Onze kippen door een vos uitgemoord!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

heleenxx

Onze kippen door een vos uitgemoord!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-06 19:18

Ik moet hier even mijn verhaal kwijt.
Vannacht is er een vos (of meerdere) bij ons geweest. Die heeft al onze kippen uitgemoord. Er waren alleen nog hoopjes veren achter gebleven.
We hadden van die leuke zijdehoenders, met net juist heel grappige kuikens.
Ik ben er ziek van!

Anoniem

Re: Onze kippen door een vos uitgemoord!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 19:19

ah bah dat is niet leuk
sterkte!

rossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 19:25

helaas hebben wij dit ook al enkele keren meegemaakt, het enige wat je er aan kan doen is de kippen 's nachts vast zetten en hopen dat de vos niet overdag komt. Dit hebben wij ook al een keer meegemaakt.
zeer frustrerend zo'n vos die in de buurt woont, vooral als je ook nog net zo'n leuke kuikens had.
veel sterkte nog toegewenst!

charily

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 19:26

ooww, dat is echt balen voor je, sterkte Ach gut
miss is het ook verstandig om ff geen kippen te nemen, want als ze eenmaal weten dat ze daar zitten, blijf je bezig

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 19:27

jeetje wat vreselijk
arme beestjes
sterkte

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 19:34

heel erg is dat, je kan het slecht voorkomen. Onze kippen zitten snachts ook binnen. In de winter soms zielig dat ze de hele dag binnen zitten, maar half achtergelaten worden door een vos is nog zieliger.

goldflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 19:45

Gadzie wat erg zeg Verward
Veel sterkte ermee hoor Vriendjes zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 15:11

LZP --> BB.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 15:34

Tja.... je moet je maar zo bedenken: jij bent een hongerige vos en zit een paar van die malse kippen zo voor op het opeten rond lopen. Kost je niet al teveel moeite en energie en je hebt straks voor een paar dagen voor jezelf en je puppies te eten. Wat zei jij doen???

Bij ons worden er ook met enige regelmaat een kip te grazen genomen. Bij ons zijn het alleen niet zo snel vossen maar eerder ratten, marters, wezels en hermelijnen. Onze kippen gaan elke avond hun nachthok in, hebben een grote en indrukwekkende (iets te groot en indrukwekkend naar mijn zin overigens) haan om ze te beschermen en toch zo 1 - 2 keer per jaar valt een kip ten prooi aan een roofdier.
Hadden we maar niet buitenaf moeten gaan wonen denk ik dan Lachen

saltpepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 15:39

Ik woon in Zuid holland en bij ons en bij onze buurman zijn de kippen ook al een paar keer door bezocht door een vos (alle keren op enkele kippen na dood). Vossen komen soms gewoon langs op klaarlichte dag! Ik heb zelfs al twee keer een vos zien lopen (op klaarlichte dag) en andere buren hebben een vos aangereden (na enkele dagen dood gevonden in het weiland).

Het leefgebied wordt kleiner, ze zijn brutaal en er zijn misschien ook wel te veel vossen.

Greetz mexxiemaal

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 16:16

banketstaaf. Scheve mond

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-06 19:58

flettie schreef:
Tja.... je moet je maar zo bedenken: jij bent een hongerige vos en zit een paar van die malse kippen zo voor op het opeten rond lopen. Kost je niet al teveel moeite en energie en je hebt straks voor een paar dagen voor jezelf en je puppies te eten. Wat zei jij doen???

Bij ons worden er ook met enige regelmaat een kip te grazen genomen. Bij ons zijn het alleen niet zo snel vossen maar eerder ratten, marters, wezels en hermelijnen. Onze kippen gaan elke avond hun nachthok in, hebben een grote en indrukwekkende (iets te groot en indrukwekkend naar mijn zin overigens) haan om ze te beschermen en toch zo 1 - 2 keer per jaar valt een kip ten prooi aan een roofdier.
Hadden we maar niet buitenaf moeten gaan wonen denk ik dan Lachen

Het enige wat ik bedenk is dat de vossen vroeger in de Noord-Hollandse duinen zijn uitgezet. Hebben ws. enkele biologen erg leuk bedacht van achter hun bureau.
Voor die tijd zag ik tijdens een ritje met mijn paard vaak zo'n 45 konijnen en 15 fazanten per uur.
Tegenwoordig kom ik geen konijn en fazant meer tegen in de duinen, die zijn allemaal opgegeten. De vos is wel beschermd, die vermeerderen zich lekker voort. Gevolg: de vossen trekken de steden in, zitten nu dus in een stadsparkje vlakbij mijn huis.
Een kip een prooi, dat kan nog, gebeurt idd. regelmatig ook met kuikens door eksters en kraaien. Maar middenin de bewoonde wereld, achter een hek, al onze kippen vermoorden laten door een vos die dan beschermd is, maakt me behalve verdrietig ook eens erg boos!

