Hamster word kaal.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mikkiej

Hamster word kaal.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-06 20:29

Vanavond moest ik even naar mijn moeder toe. Ik ging kijken bij m'n hamster en vond haar wel verdacht ligt (het is een syrische hamster) dus ik haal haar eruit, is ze helemaal kaal op haar hoofd. Ze was al kaal achteraan maar ik dacht dat het ouderdom was. Ze is nu 1,5 jaar.. Maar nu ze het ook op haar hoofd word krijg ik zo mijn twijfels.
Mijn moeder dacht dat het een vitaminegebrek is dus die had er al een sinaasappel in gelegd. Maar ik denk dat het wat anders is. Ook omdat ik al meerdere hamsters heb gehad die het zelfde voer hadden en die kregen het verder niet. En m'n hamster krijgt verder regelmatig een knaagbol en knaagstokken enzo..
Weten jullie wat het kan zijn? Ik zit namelijk te denken aan schurft. Maar mijn cavia die ernaast staat krijgt verder geen kale plekken dus ik weet het niet. Ik denk binnenkort maar even naar de dierenarts.

Targaryen

Re: Hamster word kaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 20:47

Even Wuis pb'en, die heeft hier vast wel een antwoord op.

Mijn eerste hamster kreeg dat trouwens ook, en toen werden mij vitaminedruppels aangeraden.

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 22:07

Het is niet zo dat ze op een hele aparte manier tralie knaagt? Misschien hebben ze het antwoord op http://forum.dehamster.nl voor als Wuis niet antwoord. Lachen

saszkiia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 13:39

Misschien heeft je hamstertje een huisziekte of zit hij in de stres, want als dieren in de stres zitten verliezen ze ook meer haar dan normaal.

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-06 23:31

Ik schop het topic even omhoog.
Ik ben een weekje weg geweest. Maandag gaan we met haar naar de veearts en we nemen de cavia meteen mee. (om te kijken of die het dan niet heeft als het een of andere ziekte is)
Ze is nu zo goed als kaal, durf haar ook niet meer op te pakken voeld gewoon vies aan.. Nagelbijten / Gniffelen
Hopelijk is het niet iets ernstigs. Ik denk dat het een vitaminegebrek is want ze is verder nog wel heel levedig en ze eet, drinkt, wast zich, rent en voet zich verder ook nog goed..

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 23:35

kan ze geen vlooien oid hebben?

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-06 00:00

Het zou kunnen.
Maar dan moet de cavia het toch ook hebben? Ook omdat ik ze regelmatig om de beurt even vast heb.. Eerst de hamster en dan de cavia..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 11:11

Kaalheid kán erfelijk zijn bij hamsters. In sommige lijnen komt dit voor. Ook kan het een ouderdomskwaal zijn.

Ik heb zelf een hamster gehad die op een gegeven moment ook kaal werd, maar alleen op het achterlichaam. De DA heeft kweekjes gemaakt van de huis om te kijken of het schimmel, mijt of schurft was. Maar was was het niet. De hamster had er zelf ook geen last van, jeen jeuk o.i.d. en ook geen korstjes. Gewoon plekken waar het haar uitviel. In dit geval was er dus sprake van erfelijke kaalheid.

Citaat:
Schurft komt regelmatig voor bij hamsters. De dieren hebben jeuk, met name aan kop en oren en hebben kale, korstige plekken. Soms kunnen ze zo'n erge jeuk hebben dat ze een epileptische aanval krijgen. Schurft is niet besmettelijk voor mensen en is goed te behandelen met een injectie en speciale shampoo.
Een andere mogelijkheid voor huidklachten zijn schimmelinfecties. De verschijnselen zijn bijna hetzelfde als bij schurft, maar schimmel is wel besmettelijk voor mensen, met name voor jonge kinderen. Het laat zich gelukkig zowel bij mens als dier goed behandelen.

Wat ook nog een mogelijkheid kan zijn is dat je hamster ergens allergisch voor is, bijv. voor de bodembedekking. Wat voor bodembedekking gebruik je?

Kun je duidelijk zien dat hij er last van heeft of doet hij gewoon net als anders? Ik ben wel benieuwd wat er uit komt bij de DA, laat je het ons weten?

