Hoe zorg je voor moederloze muisjes?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Appel321

Hoe zorg je voor moederloze muisjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-06 16:13

Wij hebben vanmiddag een nestje muisjes in een hooibaal gevonden. Ze zijn nu bij mij thuis in een hokje met handdoeken en washanden. Ze liggen lekker tegen elkaar aan en lijken het wel naar hun zin te hebben. We hebben ze nu sojamelk met vitaminedruppeltjes gegeven. Ze hebben hier een heel klein beetje van gedronken. Ze hebben hun oogjes nog dicht maar ze hebben wel hun vachtje al. Weet iemand na hoeveel weken ze zelfstandig kunnen eten en wat ik verder nog kan doen?

RelarDevi

Re: Hoe zorg je voor moederloze muisjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 16:20

Ze gaan sowieso dood.
Als je weer zo'n nestje tegenkomt moet je het gewoon laten liggen omdat de moeder altijd nog terugkomt. (niet aanraken want dan ruiken ze naar mensen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 16:23

Ik wou net zeggen, die had je moeten laten liggen... Moeder was gewoon gevlucht voor jullie waarschijnlijk maar kwam wel weer terug!

zieta_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 16:31

oh wat zielig, de moedermuis is ze nu aan het zoeken..

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 16:35

Waarom heb je ze meegenomen.
Moeder muis is waarschijnlijk hard op zoek naar haar kleintjes.
Dit had je niet mogen doen, enkel als je zeker weet dat de moeder er niet meer is.
Dat weet je alleen maar als ze dood in of bij het nestje zal liggen.

Ik vind het niet netjes dat je deze kleine muisjes hun moeder hebt ontnomen.
Je kunt ze nu ook niet meer terug brengen. Moeder ruikt mensengeur en accepteerd de kleintjes niet meer.

Nee, ik vind het echt niet netjes.

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 16:36

-> BB

Appel321

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-06 16:45

Sorry ik zie dat ik niet duidelijk ben geweest de moeder was al dood. De muisjes kwamen uit een hooibaal rollen en zouden worden opgegeten door katten of honden als ik ze niet had meegenomen. Ik vind trouwens wel dat jullie erg snel oordelen hoor.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 16:46

Maar dan nog gaan ze dood Haha!

Appel321

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-06 16:48

Waarom gaan ze dan dood? Waar aan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 16:57

Jij kan de moeder niet vervangen, dus ze gaan dood. Hebben ook geen haar enzo dus ze gaan gewoon dood. Wij hebben tijdens hooi laden ook wel eens een nestje gezien (was gevallen) en gewoon meteen doodgemaakt. Anders liggen ze daar te wachten tot de kat komt... Tja is niet anders dan.

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 17:10

das typisch iets met muizen. Klein en hulpenloos, zonder moeder ten doden opgeschreven. Waarom ze dood gaan? omdat jij iet 24/7 op een nest muisjes kan zitten voor warmte, omdat je niet de juiste voeding hebt (hoe goed je je best ook doet, maar moedermelk is niet te vervangen) en beetje crue misschien, maar muizen worden al niet zo oud, dus nu heb je hoop werk en verdriet voor een beesje wat zowiezo geen lang leven heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 17:11

En wat heb je aan muizen?? Ja sorry, maar vind t rotbeesten

nd423

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 17:15

Wanneer ze wel al haar hebben, denk ik dat je ze nog maar een week veelvuldig melk moet geven, met een pipetje of injectiespuitje (kleintje zonder naald). Daarna kun je ze langzaam wennen aan vast voedsel. Je zult er ook 's nachts voor uit je bed moeten om ze eten te geven. Daarna heb je vast een heel stel tamme muizen, want vrij laten kun je ze niet meer. Ze kennen dan geen gevaren e.d.
Succes, hoop dat ze het overleven.

Tropico

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 17:35

MoonChloe schreef:
Ze gaan sowieso dood.

Jongens, jongens, jongens....

De TS vraagt niet of de muisje blijven leven of dood gaan, ze vraagt hoe ze, ze het beste kan
voeden enzovoorts.

Jonge muisjes die hun moeder verloren hebben gaan niet per definitie dood, met de juiste zorg
kun je er hele lieve en tamme muisjes voor terug krijgen.
Waar die onzin dus vandaan komt dat muizen dood gaan zonder moeder weet ik niet, maar dat hoeft
niet persee het geval te zijn!
Ik heb ook wel muizennesten gehad (weliswaar geen wilde) die zonder moeder zaten, en allemaal zijn het stuk voor stuk
hartstikke lieve muizen geworden.

@TS zorg ervoor dat de muizen warm blijven, het beste kun je dit doen met een warmte lamp erboven
Je zei dat de muizen al wel een vachtje hebben, dan zijn ze een week of 2 oud iets jonger misschien.

Verder Jonge muizen zitten van nature eigenlijk de hele dag onder moeders en drinken dus ook de hele dag
door kleine beetjes. Het beste kun je ze om de 1.5 uur een klein beetje melk geven. Sojamelk of magere melk
maakt niet zoveel uit. Zodra ze in beweging komen en de ogen open hebben kun je ze dus zachte eetbare dingen geven
zoals fruit, gedroogde banaan en later pinda's nootjes grdroogde garnalen, gedroogde sardienes en zaadjes.
Muizen groeien en eten al vrij snel zelfstandig het is een kwestie van tijd eer ze beginnen aan hardvoedsel.

Veel succes ermee, laat je het weten hoe het vordert?

