Konijnenkenners??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

AikePeer

Konijnenkenners??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-06 12:05

Hallo vorige week vertelde mijn vriend dat er een zwart konijntje bij zijn werk liep.
Hij vertelde dat je hem bijna aan kon raken en dat hij dus uitgezet of weggelopen moest zijn.
Ik als dierenliefhebber kon het niet over mijn hart verkrijgen om dat arme diertje daar de winter in te laten gaan.
Oftewel ik ben vorige week iedere dag langs geweest om hem te "vangen".
Dit bleek makkelijker gezegd dan gedaan!
Uiteindelijk is het me gelukt en heb ik hem mee naar huis genomen.
Omdat het al een hele tijd geleden was dat ik een konijntje had hadden we geen hok voor hem/haar.
Hij heeft dus een nachtje doorgebracht in de trailer.
De volgende dag hebben mijn vriend en ik een hok voor hem gekocht.. http://verkopen.marktplaats.nl/useradmin/mymarktplaats.php?ad_id=54309890&type=bids_favs&adtitle=Konijnenhok+met+puntdak%2C+SUPERMOOI%2C+SPLINTERNIEUW&addfav=Voeg+toe+aan+favorieten

Nou heb ik een vraag m.b.t vriendjes voor Gucci, zo hebben we hem/haar genoemd.
Ik weet dat konijnen liever met twee dan alleen zijn.
Maar ik ben bang dat dit hok te klein is voor twee konijntjes.
Weten jullie wat een beetje vereiste is voor een hok met twee konijntjes?

Alvast bedankt.

miekelover

Re: Konijnenkenners??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 12:10

tjah als je een mannetje heb dat gaat niet samen met een andere mannentje. maar ik denk niet dat he te klein is voor 2 konijntjes. Je ziet wel eens kleiner zitten in een hokje. Deze lijkt mij erg ruim

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 12:11

Ik denk wel dat er gemakkelijk een konijntje bij past. De vraag is echter of jij een rammelaar hebt of een voedster. Als je een voedster hebt, is het gemakkelijk: daar kan een andere voedster bij of je adopteert een al gecastreerd mannetje van een konijnenopvang.

Als het een rammelaar is, kan er geen andere rammelaar bij, want dat wordt een pittbullgevecht op leven en dood. Dus moet er een voedster bij. MAar dan krijg je jonkies. Dus moet je hem laten castreren of alleen laten. Als je er een konijn bij haalt, zet dit konijn nog niet in zijn nieuwe hok. WAnt dan is het terrein straks niet neutraal meer en zal hij de nieuweling niet zo gemakkelijk accepteren in zijn verblijf. Zet ze het liefst allebei tegelijk er in.

ninja2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 12:13

Ik vind de afmetingen redelijk klein, maar misschien kun je er een extra stuk ren aanzetten. Zo hebben ze voldoende ruimte om te rennen en spelen en voor savonds hebben ze een lekker plekkie om te slapen.

Het is idd zo dat je beter 2 konijntjes kunt houden. Ik had er eerst ook maar eentje en we hebben er al een keer een voedster bij gezet. maar de koppeling werkte echt niet. Nu hebben we een rammetje en dat gaat super goed. Ze zijn echt niet van elkaar te schijden haha. Ze liggen elke keer op elkaar en tegen elkaar. Ze eten samen enz.
Hoe oud is dat Gucci eigenlijk ongeveer.

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-06 12:15

Dan heb ik nu al een probleem want hij/zij zit er al in.
Ik weet dus nog niet of het een voedster of ram is.
Ik wil hem/haar nog niet teveel oppakken, ik wil dat Gucci eerst lekker aan het nieuwe hok en omgeving went!

Ik denk niet dat hij/zij zich snel eenzaam zal voelen want er loop altijd wel iemand buiten bij ons.. of de hond komt bij het hok kijken of een familie lid..

Echt ongelofelijk hoe gek je op zo'n beestje kan zijn! Mijn vriend en ik zijn helemaal weg van hem/haar! Misschien ook door de speciale manier hoe we Gucci gekregen hebben.

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-06 12:16

@ ninja2 geen flauw idee hoe oud hij/zij is.
Dat wou ik dus ook vragen hoe kun je dat zien?

ninja2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 12:27

AikePeer schreef:
Dan heb ik nu al een probleem want hij/zij zit er al in.
Ik weet dus nog niet of het een voedster of ram is.
Ik wil hem/haar nog niet teveel oppakken, ik wil dat Gucci eerst lekker aan het nieuwe hok en omgeving went!

Ik denk niet dat hij/zij zich snel eenzaam zal voelen want er loop altijd wel iemand buiten bij ons.. of de hond komt bij het hok kijken of een familie lid..

