Benthe trekt zo, iets anders als een alsband?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sirius_

Benthe trekt zo, iets anders als een alsband?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-06 00:42

Benthe wordt zo sterk! Ze is ect onwijs opstandig. Als ze een andere hond ziet wil ze daar perse naar toe en trekt me haast om ver. Ik blijf dan stil staan of loop plotseling de andere kant p om haar af te leiden. Maar hoe dan ook, door haar getrek hangt ze zichzelf haast op!

Is er iets anders als en halsband, die dit voorkomt? Zoals een tuigje?
Ik vind het zo zielig als ze loopt te hoesten omdat haar keeltje dicht zit. Krijg zelfs boze blikken toegeworpen, alsof ik haar zou mishandelen!
Maar ik kan toch moeilijk haar haar zin geven en meelopen?

Boheme

Re: Benthe trekt zo, iets anders als een alsband?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 00:48

Tuigje ideaal.
hangen zich niet meer op en je heb ze goed onder controle.
Bij Ranzijn verkopen ze goede tuigjes, voor niet al te veel.
Ook voor de wat grotere hond.

Heel veel succes.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 01:02

een halti. Dat zit om de bek van de hond en daar maakt je die riem aan vast. Omdat die hond niet veel spieren heeft rond de bek ik hij minder sterk bij de bek met trekken.
Een halti moet je niet zien als een muilkorf ,want dat ik het niet. De hond kan gewoon normaal zijn bek open doen enz.
Je kunt het goed zien als een tuig om de bek.

http://www.jopet.nl/media/halti.jpg

Met gewone tuigen heb je al wel wat meer controle over de hond maar de hond kan alsnog veel kracht gebruiken om te kunnen trekken aan de riem.

Als je hond een andere hond ziet en er komt spanning op de riem, gelijk corrigeren! Met een wandeling of dergelijke mag nooit spanning op de riem staat ,want zo leer je je hond trekken.
Om je hond te corrigeren geef je een snelle korte ruk(je/s) tot dat de hond de aandacht weer bij jou heeft en dan beloon je je hond.
Ga niet met de riem 'zagen'. dat is dat je trekt aan de riem op de corrigeren ,maar dat het een lange wat tragere ruk is en dan trekt de hond terug. Dan zal de hond geen aandacht voor je hebben.

Misz_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 01:52

halti is toch net zoiets als Gentle Leader ? Wij hebben nl een Gentle.. en die werken heel goed!
We hebben een Bordeaux-Dog die nogal trekt.. en dat doetie met dat ding veel minder!
En hij was ook nog eens verplicht bij de (diervriendelijke) clickertraining..

Slechtste wat je tegen trekken kan doen is een pikkelband of een slipketting.. Daar train je de nekspieren van de hond alleen maar mee en dat wil zeggen dat hij alleen maar harder gaat trekken.

Gentle Leader werkt hetzelfde als in de roedel, zoals de moeder hond haar pup zou corrigeren! Dus, het heeft een zeer positief effect omdat de hond met een neusband op een natuurlijke manier gecorrigeerd word.

Edit.
Wij hebben ook een halti gehad en ik moet zeggen dat die veel ingewikkelder is!
Zo zit de Gentle Leader
Afbeelding

En zo zit het Halti-gevalletje Tong uitsteken
Afbeelding

Het lijkt alsof het Halti steviger zit, maar bij onze hond zat hij veel te dicht bij de ogen, en dat ging eriteren waardoor hij weer vervelend ging doen met zijn hoofd. Maar dat doet hij met de Gentle Leader dus niet!!

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 02:08

GL en Halti zijn beiden vergelijkbaar met een paardenhalster, een paard 'transporteer' je ook via sturen aan hun hoofd en niet door een band om hun hals te knopen. Als je logisch nadenkt dan zouden alle honden boven de 15 kilo aan een GL moeten lopen? Wel zo praktisch. In de tussentijd kun je natuurlijk gewoon doortrainen naar het hogere doel zoals je hond kunnen sturen aan een 'neckrein' of helemaal lijnloos.

