Leeftijd poes naar buiten.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jikinafield

Leeftijd poes naar buiten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-06 09:52

Vanaf welke leeftijd mag een poes (kitten van nu 4.5 maand) naar buiten. Ben daar een beetje huiverig voor. Ben bang dat ze "kwijt" loopt. Scheve mond Iemand advies. Ze zit nu ruim 1,5 maand bij mij binnen.

Emori

Re: Leeftijd poes naar buiten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 12:41

Probeer eerst anders je poes aan een tuigje naar buiten
Als die van mij een maand of 4 zijn ga ik dat ook doen
Ze zijn al buiten geweest toen ze 6 weken waren, het was toen erg warm en ze zaten in ene tuin waar ze niet uit konden, en ik was er bij, vonden ze al helemaal geweldig
mijn tip: Laat je kat eerst dus aan een tuigje buiten zodat je hem niet gelijk kwijt bent.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 12:49

Ik heb ooit een tip gehad van de dierenbescherming dat een kat na 6 weken naar buiten kan omdat ze dan goed aan huis en baas gewend zijn. Maar ik zou het eerst ook aan een tuigje of in een goed omheinde tuin proberen, kijken hoe ze reageert.
Ik weet niet hoe je woont i.v.m. verkeer, maar ik ben zelf als de dood dat mijn katten worden aangereden ( heb ik al 2 x meegemaakt). Die van mij gaan dan ook alleen in een hele grote ren met speeltoestellen naar buiten, vooral ook omdat er 1 bijzit van 21, die niet meer zo vlot is en 1 die me een beetje te ondernemend is en rustig een week de hort op gaat. Ik woon wel heel rustig, maar vooral op stiile weggetjes wordt vaak te hard gereden en dan wordt er niet altijd geremd voor een kat.
Overigens had ik mijn katten toen ik in een rustig straatje met veel drempels in Zaandam woonde wel gewoon los lopen na ze eerst 6 weken binnen en in een omheinde tuin te hebben gehouden ( na de verhuizing).
Maar toch gingen er 2 een paar dagen zwerven ( ik heb er 4 Haha! Knipoog ). Sommige katten doen dat om de ( nieuwe) omgeving te verkennen en dan kunnen ze best ver van huis gaan. Als er onderweg niets gebeurd komen ze na hun ontdekkingstocht weer thuis en gaan dan vaak niet meer zo ver.

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 13:07

ik leerde mijn katjes altijd het geluid van het 'snoepiesblikkie' de naam zegt het al, een blikje gevuld met poezensnoepjes. Eerst binnen, dat hebben ze zo in de gaten als je rammelt dat er iets te halen valt! Zodra ze binnen vrijwel onmiddellijk aan kwamen denderen bij het horen van hún blikje, deed ik ze buiten... en dat was al na ongeveer twee weken bij mij, als ze een week of 9, 10 waren Haha! nog niet zo lang en ik bleef er wel bij. En dan steeds een beetje langer totdat ze de hele dag buiten waren. Na jaren kwamen ze nog steeds keihard aanrennen bij het horen van hun blikje, zelfs al liepen ze ver in de weilanden Clown
Misschien het proberen waard, veel plezier met je poezzie!

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 13:11

Van de dierenarts heb ik de tip gekregen om ze het eerste half jaar binnen te houden. Toen zijn ze gecastereerd en daarna mochten ze naar buiten. Het effect is dat ze niet zo ver buiten de tuin gaan. Ik heb namelijk ook al een kat verloren, die was aangereden en echt niet vlak bij huis ofzo. Daarna hebben we twee kittens gekregen en die hebben we een half jaar binnengehouden. Het kostte wel wat moeite, maar het is gelukt. En inderdaad: ze gaat niet zo ver als de andere katten.