Echt ongelofelijk hoe gek je op zo'n beestje kan zijn! Mijn vriend en ik zijn helemaal weg van hem/haar! Misschien ook door de speciale manier hoe we Gucci gekregen hebben.

Wij hebben ons konijn uit een tuincentrum en de andere van een fokker en we zijn echt zo gek op onze nijntjes haha. Als je bijv tegen iemand zegt dat mijn nijntjes gewoon op de bank springen en kusjes geeft en zindelijk is dan geloven ze me echt niet haha

Het is dadelijk het beste als je een ander konijn erbij hebt(liefst van het andere geslacht) omdat bv op neutraal terrein te beginnen.
Op plekken waar je konijn nog nooit is geweest bv badkamer ofzo. En zorg dat er niet teveel staat waar ze achter kunne gaan zitten.
Als je zo,n ruimte hebt dan kun je ze aan elkaar laten wennen en niet te vroeg ingrijpen als ze gaan vechten(zo bepalen ze hun rangorde)het vechten kan er echt zielig uitzien. Laat ze eerst bv. 5 minutjes bijelkaar en doe dit iedere dag iets langer.
Zet ze dan apart in een kooi maar die wel tegen elkaar aanstaan zodat ze wel elkaar kunnen ruiken.
Als ze bijelkaar kunnen zitten op een neurale ruimte(ook bv in een ren buiten ofzo) dan kun je ze langzaam aan hun kooi laten wennen, maar maak wel eerst de kooi goed schoon en spuit het uit met zeep ofzo. Er mogen geen geurtjes meer inzitten van je ander konijn.Laat ze rustig aan elkaar wennen in hun kooi maar blijf er wel bij. Als dit goed gaan kun je ze bv als je thuis bent ze bijelkaar zetten en als je gaat slapen nog wel uit elkaar. Als je merkt dat ze tegen elkaar aan gaan liggen en likken enz dan kun je ze wel altijd bij elkaar laten.
Het koppelen kost best wel veel energie en gaan niet altijd goed. het kan zo zijn dat het overal goed gaat behalve in de kooi. Dan zit er niets anders op dan een ander hok te kopen(was bij mij ook het geval zodra ze in hun nieuwe hok zaten waren ze vriendjes van elkaar Haha! )

ninja2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 12:32

AikePeer schreef:
@ ninja2 geen flauw idee hoe oud hij/zij is.
Dat wou ik dus ook vragen hoe kun je dat zien?

Misschien kun je met hem/haar even naar de dierenarts gaan. Daar kunnen het konijntje even nakijken of het wel gezond is, wat voor ras het is,hoe oud het is(ongeveer) en of het een voedster of rammetje is.
Ook kun je het konijntje meteen laten inenten tegen Myxomatose en nog een andere maar ik kom zo effe niet op de naam.
Dit si wel belangrijk wat hier kan je nijntje aan doodgaan en het is een pijnlijke dood voor je nijn.

Kijk anders even op www.konijnen.nl of het www.konijnenforum.nl

Jark

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 12:34

Weet je toevallig of t een vrouwtje of mannetje is?

Vrouwtjes hebben namelijk nesteldrang en zijn al superblij met een knuffeltje, die van ons heeft t ook en sleept dr knuffel overal mee naar toe, ze zet hem zelfs bij de drinkfles en bij de voederbak voordat zij gaat drinken en eten!

Mannetjes hebben drang om te paren, dus zullen de knuffel daarvoor gebruiken.

Kortom konijnen zijn blijer met een knuffel dan dat je denkt!

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 13:00

Misschien een cavia een idee? Konijnen en cavia's gaan erg goed samen, een cavia kan ook gewoon het hele jaar door buiten. Je moet alleen rekening houden dat een cavia wat meer vit. C nodig heeft dan een konijn maar daar heb je ook wel druppeltjes voor.

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-06 13:09

Ik ga in ieder geval binnekort even naar de DA om alles na te laten kijken. Ik vind het een eng idee om er een konijntje bij te zetten ook omdat ik het verleden van Gucci niet weet.
Gucci heeft een hap (lees een flinke hap) uit het oor, ik weet niet door wat of wie dit komt. Onze honden is hij/zij niet voor.. staan met de neus tegen de tralies en zij/hij gaat met het neusje er tegen aan. Misschien dat ze/hij al eerder met een ander konijn samen gezeten heeft en dat dit uitgelopen is op een gevecht.. dat mensen hem/haar daarom gedumpt hebben??
Ik zal eens een klein knuffeltje voor Gucci kopen eerst is kijken wat hij/zij daar mee doet

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-06 14:14

Iemand nog tips /adviezen voor onze lieve Gucci, die ik god zijdank van een waarschijnlijk gruwelijke dood heb kunnen redden.
De winter had Gucci zoiezo niet overleeft als hij/zij daarvoor niet opgegeten zou zijn door een ander dier.
Vanmiddag ga ik gelijk een knuffeltje halen! kijken hoe dat gaat!

ninja2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 14:22

Ik heb ook een tijd knuffels bij mijn konijn gehad. Alleen ze beet ze helamaal kapot. Die knuffels leefden nooit lang.