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 02:48

Grijp niet naar een of ander hulpmiddel, maar train het er gewoon uit! Ga op cursus met de hond, en daarzal de hond precies leren hoe ze netjes mee moet lopen. En jij zult er ook een boel opsteken Ja

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-06 11:17

JustNanno als je goed leest zie je dat we het eruit trainen, ik zat te denken aan zon borsttuigje. Niet om het míj makkelijker te maken, maar om mijn hondje te sparen. Ze krijgt zon last van haar keeltje door dat getrek van haar. Lachen

We hebben cursus gevolgd, binnekort starten we met vervolg1, benthe weet hoe ze netjes mee moet lopen, dat doet ze ook, tenzij ze iets spannends ziet.

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 11:29

met tuigjes help je je hond niets mee hoor...En als ze trekt doet dat wellicht pijn ja, maar dat doet ze zichzelf aan...

Op dat moment als ze iets spannends ziet lekker aandachtsoefeningen gaan doen, en haar aandacht opeisen.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 11:52

Met pups moet je toch oppassen met hulptuigjes, ze werken nl makkelijk te snel in, wat bij oudere honden minder kwaad kan. Als je toch besluit één te nemen, doe het dan met voldoende info, niet gewoon gaan trekken, daar snappen ze niets van. Belonen als je pup goed meeloopt is al veel. Dat wordt vaak vergeten. Kom je een andere hond tegen moet je tegenconditioneren. Laat hem zitten of roep hem gewoon bij je(als hij dat kan) en geef een beloning. Dat kan je perfect oefenen zonder tuigjes ed. Succes!

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 12:36

Een tuigje spaart wel haar nek. Dus je voorkomt het hoesten enzo!

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-06 13:02

Ja. Ik wéét hoe ik mijn hondje moet trainen. Alle tips búyiten het tuigje die worden gegeven werk ik ook al mee. Het gaat mij om het zichzelf ophangen.

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 14:11

het ophangen is echt niet erg, daar heeft ze alleen zichzelf mee. Dat trekken aan de riem zou anders beloond worden als het geen pijn deed, ook niet echt de bedoeling...

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 14:26

wow JustNanno, da's wel ouderwets hoor Knipoog. Pam heeft de meest recente boeken gelezen gelukkig.

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 14:33

Ja dat klopt ja haha! Maar ben gewoon geen fan van tuigjes ed terwijl je het ook redelijk makkelijk zelf op kan lossen...Mijn ervaring is namelijk dat ze als het tuigje af is weer hetzelfde gedrag vertonen...

Maar praat me gerust bij! Ben benieuwd eigenlijk!

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 15:05

JustNanno schreef:
Ja dat klopt ja haha! Maar ben gewoon geen fan van tuigjes ed terwijl je het ook redelijk makkelijk zelf op kan lossen...Mijn ervaring is namelijk dat ze als het tuigje af is weer hetzelfde gedrag vertonen...

Maar praat me gerust bij! Ben benieuwd eigenlijk!

Hmm, maak ik een ander topic voor....... over favoriete hondengedragsboeken. Bokt is voorlopig toch niet veel aan, zo zonder zoekfunctie.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 15:10

tuigje is voor verdelin van druk wel beter dan alleen een halsband.
bij oudere honden met mogelijk (nek)artrose/slijtageklachten adviseer ik altijd een tuigje.
verder natuurlijk je hond trainen dat hij/zij niet trekt (heb zelf 'n terrier=eigenwijs, van 7jr, en trekt ook nog soms, hoewel ze heeeel goed weet hoe 't moet). strekte!
halti's zijn in mijn ervaring vooral geschikt voor moeilijkere, zwaardere rassen.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 15:12

bij mensen die ik ken, hebben ze voor hun hond een riem met pinnen aan de binnekant, omdat de hond al een schouder uit de kom heeft getrokken nemen ze geen enkel risico. Deze kun je halen bij de dierenwinkel. Het is NIET zielig, mits de hond nog harder gaat trekken daardoor en zichzelf pijn doet, maar zulke domme honden heb je niet

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 15:13

Pam schreef:
Ja. Ik wéét hoe ik mijn hondje moet trainen. Alle tips búyiten het tuigje die worden gegeven werk ik ook al mee. Het gaat mij om het zichzelf ophangen.

