Het fokken met konijnen, ik zie vaak topics voor bij komen van een bokker die heel "leuk" met haar konijnen fokt. Het gaat hier dan vaak bij de ouders om het type dierenwinkel konijnen. Er is geen enkele kennis van de stamboom van het konijn, dus ook niet of er genetische ziektes voorkomen. Deze konijnen zijn vaak tot stand gekomen door gewoon twee konijnen bij elkaar te gooien, er word niet gelet op ras (het zijn namelijk vaak geen ras konijnen).
Hier door ontstaan er dus heel veel nesje die geen ras hebben, waar niks bekend is over erfelijke ziektes en absoluut geen verbetering zijn voor het konijnenras, eerder een verslechtering.
Deze "fokkers" (vermeerderaars vind ik een betere benaming) letten bij de keuze van de ouders vaak niet meer dan alleen op een leuk kleurtje. Karakter, bouw en gezondheid worden vergeten.
Door al dit onverantwoordelijke fokken op zo'n grote schaal kamt Nederland met een groot konijnen overschot. Dit overschot bestaat dus voornamelijk uit zulke vuilnisbakken konijntjes. Door dit overschot zitten alle konijnenopvangcentra's overvol en worden er steeds meer konijnen gedumpt.
Een argument dat ik vaak tegen kom is : "maar ik heb al een goed tehuis voor ze gevonden" . Dit vind ik echt een slecht argument. Leuk dat je de nijntjes kwijt kan maar deze nijntjes nemen wel de plek in van andere nijntjes die dus daardoor geen goed tehuis kunnen vinden. Ook word het overschot nog groter.
Het gemiddelde konijn leefd in Nederland niet echt onder goede omstandigheden, vaak worden ze in te kleine hokken gehouden met te weinig soortgenoten. Ook dit licht volgens mij in verband met het overschot. Door het overschot is de prijs van een konijn laag, ga maar eens voor de lol op marktplaats kijken, ze geven je haast geld toe als je een konijntje van hun wilt nemen. Niemand kan ze aan de straatstenen kwijt, maar gewoon toch flink door fokken

De gemiddelde leefdtijd van een konijn licht op drie jaar, dit terwijl 10 jaar geen onmogelijke leeftijd is voor een gezond konijn om te halen. Deze lage leeftijd is mede te danken aan het slechte fokprogramma en de slechte omstandigheden waar ze in leven.
Wil je dus dat konijnen in Nederland een beter leven krijgen laat het fokken dan aan de echte fokkers over...