Slechts 1 jong konijntje?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Faniek

Slechts 1 jong konijntje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-06 11:35

Ik ben tegen fokken met konijnen en dus nooit een nest gehad, maar nu heeft toch 1 van onze voedsters een jong. Het is een jonge voedster van nu wat ouder dan een half jaar helaas ze is gedekt door een ram waarvan we iets te laat erachter kwamen dat hij nodig gecastereerd moest worden precies 4 weken geleden is hij gecastereerd en nu 4 weken later heeft dus 1 een jong gekregen.

Nu vraag ik me af is dat normaal bij konijnen slechts 1 jong? Ik heb er eigenlijk nog nooit van gehoord, maar ja ik verdiep me ook niet in konijnen fokken. Verder leeft het jong is goed warm (gekeken met dierenartshandschoenen) Mams had een mooi nestje gemaakt. Gisteren is het geboren denk ik toen zaten alle anderen er nog bij die zijn er nu bij weg. Wat me opvalt is dat mams nog steeds meer haar plukt, want telkens ligt er weer meer haar is het mogelijk dat er nog meer jongen komen? Verder bedekt ze het jong echt heel diep onder haar en stro ben bang dat die straks geen lucht krijgt, maar dat zal wel goed zitten? Hoe kan ik weten of ze wel melk geeft of ze zo jong is?

Ik weet een heleboel van konijnen, maar dit weet ik allemaal niet Clown

Nestje met jong.
Afbeelding

staldo

Re: Slechts 1 jong konijntje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 11:47

Het kan zijn dat ze maar een jong heeft omdat ze zelf ook nog jong is, daar zou ik mij opzich geen zorgen over maken. Mijn konijn had er 5.....die is alleen wel al 2 jaar oud.
Ze stikken niet hoor in het nest! dat is gewoon om ze warm te houden. Een konijn voed zijn jong(en) vaak 's ochtens en 's avonds, het kan dus goed zijn dat je het niet ziet...ik heb het bij mijn konijnen ook nog nooit gezien, maar het gebeurde wel. dus maak je maar geen zorgen! en als je het toch niet vertrouwd kun je altijd de dierenarts nog bellen en om advies vragen!
veel succes!

zelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 12:03

Mijn konijn was 8/9 maanden toen ze een onverwachts nestje van 4 jongen had, ze had helemaal geen haar uitgetrokken, meer een vogelnestje gemaakt.
Ik dacht ook eerst niet dat ze ze voedde(toen ze klein waren bijna nooit gezien), maar nu ze 8 weken zijn voedt ze ze nog steeds..
Als ze een rond buikje hebben dan wordt ze goed gevoedt.
Stikken doen ze niet zo snel, mijn jongen gingen gewoon opelkaar liggen, ik dacht ook dat ze toen bijna geen lucht kregen, maar dat is dus niet zo...
Veel succes.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 13:07

Het kan zijn dat er nog meer bij komen,
Mijn konijn had er eerst ook 1,en een dag later kwam de rest pas,
niet gebruikelijk bij konijnen,

Konijnen geven hun jong pas te eten als de mens het neit ziet,
ze hangen er 1 of 2 keer per dag boven,en dat maar een paar minuten lang,
verder kijken ze er totaal niet naar om,dus neit denken dat ze hem in de steek laten..

Stikken doen ze niet,ze voelen aan hoe warm ze het nest moeten toedekken.

succes!

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-06 15:26

Ok bedankt voor de reacties het ziet er nu nog goed uit.

Wat me nog opvalt is dat links een holletje is zeg maar waar ze nog steeds veel haar in stopt rechts ligt ook veel haar en daaronder ligt het jong zie je nu dan niet met het blote oog ergens anders had ik gelezen dat ze inderdaad nog keer later komen, maar tot nu toe nog niks misschien komt er toch nog wat?

zelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 15:29

Kun je niet eens voelen aan de buik van je moederkonijn.
De dag voordat ze bieviel van haar jongen, was ze heel zwaar en voelde je allemaal bobbels in haar buik..
Misschien kun je dat ook bij die van jou voelen.

