wanneer katje zelfstandig naar buiten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

wanneer katje zelfstandig naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 19:40

Sinds begin juni heb ik een lief klein katertje Zenith.
Meneer is inmiddels bijna 14 weekjes "oud".
Als ik buiten zit,doe ik hem vaak een een tuigje met een lijntje eraan, en dat lijntje maak ik dan ergens aan vast. Zo went hij aan het buiten komen,hij vind het erg spannend buiten.

Nu mijn vraag, vanaf welke leeftijd ongeveer kun je je katje alleen naar buiten laten gaan,en hoe doe je dit dan?Ik ben best wel een scheiterd wat dat aangaat,bang dat ie verdwaalt enzo maar ik vind dat hij gewoon naar buiten moet kunnen. Elke keer opletten of meneer niet per ongeluk naar buiten gaat vind ik niks, alhoewel ik het gewend ben van mijn ouders thuis(raskatten die niet zelfstandig buiten komen)

En dan vloooien vraag:kun je je jonge katje ook tegen vlooien beschermen preventief>met druppeltjes ofzo?

alvast bedankt Haha!

JustNanno

Re: wanneer katje zelfstandig naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 19:45

Pas als de kat geholpen is, dus vanaf een maand of 7. Echt niet eerder hoor!
Waarom maak je geen ren in de tuin, of maak je je tuin niet katproof? Kan je kat toch lekker naar buiten, maar heb je niet de nadelen van alle gevaren: vergiftigen, andere mensen overlast bezorgen en natuurlijk het verkeer....

Mariekje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 19:51

Waarom pas naar buiten als je kat geholpen is?? En pas bij 7 maanden??Beetje vreemd dit.... zou gewoon je kat voorlopig nog aan een lijntje houden in de tuin, en dan steeds een stukje langer maken en ook eens de buurt buiten de tuin met m gaan verkennen. Op den duur kan je met je katje los in de tuin, of met een kort lijntje dat je m toch kan pakken wil hij weglopen, in de tuin gaan spelen.....en vooral je kat leren dat als je hem bijvoorbeeld roept, met brokjes bijvoorbeeld, hij dan een snoepje ofzo krijgt, zo leert je kat waar hij zn eten krijgt en dat hij daar dus altijd weer naar terug komt. Ik weet het, het is makkelijker gezegd dan gedaan.....maar als je geduld hebt lukt het wel.....en over die vlooien, je kan bij de dierenwinkel gewoon druppels halen tegen vlooien....vraag het anders eens na bij de dierenarts als je met je katje om zijn prikjes tegen niesziekte enzo gaat.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 20:00

ik ga mijn tuin niet katproof maken,dat kost me honderden euros en dat heb ik er echt niet voor over in een huurhuis waar ik misschien maar een jaar wil wonen.
Die tip van langzaam laten wennen is wel handig,ik loop ook soms wel eens stukjes met hem door de tuin(meer buikschuiven)

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 20:05

Wil je nog meer ongewenste nestjes dan? Katten zijn al vruchtbaar voordat ze het laten merken. Geen goed plan. Vandaar dus vanaf een maand of 7!

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 20:06

Anoniem schreef:
ik ga mijn tuin niet katproof maken,dat kost me honderden euros en dat heb ik er echt niet voor over in een huurhuis waar ik misschien maar een jaar wil wonen.
Die tip van langzaam laten wennen is wel handig,ik loop ook soms wel eens stukjes met hem door de tuin(meer buikschuiven)

het enige wat je hoeft te doen is een net spannen? Zo duur is dat helemaal niet. Altijd beter dan dat je kat overreden wordt...of iets anders overkomt. Laten we eerlijk zijn, die kans is nou eenmaal heel erg groot.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 20:15

JustNanno schreef:
Pas als de kat geholpen is, dus vanaf een maand of 7. Echt niet eerder hoor!
Waarom maak je geen ren in de tuin, of maak je je tuin niet katproof? Kan je kat toch lekker naar buiten, maar heb je niet de nadelen van alle gevaren: vergiftigen, andere mensen overlast bezorgen en natuurlijk het verkeer....

Ik ga met je mee ! doe ik ook altijd, ik wil geen zwervers die alleen thuis komen om te eten- hormonen beginnen met dit weer al snel op te spelen. En kittens heb ik al genoeg in huis (van het asiel he Knipoog omdat het daar al vol zit)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 20:18

mijn tuin heeft geen enkele afscheiding aan de zijkanten,die ligt dus open tegen de buurtuinen aan.
Ik denk dus niet dat het "alleen" een net spannen wordt.
Maar wel bedankt voor de tip hoor!
Ik woon in een vrij rustige buurt,neemt niet weg dat er dan niks kan gebeuren maar de kans is wel minder.
en ik wil ook wachten tot hij geholpen is, want ik wil niet dat ik ook een rol speel in meer onnodige nestjes.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 20:19

Onze kat, een poesje van nu een jaar en 3 maanden, gaat sinds 3 weken zelfstandig naar buiten..

