Straks een nestje pups ... tips ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Keeva

Straks een nestje pups ... tips ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-06 14:03

Gisteren hebben we onze Friese Stabij Tara laten scannen op drachtigheid.Ze is namelijk een aantal weken geleden "gegrepen" Bloos door onze chocoladebruine labrador Bo. Dit was niet geheel de planning (tijdens haar vorige loopsheid hebben we haar laten dekken door een Friese Stabij reu, maar dat is niks geworden), maar we hebben er toch bewust niks aan laten doen. We hebben ruimte genoeg, 2 kids voor wie het natuurlijk ontzettend leuk is om een nestje pups te hebben, en zelf vinden we het - uiteraard ! - ook érg leuk !! WANT : ze bleek dus drachtig !! Go jij! Go jij! Even overlegd met de dierenarts, maar het grootteverschil (labrador reu, stabij teef) moet geen probleem opleveren. De natuur regelt dit zelf, de grootte van de pups zal aangepast zijn aan het lichaam van de moeder.

Maar nu mijn vraag : iemand tips ? Dit is ons eerste puppennestje, bij paarden weet ik het na 2 veulens (en de derde op komst) allemaal wel, maar puppies ... Verward
Ze zit nu op dag 50 van haar dracht, dus over 10 dagen kan het nestje komen. Waar moet ik op letten, wanneer moet ik de dierenarts bellen, is een warmtelamp nodig ?

Alvast bedankt voor jullie tips Knipoog !!

JustNanno

Re: Straks een nestje pups ... tips ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 14:39

waarom ga je je er nu pas in verdiepen?

Texas1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 14:42

waarom is ze dan nog zo laat gescand als ik vragen mag??? je kon toch na dat ongelukje ook naar de dierenarts gaan ze zijn de eerste dagen (weet niet precies) goed te voelen in de buik door buikpalpatie...en daarna gaan ze naar achter en zie je ze alleen goed op de ecgo of foto....maar waarom zo laat???

malie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 14:42

sorry ik zou het niet weten wat je moet doen, kan je dierenarts je niet helpen? of misschien internet ff googlen

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 15:53

Over 10 dagen al? Ze kunnen dus ook eerder geboren worden heh...

patje94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 15:58

ik zou hiet eigelijk nie weten en ff voor de mensen die er nog komen Doei! ze weet nu wel dat ze ene beetje laat is ! Pling maar veel succes wel fot's plaatsen ! Haha!

bokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 16:01

abbo

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 16:42

oke.. eerst even, ik ben nooit zo blij met zulke aankondigingen, zeker omdat dit ongelukje dus opgemerkt is en er geen pups van hadden hoeven komen, ik vind het leuk, is gewoon geen juiste reden voor een nest. maar ja.. niks aan te doen meer, en op ellende voor mams en pups zit ook niemand verder te wachten.

dag 50 zeg je? idd met een dag of 10 kun je pups verwachten, vanaf dag 58/59 kan een hond veilig bevallen ( zijn heus wel gevallen bekend van vroeger , maar dit is het meest voorkomende) na dag 63/64 word het laat, een hond draagt eigenlijk nooit echt over.

zorg ervoor dat je een plek hebt waar de teef zich veilig voelt, waar ze veilig kan bevallen en waar ze daarna ook veilig met de pups kan liggen, een werpkist is daarvoor ideaal ( www.spat.nl , hier kun je ze kopen, maar ook een bouwtekening vandaan halen)