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 20:02

He bah, dat is ook balen.. Scheve mond

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 22:42

Het kan ook nog een bunzing zijn geweest he. Maar balen is het wel. Het valt niet mee om een ren dusdanig af te maken dat de vos er niet bij kan.

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-06 23:41

Nee, was geen bunzing. Ze vermoeden een heel nest vossen in het parkje hierachter. Ik heb nu gehoord dat er in de buurt nog meer kippen en konijn gepakt zijn. Had ik dit maar eerder geweten!

opalaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 23:45

In de natuur geldt nog steeds: "Eten of ... gegeten worden"

veerle123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 14:12

Jemig...

Wij wonen ook naast een bos en de vos is zo in de achtertuinen.Mijn buurman heeft dit al zoveel keer meegemaakt.Een keer vergeten ze binnen te doen.Gelukkig wil onze buurman elke avond de hokjes van alle buren sluiten.en dan in de ochtend terug alles open doen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 23:14

Tsja, de bouw dringt de leefwereld van de vossen binnen .En dan krijg je dat. Het is niet de fout van de vossen, het is de fout van de mensen. En jij en je kippen zijn daar de dupe van. Dit kan mij ook gemakkelijk overkomen maar ik hoop toch echt dat het nooit gebeurt. Ik weet echter dat er hier in de omstreken vossen rondlopen, en ik heb kippen en konijnen.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 14:45

Hoi Heleen, ik kwam je topic tegen en ik denk ik bemoei me er ook even mee.

Desiree schreef:
Tsja, de bouw dringt de leefwereld van de vossen binnen .En dan krijg je dat. Het is niet de fout van de vossen, het is de fout van de mensen. En jij en je kippen zijn daar de dupe van. Dit kan mij ook gemakkelijk overkomen maar ik hoop toch echt dat het nooit gebeurt. Ik weet echter dat er hier in de omstreken vossen rondlopen, en ik heb kippen en konijnen.

Dit is gedeeltelijk waar. Het duinengebied (waar dus de vossen zitten) hier in Noord-Holland is beschermd gebied, dus daar wordt niet gebouwd. Het punt is dat de vos beschermd is. De vossenstand is niet meer in de hand te houden d.m.v. (aangestelde) jagers. Het gevolg is dus dat er onder hand veel te veel vossen zijn. Mijn zus woont in Schoorl, tegen de duinen aan en heeft samen met haar man een schapenfokkerij. Stel dat (en dat gebeurt tegenwoordig regelmatig) je schapen worden aangevallen door vossen, kan je er dus niets tegen doen.
En omdat er teveel zijn zijn ondertussen de meeste konijnen en fazanten ook uitgeroeid. Dat lijkt me geen goeie zaak.
Dit gaat zeker uit de hand lopen als er niets tegen gedaan wordt. Maar ja, wel door de mens zelf veroorzaakt.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 22:51

De vos zou ook beschuldigd zijn van de achteruitgang van de weidevogelsstand. Maar na onderzoek is gebleken dat niet de vos daar schuld aan was, maar de egel en de kat! Ik weet dus niet of het wel terecht is om de vos overal de schuld van te geven. JE hebt niet een te veel vossen omdat vossen dat onderling niet accepteren. In een bepaald gebied van ettelijke kilometers (ik geloof dat ze wel een rondgang hebben van 11 km) komen nooit veel vossen voor want dan komen ze in elkaars territorium.

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-06 23:01

maar als er dus te veel in een gebied komen, gaan ze ergens anders heen. Ze lopen dwars door de stad!
In het bos hier zijn trouwens behalve konijnen en fazanten ook alle lepelaars van de kolonie uitgemoord of verjaagd. Ik denk niet dat een egel dat doet...

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 23:04

JAwel, egeltjes houden van de eitjes van lepelaars en andere vogels. En zodoende kunnen die zich niet voldoende voortplanten.

Hier heb ik trouwens een prachtige site voor je: http://www.vogelvisie.nl/index.php?loca ... zwaluw.php
De lepelaar staat er ook bij. Niet alleen foto, maar ook diens geluid. En de aantallen staan er ook bij.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 15:57

Ik wist niet dat er zoveel egeltjes zijn.
Van mij krijgt de vos ook niet de schuld, het is allemaal heel logisch. De mens is het begonnen, niet de vos.
Dat neemt niet weg dat wel uit de hand begint te lopen.

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-06 23:34

inderdaad.
Maar wat ik in ieder geval zeker weet is dat mijn leuke kippetjes door een vos zijn gegrepen en niet door een egel.
Daar ging dit topic over!

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 10:17

Precies!! Heleenxx heeft geen kippen meer. En dat komt toch echt doordat vossen zich meer in de bewoonde wereld gaan settelen.