Welke hond past bij ons!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Toess

Welke hond past bij ons!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 08:57

Zoals je in mijn onderschrift kan lezen ben ik zwanger, mijn vriend en ik gaan zo spoedig mogelijk samenwonen (als we een huis krijgen).
Omdat ik inmiddels een hond gewend ben, mijn vriend is ermee opgegroeit, willen wij samen straks ook een hond.
Mijn hond thuis is mijn beste maatje maar helaas is zij toch echt van mijn vader.

Wat voor hond dan ook, het maakt ons niks uit, als hij maar in onze situatie past.
Dit wil zeggen, straks de baby, dus een zachtaardig karakter (al is het ook een kwestie van opvoeden/wennen, maar om bij voorbaat al te zeggen, ik ga op curcus, doen wij nu ook nog met mijn vaders hond (ivm haar verleden) en dit bevalt ontzettend goed).
Verder moet het een dier zijn die op boerderijen kan, mijn paard en schoonouders wonen op de boerderij, waar wij dus veel te vinden zullen zijn dus óók de hond die niet instinctief achter kippen, konijnen, schapen, geiten, koeien, e.d. gaat jagen. Ook dit is kwestie van opvoeden maar het ene ras is daar natuurlijk makkelijker in als het andere.
Ik zal vaak alleen thuis zijn, omdat ik niet kan werken de eerste tijd zal mijn vriend veel moeten werken en het zit nou eenmaal in mij, ik ben niet graag in het donker alleen in een huis. Onze hollandse herder is lekker waaks en ik weet meteen wanneer er iemand bij de deur staat e.d. Dit vind ik erg fijn, dus zoek ik ook in de hond dat hij een beetje waaks is.

Het zou heel makkelijk kunnen zijn, een hollandse herder, zij het niet dat ik de standaard lang zo mooi niet vind als onze eigen (zit mechels in). We kijken dus even verder maar uiteindelijk wint karakter het van uiterlijk natuurlijk.

Het hoeft geen puppy te zijn, dus we kijken ook rond bij sites van rescue's, asiels, SOS e.d.
Ben alleen dus erg benieuwd wat voor ras jullie bij ons vinden passen.
(nu niet allemaal jullie eigen rashond de hemel inprijzen, graag echt gericht antwoorden, daar heb ik het meeste aan Lachen ).

lesilla

Re: Welke hond past bij ons!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 09:01

mischien een windhond van greyhounds in nood?

heb niet super veel ervaring met dit ras maar ken alleen vier honden die gered zijn. En die waren echt super zachtaardig karakter.

of een shelty zijn ook heel leuk Clown en lief

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 09:03

Een hond die waaks is en toch bij een baby kan, vind ik een bijna onmogelijke combinatie. Maar het zal je ook wel bekend zijn dat een hond nooit zonder toezicht bij een kind mag. Als ie op de boerderij rond mag lopen en binnen mag dan zou ik al sowieso voor een kortharige hond kiezen. Ik denk dan aan een labrador alhoewel die vreemden niet echt afschrikken. Wij zelf hebben een tijd een rotweiler gehad die enorm zachtaardig was. Hij waakte dus wel niet......

Kijk anders eens op deze site: http://www.dierenasiels.com/

Anouk13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 09:07

ik heb een rottweiler niet helemaal 100% maar ze hebben wel een slechte naam maar hij doet niks blaft wel bij mensen aan de deur, en is lief voor kindjes, maarja het kan aan de opvoeding hebben gelegen maar ik vind het persoonlijk erg fijne honden.