als een teef gaat beginnen, daalt de temp eerst een paar graden ( normale temp is 38,5, dus bv tot 36,5) dit is vaak een indicatie dat de bevalling zich binnen 24 tot 48 uur aandient, de teef krijgt eerst ontsluitings weeen, die zie je dus zelf niet echt, maar de teef kan dus dan onrustig worden, graven,hijgen, starende blik enz ( niet bij elke hond gelijk natuurlijk) als alles goed gaat, dan krijgt ze persween, die moet je kunnen zien, veel hijgen hoort ook hierbij, wanneer ze begint met persen, moet je ongeveer na een half uur tot 3 kwartier (uurtje) de eerste pup hebben, niet veel langer oeverloos laten persen, dit kan een indicatie zijn dat er iets mis is ( stuitligging, dode pup, te grote pup enz) sommige pups worden in het vlies geboren ( dubbel vlies is ook niet vreemd) soms knapt het vlies al tijdens de geboorte,
een teef zal in principe het vlies zelf kunnen verwijderen, maar meestal is het handig als je zelf het kopje vast vrij maakt , de pup moet zelf ademen, slijm kun je uit het bekje halen ( indien aanwezig) eventueel met een zuigertje ( bij de da wel te verkrijgen) er is nog een methode, maar die schrijf ik niet op, daar moet je wel iets ervaring in hebben , je kunt luisteren aan je pup, ( oor op zijkant lijfje plaatsen) of je erg veel gereutel hoort, een beetje is niet erg, maar echt veel? dan zit er teveel vocht in de longetjes en heeft de pup wat extra hulp nodig ( wrijven, wat kloppen, allemaal met beleid naturlijk)
de pup zit vast met een navelstreng, aan de nageboorte , die meestal iets later komt, trek de pup niet roets achter de teef weg, dan kan de navelstreng te kort afscheuren, soms bijt de teef de navelstreng door, zo hoort het ook, alleen kijk hierbij wel uit dat ze het kalm doet ( eerste keer moeders kunnen nog wel eens wat onrustig zijn) scheurt hij te kort af? zorg dan dat je bv flosdraad inhuis hebt n bindt de navelstreng af, ga je hem zelf afknippen? zo'n 2 vingerkootjes vanaf de buikwand ( kanlater altijd nog iets korter, als moeder er bv teveel aanpulkt Knipoog ) tussen de pups kan best wat tijd zitten ( mits ze niet al die tijd vruchteloos aan het persen is dus) maar over het algemeen, niet langer dan 1,5 uur, dan moet ze toch echt weer bezig zijn met een volgende pup.
de pup zal ,als het goed is, snel opzoek gaan naar een tepel, soms hebben ze even hulp nodig om houvast te krijgen, zeker bij de eerste pup, mams wil nog weleens overenthousiast poetsen, en zo pup de hele tijd van de tepel duwen, is helemaal niet erg, maar ga daar een beetje creactief mee om Knipoog goed oplettenof mams ook echt melk heeft, als alleen normaal gaat en is, dan kan het best zijn dat er bij de eerste pup nog niet zoveel is, dit komt vanzelf beter op gang, laat de teef ook de nageboorte opeten ( heeft ze nou bv 10 pups, danniet allemaal hoor, mag wel, maar kans dat ze dan moet overgeven is er ook Knipoog ), dit is gezond en bevordert de melkgift.

als je denkt dat de teef klaar is? dan kun je de da voor de zekerheid bellen, om te komen voelen en een spuitje piton te geven, voor de laaste rotzooi in de baarmoeder en als er toch nog 1 pup in zit, dan komt die er dan ook uit.

stel dat er in het begin van de bevalling,wel weeen zijn, maar er niet echt wat komt, maar wel groenige afscheiding en geen pup? dan als de donder naar de DA. dan is het vlies van een pup en moet de pup er zo snel mogelijk uit, keizersnede is dan een veel gebruikte optie.
(er zijn dierenartsen die erg snel Piton (Oxytocine) spuiten in het begin van de bevalling, dit werkt op de baarmoeder en kan in het begin van een bevalling te veel en te snel zijn voor de pups die er nog in zitten, dus ik raad dat af, of er moet echt geen andere mogelijkheid zijn, aan het eind, of bijna het eind, kan het wel gebruikt worden)

warmtelamp? tja opzich wel veilig om in huis te hebben, maar of je hemnodig hebt hangt ook af van de situatie ( temp, plek waar je de teef hebt liggen enz) soms is het juist te warm, zeker voor moeder en wil ze er niet meer graag bij, daar moet je dan dus wel opletten, dat moeder buiten de directe warmte kan gaan liggen, maar er wel bij kan blijven liggen

ik zal vast wel iets vergeten, lastig opschrijven ook als iets erg routine is, maar goed.

dus voor nu:
werpkist maken en zorgen dat de hond er graag ligt
bij de DA eventueel respirot halen ( dit geef je aan pups die moeilijk op gang komen, veel slijm in hun mond/keel/longen hebben, de da kan je hier wel meer over vertellen.
veel handoeken, schaar, flosdraad, apart schoon doosje waar je eventuele pups inkwijt kan als je even met moeder moet gaan lopen ( soms is dit nodig als de boel niet wil vlotten) of als er een volgende pup komt en pup ligt in de weg.

