Poesje sterft van de honger...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rota

Poesje sterft van de honger...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-06 12:56

Ik heb nu bijna een halfjaar een katje in huis. Ik heb haar meegenomen van een boerderij, we denken zelf dat ze een maand of 8 is. Ze is een klein poesje. Maar ze eet ons bijna arm. Dan vind ik dat niet het ergste, maar is het wel goed voor haar??
Wij proberen het te beperken ze krijgt nooit meer dan een potje blikvoer 400 gram per dag. Wat ik al veel vind, ons andere poesje, ook niet zo groot, eet maar de helft, zij is echter wel volwassen. Maar als ze honger heeft jankt ze hartverscheurend. Ze eet werkelijk alles! De restjes van onze andere kat. Als we brokjes klaarzetten, hap-slik-weg. Als we wat laten vallen, van macaroni tot kaas, van chocola tot chips. Echt ALLES eet ze! Vandaag sprong ze zelfs op het aanrecht toen ik het eten in de bakjes aan het scheppen was, en begon als een bezetene te eten.
Ze krijgt steeds haar wormenkuren, dus wormen heeft ze volgens mij niet. Ze heeft alle inentingen gehad. De laatste keer dat we bij de dierenarts waren heeft ze een check-up gehad (niet specifiek voor dit probleem) en alles was in orde ( hij vond haar alleen erg klein, maar we weten ook niet hoe oud ze precies is) Ze ziet er verder gezond uit, is niet dik. Speelt wel, maar ligt ook net als onze andere poes, veel te slapen. Ze is niet echt een buitenkat, wel een schootkatje.
Wat kan dit in vredesnaam zijn?

JustNanno

Re: Poesje sterft van de honger...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 12:58

Nog maar een keer extra ontwormen, specifiek tegen lintwormen. Breed spectrum dus. ALs ze een wormeninfectie heeft, heeft het geen zin om dan 1 keer te ontwormen, want dan moet het 2 keer daarna nog een keertje. Haal een goed merk wormpasta bij de DA.
Verder ook goed ontvlooien, want door de vlooien krijgen ze wormen.
Verder anders eens een bloedonderzoek? Misschien heeft ze ergens drastisch tekort aan. Is haar ontlasting verder wel goed?

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 13:00

Oh, ik zie dat ze alleen blikvoer krijgt? Welk merk?
Ga alsjeblieft direct over of op versvlees (prins, carnibest) of over op een premium brok (Hill's, RC). Op standaard blikvoer kunnen ze niet leven, daar haalt zo'n jong ding never nooit voldoende voedingsstoffen uit.

rayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 13:01

Laat haar toch voor de zekerheid nog een keer nakijken, specifiek op dit probleem. Onze kat is ook klein, sommige katten zijn groot, andere klein, dat heb je bij mensen ook. Wat sommige katten van de boerderij ook hebben is dat ze vroeger in het nest hebben moeten knokken voor hun eten en hetis erg lastig ze dat af te leren. Maar als je het niet vertrouwt bel dan eerst de dierenarts een keer en leg het probleem uit, dan hoor je vanzelf wat ie zegt!
Succes!

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 13:01

Idd ontwormen en geef ipv blikvoer harde brokken...zijnwel duur maar wel betere vulling en meer kauwwerk (ben het met justNanno eens). Echt doen!!!

Geen verbetering dan naar DA

Suc-6 en sterkte

Rota

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-06 13:03

Oke, van dat ontwormen ga ik proberen? Hoevaak en om welke tijd moet ik dat herhalen?
Ze is ook goed ontvlooit, maar ga ik ook nog maar eens extra doen/
Haar ontlasting is goed, wel erg veel, 5 to 7x op één dag.
Af en toe heeft ze diarree. Twee weken geleden moest ze spugen.
Ze is nu alweer eten van het aanrecht aan het roven...