Bachus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 09:10

Whippet of Greyhound gaan waarschijnlijk wel achter de kippen en konijnen aan jagen!! Boos!
Ik ben zelf altijd fan van alle soorten retrievers in combinatie met kinderen ( en goede opvoeding!!)
nou is mijn eigen labrador totaal niet waaks maar dat kunnen ze wel worden denk ik ( beetje blaffen enzo als er iemand op het erf komt)

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 09:17

Ik zou je in ieder geval geen terriër aanraden, deze gaan zeker achter de kippen aan en zijn over het algemeen zenuwachtige honden, als je dan straks bezig bent met je kleine en die hond gaat ook nog is zenuwachtig om je heen lopen......
Terriërs zijn zeer actieve en felle honden. Meestal zijn deze honden zelfstandig en hebben een goed uithoudingsvermogen. Terriërs zijn lief voor kinderen maar kunnen fel uithalen naar andere honden en gaan een robbertje vechten niet uit de weg. Ze zijn niet erg gehoorzaam en dienen met consequente hand te worden opgevoed.

Staande Honden, Spaniels en Retrievers zijn ook jachthonden, due gaan dus ook achter de kippen op de boerderij aan.

De Herdershonden is een groep die is ontstaan uit honden die bij het vee werkten. Deze rasgroep is erg groot, omdat ieder land zijn eigen hond had om met het vee te werken. We onderscheiden berghonden (kuddebewakers) en herdershonden (ookwel schepershonden genoemd). Beide groepen hebben een andere karakterstructuur.

De kuddebewakers werkten in eenzame gebieden en moesten de kudden beschermen tegen roofdieren en dieven. Tevens dienden deze honden ervoor te zorgen dat de kudde bij elkaar bleef. Zij waren gewend te werken in moeilijke omstandigheden. De meeste kuddebewakers hebben Doggenbloed in zich. Omdat de kuddendrijvers zelfstandig werkten hebben zij een consequente en strakke hand nodig bij de opvoeding.

De herdershonden werkten niet zelfstandig zoals de kuddedrijvers. Herdershonden zijn iets zachter in karakter dan de veedrijvers. Zij zijn intelligent en actief en kunnen goed getraind worden, voor verschillende doeleinden.

Dogachtigen hebben met elkaar gemeen dat zij een flink beendergestel hebben en veelal een brede schedel met korte snuit. Zij zijn machtig in voorkomen en hebben vaak veel ruimte nodig. Doggen werden in de Oudheid door legers gebruikt als hulptroepen bij de gevachten. Ook de Romeinse Doggen (Molossers) werden gebruikt om tegen soortgenoten en roofdieren te vechten.

Dogachtigen hebben een natuurlijke aanleg om de bewaken. Deze rassen zijn erg aan mensen gehecht en gaan voor hen door het vuur. Dogachtigen zijn redelijk goed te trainen hoewel sommigen erg eigenwijs kunnen zijn. Geduld is noodzakelijk bij de training! De meeste Dogachtigen zijn erg lief voor kinderen, ondanks hun grootte. Voorts kan men stellen dat Dogachtigen rustige, stille en zelfverzekerde honden zijn.

Als ik jouw verhaal zo lees dan zou ik zeggen dat een dog het beste bij jouw past, het zijn rustige honden, waaks, lief voor kinderen, en ze gaan niet achter het vee aan.
Het is alleen wel een ras waar je van moet houden....
Een duitse dog is natuurlijk hartstikke groot, een engelse bulldog... ja ik vind ze prachtig hoor maar je moet er wel van houden.

Bron:http://www.doggy.net/raskeuze-frame.htm

Citaat:
ik heb een rottweiler niet helemaal 100% maar ze hebben wel een slechte naam maar hij doet niks blaft wel bij mensen aan de deur, en is lief voor kindjes, maarja het kan aan de opvoeding hebben gelegen maar ik vind het persoonlijk erg fijne honden.

Een Rottweiler heeft een zeer strenge opvoeding nodig en je moet bijna elke dag weer de strijd met ze aangaan (zeker als je een reu hebt) om ze de baas te blijven.
Ik persoonlijk raad geen Rottweiler aan.
Als je kijkt op dierenasiel.com dan zal je zien dat elke Rottweiler die in het asiel zit niet bji kinderen kan en een strenge baas nodig heeft...

