Beste oplossing?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jodoka

Beste oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-06 15:50

Hallo,

Sinds een maand of 2,5 hebben wij een pup.
De pup is dus hartstikke lief en doet niks verkeerds.

Maar nu zoals sommige weten,ben ik zwanger.
En kan dus de hond gewoon blijven.
Maar de hond is erg dominant met eten,speeltjes etc.
Nu heb ik raad op puppy curces gevraagt hoe dit het beste af te leren is,
want ik moet er niet aan denken dat het kind straks een speeltje van de hond pakt en de hond bijt!!

Hun zeide het volgende,
Veel blijven oefenen met eten pakken als de hond er naast zit.
Speeltjes blijven pakken als hij het in zn mond heeft.En goed conseqent zijn.
Maar het dominanten gedrag kan er ook in blijven zitten met voeren,en kans dat die ooit wel toeslaat!

De hond word met vals,ook echt vals als je der eten afpakt.Ze gromt maakt der nekharen omhoog en bijt gericht.

Nu hebben we al geen groot huis,3 kamer appartement,en om een afscheiding voor kind en hond te maken gaat niet is het dus te klein voor.Dat betekend dat ik extra goed op moet letten en de hond nog kan aanvallen.

En dat wil ik voorkomen dat het ooit gebeurt,en als we eerlijk zijn,kind gaat voor toch?
Nu heb ik 2 opties voor de hand,maar nog beslissen is moeilijk..

Optie 1.
Hond houden,en blijven oefenen,en weten dat als het kind er een keer is dat die toe kan slaan.

Optie 2.
Nu al voor de hond een goed tehuis zoeken,
nu is ze nog jong en kan makkelijk weer een baasje vinden zonder (klein)kinderen.

Maar wat zullen jullie nu doen?
Hond is veder braaf hoor,zindelijk bijt niks stuk luisterd prima..Alleen voer.. Verdrietig

Silence

Re: Beste oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 15:53

Ik zou gewoon heel veel oefenen. Neem desnoods wat kinderen in huis van vrienden of kennisen en laat ze met de hond spelen en andere dingen doen.

Wegdoen vind ik nooit zo`n optie. Bij iedere hond is er de kans dat ie een kindje ooit bijt, want die zijn toch heel anders dan grote kinderen of volwassenen.

Mercedesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 15:54

Moeilijk zeg, kun je het niet bijvoorbeeld nog 3 maanden de tijd geven en goed oefenen en kijken hoe het dan gaat? Of ben je al een tijd aan het oefenen?

jodoka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-06 15:56

Silence,
Dat hebben we al gedaan,gaat elke dag met kinderen om,maar kom niet aan een bot of voer of een speeltje.Hij bijt en gericht.Het was al bijna raak vandaar me angst.En de hond is ook weer gek op kinderen.
Ben er ook geen optie voor om weg te doen,maar kans dat die straks de baby dood bijt vind ik geen goed plan..

Mireille,we zijn al 2,5 maand bezig ze krijgt nog een maand.Om der gedrag qau eten te veranderen.En ze komt niks te kort..

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 16:01

Mag ik vragen wat voor ras het is?

jodoka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-06 16:02

Golden retriever,en terwijl die toch bekent staan als vriendelijk ras.
We hebben 2 coldie's.En de ander heeft dit vroeger nog nooit gedaan..

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 16:04

Dat zwanger zijn zal toch niet uit de lucht zijn komen vallen? Ik snap dat nooit, maar goed.

Vergeet in ieder geval dat woord dominant.
Je hond heeft blijkbaar last van voernijd en ik vind het advies van je hondenschool werkelijk belachelijk. Als een hond dat al heeft en jij gaat hem ook nog elke keer pesten als hij staat te eten wordt het alleen maar erger.
Voer je hond alleen nog maar in de bench en laat hem voorlopig met rust.