P.S Ik zie dat er intussen veel meer reacties zijn gekomen, moet nu eventjes terug naar mijn werk, om half 4 kom ik meteen alles goed nakijken!
In ieder geval super bedankt voor alle reacties!

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 13:06

Yep, beslist direct van het blikvoer afhalen. Als je graag vlees wilt geven is versvlees een super alternatief. PB Chrystal-gek eens daarover, zij weet er veel van.

Je zult zien dat als je overgaat op vers of op een premiumbrok, dat ze dan veel minder ontlasting zal krijgen, betere ontlasting, en dat ze dan hoogstwaarscijnlijk minder honger zal hebben. Blikvoer kun je hoogstens geven als extraatje, maar het is echt niet genoeg om volledig op te leven

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 13:25

Voor de verder rest zorgen dat ze brokjes heeft, die kan je dan een bakje neer zetten waar ze vrij mag eten, en als aanvulling heb je van die zakjes wiskas met vlees erin. die geef je er dan 1 per dag! en idd had ik gelezen ff een goede wormen kuur geven...

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 13:29

Ik zou terug gaan naar de dierenarts. Zou het een afwijking aan haar schildklier kunnen zijn? Klinkt zo wel namelijk.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 13:38

Moest ook gelijk aan een slecht werkende schildklier denken.
Mochten de tips van bovenstaande bokkers nu niet helpen zou ik toch nog even langs de dierenarts gaan.

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 13:47

Schildklier zou kunnen, maar hebben ze dan ook zo ontzettend veel ontlasting?

Rota

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-06 13:57

Bedankt weer!
Dat vlees en die brokken? Waar haal je dat? In een dierenspeciaalzaak? Of bij de dierenarts?
Ik wist dat echt niet.. dat blikvoer niet goed was. Ze krijgt wiskas junior,
Ik dacht dat het compleet voer was.
Brokjes staan in principe altijd bij ons. Alleen bij haar is het meestal hap-slik weg.
En ik hoorde laatst (op het nieuws geloof ik) dat brokjes alleen, ook niet goed zijn. Daar zouden ze ook weer afwijkingen van kunnen krijgen omdat dan het spijsverteringsstelsel te weinig zou doen, omdat het toch vleeseters blijven.

Dan heb ik meteen nog een vraagje erbij. Ze ruikt ook vaak naar ontlasting, Terwijl ik dat bij mijn andere kat nooit ruik. Zou het kunnen zijn dat ze gewoon minder schoon is? Of kan dit er ook weer mee te maken hebben?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 14:00

Ik geef mijn poezen nooit vlees de jongste had altijd erg last van wormen en sinds ze alleen brokken krijgen is dat over.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 14:03

wat ook wel werkt is om gewoon harde brokjes te halen van de aldi Haha!

mijn katten zijn gek op alles wat lekker is, en eten alle merken en soorten voer,maar zodra ik een zak harde brokjes van de aldi haal gaan ze spontaan op dieet Knipoog

enne blikvoer mag best hoor, gewoon 1 x per dag een klein beetje in een bakje geven.
wij eten toch ook niet de hele dag brood? Tong uitsteken

de mijne hebben gewoon de hele dag door een bak met harde brokken staan, en vlak voor wij gaan warm eten krijgen zij een beetje blikvoer, gaat prima Haha!

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 14:04

Vlees is goed voor erbij, maar het bestaat grotendeels uit water. Wat wel heel goed is voor extra vocht voor de nieren! Hier krijgen ze dus ook altijd vlees naast de brokjes.

Brokjes kun je gewoon in de dierenwinkel halen, ga dan voor een premiummerk. Is in aanschaf duurder, maar je hebt er minder van nodig zodat het toch een beetje op hetzelfde neerkomt. En dan brokjes gewoon de hele dag door geven, zodat ze permanent beschikbaar zijn. Het kan best dat ze veel brokjes nodig heeft, maar zolang ze niet te dik word, mag ze daarvan eten zoveel ze wil.
Als het echt buiten proporties is, ga dan idd de schildklier even na laten kijken, en het bloed laten onderzoeken...