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 09:23

Persoonlijk zou ik niet gaan voor een herdershond, vind dit niet bepaald een kindvriendelijk ras. Wij hebben zelf boxers, die zijn echt enorm vriendelijk, alleen erg onstuimig en zodoende ook niet ideaal voor kleine kinderen, of de boxer moet al wat ouder zijn. Ik ben zelf ook zwanger en ben benieuwd hoe het onze honden straks afgaat met de kleine. We hebben ook een oude hond die erg slecht is, mocht hij er niet meer zijn, kies ik voorlopig geen boxer weer vanwege hun enorme enthousiasme, maar zou ik een wat rustiger, vriendelijker ras uitzoeken.

Ik zou niet snel een hond uit het asiel halen en bij kleine kinderen plaatsen, simpel omdat je niets van zijn/haar verleden weet. Een puppy kun je nog een heel eind vormen, al heb je hier waarschijnlijk in het begin je handen vol aan.

Ook een rottweiler zou ik vanwege zijn karakter niet aanraden bij kinderen. Ze hebben flink wat opvoeding nodig en hebben vaak een dominanter karakter.

Moet het een grote hond zijn? Ik zat zelf al te denken aan een franse bulldog. Ik hou van een vrolijk, open karakter, maar wil het met kinderen straks wat handzamer. Ken er een paar en die zijn enorm vriendelijk, maar het is wel een kleintje natuurlijk. Ik vind dogachtigen verder kwa karakter wel ideaal (deense dog, boxer, bordeauxdog). Ze zijn erg lief, hoge pijn- en ergernisgrens, ook wel waaks (al is het geen herder), weinig jachtinstinct etc.

Succes en ben benieuwd waarvoor je uiteindelijk kiest!

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 11:06

Mijn vriend en ik houden wel van de wat grotere honden, omdat we deze zelf thuis ook hebben.
Met staanders ben ik bekend, ken wel mensen die ze op de boerderij hebben en dus ook bij het jagen helpen. Omdat wij dit niet doen en er veel wild in en om de boerderij zit ben ik inderdaad ook bang dat dit geen optie is.

Onze herdershond is dominant en heeft een concequente baas nodig, die ene keer dat ze bij ons een baby heeft gezien vond ik dat zij het veel te interessant vond, dus vond het geen goed plan om haar kennis te laten maken. Maar 'gelukkig' woon ik niet meer thuis dan, zodat het wat geleidelijker kan aangewend worden.

Een dog hadden we zelf nog niet eens over nagedacht eigenlijks! Ga zo even wat info over doggen zoeken!

De rottweiler hebben mijn zwager en schoonzusje, ontzettend zachtaardig beest, een echte goedzak, waaks en hun zijn sinds mei dit jaar vader en moeder en dit gaat erg goed. Ook iets om over na te denken wat de fokker van bijv. die hond zegt (als je het karakter van deze ziet, zou ik bij dezelfde fokker 1 weg willen dan).

Een puppy wilden wij in eerste instantie niet, maar lijkt me inmiddels toch wel beter, die groeit dan met de situatie op en dat het in het begin veel tijd neemt zullen we voor lief moeten nemen.

Van whippets of greyhounds hoor ik eigenlijk altijd dat het wel jachthonden zijn? Al zal hun karakter misschien ontzettend goed zijn, ik kan het echt niet hebben dat ik straks mijn hond met 1 van mijn kippen of katten zie lopen hihi!

Verder ja, elk ras zal wel zijn gebrek hebben en als hij niet los op de boerderij kan dan moet hij maar vast, dat valt allemaal wel te regelen.

Ik ben beneiuwd naar meer reacties!