Ik vind het wel goed dat je het konijntje hebt gevangen. Ik weet zeker als ze helemaal gewend is bij jullie dat ze het dan super naar haar zin zal hebben.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 14:22

Jark schreef:
Weet je toevallig of t een vrouwtje of mannetje is?

Vrouwtjes hebben namelijk nesteldrang en zijn al superblij met een knuffeltje, die van ons heeft t ook en sleept dr knuffel overal mee naar toe, ze zet hem zelfs bij de drinkfles en bij de voederbak voordat zij gaat drinken en eten!

Mannetjes hebben drang om te paren, dus zullen de knuffel daarvoor gebruiken.

Kortom konijnen zijn blijer met een knuffel dan dat je denkt!

ahum, als een voedster gedekt wil worden maar dat niet gebeurt, kruipt ze er zelf ook op hoor......

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-06 14:51

ninja2 schreef:
Ik heb ook een tijd knuffels bij mijn konijn gehad. Alleen ze beet ze helamaal kapot. Die knuffels leefden nooit lang.

Ik vind het wel goed dat je het konijntje hebt gevangen. Ik weet zeker als ze helemaal gewend is bij jullie dat ze het dan super naar haar zin zal hebben.

Ik ben ook super blij dat ik Gucci heb kunnen vangen!
Ik ben vorige week IEDERE dag langs geweest na mijn werk.
Elke keer weer met veel geduld proberen te vangen.
Vrijdag na mijn werk weer naar mijn vriend werk gereden het regende toen.
Ik zag hem voor de deur zitten in de regen en mijn gevoel zei ik moet hem nu vangen!
Thuis heb ik toen een visnet gehaald en daarmee heb ik Gucci rustig gevangen.
Eerst begon hij zij heel erg te springen en te doen maar al vrij snel werd ze rustig.
Thuis heb ik Gucci toen in de trailer gezet met een doos met hooi erin, een appeltje en een boterham gegeven en toen was het al vrij snel goed. De volgende ochtend ben ik erbij in de trailer gaan zitten en kwam ze elke keer heel nieuwsgierig kijken op schoot zitten endergelijke toen besloot ik haar niet weg te doen en een mooi hok voor der te gaan kopen zo gezegd zo gedaan..
Toen ik der in het hok zette was ze een beetje op der hoede en zat ze steeds in der nachthok maar vanochtend was ze uitzichzelf naar beneden gegaan in der ren dus.. ze zit nu ook steeds voor der tralies als er iemand langs loopt dus volgens mij heeft ze het zeker naar haar zin!
Ik hou inderdaad wel goed in de gaten dat ze geen vulling van de knuffel binnen krijgt.

PS. ik zeg nu maar steeds ze want hij zij is zo vermoeiend. Van de week gaan we even langs de DA.

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 14:53

Hier zit het vrouwtje veel vaker op het mannetje dan andersom...

Over die cavia...lijkt me geen goed idee...Als je ze van jongs af aan bij elkaar zet wil het nog weleens goed gaan...
Cavia's en konijnen horen ten eerste niet bij dezelsde soort...Cavia is een knaagdier, konijn een haasachtige...
Ook begrijpen ze elkaar niet...omdat ze heel anders zijn...Waardoor er vaak misverstanden zijn...Zo kan een konijn
een cavia met 1 trap doodtrappen...Cavia's zijn vaak wat opdringerig wat konijnen als erg hinderlijk ervaren...
Ook hebben cavia's ander voer nodig met extra vitamine c...Dit is voor konijnen niet goed...bij een lage dosering
plassen ze het nog uit...wordt het meer (1-2 x pd) dan hoopt het zich op in de blaas en kan veel problemen
veroorzaken...Je zou ze eventueel wel konijnenvoer kunnen geven (pelletvoer) maar dan moet je de cavia extra
vitamine c geven...Druppeltjes in het drinken haalt niets uit omdat dit door uv-licht na een half uur tot een uur
al verdwenen is...Vitamine c pilletjes kan ook (roter) Verder groente...Let wel goed op dat de nijn geen diarree
krijgt...Waar sommige nijnen erg gevoelig voor zijn...

Verder wilde ik nog even reageren op dat koppelen en dan in het hok...Vrouwtjes zijn veel territorialer dan mannetjes...
Vaak is het dan ook zo dat het makkelijker is om een vrouwtje bij een mannetje te zetten dan andersom...Maar dat
is ook afhankelijk van het karakter....

