pup perse op puppyvoer??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tieme

pup perse op puppyvoer??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-06 14:00

Aankomende zaterdag ga ik mijn oudduitse herderpup ophalen. nu was ik wat aan het rondkijken voor puppyvoer en toen las ik op de site van zowel prins als farmfood dat speciaal puppenvoer helemaal niet nodig is??? er stond dat de samenstelling van puppievoer gelijk tot bijna gelijk was als voer voor volwassen honden en dat alleen de maat van de brok op de pup aangepast was.

Dus dat houd in dat ik dus niet speciaal puppenvoer hoef te kopen??
Wie weet hoe dit precies zit??

tienus63

Re: pup perse op puppyvoer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 14:03

Als wij een pup in huis halen, krijgt hij vanuit het nest zijn puppiebrok, daarna krijgt hij nog een zak, 15 kg, puppiebrok.
Daarna komt ie op volwassen voer, dat is meestal rond de leeftijd van 3 maanden.

Het eerste jaar krijgt de pup bij ons net zoveel brok hij op kan.
Dat bevalt ons het beste.
Wij hebben altijd grote rassen, herders of berners.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-06 14:41

onze andere honden hebben ook altijd in het begin puppyvoer gekregen. maar als hun zeggen dat het onzin is dan begin ik weer te twijfelen.

De pup is nu 9 weken en aan de grote kant. de fokker heeft me ook aangeraden om hem met 4 maanden op volwassen voer te zetten i.v.m. de gewrichten. er wordt namelijk verwacht dat meneer een hele grote groeispeurt gaat maken en zeer aan de maat wordt.

ik dacht erover om hem op farmfood (geen toegevoegde rotzooi) te zetten en hem dan 2-3 dagen op energique (kant en klaar vers vlees) te zetten. maar farmfood heeft dus geen apart puppenvoer. zij adviseren dus gewoon hun standaard voer ook aan puppen te voeren. ook zeggen ze erbij dat de puppen in verhouding tot een volwassen hond meer eet en dus meer als voldoende voedingsstoffen binnen krijgt.

Yootje15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 14:42

Ik heb mijn hond gewoon tot het 1e jaar puppy voer gegeven, nu krijgt hij sinds 2 maanden volwassen voer, en wij geven aan de hand van zijn gewicht de hoeveelheid voer. Ik heb een vrij grote beagle.

Mango_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 14:44

Volgens mij is puppyvoer wel nodig omdat er extra dingen inzitten die de pup nodig heeft voor de groei. Ja

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 14:44

ik kreeg eerst voer van de fokker mee en daarna zijn we vrijsnel op ander voer overgegaan

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 15:50

Ik heb een maand puppyvoer gegeven maar mijn hond poepte er echt ongelofelijk veel van. Nu staat ze op versvlees van Rodi, zij hebben ook geen puppy variant, je voert alleen meer. Ze poept veel minder dan eerst en groeit nog steeds goed!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 15:55

Bij grote rassen wordt meestal aangeraden door de fokkers niet te lang puppiebrok te voeren,
de meeste fabrikanten adviseren natuurlijk anders.

jenneke1029

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 15:58

het klopt dat bij grote rassen puppie brok niet echt nodig is vanaf drie maanden kun je gewoon overgaan op volwassen voer

Christeltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 16:01

in puppie voer zitten extra vitamine en afweerstoffen en het is dus wel belangrijk om eerst puppie brokken te geven en dan steeds een groep hoger te gaan met brokken je hebt verschillende merken brok haal gewoon eerst kleine zakken en kijk welk merk brokken jou pup het lekkerst vind zo hebben wij het ook gedaan

kim_spetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 16:08

wij hebben voor onze pup van nu 11 maanden (duitse herder) nog steeds puppybrok.....
wij hebben van onze dierenarts te horen gekregen dat je het beste tot 1 jaar met puppybrok door kan blijven gaan omdat er extra vitamines en dergelijken in zit wat beter is voor de pup
ik zou gewoon door blijven gaan met puppybrok tot de pup ongeveer 1 jaar is en dan geleidelijk overstappen op volwassen hondebrok
succes met je pup
groetjes kim_spetje

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 16:10

ik heb men nutritional advisor diploma
hebben ze me het ook geleerd dat puppy brok toch de nodige minerale en vitamine bevat dat de pup nodig heeft. Omdat elke levensfase een andere voedingsbehoefte heeft.

Christeltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 16:11

er zjn hier volgens mij best veel mensen met herders of niet? ik heb er ook een een hollandse

jenneke1029

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 17:20

Wij hebben twee witte herders

Flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 17:32

Als je een groot ras hebt die snel groeien, en veel kans hebben op heupdysplasie, is het veel beter om puppyvoer te kopen voor dat ras. Het zorgt ervoor dat je hond minder snel groeit, dus minder kan op aandoeningen.

