Vraagje vlaame reus??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Smookey

Vraagje vlaame reus??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-06 10:00

Hallo,

Ik wil al heel lang een vlaamse reus. Ben me er nu wat meer in aan het verdiepen en zou graag wat info van jullie willen weten. Over hok, ras, karakter enzovoort. Als je denkt dat het belangrijk is om te weten hoor ik het graag.

Alvast bedankt Ilse.

PS: Is een Franse Hangoor net zo groot als een vlaamse reus??

Mucchio

Re: Vraagje vlaame reus??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 10:15

Hallo,
Het hok moet heel groot zijn , ze moet er met gemak in kunnen liggen.
Het karakter ze zeggen dat ze lief en rustig zijn, alleen die van mij waren krengen waarschijnlijk bij vorige eigenaar niet goed opgevoed. Bloos
Ik had eerst wel vlaamse reuzen maar hebben we later weer verkocht.

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 12:09

Ik heb vroeger een Vlaamse Reus gehad. Had hem binnen staan in een kooi van ruim een meter, maar hij liep de meeste tijd los door het huis en de tuin. Binnen knaagde hij echter wel heel graag aan kabels en stroomdraden Gestoord Het beest zelf was denk ik zo'n 70 - 80 centimeter lang. Ondanks z'n grootte was het een echte knuffel, en als je sterk genoeg was (hij woog wel wat kilootjes) kon je 'm gewoon oppakken en op schoot nemen. Het zijn geen handzame knuffelkonijntjes vanwege de grootte, maar wel ontzettend lief en leuk om te hebben. Die van mij is ruim 7 jaar geworden en altijd gezond geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 13:35

Vriendinnetje van me had er eentje. Geweldig beest, heel lief en een absolute knuffelkont. Had een heel groot hok met ren, maar nu ik er aan terugdenk geloof ik niet dat ik 'm ooit een keer lekker heb zien hopsen en rennen. Hij was heel erg lui. Had ook absoluut geen territoriumdrift zoals mijn (kleinere) konijnen in onze tuin wel hadden. Poes in de tuin? Jammer dan... Haha!

Een Franse hangoor (ook de grote maat) is overigens lang zo groot niet als een Vlaamse Reus. Ik had zelf een Franse hangoor en dat was een fantastisch beest. Beetje 'honds' qua karakter en spelen, kon ook balletjes apporteren Tong uitsteken

Smookey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-06 22:56

wat ik begreep van internet, worden die franse hangoren ook 5 a 6,5 kilo en dat stond ook bij de vlaamse reus??

Denk dat het toch een franse hangoor gaat worden als we ervoor gaan. Vind die hangoren wel uberschattig Knipoog

Bedankt voor jullie reacties.

Zag op internet dat een hok minimaal 120/80/60 cm moest zijn, maar dat vind ik nog erg klein. Denk dat we zelf een hok maken en dan het binnenhok in de schuur en dat hij door een gat in de muur (de muur is van hout) naar zijn buitenhok kan...

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 00:03

Een hok van 120 x 80 x 60 is inderdaad minimum, maar een konijn heeft niet voor niets achterpoten gekregen die zijn er om te rennen dus mijn mening is dat het nog minimaal 4 keer zo groot moet zijn. Daarbij moet hij/zij een maatje hebben het is niet eerlijk om maar 1 konijn te nemen.
Verder zijn zowel vlaamse reuzen als franse hangoren makkelijke rustige konijnen zijn geen schootkonijnen, want ze zijn echt groot. Mijn ervaring is dat de franse hangoor toch vaak een slag groter zijn niet zo zeer in lengte, maar voornamelijk een stuk forser.

Smookey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-06 10:13

Faniek ben het helemaal met je eens. Het hok zal niet 4 keer zo groot worden, maar wel groter als de minimale maat. Ik wil hem zowiezo al een stuk dieper maken, zodat hij makkelijk kan draaien. Verder wil ik hem zoveel mogelijk loslaten lopen. We hebben een tuin van 4 bij 9 meter en hij kan ook zo naar binnen als hij dat wil...

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 10:34

Als hij los loopt is dat al een hele goeie optie, maar vergeet zijn/haar maatje niet he dat is nog belangrijker dan het hele hok en los lopen Knipoog

yindey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 11:14

Ik zou ook ooit graag een vlaamse reus willen hebben. Wij hebben (op de kinderboerderij) een vlaam gehad en die heeft myasis gekregen(en is toen ingeslapen), nu hoorde ik dat vlaamse reuzen sneller myasis kunnen krijgen dan andere konijnen is dat nou echt zo?

Smookey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-06 11:21

Geen idee, zou ik niet weten. Is myasis die konijnenziekte??

Een maatje komt er wel, maar niet gelijk. Wil graag een Ram en wel als jonkie, dus die moet dan eerst geholpen worden voordat er een tweede bij kan komen.

Kan zo'n groot konijn met een kleiner konijnensoort samen in 1 hok kunnen??

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 18:55

Jup grote en kleine kunnen prima samen wel opletten dat het niet te klein word, want als ze dan keer ruzie maken en de kleine krijgt een trap van de achterpoten.

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 07:56

Smookey schreef:
Geen idee, zou ik niet weten. Is myasis die konijnenziekte??

Een maatje komt er wel, maar niet gelijk. Wil graag een Ram en wel als jonkie, dus die moet dan eerst geholpen worden voordat er een tweede bij kan komen.

