[Foto] 4 baby Haazen gevonden..en mijn nestje

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

zelito

[Foto] 4 baby Haazen gevonden..en mijn nestje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-06 00:07

Iedere dag halen we de mest uit de wei van ons paard, Vandaag had ik hem in het eerste deel van zijn wei gelaten, omdat de merries aan de drift stonden...
Het was aan het regenen dus zijn we snel nog de laastste mest halen, ineens zegt mijn moeder ohh hier ligt nog wat, kom even...Waren dat 4 kleine mini-haasjes op een rijtje..
We hebben ze mee genomen, het was erg aan het regenen en mijn paard gaat er morgen weer op de wei.
GELUKKIG heeft hij er vandaag niet op gestaan, hij had beslist over de beestjes staan schrapen, of erin bijten aangezien hij graag met alles speelt enzo.
Heb net een nestje gehad van me konijntje van 4 baby's en ik heb de cavia van me vriendin op loge.
Ik heb dus op het moment een hele dierentuin thuis:D

De haasjes...
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Jaja ze moesten eens weten wat voor een indringertjes hier belandt zijn Haha!
Hier mijn jonkies..Het zwartje en de witte
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En de cavia dan van Lottesmokey hier op bokt:
Afbeelding

Zo dat waren ze weer, iemand nog tips voor haasjes groot te brengen of iets anders?
Laatst bijgewerkt door Justy op 19-08-06 11:11, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd

Gaby

Re: 4 baby Haazen gevonden..en mijn nestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 00:24

Ik vind het schatjes, maar stel je voor dat ma haas nou even uit lunchen was, terug kwam en het nest leeg aantrof? Je moet de natuur in mijn ogen zijn gang laten gaan. Zelfs als de moeder niet terug komt. Ik hoop dat ze gewoon goed opgroeien hoor, daar niet van, maar zelf zou ik ze niet meegenomen hebben.
Jouw jonge konijntjes zijn ook erg leuk Lachen . De foto's met (half) pittende konijntjes zijn erg schattig.
Voor voederadvies zou ik me tot de dierenarts wenden. Ik ben geneigd te zeggen"Geef ze hetzelfde als wat je aan konijnwezen zou geven", maar ik vermoed dat dat hen geen goed zal doen.Caaf is ook geweldig, ik heb zelf twee caafs gehad met die kleur Lachen .

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 00:27

Ik las ergens op een ander forum ook over een meisje dat een nestje hazen had grootgebracht, beesten deden het ontzettend goed en zijn inmiddels al uitgezet dus ze kan je vast tips geven... Maar wáár las ik dat ook weer Nagelbijten / Gniffelen

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 00:28

een tip: breng ze naar het dichtsbijzijnde dierenopvangcentrum. dan ben je er zeker van dat ze in goede handen zijn.

zelito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-06 00:30

Ik geef ze special melkpoeder die je zo klaar moet maken dat het melk word, iemand bij mij op stal is dierenarts en die zei dat ik het ook zo beter kon doen.
Als het nou mooi weer was geweest had ik ze zeker laten liggen, maar het was zo aan het regenen en een vieze wind dt ik ze heb meegenomen, ze lagen gewoon middenin de wei...geen nest en niks.
Ze waren aan het rillen en waren heel dun, maar ik snap wat je bedoeld...

zelito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-06 01:05

Ik heb de haasjes en de moederkonijn aan elkaar laten snuffelen(mijn konijn doet geen vlieg kwaad).
Ze gaat ze gewoon voeden Rolleyes en ze doet ze ook nog een beetje wassen!!
En ze voedt haar eigen jongen ook nog.
Is dat normaal?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 01:17

Lijkt me niet normaal nee maar ook niet verkeerd, zolang ze je konijn niet helemaal leeg zuipen... Weet je trouwens zeker dat het haasjes zijn? Ik weet niet hoeveel hazen en konijnen qua drinkbehoeften van elkaar verschillen maar misschien als ze wat groter zijn dat je konijn het dan niet meer aan kan... Volgens mij moet een konijn normaal makkelijk 8 jongen kunnen voeden Nagelbijten / Gniffelen

zelito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-06 01:39

Ja want konijnen worden geboren in hollen.
Hazen voeden hun jongen 1 tot 2 keer per dag.
Ik geef mijn moederkonijn ook van dat speciale melk, dat zij meer melk aanmaakt voor de kleintjes.
konijnen kunnen tot 12 jongen krijgen.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 11:45

Ik vind het héél erg dom dat je ze meegenomen hebt. Hazen laten hun jongen verreweg het grootste deel van de dag alleen, dat is normaal. Ook hebben hazen geen hol, dus dat de jongen in het open veld zaten is ook normaal. Hazen hebben een 'leger' een ondiepe kuil. Maar de jongen verlaten al vrij snel het leger en blijven er niet de hele dag, wel komen ze iedere dag een paar keer terug bij het leger waar de moeder ze voedt. Als jonge hazen iets verdachts horen/zien lopen ze niet weg maar blijven zo stil mogelijk in het gras zitten. Vandaar waarschijnlijk dat je ze in de regen in het open veld vond.
Jonge hazen hebben ook een andere (grotere) voedingsbehoefte dan jonge konijnen, wat je konijn geeft is waarschijnlijk niet genoeg. Bel alsjeblieft een opvang en vraag hun om raad, zij hebben er veel meer ervaring mee, een haas is nou eenmaal geen konijn. Tam zul je ze ook nooit krijgen trouwens.
Jonge haasjes hebben maar een zéér kleine ovelevingskans als je ze meeneemt.

