kuikens.. hoe geslacht herkennen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lowara

kuikens.. hoe geslacht herkennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-06 15:04

Tjah... we hebben op dit moment 6 Wyandotte krielkuikens rondhopsen en maandag gaan er 4 naar hun nieuwe eigenaar. ze vroeg of ik er kippetjes uit kon zoeken,maar behalve dat ik geslachten ( maar weet niet of ze dan man of vrouw zijn) uit elkaar kan houden door de kammen op hun hoofd en onder de kin weet ik er verdomd weinig van Nagelbijten / Gniffelen

Wie heeft er meer verstand van en kan mij zeggen waar ik op moet letten en wat het dan is?
ze zijn nu ruim 5 weken oud en al helemaal bedekt met veren, dus de verschillen moeten er al wel zijn.

picobello

Re: kuikens.. hoe geslacht herkennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 16:14

Moeilijk.
Ik zou het je ook niet 1,2,3 kunnen zeggen.

Stel je vraag anders een op www.kippenforum.nl

Daar weten ze het vast.

Eas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 17:00

Volgens mij zie je dat niet als ze zo jong zijn..
Daar moeten ze ff groter voor zijn

caat_eve

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 18:53

Kan pas als ze de ''echte'' veren krijgen

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-06 22:20

ze hebben al veren Haha!
het zijn al echt miniatuur kippen en de stand van de staarten zijn bij sommigen ook anders dan de rest. maar wat nou haantjes of kippies zijn Verward

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 22:57

Als de staarten van de kuikens wat groter zijn, zijn het meestal hanen. Hebben sommigen ook een meer ontwikkelde kam en lelletjes? dat zijn ook hanen!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-06 22:58

echt lelletjes hebben ze nog niet. wel mini mini kammetjes, maar volgens mij zijn ze nog allemaal even groot.
zelf heb ik het idee dat de 2 waarvan de staarten wat hoger liggen haantjes zijn,maar zeker weten doe ik dit niet

dozo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 22:59

Even schudden zei mijn vader vroeger! Gestoord

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 23:01

Ik heb krielkipjes en mijn vader heeft gewone boerekippen. Daarvan kan ik heel snel wat wat is en ik heb het bina altijd goed (poch, poch) Maar een Wyandotter is meer een bolletje toch, die krijgen natuurlijk niet zoveel staart. Heb je misschien gezien dat sommige kuikens met elkaar op de vuist gaan. Dat zijn vaak ook hanen.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-06 23:07

nee, dat is het probleem, onze kippen en hanen zijn erg rustig en kunnen tot 6 maand rustig met elkaar omgaan zonder dat ze gaan knokken of meer wilder gaan spelen. meestal merken we pas wat ze zijn als ze ehm.. ouder zijn.
zo hebben we al een keer een Georgina gehad die ineens begon te kukelen na een paar maand.... bleek het een George te zijn Nagelbijten / Gniffelen

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 23:13

volgens mij moet je bij de haantjes een klein knobbeltje op de pootjes zien zitten. Het begin van een spoortje ofzo. Ik weet wel niet of ze bij elk ras zichtbaar zijn. Ze moeten denk ik (als ik het mij goed herinner) ergens halverwege op het pootje zitten en iets naar binnen gericht. En ze zijn vaak iets anders van kleur.

abcde123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 23:16

Maak je een foto misschien dat mensen hier op bokt het wel zo kunnen zeggen.. Ik zou het zo in ieder geval niet weten! Knipoog

Caballo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 04:38

Ik heb zelf ook een behoorlijk aantal kippen en heb regelmatig kuikens. Ik kijk altijd naar de pootjes. De haantjes staan wat hoger op de pootjes dan de hennetjes en meest van tijd heb ik het wel goed. En wat hier al eerder werd gezegd, zet anders een foto neer...

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-06 09:01

ze staan hoger op de pootjes? mm daar zou ik naar kunnen kijken Haha! foto's gaan extreem moeilijk. ze wonen namelijk in de trailer wegens zelfmoordpogingen ( die vaak gelukt zijn Clown ) van hun eerdere zusjes en broetjes in voorgaande jaren en ze zijn niet bepaald handtam.
dus ik denk dat als ik een foto maak, ze te onduidelijk worden dat je de verschillen kunt zien.
dus ik kan de pootjes, staarten en kammetjes gebruiken om de verschillen te zien?