Libiris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 15:32

1 jong is best mogelijk, helaas hoor je ook wel eens verhalen dat ze opgegeten worden.....of dat waar is weet ik niet...

zelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 15:35

Heb je zo ook voor de rest in de kooi gekeken, mijn jongen lagen 2 bij elkaar en 2 lagen aan de andere kant van de kooi alleen, ik dacht ook eerst dat ze er 2 had, maar daar kwam ik later achter..

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-06 15:37

Ze zit in een heel groot hok ik heb verder gekeken zie niks ga verder niet teveel in nest kijken, maar verder niks gevonden. Dat ze he opgegeten hebben lijkt me ook stug had ik vast wel gemerkt.. Ik heb mams konijn buikje al gevoeld vind hem nog behoorlijk dik, maar we wachten af ga niet teveel aan haar zitten ze is niet zo tam.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 15:42

mijn vriendin haar konijn had er ook maar 1

zelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 15:43

Oow mijn konijn is wel heel erg tam, dus ging het allemaal wel..
Opeten denk ik niet zo snel, dan bijten ze eerder de jongen dood en aangezien ze een nest heeft gemaakt heeft ze genoeg moeder-instinct inzich..

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 16:08

Hee Aniek, bij ons zijn er regelmatig nestjes van 1, er zijn dan geen jongen opgegeten (ik ben er nl. vaak zelf bij dus dan weet je dat wel Knipoog ). Het is dus niet abnormaal en die kleine gaat tonnetje rond worden met die 8 tepels Haha!
Voedsters plukken trouwens ook vaak haren bij, de andere dingen die je noemt zijn ook allemaal normaal en hij ziet er goed uit op de foto. Meestal komen er geen jongen achteraan, dat hoort niet bij een normale bevalling. Maar een konijn heeft wel twee baarmoeders. Echter komt het heel zelden voor dat in beide vruchtjes zitten.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 18:27

Citaat:
Maar een konijn heeft wel twee baarmoeders.

Hoe moet ik me dit voorstellen?

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 21:38

Gewoon, als 2 baarmoeders Knipoog
Het zaad van de ram kan naar beide baarmoeders toe gaan en daardoor kan de voedster dus 2 x drachtig zijn wat er in kan resulteren dat een voedster wat later weer jongen krijgt (soms met best wat tijd ertussen, als de ram er bv altijd bij heeft gelopen).

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 22:41

Eh, bedoel je soms 2 baarmoederHOORNS? net als bij een hond en een kat bijvoorbeeld?

Audi_16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 22:45

Bij ons op stal heeft een konijn er 10 gekregen..
ik denk ook niet dat het erg is als ze maar 1 jong heeft

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-06 09:46

!Alarm!
Vannacht is er nog 1 jong geboren deze heeft ze dood gebeten het andere jong doet het nog goed.. kan het zijn dat er nog meer in zitten en ik naar de DA moet?

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 10:51

Hou maar in de gaten of ze fris en gezond uit haar ogen blijft kijken. Een keizersnee op een konijn lijkt me gedoemd? Zolang ze zelf geen ontstekingen krijgt lijken me die jongen bijzaak.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-06 10:56

Over 20 min. moet ik bij de DA zijn die gaat d'r opvoelen inderdaad staat zij op nummer 1.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 11:34

En, hoe is het afgelopen?

melissa_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 11:40

ik ben ook wel benieuwd hoe het afloopt.. ik volg dit topic even.

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 11:43

ben ook benieuwd hoe het is afgelopen, gaat het nog goed met het eerste jong ?

sjoffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 11:47

misschien heb je nog wat aan deze site:http://www.konijnen.nl. Daar staat heel veel informatie op over konijnen en vast ook wel over voortplanting.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-06 11:49

Ben net terug van de DA en ze is verder gelukkig leeg dus ze heeft nu 1 jong gelukkig. Kunnen we makkelijk houden en hopen dat het groot word Lachen Het eerste jong maakt het dan ook heel goed lekker gevuld melkbuikje, maar ja eerste dagen blijven altijd moeilijk Lachen

zelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 21:57

Oow gelukkig gaat het dan goed met die 2 van je, wel sneu van het andere beestje, maar meestal bijten ze ze niet voor niets dood..
Veel succes nog.