Oh nog even op die doggen, ik heb er niet echt ervaring mee, ja boxers, maar hoe zit het met het ademhalen? De boxer van mijn vriendin bijvoorbeeld die kan niet geluidloos ademen, die snurkt echt de hele dag, ik vind dat nooit echt een gezond geluid zeg maar.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 11:12

Haha, normaal ademhalen kunnen ze zeker hoor! Snurken doet elke hond volgens mij wel. Als een boxer goed gefokt is, heeft hij verder geen ademhalingsproblemen, zoals een engelse bulldog wel eens wil hebben. Tja, als ze enthousiast zijn en ravotten komt er natuurlijk ook bij iedere hond wat geluid vrij. Wel is het met een hond met korte neus zo dat ze als ze het warm hebben, wat sneller moeten hijgen.

Een van onze boxers snurkt praktisch nooit en de andere wat meer, is gewoon hondgebonden.

Whippets en greyhounds hebben volgens mij idd ook jachtinstinct en vind ze zelf altijd nogal schuw en zenuwachtig, ook geen geweldige combi lijkt mij met een kindje.

Over het algemeen (uitzonderingen bij elk ras daar) zijn doggen echt goedzakken. Zou niet gaan voor de cane corso, am. bulldog etc, persoonlijk vind ik hierbij het karakter nog wel eens twijfelachtig, rassen zijn nu ineens in opkomst.

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 11:33

De am.bulldog heb ik een en ander over gevraagd maar kreeg inderdaad het idee wat jij ook hebt, beetje twijfelachtig.. Vind ze wel heel mooi!

Oh en onze hond kan er ook wat van hoor, dat snurken, maar niet zoals deze boxer bij elke ademhaling en af en toe hoor je iets wat op gesnotter lijkt.

En Slimmerik, ondanks dat ik vaak een geweldig vertrouwen in mijn dieren heb weet ik wel dat het een beest blijft. Nooit alleen met mijn kind dus, ik zie het al gebeuren. Kind trekt aan oor, hond hapt, ieks!

Ga even kijken wat cane corso voor hond is, zegt me niks Haha!
[edit: die zien er ruig uit haha!]
Laatst bijgewerkt door Toess op 30-08-06 11:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Marengo_82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 11:37

Ik zou zoeken tussen de herdershonden.

En niet kindvriendelijk...

Afbeelding

Afbeelding

Beiden worden vrijdag 7 maanden Knipoog

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 11:40

Citaat:
Oh nog even op die doggen, ik heb er niet echt ervaring mee, ja boxers, maar hoe zit het met het ademhalen? De boxer van mijn vriendin bijvoorbeeld die kan niet geluidloos ademen, die snurkt echt de hele dag, ik vind dat nooit echt een gezond geluid zeg maar.

De engelse Bulldog en de boxer kunnen inderdaad er snurken.
De Duitse Dog doet dit niet.

Maaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 11:44

Mijn oom en tante hebben een greyhound. Een heerlijk lui dier, wel waaks en braaf met kinderen. Geen zenuwachtig dier, dat is mijn ervaring ook beslist niet met greyhounds. Deze kan ook los lopen, tuurlijk zit er wat jachtinstinct in maar ze heeft nog nooit wat gegrepen. Ze hebben zelf een kat en die is toch echt de baas over de hond Haha! Ik vind het erg leuke dieren.

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 11:46

Agoss wat lief!
Kruizing schotse herder zeg je, de buurman van mijn vriend heeft ook een kruzing. Schotse collie x duitse herder. Super beest Haha!

De rasomschrijving klinkt wel erg positief moet ik zeggen.
http://www.collieclub.nl/gedrag.htm

Bedenk me net dat mijn vader ook met een collie is opgegroeit, kan hem ook wel eens vragen wat hij vind. (Die hond is op de snelweg uit de auto gesprongen en dood gereden, raampje te ver open Verdrietig beetje dom.. ).

Marengo_82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 11:51

Mijn hond heeft laat in haar lijnen nog één schotse collie, verder is het allemaal shetland sheepdog. Ze is gek van kinderen, ook de beide shelties van mijn zus zijn heel braaf met kindjes.
Mijn vorige hond (schotse collie x tervuurse herder) was ook gek van kindjes en hebben we op éénjarige leeftijd uit het asiel gehaald.