Zie ook:
http://www.konijnenbelangen.nl/plaatjes ... nijnen.pdf

zelito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-06 16:33

Ik had op dat moment geen keus!!
Ze lagen in de wei van mijn paard(dus niet gewoon ergens in het open veld) en het was hard aan het regenen en aan het waaien heel hard...anders had ik ze zeker laten liggen!!
Mijn paard is een 2-jarige hengst en is dus heel nieuwschierig en bijt graag in vanalles..het leek me niet echt fijn als mijn paard daar staat te zwaaien en te schrapen met een haasje in zijn mond, zeker weten had hij dat gedaan.
Er waren mensen op stal, een daarvan is dierenarts, heb speciale melk gekregen voor de haasjes en heeft me gezegd hoe ik het moet doen en dat ik ze dus met de hand groot moet brengen.
Het is ook helemaal niet de bedoeling dat ze tam worden, ze worden weer uitgezet of gaan naar een konijnenweide, maar de dierenarts zei dit was het beste.
Bedankt voor de site.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 18:32

het probleem is bij hazen alleen dat ze nauwlijks tam kunnen worden omdat het gewoon wilde dieren zijn. maar ook dat de moeder weggaat om eten te zoeken en dan weer terug keert naar haar jongen. grote kans dat ze gewoon op voedseltocht was. ik snap wel dat je ze mee hebt genomen maar toch was het niet slim. maar heel veel succes met de opvoeding en het grootbrengen van de extra baby's nu is er toch niks meer aan te doen. veel ple4zier ermee

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 22:16

je had wel een keus en dat is dat je ze had moeten laten liggen! ik snap best dat het goed bedoeld is, maar hazen levne in legers, dat zijn kuilen in de grond, en idd moeder haas is nu helemaal zielig zonder kids, alleen maar omdat ze zelf aan het eten was ergens. hazen worden bovendien met vacht geboren, waardoor ze dus echt wel tegen de regen kunnen..was dit niet het geval dan zouden ze net zoals konijnen blind en naakt, maar in holen onder de grond geboren worden. helaas kun je ze nu niet meer terugbrengen omdat ze nu naar konijn en mensen stinken, dus de moeder accepteerd ze nu niet meer, maar idd zoals de anderen al zeggen..breng ze alsjeblieft naar een opvang. die heben er verstand van en je moeder konijn gaat er dan ook niet aan onderdoor

zelito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-06 22:45

Ik wist dat niet van de Hazen dat die gewoon op het veld leggen.
Gister zei dat de dierenarts op stal.
Ze hadden zoiezo niet daar kunnen blijven zitten omdat het de wei van mijn paard is waar ze zaten.
En met de moederhaas, dat is zeker zielig, maar zieliger als die diertjes daar vermorzelt werden door de katten, tractoren of mijn paard...vind ik dan.
Maarja het is gebeurt, ik kan het nou ook niet meer veranderen.

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 23:35

Hoe is het nu met de kleintjes?

zelito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 00:53

Ze doen het super goed, ze proberen al een beetje te huppelen, maar lopen nog het meest.
Ze zijn heel fit en soms springt er ineens eentje omhoog of doen een bokje.
En ze drinken heel goed, plasjes en poepjes doen ze ook goed.
Ook worden ze iets dikker.

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 08:29

Ik vind het heel goed van je dat je ze mee hebt genomen !!! Ik heb zelf ook een half wild konijn gehad, ik heb hem toen hij klein was ook meegenomen. Hij lag met een gebroken pootje op het grasveld en geen moeder te bekennen. Ik heb ook nog jaren plezier van hem gehad en hij was super sterk.

Die haasjes liggen daar niet voor niks. Als er een leger in de buurt was geweest oke, maar als er geen leger in de buurt was, was er vast iets aan de hand. Met slecht weer blijven ze echt wel in hun leger normaal. Misschien was de moeder wel gepakt door een roofvogel ofzo.

Dus ik vind het niet slecht dat je het gedaan hebt. Liever het zekere voor het onzekere, en je verzorgt ze goed. Fijn dat het goed gaat !!!

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 10:03

http://www.faunabescherming.nl/dierenbl ... okhaas.htm

Een gezond volwassen wijfje kan per jaar gemiddeld 11 jongen produceren. Van december tot september kunnen de moerhazen drachtig zijn; tussen twee worpen liggen ca. 48 dagen. De jonge dieren zijn echte nestvlieders (worden met open ogen geboren) en verspreiden zich vanaf de geboorteplek over het veld. Ze worden één keer per dag (‘s avonds, ongeveer één uur na zonsondergang) door het moederdier gevoed. Door ziektes, predatie en ongelukken is de sterfte in de eerste maand ongeveer 50%.