en erg belangrijk, rust in huis, geen bezoek, geen aanloop ( dit zowiezo de eerste dagen) het is geen partijtje.
zorg ervoor dat je je handen tussen kunt wassen, blijf zelf kalm, daar heeft de teef enpups het meeste aan, ga niet te lang zelf aanklooien als iets niet lukt of je komt ergens niet uit, beter te vaak de Da bellen dan te weinig.
zorg ervoor dat je ook weg kunt met de hond, indien dit nodig is, dus oppas voor kids enz. laat de Da weten als ze begint.

succes, als me nog meer te binnen schiet. zal ik wel aanvullen.

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-06 16:53

Bedankt Baroen, daar heb ik wat aan.
Even voor de duidelijkheid : dit nestje is wel degelijk gewenst, anders had ik er wel meteen wat aan laten doen. Ik had liever een Friese stabij reu gehad (raszuivere pups dus, al hebben zowel vader als moeder geen stamboom) en heb dat ook geprobeerd, maar dat werd niks. Natuurlijk heb ik me via Internet al uitgebreid ingelezen, maar vind het gewoon leuk en nuttig om tips te horen van mensen die vaker een nestje gehad hebben.

Verder graag opbouwende tips waar ik wat aan héb Knipoog

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 22:10

boekje kopen van dr Naaktgeboren: De geboorte bij de hond.

Vast voor baasjes gaan zorgen lijkt me ook een goed plan.

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 02:56

Keeva schreef:
Bedankt Baroen, daar heb ik wat aan.
Even voor de duidelijkheid : dit nestje is wel degelijk gewenst, anders had ik er wel meteen wat aan laten doen. Ik had liever een Friese stabij reu gehad (raszuivere pups dus, al hebben zowel vader als moeder geen stamboom) en heb dat ook geprobeerd, maar dat werd niks. Natuurlijk heb ik me via Internet al uitgebreid ingelezen, maar vind het gewoon leuk en nuttig om tips te horen van mensen die vaker een nestje gehad hebben.

Verder graag opbouwende tips waar ik wat aan héb Knipoog

als een hond geen stamboom heeft, kun je niet praten over raszuiver je weet dit immers niet. en ik heb ook niks gezegd over gewenst, uiteraard is het bij jullie gewenst, jullie willen het ook, het is alleen zo jammer, er zijn al zoveel kruisingen, en nee een kruising is niet per defenitie een slechte hond, maar wanneer je fokt, wanneer je meer honden op de wereld zet, is het wel belangrijk dat je dit doet met zo min mogelijk risico's qua erfelijke afwijkingen, bij de lab en de stabij komt allebei HD voor, ik neem aan dat en pa en ma niet zijn geröntgend, ook oogafwijkingen komen voor ( pra onder andere) dit zijn dus zaken waar je ouder dieren van te voren op controleerd, juist bij correcte stamboom honden gebeurt dit, en tja nu is het een fun nestje en gebeurt er niks van die aard, dat vind ik erg en ik vind het dus puur omdat men het leuk vind en wil en niet de eventuele risico's overzien heeft. en dat kan ik niet goed keuren, hoe gek je ook met je hond bent en hoe lief en goed je ook voor de puppen zult zijn, daar gaat het dus niet om.

tips heb je nu toch ook voldoende gehad? of is er zelf nog iets wat je wilt weten, misschien beantwoord dat wat makkelijker

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 05:56

Eh, bij kruisingen is er per definitie minder kans op erfelijke afwijkingen Lachen

Klinkt als een goede kruising, als de stabij veel "veren" heeft krijg je echt hele mooie pups Haha!

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 06:07

Paraat schreef:
Eh, bij kruisingen is er per definitie minder kans op erfelijke afwijkingen Lachen

Klinkt als een goede kruising, als de stabij veel "veren" heeft krijg je echt hele mooie pups Haha!

want? jij bent expert? en je hebt de uitslagen voor je neus?
, je kunt niet ergens over praten en per defenitie zeggen, als je niet weet waarover je praat, het verhaaltje van kruisingen zijn gezonder? dat gaat al niet helemaal meer op en al helemaal niet als het twee ras gefokte ouderdieren betreft, en ik bedoel Misselijkasgefokt , is in dit verhaal ook alleen maar aanname,

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 06:46

Bla bla bla bla. Allemaal gezeur weer eens, de mensen op Bokt meoten nodig eens wat vrolijkheids therapie aanschaffen want dat gezeik met ieder topic weer. Jezus zoek een hobby.