Oh en wil je er 1 bij en je weet wat het geslacht van Gucci is...kun je ook naar een opvang gaan...bij de meeste kun
je je nijn meenemen...en daar kennis laten maken met verschillende vriendjes...(afhankelijk van het geslacht) Zij
kunnen je daar vertellen of het klikt en wat het beste is...(moeten wel konijnen buiten hebben zitten...een vriendje
kan nu niet meer ineens naar buiten natuurlijk) Bel anders eens een opvang...Dan kun je thuis gekomen
met de 2...eventueel het hok goed schoonmaken en ze beide erin zetten als je bang bent voor terrotoriaal gedrag...

Succes met Gucci...en laat weten wat het is...hij/zij en of hij een vriendje krijgt...

Groetjes Barbara

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-06 15:20

Dank je wel, voor de adviezen.
inderdaad een cavia voel ik niet zoveel voor.
Ik denk dat Gucci een vrouwtje is aangezien ze toen ik gister met hand in het hok zat ze een beetje met haar nagels over mijn hand begon te krassen zo van rot op uit me hok.
Verder beet ze niet ofzo maar dit is in mijn ogen wel een beetje vrouwtjes gedrag. We zien wel, als ik meer weet laat ik het weten.

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 15:45

je kan er ook een cavia bij doen Lachen
maar een konijn kan ook prima alleen hoor! ons alleenstaande konijn Babbel had de leeftijd 11 bereikt! Lachen
alleen zn laatste jaartje heeft hij doorgebracht met 3 andere cavia's Lachen
succes met je nieuwe konijntje! Lachen

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 16:00

moontje13 schreef:
je kan er ook een cavia bij doen Lachen
maar een konijn kan ook prima alleen hoor! ons alleenstaande konijn Babbel had de leeftijd 11 bereikt! Lachen
alleen zn laatste jaartje heeft hij doorgebracht met 3 andere cavia's Lachen
succes met je nieuwe konijntje! Lachen

een konijn is veel liever met zn 2e
jij zit toch ook niet 24 uur per dag alleen dan ga jij je ook vervelen

laat door een konijnenkenner ff kijken wat het is
en ga dan kijken voor een konijntje er bij( opvangen zitten er vol mee)

voor het hok
je kan een panelen ren er bij doen te koop bij welkoop
of zelf een stuk uitbreiden

succes

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 16:07

Ik dnek niet dat dat hok te klein is want heeft 2 verdiepingen he..

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 16:16

pubelia schreef:

De afmetingen van dit hok zijn 96x79x120cm
en dat is groot genoeg voor 1 konijn
maar niet voor 2 !!!!

ninja2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 16:21

shettie schreef:
pubelia schreef:

De afmetingen van dit hok zijn 96x79x120cm
en dat is groot genoeg voor 1 konijn
maar niet voor 2 !!!!

Op de foto lijkt het hok best wel groot. Alleen als je de afmetingen gaan lezen dan is het best klein voor 2 konijnen

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-06 16:54

Ja precies en ik heb dit hok genomen omdat ik er niet vanuit ging dat ik er nog een bij zou nemen!
Ik ga er goed over nadenken.. vind het belangrijk dat hij /zij gelukkig is maar ook dat hij/zij genoeg ruimte heeft!

ninja2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 17:00

AikePeer schreef:
Ja precies en ik heb dit hok genomen omdat ik er niet vanuit ging dat ik er nog een bij zou nemen!
Ik ga er goed over nadenken.. vind het belangrijk dat hij /zij gelukkig is maar ook dat hij/zij genoeg ruimte heeft!

Daarom heb ik nu 4 kooien Haha!. Eerst wouden we stampertje buiten laten. Maar het was toch leuker binnen dus we hebben een binnenkooi gekocht. Die werd een beetje te klein. Daarna hebben we een nieuwe binnekooi gekocht. En liepen we op een braderie en zagen we een lief klein konijntje en hebben we die gekocht. Maar voor 2 konijntjes was het hok weer te klein dus weer een nieuwe gekocht.
Ik laat mijn konijnen wel iedere dag 4/6 buiten lopen in de tuin.
Al die hokken en kooien hebben me een fortuin gekost Haha! maarja ze zijn zo schattig

Afbeelding
Afbeelding

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 18:50

Ik wil niet banketstaaf doen maar heb je wel even bij amivedi en dierenarts/ambulance gemeld dat je een konijn gevonden hebt?? voor hetzelfde geld is hij ergens weggelopen en zoekt die persoon hem. bij ons zijn ook wel eens de konijnen ontsnapt en ik zou het niet prettig vinden als iemand hem meteen als de zijne beschouwd.