Wel is puppyvoer altijd aangepast op de voedingsbehoefte van een pup. Zorg dat er genoeg eiwit in je voer zit, en het liefst lam en rijst, of kip en rijst, want dat verteert het makkelijkst.

En ik vraag me toch af, waarom er dan puppyvoer is, als je ook volwassen voer kan geven volgens sommige mensen.
Puppyvoer heet niet voor niks puppyvoer Knipoog

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 17:54

Onze Duitse Herders zijn allemaal in goede gezondheid oud geworden zonder ooit een hap puppyvoer te hebben gehad.
Hetzelfde geldt voor mijn andere rassen en mijn huidige honden. Zelfs mijn Chihuahua's kregen van de fokster geen puppyvoer.

Ik ga met mijn dierenarts mee: puppyvoer is er alleen voor de commerciele belangen van de voerfabrikanten.
In sommige gevallen doet puppyvoer meer kwaad dan goed, denk aan snelgroeiende rassen!
Dat je een pup in ieder geval niet tot een jaar op puppyvoer moet laten daar is elke dierenarts het inmiddels wel over eens.

Je kunt ook overwegen om je pup op vers vlees te zetten (Rodi, Duck etc.), daar zit ook alles in wat een hond nodig heeft en de meeste honden doen het daar bijzonder goed op.

Vertrouw je fokker maar. Knipoog

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 18:01

Vende schreef:
Als je een groot ras hebt die snel groeien, en veel kans hebben op heupdysplasie, is het veel beter om puppyvoer te kopen voor dat ras. Het zorgt ervoor dat je hond minder snel groeit, dus minder kan op aandoeningen.

Wel is puppyvoer altijd aangepast op de voedingsbehoefte van een pup. Zorg dat er genoeg eiwit in je voer zit, en het liefst lam en rijst, of kip en rijst, want dat verteert het makkelijkst.

En ik vraag me toch af, waarom er dan puppyvoer is, als je ook volwassen voer kan geven volgens sommige mensen.

dit is dus 9 van de 10 keer juist niet zo.

ik ga helemaal mee met ThePast03.

mijn puppen krijgen vanaf 4 weken vers en Farmfood ( 1 soort brok, alleen de maat verschilt voor pups en kleine hondjes)

pup, junior, semi junior, labrador voer, duitse herder brok, senior brok , leuke kleurtjes en vormpjes, allemaal commerciele meuk Lachen

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 18:12

Ik heb Isa op de hills puppy large breed,maar ben laatst eens aan het rekenen geslagen met de calciumgehaltes en er zijn genoeg andere soorten voer die minder calcium bevatten dan Hills. Professor voeding was het er mee eens, en vertelde ook dat het calciumgehalte het enige is waar je echt op moet letten als je je pup op een compleet voer zet. Als deze zak Hills op is en ik alle info binnen heb van de verschillende merken zou ze best wel eens op een ander voer over kunnen gaan.

jenneke1029

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 18:16

ellebel wij hebben onze honden op cavom voer staan en ze doen het er prima op het is een natuurlijke brok misschien een optie

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 18:17

Lysette schreef:
Ik heb een maand puppyvoer gegeven maar mijn hond poepte er echt ongelofelijk veel van. Nu staat ze op versvlees van Rodi, zij hebben ook geen puppy variant, je voert alleen meer. Ze poept veel minder dan eerst en groeit nog steeds goed!

Dat ie veel van het vaste voer poepte ligt waarschijnlijk aan de kwaliteit van het voer: duur voer = betere/constante kwaliteit en hier poepen ze vaak tot 50% (!) minder van.
Ik zou d'r wel leren om brokken te eten ivm tandsteen problemen e.d.

Ik adviseer: het eerste jaar puppyvoer voor grote rassen (Hill's pup Large Breed bijv).
Hier zitten bepaalde hoeveelheden en verhoudingen ingredienten (calcium = het belangrijkste) in die noodzakelijk zijn (juist voor een groot ras die in verhouding veel energie moet steken in het groeien) voor het opgroeien.
Was het een klein ras geweest, dan zou ik eerder overschakelen naar een volwassen voer (omdat ze sneller alle energie om gaan zetten in vetten), maar ook alsnog puppyvoer geven in het begin.

Nog een kleine opmerking: je kan beter duur en kwalitatief voer geven, omdat je er minder van voert ipv een goedkoop voer waarvan je meer voert (en waar ze meer van poepen, minder mooi in de vacht zitten e.d.)

Leuke kleurtjes, vormpjes, dat is inderdaad onzin, evenals Duitse herder, Labrador voer, maar pup, adult en senior toch echt niet in mijn boekje! Verhoudingen aan ingredienten zijn nauwverbonden aan de leeftijd van het beestje (bijv. adultvoer = meer eiwitrijk dan senior en aangezien senioren minder energie verbruiken, hebben ze ook minder nodig). Hoewel ik het nog nooit heb nagerekent..