Op deze site vind je veel collie en colliekruisingen die een gouden mandje zoeken: www.colliepassion.be

Oja, ik prijs m'n eigen ras niet aan, zal ik nooit doen met de sheltie omwille van het risico op te populair worden. Clown
Maar we zijn een familie met herdershonden en met kleine kindjes en dat gaat prima samen. Verder zijn ze heel waaks, gaan goed om met boerderijdieren (je moet ze wel het drijven afleren, maar dat lukt, Feya houdt zich al heel netjes in), zijn vrij gemakkelijk af te richten...

Ik zou zoeken op de site hierboven. Er is trouwens nog een gelijkaardige, iets met collies in nood in, ik zal even zoeken.

Edit: gevonden: http://www.collie-in-nood.com/
Laatst bijgewerkt door Marengo_82 op 30-08-06 11:57, in het totaal 3 keer bewerkt

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 11:54

een bullterrier maaike, erg kindvriendelijke honden en een hoge pijngrens, dus mochten ze eens per ongeluk in de ogen worden geprikt, dan wordt er niet meteen gesnaaid. Knipoog

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 11:56

Maaike schreef:
Mijn oom en tante hebben een greyhound. Een heerlijk lui dier, wel waaks en braaf met kinderen. Geen zenuwachtig dier, dat is mijn ervaring ook beslist niet met greyhounds. Deze kan ook los lopen, tuurlijk zit er wat jachtinstinct in maar ze heeft nog nooit wat gegrepen. Ze hebben zelf een kat en die is toch echt de baas over de hond Haha! Ik vind het erg leuke dieren.

Ik heb even op de site van de Nederlandse Greyhoundclub gekeken:
Er schijnt namelijk een wet te bestand op grond waarvan het verboden is de Greyhound onaangelijnt mee te voeren. Hij mag dus officieel nergens loslopen, ook niet op plaatsen waar dat aan andere honden wel is toegestaan. Doet u het toch, zorg dan dat de omgeving in ieder geval veilig is, dus zonder wild om achteraan te jagen. Want op het moment dat de Grey een interessant luchtje in zijn neus krijgt snelt hij erachteraan, zonder zich om zijn eigen of andermans veiligheid te bekommeren.

Dit is voor mij wel weer een belemmering.

Hihi Pel ja een bulletje vind ik erg leuk! Niet echt kwa uiterlijk, maar het karakter wel.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 11:59

Schotse collie's (shetland sheepdog) zijn inderdaad hele lieve honden!!
Ze kunnen wel een tikje nerveus zijn en je moet ze met zachte hand opvoeden, het zijn namelijk hele gevoelige dieren.
Als je tegen ze gaat schreeuwen dan worden ze ontzettend bang, dan kunnen ze heel schuw worden en voor je wegrennen of ze kunnen gaan angstbijten.

Citaat:
Bedenk me net dat mijn vader ook met een collie is opgegroeit, kan hem ook wel eens vragen wat hij vind. (Die hond is op de snelweg uit de auto gesprongen en dood gereden, raampje te ver open beetje dom.. ).

Wat afschuwlijk!!!!!
Citaat:
een bullterrier maaike, erg kindvriendelijke honden en een hoge pijngrens, dus mochten ze eens per ongeluk in de worden geprikt, dan wordt er niet meteen gesnaaid.

Bull-terriers zijn alleen wel ontzettend lomp... Nagelbijten / Gniffelen
Mijn vriend en ik hadden een Bull-Terrier, echt een ontzettend lief beest, zit echt geen kwaad in.
Alleen met spelen was hij zo ontzettend lomp.. hij deet me altijd pijn.. (tand door me lip, kopstoot, krab van ze poot, omver gelopen toen hij aankwam rennen met een balletje, een tak in me knieholte(hij dacht dat hij er wel langs kon met een stok van 4 meter...)
Helaas is die vriend nu inmiddels mijn ex, de bull-terrier is bij hem gebleven.