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 13:36

Sowieso binnen houden tot na de castratie!! En je daarna gaan afvragen of ze wel perse naar buiten toe moet.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 14:18

Goed punt OK dan! , poezen en katers die niet "behandeld" zijn zullen als ze krols worden gaan rondzwerven en veel risico lopen. De kans dat je poes zwanger terugkomt is niet denkbeeldig. En dat kan op jongere leeftijd dan je denkt!
Katten passen zich altijd erg goed aan. Mijn katten zaten eerst altijd binnen, daarna konden ze ca. 2,5 jaar naar buiten en nu zitten ze sinds een jaar weer binnen met een balkon/ platje. Over een tijdje zouden ze weer naar buiten kunnen, i.v.m. verhuizing, maar omdat ik geen risico wil lopen gaan ze dan dus in een grote ren.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 14:26

JustNanno schreef:
Sowieso binnen houden tot na de castratie!! En je daarna gaan afvragen of ze wel perse naar buiten toe moet.

OK dan!
Bedenk wel dat buren last kunnen hebben als je kat van alles uitvreet in hun tuin. En bedenk ook dat de kat onder de auto kan komen.

Dus kijk een beetje naar wat voor buurt je woont
- heel de mikmak volgebouwd of platteland?
- doorgaande weg/druk verkeer
- hebben mensen veel activiteit in hun tuin of liefhebberijen die jouw kat kan verstoren?

shirley23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 14:39

Ff denken hoor. Die van ons was 8 weken toen hij bij ons kwam en 11 weken toen hij in de tuin mocht. Met een half jaar mogt hij naar voren toen.

Is wel een dag weg geweest. maar de volgende ochten stond hij miauwend voor me deur dat hij er in wilt.

En sinds dien komt hij gewoon terug. Hij is nu ander half jaar oud.

Jikinafield

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-06 09:29

Vanaf welke leeftijd mogen ze gesteriliseerd worden? En ik woon vrij gunstig op een bungolowpark midden in de bossen. Dus mensen om mij heen zullen er weinig last van hebben. En veel van mijn buren hebben ook katten. Ze heeft al een x een avond (tot 22:00) buiten gezworven, mijn vriend had haar per ongeluk laten "ontsnappen". En ik heb haar geleerd dat als ik "eten" zeg, dat ze weet dat ze weer een lekker vlees hapje krijgt.. En daar reageert ze goed op..

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 10:15

Je hebt een poes? Dan wachten tot minimaal 6 maanden, beter is een maand of 9.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 10:19

Onze poes is gesteriliseerd toen ze zes maanden was. Ik vond haar nog vrij klein hoor voor zo'n operatie. Wachten tot 9 maanden is misschien beter, maar dan moet je wel uitkijken, want voor je het weet is ze zwanger.

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 10:28

mbkaatje schreef:
Onze poes is gesteriliseerd toen ze zes maanden was. Ik vond haar nog vrij klein hoor voor zo'n operatie. Wachten tot 9 maanden is misschien beter, maar dan moet je wel uitkijken, want voor je het weet is ze zwanger.

Daar is geen kans op als je haar gewoon binnenhoudt?Zo moeilijk is dat nog niet?

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 11:18

Daarover moet je niet bij mij zijn, die discussie hebben we al gehad. Maar Jikinafield schreeft dat ze al buiten komen en dat ze in een redelijk gunstige / rustige omgeving woont, vandaar mijn reactie. Als je je poes wel buiten terwijl ze nog niet geholpen is, en ook nog wacht tot 9 maanden, is de kans groot dat ze tegen die tijd al niet meer geopereerd hoeft te worden omdat het al te laat is.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 11:25

JustNanno schreef:
mbkaatje schreef:

Daar is geen kans op als je haar gewoon binnenhoudt?Zo moeilijk is dat nog niet?