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-06 11:23

Ja, ik zal het hier even neerzetten morgen.
Ze schijnt er verder ook geen last van te hebben, ze heeft ook geen korstjes niks.
Ze werd, net als jou hamster ook eerst kaal op haar achterlijf. Ik dacht dat dat gewoon kwam omdat ze oud werd maar nu is ze dus helemaal kaal..
Ik gebruik altijd zaagsel als bodenbedekking al haar hele leven. Sinds ongeveer een half jaar krijft ze ook hooi, dat vind ze leuk gaat ze holletjes van maken enzo. Daar kan het ook wel aan liggen dat er een bepaalde stof in zit. Maar dan moet de cavia het toch ook hebben? Want die krijgt het zelfde hooi elke dag..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 11:40

Hooi kan mijt in zitten inderdaad. Als ze helemaal kaal is zijn hooi en zaagsel naar mijn idee niet meer zo geschikt. Misschien kun je eens no-smell proberen, het is iets duurder, maar wel stofvrij en lekker zacht. En papieren zakdoekjes als nestmateriaal.

Zou je misschien een foto kunnen maken van je hamster als hij wakker is?

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-06 11:42

Oke, ik zal het mn moeder even voorstellen (die gaat over het geld haha)
En ik zal zo even een foto maken, moet zo de beesten nog voeren.

Korleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 11:44

Mijn hamster knaagde altijd aan de tralies en had hierdoor een kale neus. Misschien schuurt ze haar kontje

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-06 14:17

Hier heb ik wat foto's van hoe mn hamster er nu uit ziet:

Afbeelding

Afbeelding
Hier had ze nog wat eten in haar bek Vork

Afbeelding
Zo ziet haar holletje eruit, die maakt ze ook helemaal zelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 14:57

Jeetje dat ziet er wel heel erg uit!! Ik zah echt het zaagsel en hooi weghalen, dat irriteert wel erg denk ik omdat hij geen vacht meer heeft.

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-06 15:02

Oke, wij hebben nog no-smell van de cavia. We gebruikten die alleen voor de caaf omdat de hamster er al haar hele leven op stond en verder geen problemen heeft. Ik kijk nog even wat de DA ervan zegt en dan zet ik haar op no-smell. Ik zal zometeen even het hooi alvast vervangen voor wc papier (wel zonder print)

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 15:06

No-Smell is idd een erg fijn en zacht spul dat een beetje duur is.
Het ziet er echt veel erger uit dan ik had verwacht. Verdrietig

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-06 15:14

Ja, ik vind het ook echt verschrikkelijk. Hoop echt dat het maar een "simpel" vitaminegebrek ofzo is en niet een of andere ziekte. Ze voelt ook vet eng aan. En vind het ook gewoon lelijk in vergelijking met hoe mooi ze eerst was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 15:17

Ik denk dat het mijt is. Opzich is dat goed te behandelen maar het is natuurlijk wel al in een ver stadium.
We wachten af. Het scheelt dat ie er geen last van heeft! Lachen

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-06 15:27

Ja precies, ze doet alles nog zoals vroeger.
Nog even afwachten dus. Lachen

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-06 18:49

Oke, even een update.
Vandaag naar de DA geweest. Cavia was ook mee voor de zekerheid. De DA denkt dat het idd mijt is. De cavia word ook kaal dus ze denkt dat het bij hem in een beginnent stadium is. Bij de hamster is het idd al heel ver. Ze hebben vandaag (met veel moeite) allebij een prikje gehad om de volwassen mijten te doden. Over een week moeten we terug komen en dan krijgen ze weer een prikje voor de eitjes die dan gelegd kunnen zijn. Als het goed is moet het haar alweer beginnen te groeien aan het eind van de week.
Nou, we zullen zien. Ik houd jullie op de hoogte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 08:02

Ik zal voor je duimen!

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-06 09:05

Dankje!
Ohja, ze mogen nog wel gewoon hooi hebben. De cavia moet wel hooi hebben omdat die het nodig hebben voor de spijsvertering.. Dus mocht de hamster ook hooi. Maar ik moest wel nieuw hooi kopen en de hokken verschonen voor ze erin mochten. Aan het zaagsel ligt het niet zei ze want daar zit verder niks in.

Laverne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 09:48

Jeminee, wat sneu zeg! Zo een klein prulleke en dan zo kaal!
Mijn caafje heeft ook mijt gehad, 8 weken oud, mee naar huis en een week later werd ie kaal! Toen hebben we de kooi schoongemaakt met dat spul van de boerenbond...gebruiken ze ook tegen mond- en klauwzeer..goh, hoe heet het toch? Iets met een M....maar goed, toen behandeld met van dat spul..en na een paar weken was ie weer de oude!
Veel succes ermee!

Elianna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 09:52

heej, ik denk dat je beter even naar de dierenarts kan gaan.
Mijn vriendin haar hamster had dat ook en is later eraan gestorven.. maar het hoeft niet dezelfde ziekte te zijn die de hamster van mijn vriendin had want er zijn heel veel verschillende hamsterziektes! succes met dr.

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-06 15:39

@elianna 13; als je het topic eventjes doorleest.. Knipoog