Kat inenten of niet??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dreamybol

Kat inenten of niet??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-06 13:24

Het zit zo, ik heb nu 2 jaar geleden mijn kat in huis genomen. Een Perzische dame van inmiddels 9 jaar die niet buiten komt en niet met andere katten in contact is. Ze was mager en ziek toen ik haar in huis nam, de dierenarts heeft haar eerst behandeld voor niesziekte en ontstoken ogen. Daarna liet ik haar enten. Vervolgens heeft de dierenarts tandsteen verwijderd en werd ze hartstikke ziek.
Jaar erop weer kat laten enten, weer donderpreek gehad dat ze dikker moest zijn en weer na een tijdje kat hartstikke ziek. Inmiddels krijgt ze ander voer en dagelijks moderin, omdat ze hoogstwaarschijnlijk een allergie voor voedsel heeft. Met behulp van die pilletjes én het voer wat ze nu krijgt, is ze 2 keer zo zwaar als toen ik haar in huis nam. Ziet ze er goed uit en is ze actief (actiever dan toen ik haar in huis nam tenminste en ze is natuurlijk ook wel 9) en oogt ze tevreden.
Nu moet ik haar eigenlijk weer laten inenten en ik weet niet wat ik zal doen. Heel eerlijk gezegd zit ik er niet op te wachten. Volgens de dierenarts is ze waarschijnlijk draagster van het niesziektevirus (net zoiets als een koortslip) en ik vraag me dus af of enten daartegen dan überhaupt helpt.
Ik neem haar wel regelmatig mee naar mijn vriendje, maar ook daar komt ze niet buiten en onderweg zit ze in haar reismandje en heeft ze ook geen contact met andere dieren. Ontwormen en ontvlooien doe ik uiteraard wel, maar ook daarvan is ze een week of 2 duidelijk van slag.
Het gaat nu hartstikke goed, wat dat betreft zou ik haar graag mee nemen naar de dierenarts, ook hij moet het verschil kunnen zien. Maar ik heb het idee dat het ziek worden en het inenten samen hangen. En dus vraag ik me af of ik het nog een keer zal proberen, of haar nu gewoon lekker laat lopen. Als ik weg moet, past een vriendin op, dus in een pension komt ze ook nooit. Wat zouden jullie doen en waarom wel of niet?

Chubby

Re: Kat inenten of niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 13:57

Mijn katten hebben hun basisentingen gehad, ze komen verder ook niet buiten. Ik twijfel nog of ik ze al dan niet jaarlijks laat enten..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 14:18

gewoon niet laten enten en kijken hoe het gaat...
ik heb hier twee rondlopen die niet in geent zijn, wel buiten komen en de oudste is nu al 15 jaar...
ik krijg nu vast op mijn kop,maar dat maakt me lekker niet uit Tong uitsteken

grappige is dat mijn eigen dierenarts ooit tegen me zei:
de meeste ziektes loopt een huisdier op in de spreekkamer van de dierenarts
Knipoog

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 14:26

Ik weet niet hoe kattenziektes worden overgedragen.. maar de dierenarts vertelde dat er een konijn bovenin een flat een of andere konijnenziekte had gekregen , en dat kwam door een mugje.. Dus ze kan misschien wel ziek worden, ook al komt ze niet bij andere katten. Daarvoor kun je altijd even je dierenarts bellen, dan weet je het zeker Lachen
Verder is het natuurlijk je eigen keuze. Volgens mij worden ze niet geënt tegen echt dodelijke ziektes, dus zou ze ziek worden, dan kan ze wel altijd behandeld worden..

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 14:27

Het jaarlijks enten schijnt ook voornamelijk commercieel te zijn. Er zijn onderzoeken gedaan die uitwijzen dat eens per 2, 3 of zelfs 4 jaar enten voldoende bescherming biedt..

Van de andere kant denk ik, stel nou dat ze ziek worden en ik heb ze niet ge-ent. Hoe boos kun je op jezelf zijn?