Omdat niet iedereen zijn katten perse wil binnen houden Verward
Dat het voor jou oplossing is wil niet zeggen dat het dat voor iedereen is Knipoog

Wij zijn op kattenpil overgestapt, niet ideaal maar goed als tussentijdse oplossing mits je ze natuurlijk op juiste tijden geeft consequent (1x per week een pil)

En het 'kattenblikje' werkt idd ook goed, wij hebben het gedaan met bakje vlees (gourmet oid.) dat vinden ze heerlijk en altijd als ik ze nog roep komen ze aangerend om hun deel op te eisen en ze krijgen het s avonds en zitten dan al netjes klaar Haha!

tomcat701

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 11:31

Ik heb ook een tip....
Als je een beetje roomboter onder de pootjes doet, dan stoppen ze iedere keer om te likken, dan kunnen ze de weg weer makkelijk terug vinden, omdat ze dan iedere keer gaan zitten, en zich zelf ruiken, en het huis weer terug kunnen vinden.
Het klinkt raar maar het werkt echt...

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 11:44

Skipper schreef:

Wij zijn op kattenpil overgestapt, niet ideaal maar goed als tussentijdse oplossing mits je ze natuurlijk op juiste tijden geeft consequent (1x per week een pil)

En het 'kattenblikje' werkt idd ook goed, wij hebben het gedaan met bakje vlees (gourmet oid.) dat vinden ze heerlijk en altijd als ik ze nog roep komen ze aangerend om hun deel op te eisen en ze krijgen het s avonds en zitten dan al netjes klaar Haha!

En open poes laat je toch niet buiten? Koe En de pil is lang niet betrouwbaar.

En ja van dat blikje, ooit bij stilgestaan dat katten kilometers ver van huis lopen?En als ze opgesloten zitten, overreden of verdwaaldzijn reageren ze daar heus niet op,kun je roepen wat je wilt Clown

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 11:44

Daar had ik nog nooit van gehoord, maar ik geloof wel dat dat inderdaad werkt. Wel een hele grappige methode. Ik zal het onthouden.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 11:55

JustNanno schreef:

En ja van dat blikje, ooit bij stilgestaan dat katten kilometers ver van huis lopen?En als ze opgesloten zitten, overreden of verdwaaldzijn reageren ze daar heus niet op,kun je roepen wat je wilt Clown

En iedereen bepaald toch altijd zelf of ze ze wel of niet naar buiten laten gaan??
En pil is tot nu toe als tussenoplossing goed alternatief geweest! Al dik jaar aan de pil sinds eerste krolsheid en tot nu toe nog geen kittens gesignaleerd!

En ooit bij stil gestaan dat niet alle katten km's ver weg gaan? Ze hebben duidelijk territorium en jachtgebied en dat is geen km's uit de buurt!!

En tja zo kan je altijd wel excuus verzinnen om ze niet naar buiten te doen maar dat is hele andere discussie die hier niet van toepassing is om te voeren? Tuurlijk reageren ze dan niet als ze dood zijn op geroep Frusty Rolleyes

Zo kan ik er nog wel paar verzinnen, maar het is hier geen "doe je katten niet naar buiten'' topic, maar vanaf welke leeftijd een poes naar buiten te doen.

shirley23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 11:58

Iedereen mag zelf beslissen of de katten naar buiten gaan.

Onze ex-kater zit al voor de deur te mekkeren als wij thuis komen omdat hij er uit wilt.

Ik heb ook tegen mijn buuren gezegt als hij bij hun in de tuin komt en ze vinden het vervelend dat ze best een glas water of hem heen mogen gooien.

Maar ze hebben geen last er lopen een stuk of 10 buiten. Dus hij kan er ook nog wel bij. Maar de damens die blijven netjes in de tuin. Die zijn een flat gewend.

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 12:03

Skipper schreef:
JustNanno schreef:

En iedereen bepaald toch altijd zelf of ze ze wel of niet naar buiten laten gaan??
En pil is tot nu toe als tussenoplossing goed alternatief geweest! Al dik jaar aan de pil sinds eerste krolsheid en tot nu toe nog geen kittens gesignaleerd!

En ooit bij stil gestaan dat niet alle katten km's ver weg gaan? Ze hebben duidelijk territorium en jachtgebied en dat is geen km's uit de buurt!!