Ik stel voor dat je eens contact op neemt met iemand die ook een Friese Stabij heeft en die en nestje pups heeft gehad. Mijn zus heeft een Berner Senne die een tijd geleden is bevallen, mijn zus is zelf dieren arts in opleiding, als je wil kan ik je haar e-mail adres geven en kun je haar e-mailen met vragen. Stuur me maar een PB.

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 06:52

Tja de waarheid is hard, Ik hoop dat deze pups niet ook al op marktplaats zullen verschijnen, maar ik heb zo'n vreemd voorgevoel....

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 06:59

xx_Horsiex schreef:
Bla bla bla bla. Allemaal gezeur weer eens, de mensen op Bokt meoten nodig eens wat vrolijkheids therapie aanschaffen want dat gezeik met ieder topic weer. Jezus zoek een hobby.

Ik stel voor dat je eens contact op neemt met iemand die ook een Friese Stabij heeft en die en nestje pups heeft gehad. Mijn zus heeft een Berner Senne die een tijd geleden is bevallen, mijn zus is zelf dieren arts in opleiding, als je wil kan ik je haar e-mail adres geven en kun je haar e-mailen met vragen. Stuur me maar een PB.

sorry? wat een gezeur? typ ik daarvoor een half a viertje? ik geef verdorie alle tips die er zijn, ik reageer op een vraag van iemand, en ja daarop reageer ik ook met mijn mening over zomaar fokken. mag ik? ik ken fokkers van de friese staby en van de lab.

en wat betreft je zus? en? dus haar berner sennen is ook zonder papier? of gedekt door een ongelukje?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 07:17

baroen schreef:
xx_Horsiex schreef:

sorry? wat een gezeur? typ ik daarvoor een half a viertje? ik geef verdorie alle tips die er zijn, ik reageer op een vraag van iemand, en ja daarop reageer ik ook met mijn mening over zomaar fokken. mag ik? ik ken fokkers van de friese staby en van de lab.

en wat betreft je zus? en? dus haar berner sennen is ook zonder papier? of gedekt door een ongelukje?

Ik had het ook niet over jou, maar over de eerste reacties.

De reu en de teef zijn met papieren, dus de puppies ook. Ze heeft de dekking tot het laatste puntje gepland, en je kunt er op haar site, die ze speciaal heeft gemaakt an tijdens de dracht en erna over lezen.

http://www.hagers-berners.com/

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 07:27

Kruisingen zijn meestal leuker dan rashonden hoor!! Haha!

Onze Jack Russell heeft haar nestjes gewoon in de bench gekregen.. als je die hebt is het handig als je er evt de bovenkant afhaalt, of losmaakt zodat jij of de dierenarts er evt bij kan (bij ons helemaal niet nodig geweest, maar volgens mij is het bij grotere honden met meer puppies wel prettig als je ze met de latere puppies even helpt).
Warmte lamp hebben wij niet gehad.. als het goed is houdt de moeder ze de eerste tijd warm zat!

Wat tips voor als ze gaan lopen: Nu alvast kranten sparen!! Clown Zul je nodig hebben met zindelijk maken! Handig als je daar zo snel mogelijk mee begint.
En een kinderbox oid in orde maken voor puppies zodat je ze niet altijd door het hele huis heen vind (tegen de tijd dat de moeder er niet meer de hele tijd bij wil).

Geniet er van!! Ze moeten weg voordat je het weet Knipoog

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 07:27

xx_Horsiex schreef:

Citaat:

Citaat:
Ik had het ook niet over jou, maar over de eerste reacties.