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-06 14:32

Ja, Chubby, daar heb je zeker een punt. Maar juist doordat ik denk dat haar weerstand telkens na het enten een flinke opdonder krijgt en ze niet snel genoeg hersteld en dan dus ziek wordt, ben ik zo in dubio. Het kan natuurlijk ook nog gewoon toeval zijn dat haar conditie ná het enten achteruit leek te gaan. Maar ik merkte nu na het ontwormen bijvoorbeeld ook echt dat ze een goede week anders was dan anders. Verward

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 18:17

Ik heb mijn ene poes als kitten laten enten, nooit ziek.
Andere kitten is nu half jaar bijna en al 2x niesziekte, die word straks (kuur is net op dan nog 2 weken wachten) ook ge-ent.
vorige katten hebben we nooit een 2e, 3e, 4e of hoeveelste keer dan ook laten enten...

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 18:27

Onze kat word ook altijd geent! 1 keer op jaarlijkse controle en dan krijgt ze meteen alle entingen. Ook ontwormen we haar regelmatig, vind dat wel erg belangrijk.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 19:17

In jouw geval zou ik het ook niet doen, behalve de kattenziekte enting om de 3 jaar (die is apart verkrijgbaar!) Ik ga dat zelf ook doen (na behoorlijke research en een nest vol zieke kittens van entreacties) ben ik tot deze conclusie gekomen. De niesziekte enting geeft zeker geen 100% bescherming + katten gaan daar meestal niet aan dood (tenzij ze al zwak en ziek zijn).

Kattenziekte is een heel ander verhaal, dat wil je echt niet meemaken ! dat de kat niet buitenkomt speelt geen rol, je kunt zelf drager zijn dmv zoiets simpels als schoenzolen.

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 22:57

Volgens mij worden onze twee poezen om de zoveel jaar wel geënt, maar niet elk jaar. Ze komen dagelijks buiten en ze zijn al 7 en 8 jaar zonder één keertje ziek te zijn geweest (maargoed, eens moet de eerste keer zijn). Ze worden wel om de zoveel weken ontwormd.

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 23:05

niesziekte is toch de meest voorgekomende kattenziekte en als jouw kat drager is van deze ziekte heeft ze wel genoeg antistoffen en lijkt het mij niet nodig om haar daar voor inteenten, want als ze er last van krijgt heeft ze waarschijnlijk genoeg antistoffen om zichzelf te beschermen. Dus ik zou er niet meer enten, het is wel erg toevallig als de kat bij de DA geweest is en ziek wordt.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 23:19

onze poes wordt netjes elk jaar ge-ent omdat ze in de vakantie naar pension gaat. En daar is dat verplicht. Als je denkt dat poes ziek wordt van het enten zou ik het lekker overslaan en dan over twee jaar of zo weer katteziekte laten enten. Niesziekte is erg lastig, maar niet dodelijk. Katteziekte is wel dodelijk en ontzettend besmettelijk. Als je ergens anders komt in een huis met katten kan je het katteziekte-virus al meenemen aan je kleren. Vroeger was een katteziekte-enting alleen om de twee jaar verplicht. Ik zou poes lekker laten lopen en als die dan ziek wordt zie je het ook wel weer. Onze poes moet eigenlijk aan een nier-dieet omdat haar nieren wat minder werken (wat wil je, ze is nu al 10 jaar). maar poes eet het nierdieet erg slecht en ze heeft liever seniorbrokjes. Dus wat is dan wijsheid? Het nierdieet geven en zien dat ze slecht eet, maar je weet dat het beter is. Of haar gewoon seniorbrokjes geven en zien dat poes lekker eet en levendig is. Zeg het maar. Ik kies dan maar de seniorbrokjes en weet dat ze het daar beter op doet. Een poes die fit is en levendig is meer waard hoor.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 23:23

Ik heb vijf jaar bij een dierenarts gewerkt en ik heb alleen het eerste jaar geënt, daarna niet meer.

Gerrit was mijn eerste kat, op zijn 10e uit het asiel en op zijn 16e wegens "op" ingeslapen....noooooooooooit bij de dierenarts geweest.
Elmo is de tweede, ik heb hem sinds zes weken en hij is nu 12 jaar oud, eerste jaar geënt, daarna één keer bij de dierenarts geweest om te castreren......verder nooit meer.
Kobus was de derde, op zijn 16e uit het asiel gehaald, respectabele leeftijd van 23 jaar gehaald, noooooooit bij de dierenarts geweest!
Mozes is de vierde, oke die heb ik pas een paar maanden (vier jaar) maar goed, ik zie het nut niet van enten van katten dus nee ook die gaat niet.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 23:26

Ik zal ze wel laten enten, ten eerste je weet maar nooit hoe ziektes kunnen verspreid worden, en stel je hebt je kat niet geent komen en die word ziek, heb je meestal meer kosten dan dat je ze 1 keer in een jaar de basis enting hebt gegeven, dus ik zal ze dan altijd enten...