Vrolijke frans...
Afbeelding

stephie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 12:00

Hoi,
je kan ook is naar de schaapendoes kijken wij hebben er al een vanaf ik 5 ben en ik ben nu 17 erg lieve honden zeker naar kinderen blaffen als er iemand aan de deur is kunnen prima bij paarden etc wij hebben ook paarden kippen ganzen etc aan huis het is niet extreem veel borstel werk en het verharen valt ook mee af en toe een pluk die je vind maar verder valt het mee ze zijn middel groot dus ook niet van die bakbeesten in huis
misschien heb je er wat aan
Groetjes

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 12:02

Citaat:
Niemand kan een Bull Terrier met zijn uniek, eivormig, hoofd voor iets anders aanzien. Of hij nu wit of gekleurd is, als hij voor je staat dient hij een toonbeeld van kracht te zijn, waarbij zijn bouw doet denken aan de bouw en macht van een stier, waaraan hij trouwens gedeeltelijk zijn naam ontleent.

Het is een van oorsprong Engels ras, gefokt uit kruisingen van de Bulldog, de niet meer bestaande Witte Engelse Terrier, de Dalmatische hond en waarschijnlijk een scheut Barzoi of Greyhound bloed.

Hoewel zijn achtergrond mogelijk anders doet vermoeden is de Bull Terrier beslist geen vechthond. Integendeel, de moderne Bull Terrier kan zich als elke andere hond gedragen.

De huidige Bull Terrier is omstreeks 1850 in Engeland ontstaan, maar is gedurende de afgelopen 150 jaar veel in uiterlijk veranderd. Hoewel het uiterlijk en ook het karakter veranderd zijn, de agressiedrempel verhoogd is, blijft een Bull Terrier een echte temperamentvolle terrier, dus: eigenwijs, niet erg gehoorzaam en een individualist, die vaak meent het beter te weten dan zijn baas.

Daarbij is de Bull Terrier zeer koppig en vasthoudend en geeft niet gauw op. Dit kan tot problemen leiden als hij niet consequent opgevoed wordt. Maar geen opvoeding met slaan en schoppen. Dit vergeet en vergeeft hij nooit. Hij zal onverwachts en op zijn tijd, de rekening presenteren.

Men moet tijdens de opvoeding van een Bull Terrier over veel geduld beschikken. Voor een beginner is de opvoeding van een Bull Terrier pup vooral het eerste jaar een hele klus. Een teef is iets makkelijker dan een reu, maar ook zij heeft haar streken.

Laat u nooit verleiden om twee pups tegelijk te kopen. De opvoeding wordt dan vrijwel onmogelijk en eindigt meestal met het wegdoen van een van de honden, zo niet erger. Wil men toch 2 Bull Terriers, wacht met de aanschaf van de tweede hond minstens een jaar.

Wat men nooit mag doen is een Bull Terrier reu kopen, als men al een andere reu, heeft, of dit nu een rashond of bastaard is. Vroeg of laat komt er een confrontatie. Het kan 6 weken, 6 maanden of 6 jaar duren, maar de confrontatie komt.

Heeft men geen geduld, eist men absolute onderworpenheid van zijn hond en kan men geen waardering hebben voor de karaktereigenschappen van een Bull Terrier, denk dan aan een ander ras. Een Bull Terrier is beslist niet voor iedereen geschikt.

Een van de beste eigenschappen van een goed opgevoede Bull Terrier is zijn grote liefde voor kinderen, waar hij zeer voorzichtig mee omgaat. Een Bull Terrier is in staat gedurende zijn gehele leven zijn baas te verbazen.