Rota

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-06 14:06

JustNanno schreef:
Vlees is goed voor erbij, maar het bestaat grotendeels uit water. Wat wel heel goed is voor extra vocht voor de nieren! Hier krijgen ze dus ook altijd vlees naast de brokjes.

Brokjes kun je gewoon in de dierenwinkel halen, ga dan voor een premiummerk. Is in aanschaf duurder, maar je hebt er minder van nodig zodat het toch een beetje op hetzelfde neerkomt. En dan brokjes gewoon de hele dag door geven, zodat ze permanent beschikbaar zijn. Het kan best dat ze veel brokjes nodig heeft, maar zolang ze niet te dik word, mag ze daarvan eten zoveel ze wil.
Als het echt buiten proporties is, ga dan idd de schildklier even na laten kijken, en het bloed laten onderzoeken...

Ik schaam me dood dat ik dit moet vragen, maar wat is een premiummerk?

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 14:12

Ik voer mijn katten ( 5 mdn oud) blik en brokjes, het merk brokjes heb ik Royal Canin (verkrijgbaar in iedere dierenzaak). Daar zitten de goede voedingstoffen in. In aanschaf iets duurder (zak € 18,95) Maar als je uit rekent met ander voer ben je uiteindelijk goedkoper uit. Ik beveel het echt aan het is supervoer! Heeft je kat bij het eerdere adres weinig te eten gehad? Het kan ook een soort van trauma zijn, dat ze bang is om te weinig te krijgen zeg maar. Ik wens je veel succes!!

groetjes Kim

Rota

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-06 14:16

KimH schreef:
Ik voer mijn katten ( 5 mdn oud) blik en brokjes, het merk brokjes heb ik Royal Canin. Daar zitten de goede voedingstoffen in. In aanschaf iets duurder (zak € 18,95) Maar als je uit rekent met ander voer ben je uiteindelijk goedkoper uit. Ik beveel het echt aan het is supervoer! Heeft je kat bij het eerdere adres weinig te eten gehad? Het kan ook een soort van trauma zijn, dat ze bang is om te weinig te krijgen zeg maar. Ik wens je veel succes!!

groetjes Kim

Ik heb geen idee wat ze bij haar oude adres te eten heeft gekregen.
Toen ik naar een andere stal ging kijken was zij daar met haar broertjes en zusjes.
Ze is geboren uit een veel te jonge boerderijpoes, die telkens weer verkracht werd door de plaatselijke katers. (inmiddels heb ik vernomen dat ze gestelariseert Verward is)
Dat ik er die dag was, stond er een schaaltje met water. Ik denk dat ze verder van de arme poes heeft geleeft?

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 14:17

*meld zich* Haha!

Een jong dier heeft meer eten nodig dan een volwassen dier, het is dus helemaal niet raar dat je jonge katje meer eet dan je oudere kat.
Past het gewicht bij de grootte/bouw van je kat? Of is hij te mager? Hoeveel weegt hij?
Over het algemeen slaapt een kat veel, maar op de tijden dat een kat wakker is, en zeker een jonge gezonde kat, hoort hij toch behoorlijk actief te zijn.

Ik zou sowieso op ander voer overstappen, want blikvlees is nou niet bepaald gezond voer te noemen.
Vers vlees wel (kant en klaar uit de winkel of zelf samengesteld), hier gaat de kat ook minder van poepen, want wat er uit gehaald kan worden, wordt er ook uitgehaald en opgenomen in het lijf.
Bij brok en blik is dit niet het geval waardoor het dier veel meer moet poepen.
Al zou ik nooit brok, welke brok dan ook, al zit tussen de verschillende merken brok ook zat verschil, aanraden als beste optie, het is wel beter als blik.
Een kat is een carnivoor, die hoort dus ook als een carnivoor gevoerd te worden en niet als een omni of herbivoor.

