Mijn babycavia van nog geen 3 weken oud is vannacht overleden, en niet zomaar in haar slaap.
Dit ging eraan vooraf: 4 broers en zussen zijn al overleden, evenals mams. Dit kwam door een virus wat in het hok zat en dodelijk is voor cavias. Kleine Gucci hebben wij dus na 6 dagen al met de hand moeten voeren en groot moeten brengen. Dat ging goed, ze groeide als kool en at goed. Ze nam netjes in gewicht en omvang toe en het haar begon te groeien.. tot eergisteren.
Dit zijn de voorafgaande topics:
viewtopic.php?f=73&t=642061&hilit=
viewtopic.php?f=73&t=643609&hilit=
viewtopic.php?f=73&t=645354&hilit=
Oke nu het verhaal.. sinds woensdag at Gucci steeds slechter.. ze wilde geen melk meer en liet de andijvie liggen. Toen we haar gisteravond op de weegschaal zette merkten we dat ze 20 gram was afgevallle!! Dat is veel op een beetje wat maar 110 gram woog.
Ze toonde ook een zieke indruk, piepte niet meer.. liep niet meer in de rondte. Dus de DA maar gebeld om 21.00 die ons gelijk vroeg te komen, want hij vertrouwde het niet.
En ja hoor.. ze had een gasophoping in haar maag- darmkanaal.. een soort koliek dus. De kleine had ontzettend veel pijn en kon daarom niet eten.
De DA heeft haar medicijnene gegeven om alles weer op gang te brengen. Ook kreeg ik die medicijnen nog mee voor 6 uur snachts/sochtends.
Voor mezelf had ik mijn wekker op 2.00 gezet om te kijken hoe het met haar ging.. helaas was dat al te laat geweest.
We hebben haar bij mij op de slaapkamer gezet, daar was het warmer en donkerder.. volgens de DA heel prettig voor de kleine. Toen ze eenmaal klaar was voor de nacht (warme kruik, vers water, verse melk enz enz) begon ze een hapje andijvie te eten.. goed nieuws dus!!
Toen ben ik met een gerust hart in slaap gevallen.. totdat ik wakker werd van vreemd gepiep rond een uur of 1.
Ik deed het licht aan, omdat ik dacht dat ze honger had en misschien wel wilde eten. Helemaal blij dat ze weer levendiger werd liep ik naar haar hokje en daar kreeg ik de schrik van mijn leven.
Mijn kleine wormpje, mijn baby, mijn kindje.. ze lag op haar rug in de voerbakje te vechten tegen de pijn. Oogjes die wegdraaide en ze lag te kronkelen en te piepen.
Ik heb haar met voerbak en al naar beneden gehaald en van alles geprobeerd. Mijn ouders, die inmiddels ook wakker waren, zeiden al dat ik het op moest geven.
Ik wilde niet, ik kon het niet! Ik had zoveel moeite gedaan om die kleine te voeren en warm te houden en groot te brengen... ze mocht niet dood!
Buikje masseren, warme kruik, buikje masseren.. medicijnen proberen te geven.. melk proberen te geven.... helemaal niets hielp. Ze kon niet eens meer staan, zoveel pijn. Ze viel om en rolde over haar opgezette buikje.
Mijn vader vroeg nog of hij er een einde aan moest maken, maar ik wilde het niet. Ik wilde niet zonder alles geprobeerd te hebben dat beestje zien overlijden.
Helaas heeft niets geholpen. Uiteindelijk was het 'Ik stond erbij en ik keek ernaar'..
Ik ben op de bank gaan zitten met een kruik onder haar en een zachte handdoek om haar heen gevouwen.. zo heb ik gewacht tot ze stopte met spartelen en piepen.. ze was dood, gewoon dood.
Nog heel even met ik met het levenloze en warme lichaampje blijven zitten, maar ze werd echt niet meer wakker
Ik heb haar in een handdoek gerold, toen in een krant en uiteindelijk in de container gedaan.. (die overigens net is geleegd.)
Mijn babytje is dood.. mijn eigen kleine caviatje.. met de hand groot gebracht.. reageerde op mijn stem, om mijn voetstappen..op mij, haar moeder.
En nu heeft ze zoveel pijn moeten doorstaan.. misschien wel beter dat ze dood is.
Kan je nagaan.. eerst had ik 5 jongen en een mams.. nu niets meer.
R.I.P. Gucci, ik mis je kleine meid!!