En tja zo kan je altijd wel excuus verzinnen om ze niet naar buiten te doen maar dat is hele andere discussie die hier niet van toepassing is om te voeren? Tuurlijk reageren ze dan niet als ze dood zijn op geroep Frusty Rolleyes

Zo kan ik er nog wel paar verzinnen, maar het is hier geen "doe je katten niet naar buiten'' topic, maar vanaf welke leeftijd een poes naar buiten te doen.

De pil is absoluut onbetrouwbaar, en zorgt bovendien voor veel lichamelijke ellende. Dan beter wachten tot de kat geholpen is. Dat is toch niet teveel gevraagd?

Afgelopen zomer stonden er maar liefst 6000!!! nestjes met kittens op marktplaats. Ik doe een wilde gok,dat zullen dus ongeveer 24.000 kittens geweest zijn. Hoeveel denk je dat daarvan nu nog in leven zijn? Hoeveel denk je dat er hun 1ste verjaardag halen?

Get a life, een ongeholpen poes/kater laat je niet naar buiten.

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 12:06

mijn kleintjes zijn naar buiten sinds ze 8 weken zijn, eerst alleen in de tuin maar inmiddels lopen ze overal om het huis, ze zijn altijd in de buurt trouwens! (niks kilometers van huis ! )
als ik thuis kom met boodschappen komen ze altijd weer terug binnen en elke avond als ik de lampen uit doe in de kamer kan ik de deur open doen om ze binnen te laten!

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 12:09

Dat heeft wrsch meer met regelmaat te maken.Katten zijn gewoon heel ver weg van huis. Ook al beweer je van niet. Je houdt ze vast niet 24 uur per dag in de gaten.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 12:09

Ik vind de pil voor huisdieren niet zo geweldig hoor. Deze is nog niet zo goed ontwikkeld als bij mensen. Bij honden ontstaat vaak op latere leeftijd melkklierkanker door die rommel. En ik geloof dat dat voor katten ook geldt.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 12:11

Die van mij liepen eigenlijk vanaf hun geboorte buiten. Moederpoes woonde toen al wel bij ons huis maar wij woonden er nog niet (moederpoes bij de koop van het huis gekregen Knipoog ).
Bij de vorige eigenaren van ons huis mocht moederpoes niet naar binnen en haar kittens dus ook niet. Dus die hebben van jongsaf aan buiten gelopen. Moederpoes was echter 'getraind' om als een gek aan te komen rennen als er "Kiep-kiep-kiep" (wat dus eigenlijk voor de kippen was bedoelt Knipoog ) werd geroepen. Kittens hebben het overgenomen en het werkt ruim 2.5 jaar later nog steeds perfect.
Nou hebben wij het voordeel dat we buitenaf wonen aan een rustige straat.

Het tweede nestje kittens van moederpoes heb ik 12 weken binnen gehouden. Alle 3 de kittens zouden naar baasjes gaan waar ze niet naar buiten konden dus dat wilde ik ze ook niet aanleren.

Mochten wij ooit weer een kitten of volwassen poes erbij krijgen zou ik die eerst een aantal weken binnen houden, daarna aan een tuigje naar buiten en dan eens 's avonds een paar uur voor 'etenstijd' naar buiten laten. En zo steeds verder uitbreiden.

Over leeftijd van steriliseren nog even. Na dat 2e nestje kittens van moederpoes in dat jaar (2004) heb ik moederpoes + 2 kittens van het vorige nest naar de DA gebracht. Moederpoes was oud genoeg om gesteriliseerd te worden (zij is deze zomer overleden op een leeftijd van 13-14 jaar oud). De poesje en kater van het 1e nest waren toen 6-7 maand oud. Voor de kater oud genoeg maar voor de poes eigenlijk iets te jong. De DA had haar liever wat later gehad maar begreep mijn probleem van buitenkatten, potentieel krolse poes en veel niet-gecastreerde katers die op de loer lagen. Uiteindelijk is alles uitstekend gegaan en heeft ze er geen complicaties aan overgehouden dat ze eigenlijk een maand of 2 te vroeg is geholpen.