Ik zal niet ontkennen dat veel dieren het van jong tot oud ook goed doen op 'gewoon' volwassen voer, maar ik deel het wel liever op in pup, adult en senior. Lachen
Veel plezier met je beestje! Haha!

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 18:27

Fielychi schreef:
Lysette schreef:

Dat ie veel van het vaste voer poepte ligt waarschijnlijk aan de kwaliteit van het voer: duur voer = betere/constante kwaliteit en hier poepen ze vaak tot 50% (!) minder van.

duur voer beter? nou daar ben ik het zowiezo al niet mee eens, en met niet duur voer, bedoel ik niet de zakken van de lidl ofzo, maar ik betaal bv 28 euro voor 15 kilo voer ( farmfood), dat is niet duur, een stuk goedkoper dan bv RC of hills oid, maar kwalitatief veel beter voer, zonder bht, bha en andere chemische rotzooi.

brokken eten is niet anti tandsteen, tandsteen word veelal gevormd door zuren, en bacterien, mede bepaald door de zuurgraad van het maagzuur, honden die vers voer krijgen, hebben een betere zuurgraad en dus schonere tanden, daarbij..eenbrokje is ook echt niet hard genoeg hoor, wil je qua kauwen iets van tandsteen oplossen? dan is een vers bot, of desnoods een rawhide geschikt.

Ik adviseer: het eerste jaar puppyvoer voor grote rassen (Hill's pup Large Breed bijv).
Hier zitten bepaalde hoeveelheden en verhoudingen ingredienten (calcium = het belangrijkste) in die noodzakelijk zijn (juist voor een groot ras die in verhouding veel energie moet steken in het groeien) voor het opgroeien.
Was het een klein ras geweest, dan zou ik eerder overschakelen naar een volwassen voer (omdat ze sneller alle energie om gaan zetten in vetten), maar ook alsnog puppyvoer geven in het begin.

Nog een kleine opmerking: je kan beter duur en kwalitatief voer geven, omdat je er minder van voert ipv een goedkoop voer waarvan je meer voert (en waar ze meer van poepen, minder mooi in de vacht zitten e.d.)

Leuke kleurtjes, vormpjes, dat is inderdaad onzin, evenals Duitse herder, Labrador voer, maar pup, adult en senior toch echt niet in mijn boekje! Verhoudingen aan ingredienten zijn nauwverbonden aan de leeftijd van het beestje (bijv. adultvoer = meer eiwitrijk dan senior en aangezien senioren minder energie verbruiken, hebben ze ook minder nodig). Hoewel ik het nog nooit heb nagerekent..

Ik zal niet ontkennen dat veel dieren het van jong tot oud ook goed doen op 'gewoon' volwassen voer, maar ik deel het wel liever op in pup, adult en senior. Lachen
Veel plezier met je beestje! Haha!

ieder zijn of haar mening hoor, maar ik ben het niet met je eens. Haha!

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 18:52

Fielychi schreef:
Lysette schreef:

Ze kreeg Eukanuba, geen prutmerk dus.
Mijn vorige hond heb ik trouwens juist op versvlees gezet omdat ze erg veel last had van tandsteen. Het is toen veel minder geworden Knipoog

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 19:00

Lysette schreef:

Citaat:

Citaat:

Mijn vorige hond heb ik trouwens juist op versvlees gezet omdat ze erg veel last had van tandsteen. Het is toen veel minder geworden Knipoog

nee geen goedkoop voer, maar of het geen prutmerk is? daar zijn de meningen dus over verdeeld Haha!

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-06 19:26

Vende schreef:

juist niet. Er wordt bij grote rassen en kans op afwijkingen juist geadviseerd eerder op volwassen voer over te gaan. vandaar dat de fokker van mijn hond me ook heeft geadviseerd met 4 maanden al over te gaan op volwassen voer. dit omdat de pup nu al uit de kluiten gewassen is en om zo de kans op gewrichtsproblemen te voorkomen.
Vende schreef:

Dat vroeg ik me in eerste instantie nu ook af maar blijkbaar is het allemaal een beetje onzin. er staat zowel op de site van prins (die een aantal soorten puppenvoer heeft) als op de site van farmfood dat apart puppievoer dus eigenlijk niet nodig is. samenstelling is (nagenoeg) hetzelfde als volwassen voer alleen puppenbrok is wat kleiner. puppen eten naar verhouding meer dan volwassen honden dus die zouden met volwassen voeding ruim aan hun voedingsstoffen komen.

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 19:29

baroen schreef:
Lysette schreef:

Citaat:

Citaat:

nee geen goedkoop voer, maar of het geen prutmerk is? daar zijn de meningen dus over verdeeld Haha!

Mijn andere honden hebben het er altijd wel goed op gedaan maar idd, geen één brok kan tippen aan versvlees Knipoog