Hij is niet alleen een clown, maar kan zich ook op een verschrikkelijke manier aanstellen of uitsloven. Hij kan zijn eigenaar soms tot wanhoop brengen. De eigenaar leert dit vanzelf wel te accepteren.

arrabel, ja lomp kunnen ze idd zijn Ja onze vorige heeft eens een meneer van 100 kilo omver gerend, Bloos! zij van opzij!

Marengo_82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 12:05

Arrabel schreef:
Schotse collie's (shetland sheepdog) zijn inderdaad hele lieve honden!!
Ze kunnen wel een tikje nerveus zijn en je moet ze met zachte hand opvoeden, het zijn namelijk hele gevoelige dieren.
Als je tegen ze gaat schreeuwen dan worden ze ontzettend bang, dan kunnen ze heel schuw worden en voor je wegrennen of ze kunnen gaan angstbijten.

Heel juist! Heel zacht opvoeden. Zo was ik onlangs op de hondenschool en we oefenden het oproepen. Feya lag neer en ik stond op 10 meter van haar. De hond naast haar sprong recht en ging haar uitdagen. Ik riep iets te hard 'hè' omdat ze rechtsprong. Ze heeft geen stap meer verzet maar wou ook niet meer gaan liggen, zo geschrokken was ze. Doseren in de stem dus en oefenen op een happy hoog stemmetje.

Schotse collies kunnen vaak nog net iets meer tegen een stootje dan shetland sheepdog's en zijn vaak ook wat rustiger. Hoewel ik niet moet klagen met onze shelties. Als we gaan werken doen ze wel heel gek, maar zijn nog 100% controleerbaar. Als ik rustig neerzit, liggen ze aan m'n voeten. Ze nemen heel snel jouw gedrag over.

Tot hier mijn off topic bijdrage Clown

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 12:08

Je geeft aan een pup te willen, lijkt me niet echt een geslaagd plan. Je hebt je baby al, 2 babies is zwaar. Kan beter voor een oudere hond gaan, goed gesocialiseerd met kinderen en andere beesten, zijn te vinden hoor.

Vaak is de combi niet zo geweldig van een pasgeborene en een hond (want waar moet je de tijd voor de opvoeding vandaan halen) Is een Aussie niet wat trouwens??

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 12:17

Arrabel, zachte is hier overduidelijk aanwezig haha! Ik ben er absoluut niet voor om een hond hard aan te pakken. Tuurlijk moet elke hond wel eens op zijn plaats gezet worden maar ik vind het niet leuk om te doen.
Onze herder heeft mij in het begin wel uitgetest, eerst heel lief doen en dan gauw naar mij gezicht happen. Inmiddels is het mijn beste vriendin. Hoe ze met een andere hond om zal gaan weten we nog niet, maar ze zullen niet in 1 huis wonen, dat zou nooit goed gaan. Gelukkig is ze goed opgevoed (voor ons al, alleen dan op een niet zo'n leuke manier) en ik ga nog regelmatig met haar naar curcus waar ze mij ook goed helpen, bij deze club wil ik dus straks ook met onze hond.

Wat jij zegt Marengo is bij onze hond ook, maar dit komt omdat zij is getraint met een schokapparaat. Ze heeft 2 curcussen heel netjes met hoge punten behaald (GG vast en GG los) maar ze vond het zo erg om te doen omdat ze ook veel gecorrigeerd werd en in het begin was het aftasten hoe of wat. Nu doe ik behendigheid met haar omdat zij gewoon gek is op spelen, en nu kan ze dus ook 'leuk' met het trainingsveld associeren. Als wij haar iets te streng afstraffen dan merken we dat wel een paar weken lang. Bij mijn vader zelfs heel lang een tijd gehad dat ze niet met hem mee wilde omdat hij haar wat vaker straft dan wij doen (ik wil dat ze gehoorzaamd maar oefen er verder niet mee, en hij toendertijd wel veel voor de les en examens e.d.).