[Edit] Typo
Laatst bijgewerkt door Tropico op 26-08-06 18:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Eas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 17:57

Hmm.. wilde muizen in een hokje houden?? Ach gut

In iedergeval eten ze vieze dingen(Lees: wormen,torren,etc.) veel plezier met zoeken Vork

Om de zoveel uur moeten ze dat eten(ook 's nachts) anders gaan ze hartstikke dood.

Hoe je ze warm kan houden een stel handoeken derin en een warmte lamp wat ze eten zie je hierboven^

Maar of ze ooit tam worden.. Weet ik niet ik bedoel ze zijn in het wild opgegroeid met veel ruimte en nu zitten ze in een hokje
Zeg eerlijk... Jij bent ruimte om je heen geboren/gewent bijvoorbeeld platteland in een mega boerderij/villa(weet ik veel).. En je moet nu in een flatje in de stad. Dat is toch niet fijn? Bloos hoe zou jij je voelen?

Veel plezier met voeden..

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 18:01

kabouter_ ; het mag duidelijk zijn dat jij niet veel van muisjes opvangen weet *LOL*

@ TS ; lees de post van Tropico eens goed door, ik denk dat je daar het meeste aan hebt! Heel veel succes! Hou je ons op de hoogte? denk er wel aan, vrijlaten zal inderdaad niet gaan maar allen bij elkaar houden ook niet, mannetjes + vrouwtjes bij elkaar zorgen al op hele jonge leeftijd voor erg veel baby-muisjes Lachen !

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 18:03

Nou, in elk geval wel heel lief dat je het probeerd!!! En kabouter ze hebben de oogjes nog dicht dus weten niet wat het leven in het wild betekend! Daarbij zou je ze de kost moeten geven die van het platte land naar de stad verhuizen! Daarbij zullen ze het, denk ik, toch niet redden....en zo wel, willen we dat natuurlijk ( met foto's het liefst ) wel weten!

Tropico

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 18:08

aerdenhout1 schreef:
Nou, in elk geval wel heel lief dat je het probeerd!!! En kabouter ze hebben de oogjes nog dicht dus weten niet wat het leven in het wild betekend! Daarbij zou je ze de kost moeten geven die van het platte land naar de stad verhuizen! Daarbij zullen ze het, denk ik, toch niet redden....en zo wel, willen we dat natuurlijk ( met foto's het liefst ) wel weten!

Idd deze muizen weten niet eens dat ze in een (in jouw woorden) boerderij of villa *LOL* zijn geboren.
Wat je zegt klopt helemaal je moet er veel tijd en liefde in stoppen het is niet een klusje van een dag.
Maar ik vind het al super dat je zoiets doet het is namelijk veel werk.

En wat Yellowfish zei is ook een hele slimme, zodra ze de ogen open hebben en een beetje zelfstandig zijn
gelijk scheiden van elkaar ander zit je straks met nog meer muizen geloof me..

zieta_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 18:10

jongens rustig, het zijn maar muisjes!

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 18:15

Pff wat een typische bokt_reacties weer zeg...Lees inderdaad de reactie van Tropico goed door, ik ken genoeg mensen die jonge konijntjes, ratjes en muisjes moederloos hebben weten op te voeden...Het waren weliswaar tamme dieren, maar waarschijnlijk hebben jouw muisjes er nu ook nog geen besef ''stress'' van..

Lees dit ook eens door:

http://www.moederlozedieren.nl/Verslage ... sjes%20%22

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 18:19

mijn kat kwam eens met 2 jonge muisjes aan, oogjes al open enzo. heb het ook geprobeerd(ben optimistisch haha) met melk ed....helaas niet overleefd.

Austria

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 18:25

helemaal eens met Tropico, maar je maakt meer kans met opvokvoer voor vogels in plaats van melk.
Met Orlux handmix (in de dierenwinkel) hebben we al eens tamme ratjes grootgekregen vanaf hun 8ste levensdag. Je moet het met warm water bereiden en het is een soort lopende pap gemaakt uit granen.

Tropico

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 18:30

Austria schreef:
helemaal eens met Tropico, maar je maakt meer kans met opvokvoer voor vogels in plaats van melk.
Met Orlux handmix (in de dierenwinkel) hebben we al eens tamme ratjes grootgekregen vanaf hun 8ste levensdag. Je moet het met warm water bereiden en het is een soort lopende pap gemaakt uit granen.

Ja opvokvoer is idd ook een goeie, je kunt ook fijne bambix gebruiken wel even goed laten afkoelen.
Ik denk dat je met de tips die iedereen hier heeft gegeven al een heel eind komt Lachen

Machonito

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 19:57

Ik vind de eerste berichten en de reakties wel erg raar van ze gaan toch dood en dat het zielig is .

Ik vind het goed dat ze op deze manier voor de natuur klaar wil staan ook al zijn het voor moederloose muisjes
Toen ik klein was deed ik ook dit soort dingen en nu nog steeds.

Ik heb een hamstertje van een paar dagen oud opgevoed en dat lukte ook waarom niet bij de muisjes.
En mochten ze toch niet overleven dan heeft ze het toch goed geprobeerd om ze teredden.

Ga zo door we horen het wel hoe het met ze gaan
ene fotootjes plaatsen he als ze rond gaan kruipen Haha!

Appel321

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-06 08:02

Heej allemaal,

Gelukkig:> ik dacht al dat ik het helemaal verbruid had bij jullie. Het gaat vrij goed met de muisjes. Ze hebben hun oogjes nu open en hun tandjes komen door. Ze eten nu 's nachts elke drie uur en overdag wat meer. Bedankt voor jullie tips daar heb ik echt wat aan!!