schildpadden... wie nog meer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mexxuna

schildpadden... wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-06 18:18

Ik heb 2 schildpadden, geelbuikjes, ze zijn nu 5 jaar en ongeveer 20cm groot.

Normaal zitten ze in een aquarium op mijn kamer, met verlichting, maar ik ben nu een buitenverbijf aan het maken.
Ik maak een L vormige vijver, met een diepstuk, een ondiepstuk, en een strand, ik hoop dus dat ze deze winter buiten kunnen overwinteren, maar ik heb gehoord dat dat niet meevalt.

Wie heeft er ook schildpadden? en wil daar over mee praten?

TisUnique

Re: schildpadden... wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 18:26

Wij hebben er 3, roodwangschildpadden, een jaar of 12 inmiddels en al erg groot. Ze zitten 's zomers in een L-vormige vijver, met strand erbij, als de zon schijnt zitten ze ook heerlijk te zonnen op hun strandje. We hebben er wel helemaal gaas omheen, met in het deurtje en één kant van het strandje plexiglas dat ze uit de wind zitten. Die van ons gaan in de winter naar binnen om hun winterslaap te doen, afhankelijk van het weer halen we ze ergens in oktober uit de vijver, dan mogen ze in april zo'n beetje weer naar buiten. Onder een bepaalde temperatuur van het water eten ze namelijk niet meer, die periode duurt buiten te lang, dan hongeren ze op den duur uit.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-06 18:31

TisUnique schreef:
Wij hebben er 3, roodwangschildpadden, een jaar of 12 inmiddels en al erg groot. Ze zitten 's zomers in een L-vormige vijver, met strand erbij, als de zon schijnt zitten ze ook heerlijk te zonnen op hun strandje. We hebben er wel helemaal gaas omheen, met in het deurtje en één kant van het strandje plexiglas dat ze uit de wind zitten. Die van ons gaan in de winter naar binnen om hun winterslaap te doen, afhankelijk van het weer halen we ze ergens in oktober uit de vijver, dan mogen ze in april zo'n beetje weer naar buiten. Onder een bepaalde temperatuur van het water eten ze namelijk niet meer, die periode duurt buiten te lang, dan hongeren ze op den duur uit.

Ja hier ben ik dus ook bang voor, dat t koud word en dat ze niet genoeg gegeten hebben..
Ik ben momenteel aan het graven.. maar de blaren staan op mijn handen dus ik schiet niet echt op..
Ik denk dat ik ze toch maar naar binnen haal van de winter.. ik wil niet dat ze bevriezen of doodhongeren!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 18:36

Ik heb een Griekse landschilpad van ik denk nu 1.5 jaar. Ze heet Sarah, en is echt heel erg leuk. Ze kwam bij ons, en ze kon niet lopen, we dachten dat we dr moesten laten inslapen. We zo gevarieerd voedsel als wat mogelijk was gegeven, dus wat ze mocht, en na 2 dagen liep ze! Wij helemaal blij, en nu is ze echt hard aan het groeien, en ze ziet er super uit, en ze loopt gewoon goed.
Groetjes, mij

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 18:38

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-06 18:39

Pluttersput schreef:
Ik heb een Griekse landschilpad van ik denk nu 1.5 jaar. Ze heet Sarah, en is echt heel erg leuk. Ze kwam bij ons, en ze kon niet lopen, we dachten dat we dr moesten laten inslapen. We zo gevarieerd voedsel als wat mogelijk was gegeven, dus wat ze mocht, en na 2 dagen liep ze! Wij helemaal blij, en nu is ze echt hard aan het groeien, en ze ziet er super uit, en ze loopt gewoon goed.
Groetjes, mij

Landschildpadden zijn socialer dan waterschildpadden.
Ik vind het ook echt jammer dat ze zich niet hechten, ze blijven wild.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 18:43

Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Onze Sarah kijkt op als je haar naam roept, en komt ook echt naar je toe gekropen. Maar dat verschilt misschien per schildpad Clown
Groetjes, mij

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 18:47

Ik heb vroeger een schildpad gehad, een roodwang. Ik had hem meer dood dan levend in onze tuin gevonden Haha!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 18:49

Juk Clown

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 19:29

ik had er 1.. Knipoog

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-06 19:50

Pluttersput schreef:
Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Onze Sarah kijkt op als je haar naam roept, en komt ook echt naar je toe gekropen. Maar dat verschilt misschien per schildpad Clown
Groetjes, mij

Haha! dat bedoel ik! Landschildpadden zijn sociaal, én dat mis ik aan de waterschildpad!!
Laat jij hem ook een winterslaap doen?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 20:23

O sorry, dat had ik niet goed gelezen Haha! Neen, ik vind die van mij nog te jong om een winterslaap te laten doen. Ik weet ook dat ze niet dik genoeg is. Dus ik wil proberen het hok warm genoeg te houden. Maar als ze echt groot is, dus zeg maar de 36 centimeter die vrouwtjes kunnen halen, dan denk ik wel. En misschien ook al volgend jaar of over twee jaar. Ik moet gewoon even kijken hoe het dan met haar gaat.
Groetjes, mij

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 22:13

ik heb 3 waterschildpadden en 1 landschildpad

3 geelbuiken en 1 griekse landschilpad. Mijn opa en oma hebben ook een landschildpad een moor. En mijn vriend heeft 3 landschildpadden. 2 viertenen en 1 baby sporenschildpad en 15 waterschildpadden van groot naar klein.