Somokkele, als het goed is komt de pup wel een paar maand voor de baby geboren word.
Onze herder hebben wij op 3 jarige leeftijd gekregen, vrouw vertelde ons dat ze heel goed bij kleine kinderen kan (zijn hier op de buurt), maar die ontloopt ze en als ze bij ons thuis zijn komt ze niet van haar kleed, haar kleed kan ze beschermen en dus grommen, tanden laten zien. Geen enkele vreemde mag dan ook bij haar komen van ons, dus ze weet het heel goed uit te kienen. Dus ondanks dat het gezegd word neem ik het inmiddels wel een beetje met een korreltje zout zeg maar omdat wij hier ook anders op gerekent hadden. Alle kinderen die nu langs komen sturen we als eerste met een balletje de tuin in, dat vind ze geweldig.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 12:20

Zomaar even een lievertje...

Naam: Billy
Afbeelding
Leeftijd: Volwassen
Rasgroep: Windhonden
Ras: Greyhound
Geslacht: Reu
Kleur: Zwart

Kan bij andere honden: Ja
Kan bij Katten: Onbekend
Kan bij kleine kinderen: Ja
Kan bij grote kinderen: Ja
Kan alleen thuis zijn: Onbekend
Kan mee in de auto: Ja

Omschrijving:

Billy is een vrolijke en enthousiaste hond van ongeveer jaar. Hij is gecastreerd en kan met de meeste honden wel opschieten, hoewel hij wel soms wat overenthousiast kan zijn. Zoals het een windhond betaamt, kan Billy af en toe aartslui zijn, maar hij kan ook lekker speels over de speelweide racen. Hij loopt netjes aan de riem. Billy komt heel dicht bij je staan en duwt dan zijn lange zachte neus tegen je aan voor aandacht... een echte lieverd!Billy is dol op aandacht en het liefst dicht in de buurt van zijn baasje. Hij is dol op mensen en begroet ze dan ook uitbundig als ze binnenkomen. Een echte lieve, trouwe makker.......

Klik hier voor de gegevens van het asiel waar dit dier verblijft:http://www.dierenasiel.zaltbommel.org/

Naam: Chivas

Rasgroep: Herdershonden (Mechels, Duits, etc.)
Ras: mechelse herder-Whippet
Geslacht: Reu
Kleur: beige

Kan bij Katten: Onbekend
Kan bij kleine kinderen: Onbekend
Kan alleen thuis zijn: Ja

Omschrijving:
Kruising Whippet-Mechelse Herder, reu, 6 jaar. Deze zeer lieve en aanhankelijke hond kwam als vondeling binnen. Gelukkig stond hij al opgegeven als vermist waardoor we dus zeker waren van een goede afloop. kregen dat Groot was onze verbazing toen we te horen Chivas niet meer welkom was bij zijn baasjes. Zonder echte reden werd deze lieve jongen niet opgehaald. Chivas kan met alles en iedereen goed opschieten.

Deze hond was wel als vermist opgegeven maar zijn baasje wou hem niet ophalen... wat zielig! Huilen

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 12:28

Naam: Diesel
Rasgroep: Terriers
Ras: Bull terrier
Geslacht: Teef
Kleur: wit

Kan bij Katten: Ja
Kan bij kleine kinderen: Ja
Kan alleen thuis zijn: Ja

Omschrijving:
Diesel is een lieve hond van 3 jaar. In haar gedrag is Diesel een echte tuttebel.
Ze kan heerlijk in haar mand liggen en zich nergens wat van aantrekken. Als je bij haar bent komt ze graag bij je zitten.
Wandelen doet ze op het moment nog niet zo graag, maar ze leert steeds meer dat het leuk is.
Naar andere honden zal ze nooit iets lelijks doen, ook naar katten kijkt ze niet om.
In het begin moet Diesel zich eerst thuis voelen, ze is heel verlegen en moet vertrouwen in je hebben.
AfbeeldingAfbeelding dit is ook ook een schatje....
Ik nam ze het liefst allemaal!!!!