Als de rust is weergekeerd kun je proberen wat brokjes weer in de voerbak te doen als de hond de bak leeg heeft. Gaat dit goed dan kun je eens proberen wat brokjes erbij te doen als hij nog eet.
Gaat dit ook goed dan probeer je eens zijn bak te pakken om er wat veel lekkerder als zijn brokjes bij te doen. Uiteindlijk zal hij leren dat de bak wegpakken iets positiefs oplevert.

Speeltjes niet proberen af te pakken, of negeren of eens proberen te ruilen voor iets lekkers.

Je hebt nog heel wat tijd voordat je a.s. kind groot genoeg is om speeltjes af te pakken en je zult ook je kind moeten opvoeden om met de hond om te gaan.

Je hond is nog een pup en kan nog van alles leren, maar ik zou je zeker aanraden om eens contact op te nemen met een goede gedragstherapeut(e) ipv je hond dominant te noemen.
Het is nog een pup!

Heb je hier allemaal geen zin in dan kun je inderdaad je hond beter wegdoen, is voor de hond zelf dan veel beter.

Als je zo gespannen met de hond blijft omgaan als je kindje er straks is is het risico ook groter dat het fout gaat. Je leert je hond dan gewoon dat je kindje iets vreemds en engs is.
Een kind erbij moet gewoon normaal zijn, ook voor de hond niets geen aparte toestanden erom heen, hoe meer stress en ongewone dingen hoe groter het risico dat je hond het ook als een aparte en stresserig iets gaat ervaren.

Hebben we het hier over een Golden Retriever die via de rasvereniging is gefokt of eentje zonder stamboom of gefokt door iemand buiten de rasvereniging om?. Daar zit namelijk nogal wat verschil ivm bepaalde erfelijke afwijkingen.

jodoka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-06 16:14

Pluck,
Ben door de pil heen zwanger geworden,en nee dus niet de bedoeling en weet het pas sinds een maand.
Het is ook geen rede om een hond weg te doen,en het liesft hou ik der ook.
Mijn hondenschool zegt dit,omdat volgens hun de hond gewoon der bakjes en speeltjes moet afstaan.En dat je het gewoon van de grond mag pakken zonder dat ze al gromment op je af komt rennen.
Als de bakken van de hond leeg zijn en ik wil bijvullen mag ik ze wel wegpakken,niet als ze vol zijn.Dan kan je beter gewoon uit de buurt blijven.
Wij doen al als we zn speeltjes mogen pakken hem een hondenkoekje te geven,soms pakt die het koekje aan en wil je hem nog als beloning een aai over zn koppie geven en gromt hij alweer.

En soms pakt die het koekje niet eens aan en loopt weg met speeltje.
En ja kind moet ook leren later dat het kind het niet mag,maar een jong kind speelt en denkt he,dat is leuk en dadelijk is het wel te laat..

Je pup is nog jong,daarom vroeg ik jullie advies en wat jullie voor oplossingen hebben.Tis een schat en het liefst blijft ze!

Ze is rasgefokt,maar heeft geen stamboom.En ja ze komt bij iemand vandaan die lid van rasvereniging is..

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 16:16

Wat ik van Golden retrievers weet is dat ze behoorlijk doorgefokt zijn en er dus ook minder goede tussen kunnen zitten.
Maar buiten dat het aan de hond zou kunnen liggen denk ik dat het beter is om hem weg te doen.
Je hebt denk ik te weinig ervaring om dit probleem aan te pakken(neem ik aan omdat je anders hier de vraag niet weg zou leggen)
Bedenk dat het best goed kan gaan maar dat als het straks één keer fout gaat met de baby je geen tweede kans hebt.
Een baby veranderd straks ook jou leven volkomen en de hond kan jaloers zijn op de aandacht die een kindje krijgt.
Ook zullen kinderen de hond ongecontroleerd aanraken.
Een baby op de grond is erg kwetsbaar bij een hond en de hond zal zich hoger in rangorde voelen.
Als je zelf denkt te weinig ervaring te hebben met de opvoeding van je pup dan denk ik dat je er nu verstandig aandoet om voor de hond nu al een nieuw baasje te zoeken.
Ik heb zelf ook honden en hoe lief ze ook zijn. Ik laat nooit een kind alleen met mijn honden.
Veel succes ermee.

jodoka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-06 16:18

Poppe,nee een kind nooit alleen laten met een kind.Doen we nu al niet!
Heb wel veel ervaring en nog expres op puppy curces.Maar zoals je zegt gaat straks veel veranderen en als ze dan wel weer toeslaat??