Toen ze vorige zomer bij ons kwam hebben we haar hele zomer en winter binnen gehouden.
Ze vond het prima.
Vanaf dit voorjaar hebben we haar eerst aan een lijntje gehouden omdat ze nog geholpen moest worden.

Ze is sinds een kleine maand gesteriliseerd en loopt nu dus zelfstandig buiten.
Ze gaat niet ver, alleen een blokje om het huis, even het land op en komt dan weer terug.

Ze doet namelijk haar ontlasting thuis op de bak, daar komt ze voor naar huis Clown

Ik zou jou katje zeker nog een tijdje binnenhouden. Het is niet zielig. En alleen maar beter voor het katje zelf!

Verder ga ik ook geheel met JustNanno mee Lachen

Mariekje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 20:25

het is een kater, geen poes, dus die kan niet onverwachts nestjes krijgen......

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 20:26

Nee maar wel een hoop onverwachte nestjes veroorzaken..

Mariekje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 20:30

tja, dan gewoon je kat aan het lijntje houden......

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 20:31

mijn laatste jonkies heb ik pas met een half jaar alleen naar buiten gelaten. mooi na het steriliseren en castereren en in het voorjaar. dat ging perfect Lachen

SevenEleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 12:54

Waarom kan je je kat niet gewoon altijd aan het tuigje houden? Mijn kat komt enkel aan een tuigje buiten en dit lukt echt heel goed. Op deze manier zijn er zo goed als geen gevaren (las je een oogje in het zeil houdt). Geen ziektes, geen kattenhaters, geen gif, geen vallen, geen auto's, ... enkel een gezonde kat waar je jaaaaaren van kan genieten.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 12:59

Mijn kat zat dus ook eerst aan een tuigje.. Maar aangezien ze zichzelf steeds half ophing door overal achter vast te zitten hebben we haar losgelaten.

ze heeft zichzelf ook nog bijna opgehangen aan de perhola omdat ze daar op was geklommen en naar beneden was gesprongen.. Verder werd ze ook steeds uitgedaagt en gepest door buurtkatten.. ze heeft het nu veel meer naar dr zin Lachen

SevenEleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 13:11

Ja maar je moet wel altijd bij de kat blijven als die aan het tuigje is hè. Dan kan die zich niet ophangen ofzo hè ^-^

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 13:34

Ja..Maar als ik me bijvoorbeeld omdraai en ze springt en valt kan ik dat niet zien hé..
En trouwens.. Het is mijn taak niet haar in de gaten te houden.. Van mij moet ze niet naar buiten.. Ik ben nooit thuis, dus dat doen mijn ouders.. Haar in de gaten houden.
Trouwens onze kat spoort niet.. Knappe jij die haar hele tijd bij je kan houden aan een lijntje. Hé..

samyrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 13:56

Het katje zou ik niet voordat het een half jaar oud is buiten laten. Pas op die leeftijd is het diepte inzicht van een kat goed ontwikkeld. Het zou anders zomaar kunnen gebeuren dat het uit een boom valt of iets in die richting. Met alle mogelijke gevolgen van dien. Het zal niet het eerste katje zijn wat met gebroken pootjes bij de dierenarts komt. Bovendien is hij dan (als het goed is) ook gecastereerd. Dat kan tegenwoordig al heel vroeg. Met een maand of vijf. Dan loop je ook minder kans dat hij weg blijft omdat er krolse poezen in de buurt lopen. Of dat hij onder een auto komt omdat zijn hormonen hem vertellen dat hij toch echt even aan de overkant moet gaan kijken...

Ontvlooien kan met bijvoorbeeld frontline. Vanaf de leeftijd van twee dagen oud kan de frontline spray gebruikt worden en vanaf een leeftijd van acht weken de pipetten, mits het katje dan ook minimaal 1 kg weegt.
Als de kat vlooien heeft is het verstandiger om de spray te gebruiken, deze werkt namelijk directer dan de pipetten. De werkzame stof heeft bij gebruik van pipet zo'n 24 tot 48 uur nodig om zich over de kat te verspreiden. Vergeet niet eerst zorgvuldig de gebruiksaanwijzing te lezen. Onder het etiket van de spray zit een boekje waar alles in staat, incl. de dosering. Frontline werkt ook tegen teken. Het mag maximaal eens in de vier weken gebruikt worden. 's Zomers zou ik het om de vier tot zes weken doen en 's winters als de verwarming aan gaat nog een keer.

Als je katje vlooien heeft is het raadzaam ook het ontwormen goed in de gaten te houden. De vlo is namelijk de gastheer van de lintworm. Een katje moet ontwormt worden op een leeftijd van 4,6 en 8 weken en daarna om de twee maanden tot hij een half jaar oud is. (vervolgens 3 á 4 keer per jaar). Het is niet verstandig het ontvlooien en ontwormen op dezelfde dag te doen, hou hier liever een paar dagen tussen.

