hond loopt weg :( tips?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

keetieee

hond loopt weg :( tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-06 16:54

Mijn hondje is nu 2 keer weggelopen op stal..hij was altijd een plakkerd ..komt uit het asiel en verloor je nooit uit het oog..beetje verlatings angst..en vind andere mensen heel eng..en duurd altijd een hele tijd voor ze hem mogen aaien.
Nou vroeg ik me af..waarom loopt hij ineens weg? heeft iemand een idee? en wat kan ik eraan doen? nou zit hij vast aan een hek met een longeerlijn de hele tijd te piepen en te springen want dan wilt hij naar me toe..:s
iemand tips?

Biepmiep

Re: hond loopt weg :( tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 17:15

Ja koop een reisbench, is fijner dan in een grote ruimte alleen te zijn. Weglopen kan uit angst zijn, zoeken naar jou of huis, of omdat hij/zij zijn/haar neus achterna gaat. Een bench is ideaal. Later kan je hem dan evt. wel buiten vast zetten en de geopende bench er naast.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 17:23

Stroomdraadje op de oprit. Dan durft hij er straks niet meer overheen.

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 17:26

is het een reutje of een teefje?
een reu wil nog wel eens de poten nemen om een loops teefje achterna te gaan, maar ook een loops teefje kan in een verliefde bui op zoek gaan naar een "leuke knul" Clown
als je een teefje hebt, dan kan het zijn dat ze tegen de loopsheid aanhangt...dat kun je zien aan het opzwellen van haar vulva.
het is dan zaak om haar vast te houden.
betreft het een verliefde reu? vergis je niet, hij kan zijn liefde kilometers lang volgen.....en aangezien teefjes niet alleen in voor en najaar loops worden, is misschien castratie een oplossing.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 19:09

Mijn hond liep ook altijd weg, en het is een teefje. Dus teefjes doen het ook wel. Wij hebben een stroomdraadje geprobeerd om het erf, maar daar sprong ze overheen. We hebben haar er ook wel tegen aan gehouden zodat ze voelde dat er stroom op stond maar dat hielp gewoon niet.
Ik zat al met haar op cursus, en heb daar gewoon advies gevraagd. De enige manier wat gewoon hielp was trainen. Ik heb een redelijke dominate hand, dus het was voor een groot gedeelte een gedragsprobleem.
Je kan het beste iemand advies vragen die veel verstand heeft van honden en hun gedrag.

samyrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 19:54

Desiree schreef:

Ik zal een stroomdraadje aan je toetsenbord maken, dan denk je misschien na voordat je wat schrijft. Of nog liever, aan je mond, nee, ik heb het! We doen je een blafband om. Als je dan wat zegt, krijg je gelijk een stroomstoot. Leuk!!! Eens kijken of dat werkt bij je...

Domdomdom. Dierenmishandeling... Verdrietig

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 20:02

omg doe niet zo belachelijk! Misschien voorkomt dat stroomdraadje wel dat die hond straks aangereden word door een auto! Een schok en een hond heeft het door hoor, beetje overdreven zo'n reactie...

AapjeAstrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 20:07

samyrah, jij overdrijft heel erg hoor!
Bij ons in de buurt hebben ze dat ook en het is maar goed dat ze dat hebben.
Want de hond gaat anders steeds de straat op, en het is een echte waakhond, dus het is maar goed dat ze dat hebben.
En bij paarden heb je toch ook schrikdraad waar ze niet overheen mogen, dus bij honden is het ook niet zielig.

samyrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 20:26

Er zijn zo veel manieren om dieren op een positieve manier iets aan te leren. Maar mensen grijpen liever naar een makkelijke manier. Waarom zou je je ook verdiepen in waaróm een bepaald gedrag laat zien? Het idee van Biepmiep staat me meer aan. De TS geeft zelf notabene al aan dat de hond verlatingsangst heeft, dus heel waarschijnlijk is dat deze hond dit gedrag laat zien uit angst. Als je de hond dan ook nog eens pijn gaat doen, is dat toch heel gemeen? Of ben ik nou zo idioot aan het denken? Een bench geeft de hond veiligheid, dat zou een goed idee zijn! Of anders een gedragstherapeut in de arm nemen. Ik vind het heel triest dat het kennelijk heel normaal is dat mensen hun dieren iets willen aanleren door ze pijn te doen. Er zijn zoveel andere manieren om een dier op te voeden en te leren dat ze bij je moeten blijven, of juist op een bepaalde plaats moeten blijven. Hoe wil je in godsnaam een goede band met je dier hebben als je het dingen moet leren door hem pijn te doen.

