Ik kwam als het ware aan bij de 'kooi-diertjes' als de meest geschikte toevoeging aan dit huishouden

Er zijn alleen nog enkele dingen waar ik aan twijfel. Zo weet ik dat muizen, ratten en konijnen het best niet alleen gehouden worden. Een koppeltje is dan natuurlijk het beste. Ik heb echter geen zin om heel het jaar door met nestjes opgescheept te zitten die ik amper aan de straatstenen kwijt geraak. Wat steek je dus het beste samen? 2 vrouwtjes of 2 mannetjes? Of pak je er toch beter van elk 1 en laat je het mannetje castreren. Als ze elkaar beginnen aan te vallen doordat hun hormonen beginnen op te spelen, heb ik er natuurlijk ook niets aan.
Daarnaast, kun je konijnen heel het jaar in een buitenren steken? zowel bij -10° als bij +30°? of moet je ze bij extreme temperaturen toch het beste in huis nemen? ook als ze toegang hebben tot een schuilhokje met alles er op en der aan?
En is het mogelijk om dieren zoals muizen of ratten op een slaapkamer te houden? Ik vrees dat dat namelijk de enige plaats is waar ze zullen veilig staan voor mijn katten.
Als ik besluit van een koppelje dieren aan te schaffen (ééntje alleen doe ik zeker niet) zullen ze in ieder geval in een paradijselijk kooitje worden gehuisvest. De konijnen zouden graafmogelijkheden moeten hebben en de muizen of ratten zouden speelgoed en een heel ruime kooi krijgen. Voor minder ga ik namelijk niet. Die beestjes zullen waarschijnlijk 24/7 in die kooi zitten, dan wil ik ook dat ze zich er goed in voelen.
En is het eigenlijk wel aan te raden om muizen, ratten of konijnen te houden in de buurt van katten? Het zijn en blijven mogelijke prooidieren... mijn oudste kat laat zeker die beesten met rust, hij is namelijk bang van alles dat groter is dan zijn hoofd... de andere daarintegen is nog in staat om een hond als mogelijke prooi te zien... Aan de andere kant, als ik vol hang met 'kattengeur' en daarna gezellig met mijn 'kooidiertje' ga spelen, zal het arme dier dan niet kapot gaan van de stress? Ik ruik dan namelijk naar een mogelijk roofdier...
Als de combinatie niet mogelijk lijkt, of als ik gewoon niet in staat ben om mijn toekomstige kooidiertjes een 'top' huisvesting te geven, dan doe ik het simpelweg niet en blijf ik uitkijken naar iets dat wel mogelijk is... desnoods hou ik het bij een goudvis

Voor iedereen die mij wil helpen om de knoop door te hakken: alvast bedankt