Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Ania schreef:nou dan hier ook maar:
dus indirect beweer je dat een bastaard paard ook niet goed is?
FuRyoMaRLoeS schreef:"Zet haar stoel klaar, een bak chipjes en een glas cola". Kom maar op met de bokt discussie.v
FuRyoMaRLoeS schreef:"Zet haar stoel klaar, een bak chipjes en een glas cola". Kom maar op met de bokt discussie.v
ThePast03 schreef:Ania schreef:nou dan hier ook maar:
dus indirect beweer je dat een bastaard paard ook niet goed is?
Denk niet dat je de paardenwereld en hondenwereld zo simpel met elkaar kunt vergelijken.
In de hondenwereld wordt in verhouding veel meer geld verdient aan broodfok, dat is al een groot punt.
De hondenwereld heeft ook (nog wel) meer te maken met vele erfelijke problemen dan de paardenwereld.
En in de serieuze hondenfokkerij zijn ook al met succes een aantal erfelijke problemen weggefokt, juist doordat ze de erfelijke informatie over de voorouders hadden.
Honden planten zich wat sneller voort dus de resultaten van verkeerde fok planten zich ook weer sneller voort en voordat je in de gaten hebt dat je met een erfelijk probleem zit heb je zo een groot aantal honden met dit erfelijke probleem.
Maar wat wel hetzelfde is dat je van bastaardpaarden ook niets weet over eventuele erfelijke gebreken dus ook wel degelijk een risico neemt.
En misschien dat we er in de toekomst ooit ook wel achter komen dat we een hoop paarden gefokt hebben met een erfelijk probleem net zoals het bij de honden gebeurd is?
JustNanno schreef:Ania, waar haal jij vandaan dat bastaarden gezonder zijn dan rashonden? Dat is namelijk al verschrikkelijk achterhaald
Ania schreef:Daarbij is het ook bewezen dat bastaard honden sterker zijn en dus een langere levensverwachting hebben dan rashonden.
Zo kan ik als voorbeel de duitse herder nemen, die is zover doorgefokt dat ie tegen een onmogelijk aantal gebreken aanloopt.
waarom zou dat niet zo zijn bij paarden?
Ania schreef:ik zal mijn bron eens zoeken. Ik heb het ergens gelezen. nu nog vinden waar.
asjemenou schreef:Oke, mijn conclusie. (uit wat ik uit het vorige topic heb gelezen)
Er mag dus ook niemand meer een veulentje fokken?
Behalve dan de fokkers die er echt hun brood mee verdienen, en de merrie moet minstens prok gekeurt zijn en het keur predikaat hebben.
Want ja, de stallen bij de handelaren staan al helemaal vol!!!
Dat je dan geen paard meer onder de 10,000 euro kunt kopen maakt niet zo veel uit, want dan heb je wel een goede, je sluit anders toch gewoon een lenig af?
Al die veulentje in de wei bij de hobby ruiters zijn dus maar zielige beestjes, wie weet heeft de moeder niet alle tests gehad! En dadelijk wordt er weer eentje geboren met een chipje
ThePast03 schreef:Ania schreef:Daarbij is het ook bewezen dat bastaard honden sterker zijn en dus een langere levensverwachting hebben dan rashonden.
Zo kan ik als voorbeel de duitse herder nemen, die is zover doorgefokt dat ie tegen een onmogelijk aantal gebreken aanloopt.
waarom zou dat niet zo zijn bij paarden?
Dat is helemaal niet bewezen dat is iets wat broodfokkers/handelaren de wereld in helpen.
Er is nooit onderzoek naar gedaan en dat kan ook helemaal niet omdat bastaarden nergens geregistreerd staan, hetzelfde geldt voor rashonden zonder stamboom.
De "totaal onherleidbare bastaarden" kunnen misschien wat gezonder zijn maar de kruisingen nemen hun erfelijke gebreken gewoon mee hoor.
Ik ben heel wat honden tegengekomen in mijn leven en heb meer kruisingen gezien met erfelijke problemen dan rashonden gefokt bij serieuze fokkers.
Heel veel van dit soort hondjes werden niet eens ouder dan een jaar.
Mensen willen het zo graag geloven, maar sprookjes bestaan niet.
Nogmaals: Doorfokken bestaat niet, das ook zo'n woord wat verzonnen is door de broodfok/handel.
Inteelt plegen met ouderdieren met erfelijke problemen bestaat wel en dan krijg je het dubbel en dwars terug.
De Duitse Herder is een slecht voorbeeld van je. Dat is juist een van de rasverengingen (VDH) die heel veel eisen stelt aan de ouderdieren voordat ze in de fok mogen.
En de pups die uit de keurfok komen (via de rasvereniging dus) zijn over het algemeen heel gezond.
Stukken gezonder in ieder geval dan de herders die in het ongecontroleerde circuit rondlopen.
Helaas zien de mensen gewoon herders en vragen ze zichzelf helemaal niet af waar zo'n hond gefokt is en geven dan de georganiseerde fokkerij de schuld.
Of ze geloven stomweg de fabeltjes die de groot geldverdieners verspreiden.
enidan23 schreef:ik heb altijd honden gehad zonder stamboom en er mankeert nooit wat aan.
ambitie om de hondensport in te gaan heb ik niet dus ik vind een raszuivere hond gewoon niet nodig.
en met doorfokken bedoelde ik inteelt en dat komt veelste vaak voor.
en ik vindt dat er vaker wat mankeert aan een rashond dan aan een bastaard.