Bovendien, een stroomdraadje neerzetten en het probleem is over is ook wel heel erg kortzichtig. Als je daar op een goede manier mee om wilt gaan, vergt dat ook heel veel tijd. Ook wij verkopen ze in de winkel. Maar dan wel met de hele uitleg hoe je ermee om moet gaan erbij. En alleen als alle andere opties niet helpen.
Net zoals de blafband, de gentle leader, de slipketting, pezensnijders (tuigjes die aantrekken onder de oksels als de hond trekt), ze richten over het algemeen meer schade aan dan dat ze goed doen. Maar ook met deze opmerking jaag ik hele hordes mensen tegen me in het harnas. Mensen die stuk voor stuk niet weten wat ze hun dier aan doen en hoe ze het op een diervriendelijke manier veel beter op kunnen lossen.

Ik zou iedereen eens willen vragen na te denken over de manier waarop je een probleem op wilt lossen. Hoe gaat het precies in zijn werk? Wat gebeurt er met de hond? Hoe lang heeft deze manier resultaat? Hoe reageert de hond erop? Wat gebeurt er met de vertrouwensband tussen jou en de hond?

Willen we niet allemaal een hond die voor je wíl werken in plaats van dat hij maar doet wat je vraagt, uit angst voor straf?

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 20:38

samyrah schreef:
Desiree schreef:

Ik zal een stroomdraadje aan je toetsenbord maken, dan denk je misschien na voordat je wat schrijft. Of nog liever, aan je mond, nee, ik heb het! We doen je een blafband om. Als je dan wat zegt, krijg je gelijk een stroomstoot. Leuk!!! Eens kijken of dat werkt bij je...

Jemienemig Scheve mond Je paard staat dan ook niet in een wei met stroomdraad? Vind je dat ook zielig? Het is een keer een schok daarna weten ze het wel hoor. Echt niks zieligs aan.
Desiree is voor mij een hele bekende bokker omdat ze zo vreselijk veel geeft om haar honden.
Zo, dat moest er even uit.

Maja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 20:54

@ Paula; Precies. Een paard in een wei met stroomdraad is ook niet zielig.
En als een hond het een keer gevoeld heeft dan weet hij het wel voor de volgende keer zo dom is hij dan ook weer niet om er 10 keer achter elkaar tegenaan te lopen of proberen er overheen te springen.

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 21:01

Ik vind het 100x zieliger als een hond aangereden wordt door een auto dan dat ie een keer een schok krijgt van een draadje. Ken een hoop stallen waar ze het de honden zo leren en nee, die hebben het niet slecht en zijn ook niet getraumatiseerd.
Heb 1x een aangereden hond mogen aanschouwen met een verbrijzelde rug, dat is pas zielig, dan liever een keer een schok om dat te voorkomen.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 21:10

woofie schreef:
is het een reutje of een teefje?
een reu wil nog wel eens de poten nemen om een loops teefje achterna te gaan, maar ook een loops teefje kan in een verliefde bui op zoek gaan naar een "leuke knul" Clown
als je een teefje hebt, dan kan het zijn dat ze tegen de loopsheid aanhangt...dat kun je zien aan het opzwellen van haar vulva.
het is dan zaak om haar vast te houden.
betreft het een verliefde reu? vergis je niet, hij kan zijn liefde kilometers lang volgen.....en aangezien teefjes niet alleen in voor en najaar loops worden, is misschien castratie een oplossing.

Wij hebben 2 NIET gecastreerde reutjes en er komen bij ons langs de wei in de regelmaat loopse teefjes en werklijk nooit hebben onze honden ook maar een teefjes zn spoor of een loops teefje achter na gedaan. En om dan gelijk te laten casteren:S

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 21:12

Goh, krijg ik me daar een reactie over dierenmishandeling n.a.v. mijn advies. Wil al uitvaren maar ik zie dat het al niet meer nodig is. GElukkig hebben er meer mensen een gezond verstand. Dank je trouwens Paula dat je voor me opkomt. Het klopt inderdaad dat ik stapelgek op honden ben. Als er IETS is op de wereld wat mij door mijn ziel snijdt, is het als honden slecht behandeld worden. Ik heb overigens voor mijn honden geen stroomdraadje maar die gaan ook zelden van het terrein af.