Dus heel de familie zit in de schildpadden

in de winter gaan de padjes naar binnen toe in een aquarium. en de landschildpad in een doos met stro op zolder. Maar nu mogen ze nog lekker genieten buiten in de zon.

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 20:05

leuk hoor al die schildpadjes! maar ze zijn zo duur Tong uitsteken

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 08:29

Gewoon goed zoeken, dan vind je er vanzelf een Clown . Ik heb na die eerste nog een 2e gevonden, een hele grote. Die heb ik toen maar achterop de fiets onder de snelbinders gedaan, meegenomen naar huis en mijn ouders een opvang laten zoeken Haha!

Reem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 12:15

Wij hebben al 30 jaar een roodwangschildpad, Bolle. We hebben in het begin er altijd één bij gehad, maar op een of andere manier gingen die altijd dood. Nu is hi dus alleen. Hij zit in een schildpadden aquaruim en mijn vader heeft een uitbouw gebmaakt zodat hij uit het aquaruim kan klimmen en onder een warme lamp kan gaan liggen. Als ie behoefte heeft echt zijn benen te strekken springt ie van z'n eiland af Haha!

kwadraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 21:01

Ik wil me binnenkort er ook eentje gaan aanschaffen.
Dus alle tips zijn eigenlijk wel welkom, alhoewel ik me al redelijk goed heb voorbereid qua informatie. Lachen

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 15:23

Mijn zoontje heeft na jaren zeuren sinds augustus een waterschildpadje, ik had er vroeger ook een maar was vergeten dat die bak zo kan stinken Knipoog . Nou ja geeft niks, hij zit overdag met mooi weer buiten en dan halen we hem/haar 's avonds weer naar binnen. Het is nu nog zo'n ielepietig minidingetje, moet dus nog een stukje groeien.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 15:52

Hè, even eenv raagje voor de landschildpadders. Wie zet zijn schildpad in de winterslaap, en zo ja, waar laten jullie hem/haar?
Groetjes, mij

maccie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 15:54

Pluttersput schreef:
Hè, even eenv raagje voor de landschildpadders. Wie zet zijn schildpad in de winterslaap, en zo ja, waar laten jullie hem/haar?
Groetjes, mij

wij doen hem in veel hooi met kranten als ondergrond op een stille niet te warme plek... laat hem als je merkt dat het wat kouder gaat worden veel en goed eten. en stoor hem absoluut niet.. je hoort hem vanzelf zachtjes rommelen als hij wakker word. een schildpad zijn hart klopt erg langzaam in zijn winterslaap en schrikke kan fataal zij.

maccie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 16:03

vergeten te vertellen, we hebben zelf een water en land schildpad. de land schildpad heeft mijn moeder gekregen toenze klein was een jaar of 6. ze is nu 45 en we hebben hem nog steeds.. in al die jaren is hij nooit gegroeid dus we verwachten dat hij ong 50 jaar oud is. tussen door hebben we ook vaak andere gehad maar deze kleine griek overleefd ze allemaal.

hij hete trouwens slaatje, waarom? hij eet het liefste sla en tomaat

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 16:28

To,maat eet die van ons ook heeel ert graag.
Groetjes, mij

kwadraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 20:35

Ik heb nog een vraagje.
Hoeveel voer moet hij per dag ongeveer hebben?

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 20:43

Ik heb een roodwang van meer 22 jaar oud die ik vroeger een keer van mn tante gekregen heb. Hij is erg groot en er staat een leuke foto van in mijn profiel. Helaas is er in mijn woning geen ruimte voor een aquarium en zit hij in mn oude kamer bij mn ouders te zitten, dus ga ik binnenkort waarschijnlijk een nieuw baasje ervoor zoeken.
wel makkelijke dieren, geef ze een paar kattenbrokken en een eilandje in de zon en ze zijn tevreden.
Aangezien er niet meer in mn oude kamer geslapen wordt staat de verwarming er niet aan en houdt hij `s winters automatisch een winterslaap trouwens.

maccie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 20:46

kwadraatje schreef:
Ik heb nog een vraagje.
Hoeveel voer moet hij per dag ongeveer hebben?

landschilpad geven me flink wat andijvie of sla, tomaatje en hij loopt op gras.

waterschilpadden , krijgen gedroogte beestjes iedere dag , gewoon even kijken wat die van jou eten..