Daarnaast kijken of er geen medische oorzaak is, dus bijv problemen aan de organen oid of wormen zoals hierboven al genoemd.
Of je kat wormen heeft, kun je laten testen door je dierenarts (klein beetje poep in een potje inleveren, Da vertelt wel hoe en wat en heeft de benodigheden hiervoor, zo'n onderzoekje kost niet veel trouwens), want wormen zorgen voor een aanslag op het lichaam, maar teveel en tevaak ontwormen (als het niet nodig is dus) ook. Inenten trouwens ook. Zeker als je dier al niet helemaal gezond is.

Chocola (ook kleine beetjes) is trouwens zeer gevaarlijk, dit kan tot hartproblemen leiden met de dood als gevolg.

Of je kat heeft een gedragsprobleem (obsessie voor het eten door eerdere ervaringen), een medisch probleem of hij krijgt gewoonweg niet genoeg binnen (door te weinig en/of het verkeerde voer).
Maar ik zou dus sowieso het voer veranderen, wat de oorzaak dan ook mag zijn.

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 14:19

LoveRico schreef:
En ik hoorde laatst (op het nieuws geloof ik) dat brokjes alleen, ook niet goed zijn. Daar zouden ze ook weer afwijkingen van kunnen krijgen omdat dan het spijsverteringsstelsel te weinig zou doen, omdat het toch vleeseters blijven.

Dat klopt, maar met dat vlees bedoelen ze niet blikvoer (waar maar een ieniminiebeetje 'vlees' inzit by the way) maar vers vlees. Met bot zou helemaal ideaal zijn trouwens.

Rota

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-06 14:20

Okee...! Dank je!

Waar haal ik goed vers vlees vandaan?

Rota

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-06 14:21

Er gaat een hele nieuwe wereld voor me open...

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 14:25

De meeste dierenspeciaalzaken verkopen wel producten van Prins of Carnibest. www.carnibest.nl geloof ik, daar kan je verkooppunten vinden Lachen

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 14:28

Er is al veel gezegt. Ben nog in de leer qua dierverzorging, maar wat onze oude kat heeft doen herleven (nog altijd wat magerder, maar ze ziet er al stuk beter uit ze is al 18)
Wij voeren nu IAMS brokjes dit voeren wij 's ochtends en 's avonds met 's avonds een beetje vlees er door. Dit bevat genoeg voedingsstoffen en alle katten zien er beter uit dan ooit te voren. Eerst voerden we onbeperkt C1000 brokjes en C1000 blikvlees een wereld van verschil. Nu zonder onbeperkt brokjes.

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 14:30

Je hebt verschillende merken, oa Rodi, Carnibest, Prins etc etc.
Het ene kun je gewoon in de supermarkt krijgen, het andere in de dierenwinkel en voor bijv Carnibest heb je een paar afhaalplekken of je haalt het zelf bij de fabriek weg.
Dan heb ik het dus over KVV, oftewel, kant en klaar Kompleet Vers Voer.
Benodigheden voor zelf samenstellen haal je bij de supermarkt, slager, slachterij en nog wat adresjes weg.

Ik zou met KVV beginnen en later overstappen op zelf samenstellen. Of KVV blijven geven en af en toe een dagje zelf samenstellen.

Ik heb nu weinig tijd, maar zal later ff wat adresjes en websites voor je opzoeken.
Intussentijd kun je je denk ik heel goed vermaken op www.barfplaats.nl .
Hier staat heel heel veel informatie op.
Daar zou je je probleem trouwens ook goed voor kunnen leggen, er is best wat expertise op dat forum te vinden.
Al zal wel iedereen je daar aanraden om zeker op vers vlees (welke manier dan ook) over te stappen, ongeacht wat de oorzaak van het probleem van je kat ook is.