Mocht het echter nodig zijn en mogelijk, dan maakte ik echt gebruik van een stroomdraadje. Een aangereden hond is voor mij een verschrikkelijke nachtmerrie, veel erger dan een keertje "IEUW" omdat hij stroom voelt.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 21:40

samyrah: wat is dat voor stomme vergelijking :S en een paard dan... die staat ook ander een stroomdraadje. Moeten we nu volgens jou ook alle paardeneigenaren aan een stroomdraad binden ....

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 21:45

Als je niet de tijd hebt steeds te corrigeren dan moet je zorgen dat de situatie niet ontstaat. Mijn Jack blijft ook altijd bij me, maar ik weet zeker als ik haar lang los en alleen zou laten dat ze zou gaan zwerven. Ze zal dan achter luchtjes aan gaan of op onderzoek uit, ze is een jachtondje. Dus als het nodig is gaat ze lekker in de bench. Vind ze heerlijk. En anders kan ze los maar dan moet ik d'r wel blijven zien.

samyrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 22:22

het enige wat ik aan wil geven is dat mensen niet nadenken over wat ze doen. Kijk eerst eens waarom de hond dit gedrag vertoont. En wat je er zelf aan doet, of wil doen om dit gedrag tegen te gaan. Ik vind het erg voorbarig om gelijk te roepen dat er maar een stroomdraadje geplaatst moet worden.
Dat is even makkelijk zeg. Er zijn zo veel manieren waarop het ook kan. Een stroomdraadje zou toch echt het laatste zijn waar ik aan zou denken. En dan is het erg jammer als dat als een van de eerste dingen geroepen wordt. Zonder verdere uitleg, zonder verder vragen.

Helaas werkt het bij te veel mensen zo dat ze erg weinig geduld hebben. Een gedrag moet gelijk bestreden worden, zonder dat er eerst nagegaan wordt waarom het dier dat gedrag vertoont.

Jullie gaan nu gezellig met zijn allen tegen míj in, omdat ik eens zeg dat ze het maar bij zichzelf moet gaan doen. Dán is het ineens niet toegestaan, bij het dier wel? Ik snap gerust dat het soms een oplossing kan zijn, maar om daar gelijk aan te gaan... Helaas maken we in de winkel ook vaak mee dat mensen zich niet willen verdiepen in waaróm de hond iets doet. Ze willen gelijk een effectieve oplossing. Het maakt dan niet uit of de hond eventueel schade aangericht wordt, in wat voor opzicht dan ook.

Ik vind het jammer dat mensen niet meer verder kijken dan wat er fout gaat. Als we nou allemaal eerst eens proberen te achterhalen waarom deze hond weg loopt. Is dit uit angst? Is dit uit verveling? Is dit omdat de hond iets anders interessant vindt en daar achteraan wil?

Het enige wat ik wil is mensen aan het denken zetten. En als ik daarbij iemand beledigd heb, sorry daarvoor, dom van me. Had ik nooit mogen zeggen. Helaas, is al gebeurd. Kan ik niet meer terugdraaien. Het enige wat ik kan zeggen is dat dat niet de bedoeling was en dat het inderdaad wel rottig overkomt.

Mijn vraag is nu, zijn jullie aan het denken gezet? Is het misschien wel beter eerst eens na te gaan waarom de hond dit doet, voordat er maatregelen worden genomen die misschien voor de hond alleen maar negatief uitpakken?
En dan bedoel ik niet alleen in deze situatie.

Voorbeeld: vrouw komt om een blafband. Waarom? Haar hond van veertien blaft als hij alleen is en kauwt aan de meubels. Hoe lang heeft ze de hond? Van pup af aan. Sinds wanneer blaft de hond als hij alleen is? Sinds ze verhuisd zijn, twee weken geleden. Heeft de hond een bench? Nee. Heeft de hond een eigen plek? Nou, hij heeft de hele kamer, hij mag zelfs op de nieuwe stoel liggen, dan gaat ie daar toch lekker liggen?
Zouden jullie deze hond een blafband om doen? Bij ons in de winkel heeft ze hem niet mee gekregen.

Zoals Biepmiep het ziet, is dat niet een veel makkelijkere oplossing voor het probleem van de TS?

Loan01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 22:33

ik volg dit topic eventjes.
heb trouwens thuis een beagle lopen en ja hoor, die vertoont ook het typische gedrag van een beagle door heel de tijd weg te lopen!
Biepmiep: jij spreekt over een reisbench, wat voor een bench is dit? ik ken alleen een bench zoals die in mijn profiel. maar dat vind ik dan zo klein om een hond in te laten overdag, ook al is het maar voor eventjes...