De reu en de teef zijn met papieren, dus de puppies ook. Ze heeft de dekking tot het laatste puntje gepland, en je kunt er op haar site, die ze speciaal heeft gemaakt an tijdens de dracht en erna over lezen.

http://www.hagers-berners.com/

oke Knipoog, dus niet te vergelijken met het nestje van de ts Knipoog
Laatst bijgewerkt door baroen op 02-09-06 07:35, in het totaal 1 keer bewerkt

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 07:31

Chessie schreef:

Onze Jack Russell heeft haar nestjes gewoon in de bench gekregen.. als je die hebt is het handig als je er evt de bovenkant afhaalt, of losmaakt zodat jij of de dierenarts er evt bij kan (bij ons helemaal niet nodig geweest, maar volgens mij is het bij grotere honden met meer puppies wel prettig als je ze met de latere puppies even helpt).
Warmte lamp hebben wij niet gehad.. als het goed is houdt de moeder ze de eerste tijd warm zat!

Wat tips voor als ze gaan lopen: Nu alvast kranten sparen!! Clown Zul je nodig hebben met zindelijk maken! Handig als je daar zo snel mogelijk mee begint.
En een kinderbox oid in orde maken voor puppies zodat je ze niet altijd door het hele huis heen vind (tegen de tijd dat de moeder er niet meer de hele tijd bij wil).

Afbeelding

bedoel je dit hondje? die dus nestjes heeft gekregen?

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 07:40

Yep, 3x 5 puppies.. allemaal gezond!

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 07:42

Over sterkte van rashonden versus kruisingen:

"....Dr. Padgett meteen van wal. Als eerste punt liet hij zien dat er in alle rassen enorm veel erfelijk ziektes voorkomen. Hij liet de in de literatuur bekende ziektes zien van nagenoeg alle rassen. Zo zijn er van Poedels de meeste ziektes bekend: 144 verschillende en bijvoorbeeld bij de labradors 111 en de Golden retrievers 98. In de top 6 van deze lijst komen er 24 erfelijke ziektes voor in alle 6 rassen, 17 ziektes in 5 van de 6 en 19 ziektes komen in 4 van de 6 rassen voor. In totaal zijn er 60 ziektes bekend die er gemeenschappelijk in zitten. Zou je deze rassen nu onderling kruisen (genenverbreding…) dan heb je sowieso deze 60 ziektes in dat nieuwe ras zitten! Hoezo minder problemen? Neem daarbij in ogenschouw dat er van stamboomloze honden in totaal 215 erfelijke ziektes bekend zijn. Let op: 71 meer dan bij de Poedels uit de eerder genoemde ziektes lijst (en die 71 is het grootste aantal bij stamboom honden)! "

Bron:internationaal vooraanstaand geneticus Dr. G. PADGETT van de Michigan State University uit Amerika.

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 07:47

Chessie schreef:
Yep, 3x 5 puppies.. allemaal gezond!

aha...

LEDEMATEN :
VOORHAND :
Schouders : Goed schuin naar achter liggend en niet zwaar beladen met spieren.

Voorbenen : Recht van bot van de elleboog tot de tenen, zowel van voren als van opzij bezien.
Opperarm : Van voldoende lengte en met voldoende hoeking, zodat de ellebogen onder het lichaam kunnen staan.

goh, toch jammer dat mensen dus fokken met dieren die qua ras niet voldoen, laat staan dat ze dus getest zijn op bepaalde afwijkingen.. maar noem het maar normaal hoor en noem het maar jack russell terrier. ik vind de foto van de hond bewijs genoeg dat er niet of nauwelijks gelet word standaard en dus word er gewoon gefokt voor de leut, niet om een ras te dienen. kijk eens op www.dierenasiel.com en check eens even hoeveel JR hondjes daar zitten, allemaal afkomstig van dit soort leuke fok, is het geen tijd dat men daar eens mee op houd? dit heeft nl niks meer met een JR te maken

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 07:50

Volgens mij wilde de TS TIPS hebben en geen ge**** over of ze het wel of niet moest doen.
Onze pups mogen dan geen papieren hebben (hun oma trouwens wel), maar ze zijn allemaal HEEL goed terecht gekomen (bij kennisen!), ik aai liever een leuke hond dan een rasstandaard!!

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 07:50

Chessie schreef:

Over warm houden door de moeder: wat als het een ander jaargetijde betreft? Wat als de bevalling niet in huis is, wat als de moeder weg valt?
Zelfs ervaren fokkers verliezen soms nog de moederhond en/of een pup. Zorg ervoor dat je weet hoeveel tijd en tussen begin en eind van de bevalling mag zitten hoeveel tijd er tussen de pups mag zitten, welke dierenarts je wanneer kunt bellen, dat je de pups kunt wegen...