Wat doe je dan om het eruit te krijgen?
Ik lees nu alleen terugtrekken maar dat is niet de oplossing.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 16:47

Ik heb eerst een halti gehad, nu heb ik een GL. Ben zeer tevreden over de GL. Je kan hem helemaal op maat maken. Heb ook het idee dan mijn hond een GL lekkerder vind zitten dan een halti. De kwaliteit van een GL is beter dan van een halti. Mijn hond kon met een klein beetje moeite de halti afkrijgen.
Mijn hond trekt ook heel erg, en met trainen kreeg ik het er niet uit. Op cursus hebben ze mij ook geadviseerd om een GL te nemen. Vind een GL echt ideaal.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 17:46

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 18:00

Ik zou géén tuigje doen.. Eerder een slipketting, daarmee kun je de hond corrigeren door eventueel even een rukje te geven (hoeft niet hard). Wij gebruiken een slipketting en zijn hier erg tevreden mee, als de hond netjes naast ons loopt zoals hij behoort te doen zit de ketting los, ze weet het meteen als ze wat te ver gaat en houd dan een pasje in.
Een tuigje zit om zijn/haar borst, daar is de hond minder gevoelig als in de nek. Wij gebruiken dit of een leren halsband bij het pakwerken omdat de hond dan moet willen, als de begeleider 1 ding fout doet en de hond heeft een ketting of halsband om dan kan je hond daar erg van terugschrikken en niet meer willen, met een tuigje heb je dat minder. Dus nee ik zou geen tuigje nemen, vooral bij een jonge hond lijkt het MIJ geen slecht idee om een tijd een slipketting te gebruiken.

En ja zoals taaclover ook al aangeeft.. ga lekker op curcus, dit is gezellig en leerzaam, óók voor je hond en deze mensen kunnen jouw een heel goed advies geven hoe je dat eruit kan krijgen.

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 19:08

een slipketting voor een pup nee niet slim lijkt me
een halti misschien iig wel tegenwoordig hebben ze speciale anti trektuigjes ik heb eer ook 1 werkt prima.
ik weet hoe het isheb een bulldog van 8 mnd.
met een slipketting zou ik niet te vroeg beginnen en anders een hondencursus?
gr gemma

_Lindy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 21:07

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 21:17

Ik heb zelf een prikband om de hond. vele mensen vinden dat zielig maar een slipketting die constant op de strop staat of aan gerukt wordt is veel zieliger. Ik heb al vele honden gezien die op latere leeftijd de luchtpijp zo beschadigt hadden hierdoor dat ze niets anders doen als hoesten. Een kleine hond zou ik aan een tuigje doen en een grote hond aan een prikband. Bij één ruk weten ze dat ze iets doen wat niet kan. Zo hebben ze het sneller door en er maar één keer last van.

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 21:44

Ik ben ervan overtuigd, dat je het trekken ook gewoon af kan leren Lachen Toen ik voor het eerst op de puppycursus verscheen, raadde ze mij ook een slipketting aan. Maar daar ben ik op tegen. Mijn hond is nu 10 maanden oud, en doordat ik altijd correct gecorrigeerd heb, is het stukken minder Ja

Ik heb gewoon een leren halsband voor hem, wanneer hij trekt, corrigeer ik hem, sta stil, FOEI, commando VOLG en loop door.
Natuurlijk gaat het nog niet perfect, maar daar is het een jonge hond voor Lachen
Tuurlijk het is even doorzetten, maar het is de moeite waard echt waar!

Succes!