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 16:23

Ik vind dat je het echt goed moet overwegen.
Je gaat je steeds meer hechten aan de pup en het zal steeds moeilijker worden om hem weg te doen.
Ik weet niet hoe je zelf bent maar ik ken veel mensen die als ze een kind hebben dat de hond naar de achtergrond wordt geschoven.
Denk heel goed na en wes eerlijk tegenover jezelf en de pup.
Succes Knipoog

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 16:27

jodoka schreef:
Poppe,nee een kind nooit alleen laten met een kind.Doen we nu al niet!
Heb wel veel ervaring en nog expres op puppy curces.Maar zoals je zegt gaat straks veel veranderen en als ze dan wel weer toeslaat??

lees de post van ThePast03 eens door! Daar staan super tips in!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 16:27

jodoka schreef:
Ze is rasgefokt,maar heeft geen stamboom.En ja ze komt bij iemand vandaan die lid van rasvereniging is..

Die is niet lang meer lid van de rasvereniging als ze er achter komen dat ze zonder stamboom fokken.
De reden waarom ik dat vroeg omdat er wel degelijk karakterproblemen zijn in de fokkerij van de GR's.
Bij de honden gefokt via de rasvereniging en met stamboom wordt daar op geselecteerd, maar dat is dus bij jouw pup niet het geval.

Stop in ieder geval voorlopig met die baktraining todat de rust er weer is. Hetzelfde geldt voor speeltjes. Als jouw pup het bedreigend vindt (want daarom gromt hij, niet omdat hij dominant is!) als jij hem nog eens over zijn koppie aait moet je dat dus niet meer doen, dan heeft het geen effect namelijk. Hij associeert dan nog altijd het afpakken van het speeltje met iets bedreigends.

Neem alsjeblieft contact op met een gedragstherapeut(e), je pup klinkt mij als een zeer onzeker en wordt nu behandeld als een dominante hond. Fouter kan het niet gaan.
Helaas kan ik het vanachter mijn pc niet beoordelen en zul je toch echt een ervaren gedragstherapeute moeten inschakelen die de situatie bij jou thuis bekijkt.
Een instructeur op een hondenclub kan dat gedrag niet beoordelen, je hond is thuis anders dan op de puppyclub en de meeste instructeurs zijn niet eens opgeleid en dan nog een instructeursopleiding is geen gedragsopleiding!

De opmerking dat het normaal zou moeten zijn is vrij algemeen. Niet iedere hond is hetzelfde en het werkt niet bij iederehond hetzelfde, dat heeft helemaal niets met dominatie te maken.
Eerder met onzekerheid die wordt bevestigd door elke keer maar te herhalen wat de hond bedreigend vindt (voer afpakken, speeltjes afpakken).
Stop met denken dat het dominatie is en laat zijn gedrag eerst eens beoordelen door iemand die daar voor geleerd heeft en er echt verstand van heeft.

Of je hem nu houdt of herplaatst het is in beide gevallen heel belangrijk om te weten waar dit gedrag op gebaseerd is. Voor jezelf of voor de toekomstige eigenaar.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 16:31

Helemaal mee eens.

jodoka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-06 16:31

ThePast03,
bedankt,ik ga zeker even zo therapeut zoeken.
Vind het toch wel erg belangrijk om te weten.
En kan je zn gedrag bij de dierenarts testen,want jij zegt dat die dat niet heeft ondergaan.
En wil dus eerst alles uitsluiten voordat we beslissen om hem weg te doen.