Er zijn ook middeltjes die beide behandelingen in een keer doen, bijv. Stronghold. Hou er wel rekening mee dat Stronghold niet tegen de lintworm werkt. En dat een combinatie eigenlijk op beide gebieden wat inlevert. Voor sommige dieren een perfecte oplossing, maar bij sommigen werkt het ook gewoon niet.

Mochten er na een goede ontvlooiing na een dag of drie,vier nog vlooien aanwezig zijn op de kat, dan komen die uit de omgeving. Dan zul je het huis dus ook moeten behandelen met een omgevingsspray.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 13:59

hmzzz de mijne liepen met 6 weken al buiten, wel onder moeders paraplu maar buiten lopen ze Haha! nu zijn ze 8 weken en hebben zelfs buiten geslapen gisteren (vooral omdat Thom, de hond, voor het kattenluik lag Lachen )

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 16:34

Mijn katten gingen met 4 maand alleen naar buiten. ik heb ook een open tuin aan de straatkant waar ze best wel hard kunnen rijden soms... Vind het nog steeds eng. Maar de eerste paar keer bleven ze gewoon in de tuin, er was genoeg te zien. Als ik weg ga haal ik ze naar binnen (nog steeds en ze zijn nu zo'n 9 maand), 's nachts naar binnen en altijd het raam of de deur open. Dan kunnen ze naar binnen wanneer ze willen. De een blijft altijd in de buurt, de ander ontdekt nu wel dat je ook veel verder kan.

Ook erg leuk, mijn moeder heeft een kitten van 9 weken. Die mocht nog niet naar buiten, want hij moest eerst aan het huis wennen. Maar daar dacht meneer anders over. Toen mijn moeder met visite in de tuin zat, zat hij te mauwen en aan het raam te krabben om er ook uit te mogen. Toen dat niet hielp is hij naar de slaapkamer gegaan en vanuit het raam op het zonnescherm gesprongen... Iedereen schrok zich wild, want daar zaten ze natuurlijk onder Haha! Nu heeft hij het voor elkaar dat hij dus de tuin in mag, tja sommige katten kun je gewoon niet binnenhouden. (fantastisch zo'n mega eigenwijs, superklein pluizebolletje!)

SevenEleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 20:19

sjietaah schreef:
Ja..Maar als ik me bijvoorbeeld omdraai en ze springt en valt kan ik dat niet zien hé..
En trouwens.. Het is mijn taak niet haar in de gaten te houden.. Van mij moet ze niet naar buiten.. Ik ben nooit thuis, dus dat doen mijn ouders.. Haar in de gaten houden.
Trouwens onze kat spoort niet.. Knappe jij die haar hele tijd bij je kan houden aan een lijntje. Hé..

Euhm... nou mijn kat komt dus enkel aan de caravan buiten en als zij buiten is (ongeveer 4 uur per dag ofzo) dan hou ik haar inderdaad heel de tijd in de gaten. Enkel als ze in haar tentje ligt naast mij, dan neem ik mijn boek erbij en dan nog zie ik iedere beweging. Als ze niet in haar tentje ligt, gaat ze graag wat rond wandelen en dan wandel ik gewoon naast haar mee, lijntje in de hand ^-^. Als zij binnen zit zijn beide de hordeuren dicht en kan ze niet weg. Als ze dan buiten wil, laat ze een duidelijke mauw horen en sta ik er weer ^-^.

Mariekje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 10:48

ik zou je kat niet al te vroeg laten castreren, want dan wordt het nooit een stevige kater, door het castreren wordt de groei heel erg geremd en blijft hij altijd klein....

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 17:38

Mariekje22 schreef:
ik zou je kat niet al te vroeg laten castreren, want dan wordt het nooit een stevige kater, door het castreren wordt de groei heel erg geremd en blijft hij altijd klein....
Da's onzin, bij mij gaan ze altijd voor 6mnd onder het mes en ik heb toch katers van een kilo of 8 of meer. (ik heb er 5 btw)

Shaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 17:43

KiWiKo schreef:
hmzzz de mijne liepen met 6 weken al buiten, wel onder moeders paraplu maar buiten lopen ze Haha! nu zijn ze 8 weken en hebben zelfs buiten geslapen gisteren (vooral omdat Thom, de hond, voor het kattenluik lag Lachen )

Hier net zo Ja

Wij hadden onze katten toen ze 8 weken oud waren denk ik, en na een week of 3 liepen ze hier ook al vrolijk buiten Ja

SevenEleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 20:24

Mariekje22 schreef:

Dat is een broodje-aap verhaal dat al lang onkracht is hoor. Het is ondertussen zelfs wetenschappelijk bewezen dat hoe VROEGER je castreerd, hoe LANGER de kat blijft doorgroeien! Ik ben dan ook voor vroegcastratie: vanaf 3 maanden ^-^. Voor een poes vind ik het nog een beetje anders, maar daar is ook 6 maanden de max vind ik. Mijn kat is op 5,5 maanden gesteriliseerd. (Waarom ik het een andere zaak vind: voor een poes is het een zware buikoperatie en voor een kater niet.)