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 23:26

Geen enkele enting is 100% betrouwbaar en die tegen niesziekte al helemaal niet.
Ik zou die entingen lekker laten zitten, je kat komt niet in aanraking met andere katten...

Koekie en Elmo worden wel jaarlijks geënd, maar die komen zo nu en dan ook buiten. Ze hebben er eigenlijk ook nog nooit last van gehad.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 23:30

Met wat ik nu weet van entingen, etc. Zou ik de basisenting doen en dan eventueel de echt gevaarlijke dingen eens per 3 jaar. Enten heeft meestal nut, maar de herhaalfrequentie wordt nu bepaald door de fabrikant en niet door wat er voor de dieren noodzakelijk is.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 23:33

pubelia schreef:
Ik zal ze wel laten enten, ten eerste je weet maar nooit hoe ziektes kunnen verspreid worden, en stel je hebt je kat niet geent komen en die word ziek, heb je meestal meer kosten dan dat je ze 1 keer in een jaar de basis enting hebt gegeven, dus ik zal ze dan altijd enten...

Als je dieren ziek worden van de jaarlijkse enting geeft die enting meer ellende dan nut, zeker voor een binnenkat. Er zijn tegenwoordig andere inzichten over de risico's en het nut van enten. Verdiep je erin en pas je entschema aan op de kat in kwestie.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 23:36

Sylvia schreef:
Geen enkele enting is 100% betrouwbaar en die tegen niesziekte al helemaal niet.
Ik zou die entingen lekker laten zitten, je kat komt niet in aanraking met andere katten...

Koekie en Elmo worden wel jaarlijks geënd, maar die komen zo nu en dan ook buiten. Ze hebben er eigenlijk ook nog nooit last van gehad.

Maar als je je kat hebt ingeent en die krijgt de niesziekte dan weet je dat die niet gewerkt hebt, heb je de kat niet ingeent en die krijgt de niesziekte, dan sla je je denk ik wel harder voor je kop.... Niet geprobeert is nml imo altijd mis...

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 23:39

tamary schreef:
pubelia schreef:

Als je dieren ziek worden van de jaarlijkse enting geeft die enting meer ellende dan nut, zeker voor een binnenkat. Er zijn tegenwoordig andere inzichten over de risico's en het nut van enten. Verdiep je erin en pas je entschema aan op de kat in kwestie.

Ben ik het niet mee eens, Als het idd zo is dat de entingen niet goed zijn voor een dier, waarom geven de DA nog steeds entingen.... Omdat het zo slecht zou zijn? En ok er zijn altijd "wetenschappers die zeggen dat bepaalde dingen niet goed zijn voor de dieren, maar meestal blijkt later dat ze er dan zelf belang bij hebben. Dus ik vind zolang de DA de entingen geven, dat het nog niet veel kwaad kan om een dier te laten enten...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 00:14

Als het dier zelf aangeeft dat de entingen niet goed zijn, door elke keer na het enten ziek te worden moet je dus maar toch gewoon enten, omdat de DA eigenlijk alles jaarlijks ent?
DA's hebben vaak ook geen tijd om up to date te blijven met alle onderzoeken en ontwikkellingen. Datzelfde zie je ook bij de HA's.
Het gewoon met de rest meehobbelen en niet kijken naar wat je dier aangeeft is wel gemakkelijk, maar je hebt een verantwoordelijkheid naar de dieren die je hebt. Als dat dier aangeeft dat het de entingen niet aankan om wat voor reden dan ook moet je daar anders mee omgaan. Als vervolgens blijkt dat bij niet enten van het dier dat dier gezonder blijft zal je dus minder of niet meer moeten enten omdat dat het dier gezonder blijkt te houden. en dat is uiteindelijk de bedoeling, je dier gezond houden met een goede kwaliteit van leven.