Kan zo'n groot konijn met een kleiner konijnensoort samen in 1 hok kunnen??

myasis is vliegen/madenziekte, elk konijn kan er door "getroffen" worden, maar wat dikke, langharige konijnen lopen meer kans ( of is het risico groter)
gewoon altijd je konijn goed checken, hok schoonhouden enz.

Als het warm weer wordt moet je vreselijk oppassen. Regelmatig overlijden konijnen aan de madenziekte (eigenlijk huidmadenziekte geheten, de officiële naam is myasis) die veroorzaakt wordt door een blauw-groene vlieg, genaamd Lucilia sericata.

Aan het eind van de lente/begin zomer, wanneer de dagen warmer worden en de luchtvochtigheid hoger zie je overal de beruchte blauw-groene "strontvliegen" weer. Ze ruimen uitwerpselen op van katten, honden, kippen etc. Maar ze zoeken ook vieze achterwerken van andere dieren zoals schapen, kippen, konijnen, etc.

De vliegen zoeken konijnen met vieze achterwerken, of konijnen die de lucht van diarree of urine bij zich hebben. Ook natte of slecht schoongemaakte hokken trekken deze metaalkleurige vliegen aan. Ze leggen eitjes in aangekoekte uitwerpselen of op de viesruikende huid, meestal in de onderkant van de staart, maar ook wel tussen de achterpoten. De maden die hier uitkomen eten zich binnen 4 uur een weg naar binnen. De dieren lopen dus met maden in hun lichaam en kunnen bloedvergiftiging krijgen. Zonder snelle behandeling kan een konijn hierdoor binnen twee dagen sterven

Smookey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-06 12:19

Zo das niet mis. Maar als je het hok goed bij houdt en idnerdaad je konijn goed controleerd heb je de helft al gewonnen.

Faniek wil een mooi groot hok hebben, want als ik werk moeten ze toch in hun hok verblijven en dan wil ik wel dat ze de ruimte hebben. Zag een goed idee op internet. Die vrouw had een kinderhuisje omgebouwd tot konijnenhok en via een kattenluik een doorgang gemaakt naar een ren. Vond ik wel een heel goed en leuk idee.

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 13:48

Ik heb nu twee rexen, die moeten uitgroeien tot formaatje Vlaamse reus, ze zijn nu 10 weken en als zo groot als een volwassen 'hollander', ze zitten in een aardig groot hok, maar laat ze iedere dag wel een paar uur door de tuin heen rennen..

Meet Tina & Turner..

Afbeelding

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 16:28

Voor zover ik weet worden rexen niet zo groot als vlaamse reuzen?

Smookey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-06 16:36

Tina en Turener, super echt geweldig hihi...

Weet wel dat Rexen groot worden, maar of ze echt zo groot als een vlaamse reus worden redden ze volgens mij niet.

Maar wat maakt het uit, ze zijn erg leuk en mooi!!!

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 16:37

Ik zou een franse hangoor nemen dan, die zijn onwijs lief en ze zijn echt knuffelig Haha!

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 18:15

Als ik zou kunnen kiezen zou ik ook voor een Franse Hangoor gaan. Ja Ik verzorg er tijdens de vakantie één van school. Ze zijn onwijs leuk en erg vrolijk etc.
Ik zou er toch voor twee gaan. Een mannetje en een vrouwtje. Tegelijk kopen en het mannetje meteen laten 'helpen'.
Een hok van voor twee grote maat konijnen moet toch minimaal wel 2x2x80 zijn (lxbxh). Daarnaast zou ik inderdaad ook voor een lekkere loopruimte zorgen, een ren van 3x3 bijv. Het liefst natuurlijk op gras Lachen Maar op zaagsel op tegels met een laagje zaagsel is ook goed.
Succes!

Smookey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-06 19:15

Heej bedankt voor je tips nadia_mocca.

Ik heb inderdaad gelezen dat franse hangoren erg lief en aanhankelijk zijn. Daar komt bij dat ik die hangoren echt uberschattig vindt hihi.

Maar schijnen hangoren liever te zijn als vlaamse reuzen??

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 19:17

Dat weet ik niet maar in de praktijk heb ik dat al wel gemerkt.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 19:19

Hangoren schijnen in de klein formaat vaak liever te zijn dan de andere kleine rechtopstaande konijntjes dit komt, omdat ze dichterbij de natuur staan (de niet hangoren), maar alle grote konijnen zijn vaak vriendelijke rassen ook de vlaamse reuzen. Deze staan zover van de natuur af, omdat ze nooit hangoren in de natuur hebben of zo groot. Daarom zijn het beide hele vriendelijke lieve rassen.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 20:00

Smookey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-06 00:36

Hoe bedoel je op je wenken bediend??

Ik wil zowiezo een mannetje en toch het liefst een hangoor...

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 09:21

Deze moeder van deze Rexen is echt een uit de kluiten gewassen konijn, net zo groot als een Vlaam, zal vanaaf eens foto's maken. Vader Rex was inderdaad wat kleiner, maar gezien deze rexen al een stuk groter zijn als hun neven en nichtjes (van een week ouder) ben ik bang dat ze ook onwijs groot gaan worden.. (wat ik ook wel weer erg gaaf vind!)

Smookey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-06 09:48

Ok ja heb geen verstand van Rexen hoor. Ben beneiuwd naar je foto's leuk...