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 10:05

Cheytjuh schreef:
Ik vind het heel goed van je dat je ze mee hebt genomen !!! Ik heb zelf ook een half wild konijn gehad, ik heb hem toen hij klein was ook meegenomen. Hij lag met een gebroken pootje op het grasveld en geen moeder te bekennen. Ik heb ook nog jaren plezier van hem gehad en hij was super sterk.

Die haasjes liggen daar niet voor niks. Als er een leger in de buurt was geweest oke, maar als er geen leger in de buurt was, was er vast iets aan de hand. Met slecht weer blijven ze echt wel in hun leger normaal. Misschien was de moeder wel gepakt door een roofvogel ofzo.

Dus ik vind het niet slecht dat je het gedaan hebt. Liever het zekere voor het onzekere, en je verzorgt ze goed. Fijn dat het goed gaat !!!

Ben ik het mee eens, liever 4 leventjes die gelukkig zijn dan 1 leventje die ongelukkig is.
Dadelijk waren die 4 dood gemaakt door haar paard. Nou fijn, bij ons in de straat waren ook mensen [ beetje rare mensen ] die hadden een nestje kleinen konijntjes, heeft een kat ze gepakt en opgegeten. Ik liep langs met de hond en hoorde een schedeltje kraken. Nou dan toch liever dat jij die haasjes naar binnen genomen hebt hoor. Bij die mensen zaten die kleine konijntjes buiten op een stuk gras[ zitten ze altijd ] Geen van alle 4 de konijntjes heeft het overleefd Verdrietig

zelito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 13:15

Dit doet me toch wel goed om te horen, dat het toch wel goed was om mee te nemen.
Bij ons zitten veel roofdieren, de katten zijn altijd muisjes aan het vangen in de weien, veel roofvogels en veel vossen.
Laatst vonden we een stuk dood konijn/haas met nog een poot daaraan in de stal, een stuk verder lag een stuk vacht met vlees eraan.
Het gaat nu heel erg goed met ze, ze zijn echt fit ook.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 14:05

Hoe moeten die roofdieren anders eten dan Knipoog

zelito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-06 23:46

Die konijnen zijn daar natuurlijk hun voedselbron, maar als ik zo'n dier zie dan moet ik er niet aan denken hoe ze aan hun einde komen.
Het gaat nog steeds super goed met ze!! Ze rennen de heletijd achter mijn andere baby's aan.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 23:49

Hazen leven in een leger, dat is een plek gewoon boven de grond. Ze worden geboren om die reden met een vachtje, anders zouden ze het heel koud krijgen. OM deze redenen zijn ze dus niet te verenigen met een konijn, dat naakt onder de grond geboren wordt. Ik denk dat je de hazen gerust daar had kunnen laten. Nu heb je er een hele kluif aan om ze groot te krijgen. Ik hoop wel dat het je gaat lukken.

zelito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-06 23:56

Nou, ik heb al vaker gezegd dat ik ze daar niet had kunnen laten liggen,
Citaat:
Ze lagen in de wei van mijn paard(dus niet gewoon ergens in het open veld) en het was hard aan het regenen en aan het waaien heel hard...anders had ik ze zeker laten liggen!!
Mijn paard is een 2-jarige hengst en is dus heel nieuwschierig en bijt graag in vanalles..het leek me niet echt fijn als mijn paard daar staat te zwaaien en te schrapen met een haasje in zijn mond, zeker weten had hij dat gedaan.

Bij mij op stal hebben vaker mensen dat gedaan, haasjes grootgebracht en hebben me veel info gegeven, ik hoop ook dat het me gaat lukken.
Ik heb altijd zo'n diertjes grootgebracht(haasjes nu de eerste keer) en dat was een succes en het werk en tijd heb ik er zeker voor over...

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 00:04

oh wat kan bokt toch weer goed lezen vandaag..

in elk geval, ik hoop dat ze het overleven Ja
heel veel succes ermee en blijf je foto's posten? ben benieuwd hoe ze groeien Ja

zelito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-06 00:33

Hierbij weer een paar foto's, ik heb ze samen in de kooi(kunnen ze drinken envanalles), 's avonds weer in de aparte kooi...Ze zijn wel veel rustiger als ze bij die andere in de kooi zijn.

Wat een kupke he Lovers
Afbeelding

Afbeelding

Gaaaap
Afbeelding

De andere konijntjes wassen de haasjes.
Afbeelding

Samen met de moeder Dromen
Afbeelding

Afbeelding

Ik denk niet dat ze er erg slecht aan doen dat ze bij mij zijn, ze lijken me goed op hun gemak te voelen.
Ik geef ze wel nog altijd wat extra speciale melk, maar de moeder voedt ze dus ook.

Ik weet niet of ik de foto's zo mag blijven plaatsen of dat ik ze in links moet zetten, graag waarschuwing dan.