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 16:31

ThePast03, wat kan je dat mooi zeggen altijd Lachen

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 16:36

jodoka schreef:
[*olduser*],
bedankt,ik ga zeker even zo therapeut zoeken.
Vind het toch wel erg belangrijk om te weten.
En kan je zn gedrag bij de dierenarts testen,want jij zegt dat die dat niet heeft ondergaan.
En wil dus eerst alles uitsluiten voordat we beslissen om hem weg te doen.

Nee een dierenarts is ook geen gedragstherapeut(e) Knipoog

Op deze pagina staan in ieder geval gedragstherapeut(e)n op die een opleiding hebben genoten (iedereen mag zich helaas gedragstherapeut(e)) noemen:

http://www.honden-gedragstherapie.nl/

Kijk wat er bij je in de buurt zit, bel er een (of meerdere) op en laat ze eens langskomen om je pup te bekijken en zijn gedrag te beoordelen.

Veel succes, ben blij dat je dit in ieder geval doet voor je pup. Welke beslissing je dan ook neemt je weet in ieder geval waar het gedrag op gebaseerd is en welke training het beste bij jouw pup past en je kan dat dan ook de eventuele nieuwe eigenaar meegeven.
Je pup zal je daarvoor dankbaar zijn.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 16:41

JustNanno schreef:
[*olduser*], wat kan je dat mooi zeggen altijd Lachen

Bloos

Dank je Knipoog
Niet altijd mooi hoor. Soms ben ik teveel begaan met de hond en vergeet ik dat er ook nog mensen (eigenaren) in het spel zijn en soms denk ik ook te gemakkelijk vanuit mijn eigen situatie.
Gelukkig word je dan wel terug gefloten en zo leer ik elke dag weer bij.

Maar ik ben echt blij met de reacties van TS, ze denkt echt in het belang van de pup.
Bij het eerste berichtje had ik best mijn twijfels, wat maar weer aantoont hoe snel je iemand verkeerd kan beoordelen als je niet oplet.

jodoka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-06 22:19

ThePast03,we hadden gebelt en komen maandag langs.
Ik bedoel eerder of je bij de Da wel terecht kan om hem te laten controleren op erfelijke ziektes.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 22:21

jodoka schreef:
[*olduser*],we hadden gebelt en komen maandag langs.
Ik bedoel eerder of je bij de Da wel terecht kan om hem te laten controleren op erfelijke ziektes.

Super! Laat je even weten wat ze er van vinden?

Op erfelijke ziektes controleren heeft geen zin op zo'n jonge leeftijd. Ik bedoelde dat goede fokkers de voorouders laten testen op erfelijke gebreken zodat het risico een stuk minder wordt Knipoog

Heel veel succes maandag.

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 22:27

Ik sluit mij aan bij de adviezen van ThePast03. Super Jodoka dat je met die tips aan de slag gaat!

Kendera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 23:17

sorry, verkeerd kader Knipoog

Nannoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 09:18

ik heb het niet meer zo op golden retrievers zullen vast en zeker wel goeie tussen zitten, maar na de ervaring die ik meegemaakt heb kleine neefje gebeten in zijn gezicht door goldy ben ik er toch wel erg van geschrokken

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 15:37

@Jensje: Kinderen en honden zijn nu eenmaal geen makkelijke combinatie. En ook Golden retrievers blijven honden natuurlijk. Het is heel naar dat jouw neefje gebeten is, maar ik weet ook niet wat de aanleiding was waardoor de hond jouw neefje beet. Misschien was de hond in een situatie dat hij het gevoel had dat er geen andere mogelijkheid was?

EmDee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 16:42

Ik ben het helemaal met ThePast03 eens, een goeie gedragstherapeut en ik zag ook al dat daar de juiste site voor door werd gegeven. Fijn dat je ook zo snel al er achteraan bent gegaan!