Nu er meer eigenaren stoppen met volgens de regels enten en vervolgens moeten concluderen dat hun dieren gezonder zijn dan toen er wel volgens de regels geent werd komen er ook meer onderzoeken en vragen. Bij mensen komen er nog wel eens schandalen boven van grote farmaceutische bedrijven die artsen betalen om bepaalde medicijnen voor te schrijven. Het zou mij niks verbazen als zoiets bij de dieren medicijnen ook een grote rol speelt in het advies om jaarlijks te enten.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-06 10:08

Ik vraag me dus soms ook af in hoeverre het enten niet een leuke commerciële bezigheid is voor dierenartsen. Hij heeft zelf al aangegeven dat Poes waarschijnlijk draagster is van het niesziektevirus en dat niesziekte-enting net zoiets als de griepprik is; die helpt tegen bepaalde varianten van het virus, maar dekt lang niet alles.
Ik ken inderdaad ook de verhalen van mensen die zeker weten dat enten niet ieder jaar hoeft en dat bijvoorbeeld eens per 2 jaar (of hier lees ik dus kattenziekte eens per 3 jaar) genoeg is. Net als het ontwormen en ontvlooien, volgens het antivlooienspul wat ik gebruik moet dat iedere 4 tot 6 weken. Een assistente van een andere dierenarts vertelde me dat 2 keer per jaar voldoende was; mits ik het tegelijk deed met het ontwormen. Omdat onvlooien zonder ontwormen sowieso geen zin zou hebben.
Ik vind het wel fijn om al jullie meningen hier te lezen. Denk dat ik Poes niet laat inenten. Als ze ziek wordt ga ik toch wel naar de dierenarts! Maar om haar ziek te laten worden van de dierenarts gaat me gewoon te ver.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-06 10:25

Bedacht me net nog een aanvulling voor degene die een kat heeft met nierproblemen. Ik voer dus ook dieetvoer, inmiddels de senior, maar die mocht ik wel eerst (gratis) testen van de dierenarts. Als Poes het er niet goed op zou doen, moest ik gewoon blijven voeren wat ik eerder deed (ook speciaal voer, maar dan voor binnenkat). Net als de pilletjes die ze dagelijks krijgt. Die zijn niet goed, maar het is dat of een kat die jeuk heeft en inwendige ontstekingen die behandeld moeten worden met (zware) antibiotica. Het risico is dat ik door die pillen haar levensduur verkort, maar ik denk dan maar dat ze gelukkiger zal zijn met een korter, maar plezierig leven, dan een lang(er) leven waarin ze altijd jeuk en/of pijn heeft. Soms moet je gewoon kiezen...

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 16:00

pubelia schreef:
Sylvia schreef:

Maar als je je kat hebt ingeent en die krijgt de niesziekte dan weet je dat die niet gewerkt hebt, heb je de kat niet ingeent en die krijgt de niesziekte, dan sla je je denk ik wel harder voor je kop.... Niet geprobeert is nml imo altijd mis...

Laten we eerlijk wezen. Die kat is 9 jaar oud, op zich al best een respectabele leeftijd (vooral als het een volle Pers is). Daarbij is ze mogelijk toch al drager van het virus dus zal ze genoeg weerstand hebben om het tegen te gaan, daar heeft ze geen enting voor nodig.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-06 16:07

Dat mijn kat niesziekte krijgt is inderdaad een risico dat altijd aanwezig is. De dierenarts legde het me uit als iemand met het koortslip-virus. Bij stress of verminderde weerstand heeft zo'n iemand kans op een koortslip. Mijn kat dus op een aanval van niesziekte, daar doet het enten niets aan af, aangezien de enting dus maar voor een bepaalde variant van niesziekte wel helpt.
Poes is inderdaad een volle Pers (als ik de papieren mag geloven tenminste Tong uitsteken ), en wat dat betreft volgens een andere dierenarts inderdaad al behoorlijk bejaard. Al hoop ik uiteraard dat ze nog vele jaren mee zal gaan. Ja

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 16:11

Tuurlijk hoop je dat, ik denk iedereen met je mee Lachen Wat ik alleen wil zeggen is dat ik me afvraag of het de ellende nog waard is. Zoals je zelf ook al zegt, de enting tegen niesziekte is niet 100% veilig. Ze reageerd enorm slecht op de entingen. Dan verminderd d'r weerstand zowiezo al flink... Zo te lezen heeft ze nog wel wat meer onder de leden. Waarom dan niet gewoon laten voor wat het is? Denk dat ze er alleen maar gelukkiger op word.