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 09:05

Bij Wyandotjes is het heel moeilijk te zien als ze zo jong zijn. Het is dus afwachten. Als de kam gaat groeien en de staartveren kun je het zien. Ook de rugveren worden bij een haantje wat zijde-achtiger en langer dan bij een hennetje....
En...dan heb je allemaal hennetjes, zoals ik en dan is er eentje die zich tot een semi-haantje transformeert.....en kukelt....en dekt....heb ik weer...en nu dus geen eieren legt. Dat noemen ze een intersex...zij is ook een beetje van uiterlijk veranderd.... Huilen

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-06 09:33

Clown mijn hemel.. dus ze kunnen zich ook voordoen als haan terwijl ze eigenlijk kip zijn? de staartveren.. zijn degenen met opstaande de haantjes of de hennetjes?

DuckyMjöll

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 12:23

Dat probleem hebben wij ook elk jaar weer Vork
We hebben er nu 5 en vorig jaar ook een hele hoop waarvan we er 3 hebben gehouden (het laatste nest). Wij dachten daarvan dat het allemaal haantjes waren omdat ze vergeleken met de anderen een grotere kam hadden en tegen elkaar opsprongen (vechten). Maar het blijkt dus dat ze allemaal hennen waren.. Mijn had gezegt dat je dat het beste kon zien als ze nét geboren waren, ze wist alleen niet hoe je het kon zien Vork
Als je nog belangstelling hebt in Wyandottes, die van ons gaan allemaal weg..

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-06 12:01

Knipoog ik probeer juist ook al onze kuikens weg te doen, dus als ik nu met een extra kudde zou aankomen.. familie not happy hier dan Knipoog
maar we zijn nu alles kwijt, morgen gaan er 4 weg, en over 2 weken nog 1 en de laatste houden we zelf Ja

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 12:15

Men neme een kuikentje in de hand met zn rug in je handpalm zodat de pootjes naar je gezicht wijzen. Dan ga je op zoek naar de cloaca. Leg je vinger tussen de legbeentjes. Past dit? Dan is het een hennetje, past dit niet dan is het een haantje. Let wel even op dat je als je een vergelijking hebt gemaakt, het verschil beter kunt voelen. Als ze al wat ouder zijn, dan kun je al een klein kammetje begin op de kop zien, maar dat ligt dan weer aan het merk kip.

Veel succes!!

Eva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 12:41

Wij hadden een kip, waarvan we na 6 maanden pas in de gaten kregen dat het een haan bleek te zijn. Schijnheilig

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-06 12:57

haboshof schreef:
Men neme een kuikentje in de hand met zn rug in je handpalm zodat de pootjes naar je gezicht wijzen. Dan ga je op zoek naar de cloaca. Leg je vinger tussen de legbeentjes. Past dit? Dan is het een hennetje, past dit niet dan is het een haantje. Let wel even op dat je als je een vergelijking hebt gemaakt, het verschil beter kunt voelen. Als ze al wat ouder zijn, dan kun je al een klein kammetje begin op de kop zien, maar dat ligt dan weer aan het merk kip.

Veel succes!!

A: wat zijn legbeentjes? Nagelbijten / Gniffelen
B: als ze een kammetje krijgen, zijn ze dan mannelijk of vrouwelijk?

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 13:01

De cloaca is het gat , zeg maar, waar uitgepoept wordt en waar een ei uitkomt, daar voel je de legbeentjes. Daar komt dus het ei door.
Met kam is het een haan en als het kammetje klein blijft is het een hen.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-06 13:02

Haha! hahaa daar heb ik wat aan! ga het vanavond als het donker is meteen bekijken! super! dank je wel Lachen

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 13:04

Graag gedaan hoor en succes!!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-06 22:49

oh ooh.. ik heb allemaal kuikens met 2 verschillende soorten kammen Nagelbijten / Gniffelen
wie kan mij op het laatste moment nog helpen?

de eerste versie kam: soort plate blobbel, donkerrood en geen scherpe kantjes erop

de tweede versie kam: staan een soort scherpe kantjes op, maar zijn wel weer iets kleiner en lichter van kleur.

wat is nu wat Nagelbijten / Gniffelen