja Alleen bijlangena niet genoeg helaas...

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 13:16

Als ik voor een kat zou gaan kijken, dan zou ik ook voor een wat oudere kat gaan. Kittens zijn hardstikke leuk, lief en aardig, maar iedereen wil onderhand een kitten. Dan maar een wat ouder poezebeest een lekkere oude dag buiten het asiel geven. Ja

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 13:17

Ik zit ook niet te wachten op een dier wat al een zodanige leeftijd heeft bereikt dat binnen nu en 2 jaar dood kan gaan.
Ben je net gehecht aan zo'n dier..... gaat het dood.

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 13:20

Ik heb bewust gekozen voor een wat oudere kat. Niet met het idee dat ze binnen een aantal jaar dood zullen gaan, maar met het idee om die dieren nog een goed leven te gunnen.

Mijn 2 katten komen uit het dierenasiel. En zeker de dieren die wat ouder zijn vinden moeilijker een nieuw baasje. Als je al die katten ziet, echt zo zielig.
Ik heb hier nu dus een kat van 8 en een kat van 9. De ene is op straat gevonden en de andere had een baasje wat erg ziek was en wat niet meer voor hem kon zorgen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 13:20

Ik wilde toen eigenlijk een kat van een jaar of tien, maar ze hadden alleen maar een stel van 3... Dat vond ik eigenlijk wat te jong, maar goed Clown

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 13:23

Toen wij maart vorig jaar katten wilden, zijn we bewust niet op zoek gegaan naar kittens. Er zijn teveel mensen die het leuk vinden eens een nestje van hun poes te hebben, zonder daadwerkelijk aan de gevolgen te denken (lees: wat er uiteindelijk met de katjes gebeurt is niet ècht belangrijk). Asiels zitten overvol, en buiten dat zijn er ook nog eens veel te veel zwerfkatten (al dan niet in het wild geboren).

Wij hebben nu 2 katten, via de Dierenbescherming. Ze zaten al bij elkaar. De poes is vrolijk en sociaal (soms zelfs een beetje tè Tong uitsteken), de kater heeft duidelijk e.e.a. meegemaakt en is erg oppassend en schrikachtig, maar dat word minder en minder (zal helaas echter wel nooit helemaal verdwijnen). We hebben later zelfs nog overwogen er een derde bij te nemen, een poes van 12 jaar, maar die bleek helaas onlangs overleden te zijn.

Oudere katten hangen niet in je gordijnen en zijn meestal al prima opgevoed Haha!

We hebben al besloten, mochten we ooit nog andere katten nemen, we alleen nog maar voor 'tweedehandsjes' gaan. Er zijn al meer dan genoeg katten op de wereld en we willen onnodig fokken zo min mogelijk in de hand werken!

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 13:32

gaat wel niet over katten maar over honden, maar zo zouden mensen met katten het ook kunnen doen. Ik heb me voorgenomen dat wanneer ik aan honden ga beginnen dat ik een puppy koop (niet perse uit het asiel) en daarbij neem ik een oudere hond uit het asiel. De reden om er ook een pup bij te nemen is omdat als je alleen een oudere hond uit het asiel pakt is het verdriet denk veel groter als de hond doodgaat, dan dat je nog een hond hebt. (al blijft het natuurlijk heel erg). En op deze manier krijgt een oudere hond ook nog een paar goede jaren in plaats van zijn laatste jaren in een asiel door te brengen om uiteindelijk een spuitje te krijgen.

OneDesire

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 13:39

Zo'n 13 jaar geleden hebben mijn man en ik een 8 jaar oude kater uit het asiel gehaald. Hartstikke lief beest. Na een jaar hebben we hem echter in moeten laten slapen, omdat hij FIP bleek te hebben. Aangezien hij bij ons altijd binnen bleef, moet hij dat dus opgelopen hebben in het asiel, of op straat, voordat hij in het asiel terecht gekomen was.

Verder werd tegen ons gezegd, dat als de eigenaar ooit nog op kwam dagen, wij de kat dan alsnog terug moesten geven (ook al kwam de vorige baas pas na 5 jaar opdagen of zoiets). En er stond in het contract dat we het dier in bruikleen hadden, en dat het asiel altijd eigenaar zou blijven. Al met al niet echt een prettige ervaring met een oudere kat. Een jaar na zijn overlijden, hebben we 2 kittens genomen van iemand die thuis een nestje had.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 14:59

OneDesire schreef:
Verder werd tegen ons gezegd, dat als de eigenaar ooit nog op kwam dagen, wij de kat dan alsnog terug moesten geven (ook al kwam de vorige baas pas na 5 jaar opdagen of zoiets). En er stond in het contract dat we het dier in bruikleen hadden, en dat het asiel altijd eigenaar zou blijven.

Hè? Verward Écht niet dat degene die onze oude asielpoes op 14jarige leeftijd daar gedumpt heeft met een k*tsmoes, haar nog weer mee naar huis krijgt hoor! Boos! Al komen ze hier met een hele knokploeg, als je zo stoer bent om een oudje naar het asiel te gooien, krijg je hem van mij niet meer terug

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 15:06

Bij ons in het asiel heeft de eigenaar 2 weken de tijd om het dier terug te eisen, daarna wordt er een nieuw thuis gezocht en hebben de oude eigenaars geen aanspraak meer op het dier.
Dat het dier in bruikleen is, klopt wel maar alleen het asiel kan weer aanspraak maken op het dier, en niet de oude eigenaar.

OneDesire

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 15:10

Elles schreef:
OneDesire schreef:
Verder werd tegen ons gezegd, dat als de eigenaar ooit nog op kwam dagen, wij de kat dan alsnog terug moesten geven (ook al kwam de vorige baas pas na 5 jaar opdagen of zoiets). En er stond in het contract dat we het dier in bruikleen hadden, en dat het asiel altijd eigenaar zou blijven.

Hè? Verward Écht niet dat degene die onze oude asielpoes op 14jarige leeftijd daar gedumpt heeft met een k*tsmoes, haar nog weer mee naar huis krijgt hoor! Boos! Al komen ze hier met een hele knokploeg, als je zo stoer bent om een oudje naar het asiel te gooien, krijg je hem van mij niet meer terug

Het ging hier om een zwerfkat die aangetroffen werd op straat. Dus de oude eigenaar was onbekend.

OneDesire

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 15:11

Vanessa24 schreef:
Bij ons in het asiel heeft de eigenaar 2 weken de tijd om het dier terug te eisen, daarna wordt er een nieuw thuis gezocht en hebben de oude eigenaars geen aanspraak meer op het dier.
Dat het dier in bruikleen is, klopt wel maar alleen het asiel kan weer aanspraak maken op het dier, en niet de oude eigenaar.

Dat "in bruikleen" stuitte mij enorm tegen de borst. Klonk alsof het om een boek uit de bibliotheek ging ipv een levend wezen Boos! .

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 15:19

Zo zullen ze het niet bedoelen, het is voornamelijk voor hun een manier om een dier weer terug te kunnen nemen als het dier slecht verzorgd blijkt te worden.