Sammy78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 22:39

samyrah schreef:
Desiree schreef:

een echt stroomdraadje? ja helemaal mee eens, dat het dierenmishandeling is, maar er zijn ook speciale kastjes en draadjes voor om je hond op het erf te houden. die gebruiken wij nl ook voor onze hond. er zijn 3 maten in, klein, midden en groot. dus voor elk ras wel wat.

Loan01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 22:41

Citaat:
...

een echt stroomdraadje? ja helemaal mee eens, dat het dierenmishandeling is, maar er zijn ook speciale kastjes en draadjes voor om je hond op het erf te houden. die gebruiken wij nl ook voor onze hond. er zijn 3 maten in, klein, midden en groot. dus voor elk ras wel wat.

ik denk wel dat ze deze bedoelen ja

samyrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 22:44

Als ik mag antwoorden voor Biepmiep: een reisbench is een bench aan drie kanten plastig met gleuven voor de ventilatie, maar verder dicht. Aan een kant zit een traliedeur. Deze benches geven meer beschutting dan normale draadbenches, waardoor dieren minder indrukken van buitenaf hebben. Vooral 's avonds in auto's willen dieren nogal eens gestresst raken van de vele lichtflitsen van lantaarnpalen en voorbijgaande auto's. Omdat de bench dichter is, zijn de indrukken van buitenaf minder. Er zijn reisbenches met en zonder wielen, speciale benches voor hatchback auto's, die daar dan weer beter in de achterbak passen, maar ook gewone rechte carbenches.

Er zijn ook opvouwbare benches. Deze zijn van een soort tentdoek. Het gaas wat er in de deurtjes en raampjes zit is niet heel erg sterk. Het is verstandig deze bench alleen te gebruiken als de hond een bench gewend is. De opvouwbare bench is heel gemakkelijk in te klappen en dus heel gemakkelijk te vervoeren. Ideaal voor op vakantie of in gevallen zoals die van de TS.

Loan01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 22:56

dus dat is eigenlijk juist hetzelfde als je uw kat vervoerd, dan is dat ook zo'n plastic iets met aan 1 kant tralies. maar dan natuurlijk wel in hondenvorm?

samyrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 22:59

Mustang2006 schreef:

Bij een goede dierenspeciaalzaak zullen ze ook uitleggen hoe deze gebruikt dient te worden. Met vlaggetjes aangeven waar het stroomdraad zich bevindt, halsband met waarschuwingspiepjes en dergelijke. Dit vergt ook tijd om de hond te leren, voordat de vlaggen weg kunnen en de hond volledig begrijpt wat er de bedoeling is. Bij deze afrastering krijgt de hond eerst een waarschuwingstoon als hij te dicht in de buurt van het draad komt. Als het er overheen wil, krijgt hij een schokje, via de band.

Helaas zijn er ook mensen die gewoon stroomdraad over de oprit leggen, of schrikdraad. Dit laatste, daar zou ik misschien nog mee kunnen leven als laatste redmiddel, als al het andere geprobeerd is, met een kleine schok (die is te regelen met een prikklok)

samyrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 22:59

Anna01 schreef:
dus dat is eigenlijk juist hetzelfde als je uw kat vervoerd, dan is dat ook zo'n plastic iets met aan 1 kant tralies. maar dan natuurlijk wel in hondenvorm?

Ja, inderdaad. Alleen een stuk(je) groter en veel duurder!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 23:16

Er zijn honden waarbij het niet uitmaakt hoe de eigenaar er mee om gaan, die zijn gewoon ondernemend en dat is een karakter trek. En dan is er geen reden WAAROM hij steeds wegloopt. HIj wil gewoon de boel verkennen daar buiten, dat is alles!

Mijn honden zijn alleen buiten als ik buiten ben, ben ik binnen, zijn zij ook binnen. Ik moet ze nameljk in de gaten kunnen houden. EN als ik bezig ben in de stallen, hou ik ze heus niet continu in de gaten maar als ik ze even niet zie ga ik toch wel een keer kijken waar ze uithangen. Ik heb Bobbes in het begin veel terug moeten roepen omdat die rond hing op de wei aan de overkant en dat mocht ze niet van mij. Ik vond dat gevaarlijk i.v.m. het verkeer, ook al is die er niet veel bij ons op straat. Nu loopt ze zelden de weg op, ze weet nu dat het niet mag. MAar het zit ook in haar karakter om bij me te willen blijven. Ik zoek ook bewust naar dat soort honden.